Aihe: Helppikerho: Soittotekniikoita ja muita kikkoja
1 2 3 4 58 9 10 11 1216 17 18 19 20
Numb
22.01.2009 17:58:01

Onks teil mitää vihjeit miten voisin soittaa...

Treenaaminen.
A waist is a terrible thing to mind.
Bleeding Me
23.01.2009 16:18:30
joo sitä mä oon täs tehny mut aattelin vaa et jos ois joku helppo teknikkka
laakeri
23.01.2009 22:35:39
joo sitä mä oon täs tehny mut aattelin vaa et jos ois joku helppo teknikkka

Tältä keskustelualueelta löytyy varmaan satoja downpicking- ja "miten soittaa nopeasti?" -ketjuja. Haku on ystäväsi.
Väsykäsi
31.01.2009 23:25:57
Mitenkäs tuota kitaraa "vingutetaan" kuten vaikka Billy Gibbonsin La Grangen sooloissa itse olen yrittänyt saada tätä aikaan mutta en ole onnistunut kiitos jo etukäteen.
Liity rautalanka huoneeseen ja tule pälpättämään tästä hienosta musiikista http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=487
kid ego
31.01.2009 23:33:39
Mitenkäs tuota kitaraa "vingutetaan" kuten vaikka Billy Gibbonsin La Grangen sooloissa itse olen yrittänyt saada tätä aikaan mutta en ole onnistunut kiitos jo etukäteen.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453

Tuosta ekasta viestistä kohta Pinch harmonic.
Dundee
19.02.2009 04:38:43 (muokattu 19.02.2009 04:45:11)
Kertokaa joku viisaampi missä mahdollisesti vika löytyis kun alkaa jo parin vuoden rämpyttelyn jälkeen hirveästi veri vetämään soolojen reenailuun, mut ylemmäs kieliä mentäessä saundi kuulostaa suorastaan kamalalta. Uskoisin nyt olevani sen verran jo kehittynyt että saisin hitaasti nuotit soitettua puhtaasti mutta silti saundi kuulostaa aivan paskalta.

Kamoissa, säädöissä vaiko soittajassa vika? ja miten korjaisin tämän vian? eli miten saisin aikaan pehmeämmän saundin? Jää meikäläisen tilutusurat lyhkäseen kun ei korvat kestä. :p

Kitaran virkaa hoitaa ibanezin RG-sarjalainen ja vahvaria teeskentelee pikkunen 15W MG-sarjan Marshall
laakeri
19.02.2009 20:37:58

Kamoissa, säädöissä vaiko soittajassa vika? ja miten korjaisin tämän vian? eli miten saisin aikaan pehmeämmän saundin?

Plektrallakin on melko suuri vaikutus kielten sointiin, mutta ongelmasi johtuu luultavasti vahvistimesta. Itsellänikin valui korvista verta soitellessani halvan trankkufenderin läpi, nykyään käytössä on Microcube, ja soundi on ystävällinen korville. Soitto ei ole, mutta se on oma tarinansa.

Vaan mitäs tämä nyt on? Huomasin eilen, että pikatessani E-kieltä ääni huojuu aika paljon. Aiemmin en ole noin voimakkaana kyseistä ilmiötä havainnut. Mistähän mahtaisi johtua?
Väinämöinen
23.02.2009 11:28:20
Heavy-Metal-Hamster: Kertokaa joku viisaampi missä mahdollisesti vika löytyis kun alkaa jo parin vuoden rämpyttelyn jälkeen hirveästi veri vetämään soolojen reenailuun, mut ylemmäs kieliä mentäessä saundi kuulostaa suorastaan kamalalta. Uskoisin nyt olevani sen verran jo kehittynyt että saisin hitaasti nuotit soitettua puhtaasti mutta silti saundi kuulostaa aivan paskalta.

Kamoissa, säädöissä vaiko soittajassa vika? ja miten korjaisin tämän vian? eli miten saisin aikaan pehmeämmän saundin? Jää meikäläisen tilutusurat lyhkäseen kun ei korvat kestä. :p

Kitaran virkaa hoitaa ibanezin RG-sarjalainen ja vahvaria teeskentelee pikkunen 15W MG-sarjan Marshall

Tulipa mieleen, että mahtaakohan kitaran intonaatio olla kohdillaan?
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
laakeri
23.02.2009 14:33:05
Väinämöinen: Tulipa mieleen, että mahtaakohan kitaran intonaatio olla kohdillaan?

