Aihe: Myös tuplilla soittamis ongelmia, vähän erilaisia vuan.
1
Sbatan
19.02.2009 21:03:01
Tiedän että tuplapedaaleilla soittaminen on reenaus kysymys ja myös sen, että nopeus tulee hitaudesta, mutta kun sitä on reenannut todella paljon hitaasti, nopeesti ja kaikelta siltä väliltä. Kiinnittänyt huomiota tekniikkaan, soittanut jaloilla eri kuvioita, paradlimmejä ja muuta shaibaa, mutta silti kyseinen ongelma ei vaan tahdo selvitä. Elikkäs homma nimi on se, että meikällä penikat ja muutenkin säären etu-osasta alkaa välillä kiristämään erittäin paljon, kun soittaa ja siinä sitten alkaa häviämään voima ja tarkkuus, kun joutuu puristamaan kaikkensa, että jalat on ees jotenkin messissä. Ja tässä kummastuttaa se, että näin ei aina käy, mutta liian usein kumminkin ja tässä on se kumma, että näin käy myös hitaammassakin soitossa. Jotenkin en halua uskoa, että tämä johtuisi reenin puutteesta, koska aina välillä tätä ei tapahdu ja kuten sanoin, treenaan erittäin paljon soittamista. Joskus ajattelin, että voisiko johtua siitä, että keittoo on tullu vedeltyä viikonloppuna kiittetävästi ja sitten on paikat rikki monta päivää, mutta kun tässä on aina välillä tullut selväiltyä todella pitkiäkin aikoja ja ongelma on ja pysyy. Elikkäs onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia, tai ideoita miten vois tästä selvitä? Ryssin juuri omat äänitykset, kun alkoi sama homma painaa ja loppu vaan kunto kesken. Elikkäs ideoita otetaan vastaan ja kylhä tässä treenaamista pitää jatkaa, jos se sillä vaikka onnistuisi. On vaan todella turhauttavaa.
Ramiok
19.02.2009 21:09:40
Tiedän että tuplapedaaleilla soittaminen on reenaus kysymys ja myös sen, että nopeus tulee hitaudesta, mutta kun sitä on reenannut todella paljon hitaasti, nopeesti ja kaikelta siltä väliltä. Kiinnittänyt huomiota tekniikkaan, soittanut jaloilla eri kuvioita, paradlimmejä ja muuta shaibaa, mutta silti kyseinen ongelma ei vaan tahdo selvitä. Elikkäs homma nimi on se, että meikällä penikat ja muutenkin säären etu-osasta alkaa välillä kiristämään erittäin paljon, kun soittaa ja siinä sitten alkaa häviämään voima ja tarkkuus, kun joutuu puristamaan kaikkensa, että jalat on ees jotenkin messissä. Ja tässä kummastuttaa se, että näin ei aina käy, mutta liian usein kumminkin ja tässä on se kumma, että näin käy myös hitaammassakin soitossa. Jotenkin en halua uskoa, että tämä johtuisi reenin puutteesta, koska aina välillä tätä ei tapahdu ja kuten sanoin, treenaan erittäin paljon soittamista. Joskus ajattelin, että voisiko johtua siitä, että keittoo on tullu vedeltyä viikonloppuna kiittetävästi ja sitten on paikat rikki monta päivää, mutta kun tässä on aina välillä tullut selväiltyä todella pitkiäkin aikoja ja ongelma on ja pysyy. Elikkäs onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia, tai ideoita miten vois tästä selvitä? Ryssin juuri omat äänitykset, kun alkoi sama homma painaa ja loppu vaan kunto kesken. Elikkäs ideoita otetaan vastaan ja kylhä tässä treenaamista pitää jatkaa, jos se sillä vaikka onnistuisi. On vaan todella turhauttavaa.

Voi olla että sulla on Niin sanottu penikka tauti, ei ole vaarallinen. Hierojalla käynti pitäs helpottaa.
Humppapoliisi
19.02.2009 21:46:06 (muokattu 19.02.2009 21:46:53)

Muista venytellä (!), pidä treenipäiväkirjaa, etsi tempot joissa ei mikään kiristä. Silloin kun löydät tämän tempon niin mieti mikä siinä on erilaista.
Hitaasti soittaminen on raskasta koska siinä ei voi käyttää niin paljoa pedaalin jousta eikä luonnollista reboundia (varsinkin kun on monta iskua peräkkäin). Silloin joutuu käyttämään enemmän lihasvoimaa jos haluaa kontrollia. Treenaa sekä nilkat alhaalla että nilkat ylhäällä.

Treenipäiväkirjasta näet edistymisen, varsinkin kun kirjaat sinne oliko soitto rentoa vai ei. Pistä ylös tahtimäärä tai aika, tempo ja miltä tuntu ja mitä soitit.

