Aihe: Vahvistin+maadoittamaton pistorasia=vaarallista?
1 2
fox
19.02.2009 10:26:14

Juu tutkin vielä tuota ns. "lifesaver" modia, se on ihan persiistä, unohtakaa se nyt ihan heti kättelyssä, mä sanon teille.

En mä nyt ihan noinkaan jyrkästi sanois, sen kehittelijä Adrian Legg vois myös olla toista mieltä..

Se on vaarallista luottaa VAIN siihen, eli se eristää vaan kielet, mutta ei esim muita metalli-osia , esim plugin kehykset, tai metalliset potikannupit , potikkalevyt, kuten esim telessäkin tai vastaavissa on.

Täysin totta, mutta kuitenkin. Tuon lifesaverin osat ei maksa juuri mitään, ja se on suhteellisen helppo laittaa, jos siellä "konehuoneessa" jotain modauksia tekee. Sen sijaan täällä on virheellinen käsitys siitä, mitä tuo "lifesaver" tekee, se ei suinkaan katkaise mitää virtaa, vaan pudottaa sen "valtakunnanverkon" ampeerit miliampeeritasolle, ja siinä hommassa työskentelee ilman viivettä. Totta kai sieltä tulee jonkinmoinen räpsy näpeille, ja se riippuu ihan soittajan kehon johtokyvystä.
Tuolta vaikka voi katsoa, kuinka sen voi toteuttaa..
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=120325#p4769936

Nuo vikavirtasuojat ei paljoa maksa jossain bauhausissa tms.

Tähdennettäköön vielä, ennenkuin joku toinenkin toteaa, että lifesaver on "ihan perseestä", ettei se korvaa tietenkään mitään vikavirtasuojia, onhan vaan lisänä. Ja vallan kauheesti se ilahduttaa vikavirtasuoja siinä tapauksessa, jos lavalle tuodaan vaikka roikalla sähkövä jostain muualta, jos lavalla ei oo tarpeeksi rasioita. Niinkuin aina silloin tällöin tapahtuu. Satunnaisista treeniolosuhteista nyt puhumattakaan.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
blaekie
19.02.2009 10:54:22

En mä nyt ihan noinkaan jyrkästi sanois, sen kehittelijä Adrian Legg vois myös olla toista mieltä..

Kyllä se tuossa muodossa, missä se tuolla aiemmin esitettiin, suojaten vain kielet, ja tallan antaa väärän turvallisuuden tunteen. Valitan :-)

Täysin totta, mutta kuitenkin. Tuon lifesaverin osat ei maksa juuri mitään, ja se on suhteellisen helppo laittaa, jos siellä "konehuoneessa" jotain modauksia tekee. Sen sijaan täällä on virheellinen käsitys siitä, mitä tuo "lifesaver" tekee, se ei suinkaan katkaise mitää virtaa, vaan pudottaa sen "valtakunnanverkon" ampeerit miliampeeritasolle, ja siinä hommassa työskentelee ilman viivettä. Totta kai sieltä tulee jonkinmoinen räpsy näpeille, ja se riippuu ihan soittajan kehon johtokyvystä.
Tuolta vaikka voi katsoa, kuinka sen voi toteuttaa..
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=120325#p4769936

Nimenomaan on ollut virheellinen käsitys, josta tuolla jo aiemmin huomauttelin. Eli lifesafer ei todellakaan KATKAISE virtaa. Ja se ei edelleenkään suojaa muuta kuin kitaran pään, siellä vahvistimen puolella ei suojaa sitten ole.
Ei tuosta tosin haittaakaan ole, verrattuna tilanteeseen ettei suojaa ole ollenkaan.

... Ja vallan kauheesti se ilahduttaa vikavirtasuoja siinä tapauksessa, jos lavalle tuodaan vaikka roikalla sähkövä jostain muualta, jos lavalla ei oo tarpeeksi rasioita. Niinkuin aina silloin tällöin tapahtuu. Satunnaisista treeniolosuhteista nyt puhumattakaan.

Jos sen laittaa siihen vahvistimen syöttöön, on siitä jotain suojaa tuossakin tilanteessa , nyt ei tosin puhuttu kännisistä keikkavirityksistä, vaan ihan vanhan kerrostalohuoneiston huoneesta jossa ei ole maadoittettuja pistorasioita
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
fox
19.02.2009 11:02:52

Nimenomaan on ollut virheellinen käsitys, josta tuolla jo aiemmin huomauttelin. Eli lifesafer ei todellakaan KATKAISE virtaa. Ja se ei edelleenkään suojaa muuta kuin kitaran pään, siellä vahvistimen puolella ei suojaa sitten ole.
Ei tuosta tosin haittaakaan ole, verrattuna tilanteeseen ettei suojaa ole ollenkaan.