Tuossa puhuttiin "pehmeämmän" soundin tavoittelusta, joten hieman epämääräisillä kuvauksilla ollaan liikenteessä, jos ongelma on intonaatiossa. Tietysti aloittelijalla voi olla vaikeuksia hahmottaa, mikä soundissa tarkalleen ottaen on vikana. Veikkaan edelleen huonoa vahvistinta, itselläni oli aiemmin vahvari joka teki säröllä soundista todella piikikkään ja peltisen kuuloisen. Sellainen kunnon "neulalla tärykalvoon"-soundi, joka ei ollut omiaan nostamaan soittomotivaatiota.
ankkiz
05.03.2009 19:16:04 (muokattu 05.03.2009 20:20:21)

Vitunpillunkyrpä yäääääääh.
Eräänä kauniina päivänä päätin syödä plekukäden etusormesta nahkat pois, kun repsotti ikävästi. Kitaraa soittaessani huomasin sitten aralla, vereslihalla olevalla sormella, että minulla näemmä etusormenpää hankaa kieliä samalla kun soitan plektralla.

Tästä ei ole aikaisemmin aiheutunut ylimääräistä ääntä tai muutakaan häiriötä, mutta nyt "virheen" tiedostaessani, se on alkanut häiritsemään soittoani hyvin paljon, keskittyminen tuntuu koko ajan olevan siinä etusormen hankaamisessa, ja tuntuu kuin olisin aloittanut hankaamaan sitä kieliä vasten entistä enemmän.
Olen koittanut vaihdella plekuotettakin, esim laittamalla etusormea enempi koukkuun, kokeilemalla plekuotetta niin etusormen kylkeä kuin päätäkin vasten, muttei tunnu olevan mitään apua

Tarkkailkaas omaa plektratyöskentelyänne, onko tämä kaikille ihan luonnollista, jota en vain ennen ole tiedostanut?
Mutta niinhän se vain on - aina kun luulee osaavansa jo jotain, niin metsään menee :D
Kuuntele möhlö! http://www.mikseri.net/artists/?id=115176
suolintu
12.03.2009 15:00:28
Oletteko kiinnittäneet huomiota miten esim Alexi Laiho sormittaa tiettyjä juttuja kun soittaa jotain nopeita juoksutuksia. Käyttää pikkurilliä niin vähän kuin mahdollista. Itsellä aina ollut sellainen luulo, että jos vaikka e kielellä soitetaan pätkä
--15--13--12 niin tuo sormitetaan 4-2-1, mutta laiho näyttää soittavan 3-2-1 sormituksella. Kummin tuo ja vastaavanlaiset jutut olisi paras soittaa?
teiv
12.03.2009 15:15:01 (muokattu 12.03.2009 15:15:21)
suolintu: Oletteko kiinnittäneet huomiota miten esim Alexi Laiho sormittaa tiettyjä juttuja kun soittaa jotain nopeita juoksutuksia. Käyttää pikkurilliä niin vähän kuin mahdollista. Itsellä aina ollut sellainen luulo, että jos vaikka e kielellä soitetaan pätkä
--15--13--12 niin tuo sormitetaan 4-2-1, mutta laiho näyttää soittavan 3-2-1 sormituksella. Kummin tuo ja vastaavanlaiset jutut olisi paras soittaa?

Varmaan kannattaa soittaa miten parhaiten itsestä tuntuu..
Mä soitan tommosen ainaki 3-2-1
laakeri
12.03.2009 17:29:35 (muokattu 12.03.2009 17:30:51)
suolintu: Oletteko kiinnittäneet huomiota miten esim Alexi Laiho sormittaa tiettyjä juttuja kun soittaa jotain nopeita juoksutuksia. Käyttää pikkurilliä niin vähän kuin mahdollista.

Kannattaa opetella käyttämään pikkurilliä. Helpottaa pitkissä venytyksissä, tuo lisää nopeutta, ja tuo melodisia mahdollisuuksia, kun ei tarvitse ajatella "tuohon nuottiin tarvitsee pikkusormea, en soita sitä". Itse en aluksi käyttänyt pikkusormea kuin voimasoinnuissa, mutta sitten jossain vaiheessa huomasin, että ei se niin vaikeaa olekaan. Tosin tuossa esimerkkitapauksessa itsekin käyttäisin luultavasti 1-2-3 -vaihtoehtoa, tuntuu ainakin ajatuksena luonnollisemmalta.

