Aihe: Ulkoisten äänikorttien etuasteet & USB vs. FireWire
1 2
usvis
18.02.2009 11:18:38
Tutkailin tuossa tuota äänikorttien testipenkkiä, mutta sehän olikin lähinnä täynnä onks tää hyvä yms. kyselyjä (vailla vastauksia).

Tilanne: Pitäisi saada uusi mobiili-studio käyttöön. (ja halvalla = alta tonni).

1. USB vs. FireWire?

Aiemmin mulla on ollut FW - kortti läppärissä, m-audion halpis. Tähän olin kyllä sangen tyytyväinen. Olen omistanut myös M-Audion USB - kortin, jossa ainakin oli latenssit törkeän suuret. Pöytäkoneessa on myös m-audion kortti, olen kai jämähtänyt merkkiuskolliseksi ;)

- Parhaat ulkoiset halpiskortit? M-Audion FireWire Solo (hinta n. 170e) on tällä hetkellä oma ykkösehdokas. Löytyykö samasta hintaluokasta varteenotettavia vaihtoehtoja?

- Nykytilanne: onko latensseissa eroja välillä USB / FW? Entä käytettävyydessä muuten, kumpi on toiminnaltaan luotettavampi vaihtoehto nylyisin? Tiedän, että myös FW - portin laatu/merkki vaikuttaa asiaan, mutta ei puututa nyt siihen.

- Merkittävimmät erot välillä USB vs. FW?

2. Etuaste

- Onko halvan hintaluokan korttien etuasteista mihinkään? (hieman epäilyttää). Toisaalta tasovaatimuksenikaan ei liene monen mielestä kovin korkea. Käytössäni on nimittäin tälläkin hetkellä Art Tube Amp (nyk. ovh T-Kaupassa 39e) ja olen tähän aidosti tyytyväinen. (sen kautta taltioitu saundi (laulut, kitarat, basso) on kyllä kelvannut myös miksaajille, masteroijille, levy-yhtiöväelle ja yleisöllekin, että ei kai se niin sysipaska voi olla). Käytössäni on AKG:n konkkamikki.

- Ostaako toinen tubeamp vanhan kaveriksi, vai panostaako kalliimpaan äänikorttiin jossa olisi etuset valmiina? Mielipiteitä? Tarkoitus olisi vähintään 2 raitaa saada kerralla sisään, kolmekaan ei olisi pahitteeksi.

- Mahdollisimman kompakti koko olisi toisaalta hakusessa, eli jos vain löytyy hintaluokassa n. 300e ulkoinen kortti, jossa etusetkin ovat kelvolliset, suositelkaa ihmeessä. 2 erillistä etusta merkitsee myös kahta lisämuuntajaa piuhahelvettiin, välijohdoista puhumattakaan..eli toisaalta se ei houkuta.

3. Itse läppäri. Tähän aion sijoittaa maks 500-600E. Saa suositella, tärkeät ominaisuudet: FireWire, tarpeeksi USB-portteja, vähintään 14" näyttö, mielellään 4Gb muistia ja Intelin (tuplaydin prossu).

Eniten kuitenkin kaipaan vinkkejä tuohon äänikortti- / etuaste-pähkäilyyni, sopivan PC:n löydän kyllä itsekin (ammattinörttinä).

Kiitos etukäteen vastauksista.

Usvis
- from dream to dream, we have always been, like an ever flowing stream -
oodee1
18.02.2009 13:14:26
Tutkailin tuossa tuota äänikorttien testipenkkiä, mutta sehän olikin lähinnä täynnä onks tää hyvä yms. kyselyjä (vailla vastauksia).

Tilanne: Pitäisi saada uusi mobiili-studio käyttöön. (ja halvalla = alta tonni).

1. USB vs. FireWire?

Aiemmin mulla on ollut FW - kortti läppärissä, m-audion halpis. Tähän olin kyllä sangen tyytyväinen. Olen omistanut myös M-Audion USB - kortin, jossa ainakin oli latenssit törkeän suuret. Pöytäkoneessa on myös m-audion kortti, olen kai jämähtänyt merkkiuskolliseksi ;)

- Parhaat ulkoiset halpiskortit? M-Audion FireWire Solo (hinta n. 170e) on tällä hetkellä oma ykkösehdokas. Löytyykö samasta hintaluokasta varteenotettavia vaihtoehtoja?

- Nykytilanne: onko latensseissa eroja välillä USB / FW? Entä käytettävyydessä muuten, kumpi on toiminnaltaan luotettavampi vaihtoehto nylyisin? Tiedän, että myös FW - portin laatu/merkki vaikuttaa asiaan, mutta ei puututa nyt siihen.

- Merkittävimmät erot välillä USB vs. FW?

2. Etuaste

- Onko halvan hintaluokan korttien etuasteista mihinkään? (hieman epäilyttää). Toisaalta tasovaatimuksenikaan ei liene monen mielestä kovin korkea. Käytössäni on nimittäin tälläkin hetkellä Art Tube Amp (nyk. ovh T-Kaupassa 39e) ja olen tähän aidosti tyytyväinen. (sen kautta taltioitu saundi (laulut, kitarat, basso) on kyllä kelvannut myös miksaajille, masteroijille, levy-yhtiöväelle ja yleisöllekin, että ei kai se niin sysipaska voi olla). Käytössäni on AKG:n konkkamikki.

- Ostaako toinen tubeamp vanhan kaveriksi, vai panostaako kalliimpaan äänikorttiin jossa olisi etuset valmiina? Mielipiteitä? Tarkoitus olisi vähintään 2 raitaa saada kerralla sisään, kolmekaan ei olisi pahitteeksi.