Silläpä koin tarvetta tulla oikaisemaan.. ;)
Todella harvoinhan noita potentiaalisesti vaarallisia tilanteita tulee, mutta kuitenkin aina silloin tällöin, ihan "suuremmilla stageillakin". Yardbirdsin Keith Relf ja Stone The Crows-yhtyeen Les Harvey nyt ihan äkkiseltään tulee mieleen noista tunnetuimmista uhreista..
Tosiaan tuon lifesaverin osat ei maksa paljon paskaakaan, joten oon kaikkiin kitaroihin, mitä oon fiksaillut, tuon laittanut.
Hanok
19.02.2009 15:41:37 (muokattu 19.02.2009 15:42:58)
blaekie ilmeisesti tarkoittaa, että tuo kitaran modi suojaa ainoastaan kitaran kielet ja tallan verkkojännitteeltä. Tällin voi edelleen saada esim. vahvistimessa kiinni olevasta instrumenttipiuhasta, kitaran jakista tai metallisen potikannupin kautta. Ja sitten tietenkin suoraan vahvistimesta.

Ilmeisesti vahvistimenkaan modaus ei oikein ratkaisisi tätä ongelmaa, koska pitäisi suodattaa verkkovirran taajuudelta kamaa pois, mikä taas vaikuttaa soundiin - tuossa Lifesaverissahan modi ei ole varsinaisesti signaalitiessä, joten soundillista haittaa ei juuri ole, vai?

Eli turvallista järjestelmää ei oikein muuten saada aikaiseksi kuin hoitamalla suojamaat kuntoon. Vikavirtasuoja voisi kyllä vielä siinäkin tapauksessa olla ihan hyvä idea.
fox
19.02.2009 16:03:25

blaekie ilmeisesti tarkoittaa, että tuo kitaran modi suojaa ainoastaan kitaran kielet ja tallan verkkojännitteeltä. Tällin voi edelleen saada esim. vahvistimessa kiinni olevasta instrumenttipiuhasta, kitaran jakista tai metallisen potikannupin kautta. Ja sitten tietenkin suoraan vahvistimesta.

Ilmeisesti vahvistimenkaan modaus ei oikein ratkaisisi tätä ongelmaa, koska pitäisi suodattaa verkkovirran taajuudelta kamaa pois, mikä taas vaikuttaa soundiin - tuossa Lifesaverissahan modi ei ole varsinaisesti signaalitiessä, joten soundillista haittaa ei juuri ole, vai?

Eli turvallista järjestelmää ei oikein muuten saada aikaiseksi kuin hoitamalla suojamaat kuntoon. Vikavirtasuoja voisi kyllä vielä siinäkin tapauksessa olla ihan hyvä idea.

http://www.mattikaki.fi/sahkoturvallisuus/
Tuolta kannattaa lukea juttuja, myös vikavirtasuojasta. Ja myös se kohta, ettei se vikavirtasuojakaan ihan kaikelta suojaa.. ;) Eli järjen käyttöä ei mikään kiellä, ei myöskään soittajilta, vaikka keikkaolosuhteissa on totta kai itsekin tullut tehtyä sellasiakin "rautalankavirityksiä" että huh huh.. 8)
Tuosta vikavirtasuojasta vielä, jos verrataan sen 30 mA liipaisukynnystä, niin tuo Adrianin patentti omien kirjoitustensa mukaan antaa jonkun 20 mA ihan normivirrasta. Edelleen tähdennän, että se määrä heittelee, koska todistetusti ihmisen sähkönjohtokyky on itsessäänkin, ilman päällä olevia kuteita tms. erilaisen yksilöllinen..
Mutta näissä hommissa on aina parasta pelata "varman päälle"..eikö? Joten kaikki mahdolliset jutut joilla voidaan parantaa sitä turvallisuutta, on hyviä ja suotavia käyttää.

Ja juu, ei ole lifesaveri signaalitiessä ei.. tuohon vaan piti vastata mutta innostuin vähän...
epi2
19.02.2009 17:44:03 (muokattu 19.02.2009 17:44:13)
Eli kannattaisko mun ostaa se vikavirtasuoja vai onko mulla mitään suurempaa vaaraa?
blaekie
19.02.2009 17:48:41 (muokattu 19.02.2009 17:54:10)

Eli kannattaisko mun ostaa se vikavirtasuoja vai onko mulla mitään suurempaa vaaraa?

Kannattaa ostaa. Vaara ei ole välitön, mutta kuitenkin piilevä. Itsekin käytän toki vahvistimia ilmankin, mutta pitäisi myös investoida noihin suojiin, eli älä tee niinkuin minä teen, vaan miten minä sanon:-)
Ei ne paljoa tosiaan maksa. 1 riittää.