Jotkut soittotekniikat saattavat tuntua aluksi epäluonnollisilta, mutta monesti homma alkaa toimimaan jo lyhyenkin treenin jälkeen. Jotkut asiat vaativat toki enemmän aikaa, ei kannata luovuttaa vaikka se homma ei lähtisikään toimimaan heti ensimmäisenä päivänä.
pietari-poika
16.03.2009 13:09:56
Aiheena siis täpätessä kieleltä toiselle siirtyminen.

Monet kitaristit täppäävät asteikoita (yleensä) alaspäin nopeasti ja siirtyvät kokoajan keleltä toiselle. Mites se uuden kielen eka ääni saadaan soimaan? Jos vasurilla siirtyy toiselle kielelle niin ei se uusi ääni oikein soi heti. Pitäiskös ajoittaa kielivaihdokset aina niin että plekukäsi iskee ekana uudelle kielelle vai onko ideana soittaa niin nopeasti ettei kukaan saa selvää?

Ja kertokaas jotain hyviä harjoituksia tuollaiseen kieletä toiselle siirtymiseen täppäyksessä kun niitä en oikein ole löytänyt. Ja onkos tolle tekniikalle enkuksi jtn nimeä jolla löytäisi opetusvideoita?
Esp Horizon & Line6 Pocket Pod
laakeri
16.03.2009 14:17:15
pietari-poika: Mites se uuden kielen eka ääni saadaan soimaan? Jos vasurilla siirtyy toiselle kielelle niin ei se uusi ääni oikein soi heti.

Soihan se, jos tarpeeksi voimakkaasti hammeroit. Ei sen kielen tarvitse välttämättä valmiiksi värähdellä, jotta saat äänen kuuluville. En ole asiaa tainnut koskaan miettiä, joten voi olla ettei tuo ole paras keino. Hankala se on ainakin korkealla actionilla tuolla tavalla täppäillä. Mutta kokeile, tietävämmät kyllä korjaavat, jos höpinöissäni ei ole mitään perää.
Snapo
17.03.2009 11:43:42 (muokattu 17.03.2009 11:44:04)
eipä mitään.
"Heavy kitarat on toinen juttu mutta ne on ohut kaulasia ja sopii lähinnä pelkkään tilitykseen." -zanteri
Snapo
17.03.2009 11:50:53
pietari-poika: Aiheena siis täpätessä kieleltä toiselle siirtyminen.

Monet kitaristit täppäävät asteikoita (yleensä) alaspäin nopeasti ja siirtyvät kokoajan keleltä toiselle. Mites se uuden kielen eka ääni saadaan soimaan? Jos vasurilla siirtyy toiselle kielelle niin ei se uusi ääni oikein soi heti. Pitäiskös ajoittaa kielivaihdokset aina niin että plekukäsi iskee ekana uudelle kielelle vai onko ideana soittaa niin nopeasti ettei kukaan saa selvää?

Ja kertokaas jotain hyviä harjoituksia tuollaiseen kieletä toiselle siirtymiseen täppäyksessä kun niitä en oikein ole löytänyt. Ja onkos tolle tekniikalle enkuksi jtn nimeä jolla löytäisi opetusvideoita?

Itsekin olen tätä miettinyt.. Tähän asti oon pikannut aina kielen ensimmäisen äänen jos on tommosia tarvinnut. Sormissa kyllä riittäisi voimaa, mutta häiriöääniä tulee niin että koko homma menee ripuliks. Pitäis kehittää joku mutetustekniikka tuohon touhuun.
"Heavy kitarat on toinen juttu mutta ne on ohut kaulasia ja sopii lähinnä pelkkään tilitykseen." -zanteri
teiv
18.03.2009 14:47:26
http://www.youtube.com/watch?v=71izserFcek

Kertoisko joku vähä noista lopun ( 1:43 ) harmoonisista äänistä, täh?
Jaqqi1991
18.03.2009 17:27:10 (muokattu 18.03.2009 17:30:18)
pietari-poika: Aiheena siis täpätessä kieleltä toiselle siirtyminen.

Kyllä uusi kieli pitäisi saada soimaan ilman pikkaustakin. Koita soittaa vaikka asteikoita edestakasin vasurilla pikkaamatta yhtäkään ääntä ja pidä huomio siinä että kaikki äänet soi yhtä lujaa.

Nelisointujen täppingillä soittaminen 2 ääntä vasurilla + täppäys on hyvä tapa harjoitella myös, koska tuossa ei pikata yhtäkään ääntä. http://www.alloutguitar.com/files/e … amples/michael_romeo_example2_0.jpg
We may be humans, but we're still animals
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)