Alkoholi ja kahvi on aineita jotka poistavat nestettä kehosta, ja mikä johtaa myös lihastreenissä lihaksien kramppaamiseen ja hidastaa kehitystä.
-
jazzmies
19.02.2009 22:12:11
Jokainen soittaja on fyysismotorisilta - kuten myös psyykkisiltä ja esteettisiltä - ominaisuuksiltaan yksilö. Kaikki ei ole jokaista varten, eikä jokainen pysty kaikkeen. En ikinä pystyisi tavoittamaan Colaiutan vasemman käden tekniikkaa, vaikka kuinka harjoittelisin. Eikä myöskään Usain Boltin nopeutta. Mutta esteettisesti Colaiutan pieksäminen onkin jo helpompaa, vaikka sen mittarointi onkin vaikeampaa tai mahdotonta.

Jossain kohtaa on soittajan todettava tosiasioiden asianlaita ja alkaa kehittää vahvuuksia, sillä loputon, epätoivoinen heikkouksien kehitysyritys ja päätä seinään -metodi saa lopettamaan koko lajin.
http://www.grapheine.com/bombaytv/bt.swf?code=32dbc83dce7fec0f0c50c548b44b9dbb
kimizu
19.02.2009 22:41:56
Tsekkaa myös tuolin korkeus ja muut ergonomiset jutut kuntoon. Itse en tuplista mitään tiedä, mutta kunnon istuma-asento on tärkeä kaikille soittajille. Tuplilla soittaessa kun ei saa jaloista samalla tavalla tukea kuin yhdellä soitellessa, kunnon asento ja hyvä tuoli korostuvat.

Soita kannat ylhäällä, ei tarvitse käyttää sitä säären etuosaa niin paljon, kun voima tulee enemmän pohkeesta ja reidestä.

Liika treenaaminenkin saattaa aiheuttaa kramppaamista, eli se tuntikausien soittaminen ei välttämättä helpota asiaa. Muista venytellä ja joku jo mainitsikin hieronnan. Niitä penikkalihaksia voi hieroa itsekin helposti.
Timing stinks but cheerfully winks...
Lapaluu
19.02.2009 23:20:06
meikällä penikat ja muutenkin säären etu-osasta alkaa välillä kiristämään erittäin paljon, kun soittaa ja siinä sitten alkaa häviämään voima ja tarkkuus, kun joutuu puristamaan kaikkensa, että jalat on ees jotenkin messissä.

Soitatko kantapää alhaalla? Eli ns. heel-down tekniikalla? Itse soitan yleensä kantapää ylhäällä, mutta tuo tyyli ottaa kyllä säären etuosaan, mikä lieneekään nimeltään. Suosittelen siis heel-up soittoa, joka mitä luultavimmin ottaa vähemmän penikoihin/säären etuosaan.

Ja jos kerran soitat paljon, niin kannattaa keskittyä rentoon soittamiseen ja välttää sitä puristamista. Puristaminen vie helposti mehut ja jalat menevät tukkoon ja se saattaa vaikuttaa seuraavankin päivän treeneihin. Varsinkin jos usein soittaa itsensä huonolla tekniikalla tukkoon niin kyllähän se näkyy ja kuuluu soitossa.

Myös pedaalien säädöt kannattaa tsekata ja miettiä, onko varmasti parhaat omaan soittoon ja voisiko jonkun säädön muuttaminen helpottaa soittamista. Säädöt kannattaa katsastaa itselleen parhaiksi, olivat muut mitä mieltä tahansa esim. jousien kireydestä.
Kinkkua kaikille! (Hammerfall ~ Ham for all) ,,/
sahkuifk
19.02.2009 23:24:23
Kimizu kirjotti asiaa, kantapää irti lattiasta ja sitten polvi persettä alempana toimii mulla. Kädet joskus ennen puutu ja nykyisinkin jos on pidempi tauko soitossa mutta kun löytää sen rentouden niin jaksamiselle asettaa rajat sitten lihasten heikkous tai nestehukka ja nehän hoituu reenillä.
Treenin kautta löytyy rentous ja yhtäkkiä huomaat löytänees valon ja soitto rullaa niin että itekkin diggaa ja huomaa jälleen kerran miksi soittaa rumpuja.
Meidän treenikämpän ikkunasta näkyy route 66, onhan sekin jo jotain matkalla menestykseen.
Vieno
20.02.2009 02:49:46
Nuo kaikki edellä mainitut seikat varmaan auttaa asiaan, mutta itse suoritusta voisi vaikka verrata juoksemiseen. Eihän kukaan jaksa juosta täysiä kovin kauaa.. Hyvä kuntoinen vähän pidemmälle kuin huono kuntoinen.. Himmaa vähän vauhtia, niin pääsee vähän pidemmälle. Ja jos on perse jo valmiiksi jumissa ennen juoksua, tulee noutaja vastaan jo alkumetreillä!

Noita lihaksia on vaikee venytellä joten määkin suosittelen hierontaa. Tahtoo aika monella olla tuo säären etuosa jumissa.