EDIT: Ja tsori että tuli sotkettua sun ketjusi muulla löpinällä, mutta liittyi kuitenkin läheisesti aiheeseen.
epi2
19.02.2009 18:02:24
Selvä, kiitos vastauksesta :) jos joskus satun törmäämään tuollaiseen, niin voisin ostaa.
Satu ja Tuija
19.02.2009 18:06:47
Koko ketjun ku lukasee niin on sellanen kylmä rinki perseessä, että tämmösen vanhan talon asukin on pakko ostaa. Tai ainakin ottaa yleismittari kouraan ja tsekata onko toi suojamaa noissa pistokkeissa koristeena. :)
Grugi
19.02.2009 18:08:40
Koko ketjun ku lukasee niin on sellanen kylmä rinki perseessä, että tämmösen vanhan talon asukin on pakko ostaa. Tai ainakin ottaa yleismittari kouraan ja tsekata onko toi suojamaa noissa pistokkeissa koristeena. :)

Ei ole koriste tai sitten on sähköasentaja kusessa jos ei ole oikein tehty, siitä voiskin sitte nostaa kunnon metakan ja vaatia korvauksia että saa taas hommattua lisää roinaa taloon.
SDMF
blaekie
19.02.2009 18:18:42 (muokattu 19.02.2009 18:20:38)

Ei ole koriste tai sitten on sähköasentaja kusessa jos ei ole oikein tehty, siitä voiskin sitte nostaa kunnon metakan ja vaatia korvauksia että saa taas hommattua lisää roinaa taloon.

Se voi vaan olla, että kyseinen sähkömasentaja on jo kasvanut koiranputkea pitkän aikaa, ja urakoitsija on ollut jo 50 vuotta konkurssissa :-) , kun on vanhasta talosta kysymys. Eli kyllä nuo kannattaa mitata/mittauttaa jos epäilyttää. Taloyhtiön huoltomiehelle ilmoitus, niin eiköhän se järjesty sitä kauttakin, ainakin jotenkin. Sähkövehkeitä tulisi huoltaa myös, mutta ainakaan huoneistokohtaisia tarkistuksia ei taideta paljoaakaan tehdä. Ei ainakaan meillä, ja talo rakennettu 1964
Grugi
19.02.2009 18:22:40
Se voi vaan olla, että kyseinen sähkömasentaja on jo kasvanut koiranputkea pitkän aikaa, ja urakoitsija on ollut jo 50 vuotta konkurssissa :-) , kun on vanhasta talosta kysymys. Eli kyllä nuo kannattaa mitata/mittauttaa jos epäilyttää. Taloyhtiön huoltomiehelle ilmoitus, niin eiköhän se järjesty sitä kauttakin, ainakin jotenkin. Sähkövehkeitä tulisi huoltaa myös, mutta ainakaan huoneistokohtaisia tarkistuksia ei taideta paljoaakaan tehdä. Ei ainakaan meillä, ja talo rakennettu 1964

Joo vitsihän toi oli mutta kyllä sitä aina joku syyllinen löydetään miltä saa rahat uuten kitaraan tai vaffariin :D
SDMF
blaekie
19.02.2009 18:35:07

Joo vitsihän toi oli mutta kyllä sitä aina joku syyllinen löydetään miltä saa rahat uuten kitaraan tai vaffariin :D

Aijaí aijai, näissä sähköasioissa ei vitsailla, tiedä se :-) , nyt tulee naapurinmummon mattopiiskasta persuuksille kohta, mä sanon sen :)
roopeok
19.02.2009 19:36:17
Silläpä koin tarvetta tulla oikaisemaan.. ;)
Todella harvoinhan noita potentiaalisesti vaarallisia tilanteita tulee, mutta kuitenkin aina silloin tällöin, ihan "suuremmilla stageillakin". Yardbirdsin Keith Relf ja Stone The Crows-yhtyeen Les Harvey nyt ihan äkkiseltään tulee mieleen noista tunnetuimmista uhreista..
Tosiaan tuon lifesaverin osat ei maksa paljon paskaakaan, joten oon kaikkiin kitaroihin, mitä oon fiksaillut, tuon laittanut.

Ittellenikin tuli heti Keith Relfin kohtalo tästä mieleen (Yardbirds oli kyllä loistava bändi, ironinen loppu)... Ei kai sitä kovin helposti sähköiskua saa, varmaan pitää olla kitarassakin jotain vikaa, mutta parempi se on aina pelata varman päälle sähkön kaltaisilla asioilla. Jokapäiväisessä elämässä on paljon pieniä asioita jotka voivat pelastaa elämän ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)