Lihaksia voi treenailla vaikka "kuivaharjoittelun muodossa" istualtaan nostelemalla varpaita kohti kattoa kantapäiden pysyessä maassa. Ei tarvi kovin montaa tehdä kun lihakset on pumpissa..

Sit vielä ruokavalio kuntoon!! Protskuu, hiilarii jne.. :)
Kailis
20.02.2009 10:45:14

No on huippu-urheilua...
Ruutikallo
20.02.2009 11:11:23
Noista kramppauksista on sen verran käsistäni tullut kokemuksia että, myös mahdollinen magnesiumin puute voi edesauttaa jumiutumista.

Mulla kun tuota ikää puskee niin olen joutunu hieman tarkkailemaan kroppaa muutenkin.
Hermoratahierojani suositteli tuota magnesium-lisää ja nestettä(ei bisseä) joka toimi mulla. Tai sitten tuli Placebo ilmiö.

Yltiö kaljan kittaaminen ainakin itsellä vaikuttaa negatiivisesti useamman päivän, joten välillä on sober-putkiakin(ja maksani kiittää naristen.).

-H-
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com
Epämuusikko
20.02.2009 13:39:50
Itse olen ruvennut lähinnä hengittämään mahdollisimman pitkään, hartaasti ja syvään venytellessäni. Lämmittelyä pyrin myös olemaan laiminlyömättä, ja vettä pitää juoda. Oli kyseessä sitten kädet tai jalat. Lihakset ne kapulaa liikuttaa, vaikka voimalaji ei olekaan kyseessä.
Kesy animaali.
jazzmies
20.02.2009 15:29:24 (muokattu 20.02.2009 15:30:33)
Itse olen ruvennut lähinnä hengittämään mahdollisimman pitkään, hartaasti ja syvään venytellessäni. Lämmittelyä pyrin myös olemaan laiminlyömättä, ja vettä pitää juoda. Oli kyseessä sitten kädet tai jalat. Lihakset ne kapulaa liikuttaa, vaikka voimalaji ei olekaan kyseessä.

Omalla kohdallani ovat kivut lähteneet viimeisen kolmen vuoden aikana soitostani täysin. Siihen on vaikuttanut A) erinomainen yleiskunto (juoksen maratoneja nykyisin); B) jooga ja hengitysharjoitukset, mikä näkyy fyysisen ja henkisen jännityksen hallinnassa ja närästyksen välittömänä vähenemisenä; C) painon pudotus normaalirajoihin, mikä aiheutti myös ruokavalion muutoksen (tai siis päinvastoin); ja D) alkoholimäärän puolittaminen noin viiteen annokseen viikossa. Mieli ja kroppa tykkää, eivätkä hapot iske!
Kailis
20.02.2009 15:35:26

näkyy... henkisen jännityksen hallinnassa

Oi. Oi oi. Voiskohan tää olla tulkinnanvarainen jutska? =D
jazzmies
20.02.2009 15:37:28
Oi. Oi oi. Voiskohan tää olla tulkinnanvarainen jutska? =D

Vasta viisi viikkoa takana tätä lajia. Se viimeistelee ihmisrakkauteni, vilpittömyyteni ja empaattisuuteni.
Vieno
20.02.2009 16:38:23
Vasta viisi viikkoa takana tätä lajia. Se viimeistelee ihmisrakkauteni, vilpittömyyteni ja empaattisuuteni.

Näin on!

Muista pitää bandat!
Ruutikallo
20.02.2009 18:32:13
alkoholimäärän puolittaminen noin viiteen annokseen viikossa. Mieli ja kroppa tykkää, eivätkä hapot iske!

Näin juuri omalla kohdalla kävi. Keppanalla on kumma vaikutus kroppaan sen humalan lisäksi=)

(ei koskene alle 25:sia, tai en ite huomannut silloin mitään poikkeavaa.)

-H-
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com
Sbatan
20.02.2009 21:50:53
Kiitoksia kovasti vastauksista. Tuli hyviä vinkkejä, joita pitää alkaa kokeila ja muutenkin lopettaa ehkä se liika stressaus, kun tulee aina alitajunnassa mietittyä, että enhä mie hemmetti sua tota menee. Muutamia asioita olen jo aikaisemmin kokeillut, kuten tota magnesiumin syömistä ja muutenkin alkoholin juomisen vähentämistä. Ei tuu enää hirveesti juotua, ennemmänkin vettä. Mutta tuo nilkan paikka tosissaan pitäisi katsoa paremmin, kun välillä jalat tuntuu karkailevan ihan kokonaan paikoiltaan. Ja tulee tosissaan ehkä vähän liikaa hätäiltyä noissa mätöissä liikaa. Mutta vielä kerran kiitoksia neuvoista ja toivottavasti tästä on muillekin hyötyä.
kapulat poikki
02.03.2009 11:58:01
Magnesium auttoi ainakin minulla. Liikuntatunneillakin jalat ennen sitä väliin kramppasivat.
Hei älä ny viitti, ei karhukaan riehu koko aikaa, se syö välillä puolukoita...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)