- Mahdollisimman kompakti koko olisi toisaalta hakusessa, eli jos vain löytyy hintaluokassa n. 300e ulkoinen kortti, jossa etusetkin ovat kelvolliset, suositelkaa ihmeessä. 2 erillistä etusta merkitsee myös kahta lisämuuntajaa piuhahelvettiin, välijohdoista puhumattakaan..eli toisaalta se ei houkuta.

3. Itse läppäri. Tähän aion sijoittaa maks 500-600E. Saa suositella, tärkeät ominaisuudet: FireWire, tarpeeksi USB-portteja, vähintään 14" näyttö, mielellään 4Gb muistia ja Intelin (tuplaydin prossu).

Eniten kuitenkin kaipaan vinkkejä tuohon äänikortti- / etuaste-pähkäilyyni, sopivan PC:n löydän kyllä itsekin (ammattinörttinä).

Kiitos etukäteen vastauksista.

Usvis

Voin varauksetta suositella Tascamin Fireone FW-palikkaa. Ajurit toimii hyvin pc:llä, latenssit n. 2ms. Etuset on ihan jees, aika epäherkät mutta ei kohise paljon vaikka nutikat kaakossa. En suosittele nauhamikkiä akustiselle näillä. Kitara/bassosisääntulo toimii myös moitteetta. Olen äänittänyt tällä kitaraa kotona ja reampannut jälkeenpäin eikä kohinaa löydy.
Komtrolliosasto skulaa myös hyvin mutta en itse käytä niitä. Näppiksen komennot paremmin selkärangassa.

Ja tosiaan hinta 130e tai jtn vastaavaa. Jos et tartte enempää sisään-/ulostuloja niin tämä toimii...

Tascamin etuasteet siis toimivat ja kuulostavat hyvältä kovempien äänilähteiden kanssa.

Ja varmaan tiedätkin että läppärin kovon nopeudella on suuri merkitys äänittelyn mukavuuteen. 7200rpm on melkein must.
www.coldmeatsociety.com www.rainroomband.com
usvis
19.02.2009 12:22:50 (muokattu 19.02.2009 12:42:55)
Voin varauksetta suositella Tascamin Fireone FW-palikkaa. Ajurit toimii hyvin pc:llä, latenssit n. 2ms. Etuset on ihan jees, aika epäherkät mutta ei kohise paljon vaikka nutikat kaakossa. En suosittele nauhamikkiä akustiselle näillä. Kitara/bassosisääntulo toimii myös moitteetta. Olen äänittänyt tällä kitaraa kotona ja reampannut jälkeenpäin eikä kohinaa löydy.
Komtrolliosasto skulaa myös hyvin mutta en itse käytä niitä. Näppiksen komennot paremmin selkärangassa.

Ja tosiaan hinta 130e tai jtn vastaavaa. Jos et tartte enempää sisään-/ulostuloja niin tämä toimii...

Tascamin etuasteet siis toimivat ja kuulostavat hyvältä kovempien äänilähteiden kanssa.

Ja varmaan tiedätkin että läppärin kovon nopeudella on suuri merkitys äänittelyn mukavuuteen. 7200rpm on melkein must.

Kiitos vinkeistä. Luin muutamat arviot tuosta Tascamista, ja ihan hyväksihän sitä kehuttiin, joskin ei noita etuasteita kovin kummoisiksi mainittu. Eikös tohon kuitenkin voi myös ulkoisen etuasteen liittää? Tosin tossa ei ole perus line-inniä, ainoastaan guitar-in ja 2 etuastetta, eli miten se onnistuu sitten?

Hieman myös tuo 'lelumainen' ulkonäkö hämää :)

Silti saatan kallistua M-Audion suuntaan Pro Tools yhteensopivuuden takia. Ite käytän päätyökaluna Sonaria, mutta välillä pitää saada availtua Pro Tools sessioita studiolta yms. Se ei taida Tascamin kanssa onnistua...
south_of_heaven
19.02.2009 13:28:36 (muokattu 19.02.2009 13:29:02)
Kuuteen sataan et kyllä tuollaista läppäriä saa, ellet käytettynä. Kannattaa varmistaa, että kyseisellä läppärillä musantekeminen ylipäätään onnistuu. Erään nimeltä mainitun firman eli Acerin läppärin omistan, joka hankittiin musakäyttöön, mutta ääni rätisi satunnaisesti ulkoisen äänikortin kanssa ja parin kuukauden painimisesta huolimatta ongelma ei selvinnyt. Se oli tietenkin minun syyni, olisihan minun pitänyt tuntea kyseinen kone läpikotaisin jokaista piiriä myöten ennenkuin investoin.:P

Olen yleisesti todennut, että hiukan tuota hintavimmissa läppäreissä tuntuisi useammin toimivan musasysteemit, kuulemani perusteella. Vähän kun säästät lisää voisit hankkia esimerkiksi käytetyn MacBookin. Se nyt vaan on niin että niistä tietää että se kortti toimii.

Mennee myöskin budjettisi yli, mutta esimerkiksi Presonuksen Firepod on hyvä firewire-kortti hyvillä etuasteilla. Vähän enemmän sisääntulojakin. Sen saa hintaan 399€.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
anapena
19.02.2009 14:03:05 (muokattu 19.02.2009 14:03:58)
Jo mainittujen ohella noista halvoista mua kiinnostaa hiukka kalliimmat TC, Focusrite ja Mackie. Oma halpisratkaisuni on käytetty MOTU 828, se ensimmäisen sukupolven malli, on sentään made in usa...erilaisia etusia on sitten muutamia. Toi Pro Tools-aspekti on toisaalta aika vahva.
oodee1
19.02.2009 14:21:08 (muokattu 19.02.2009 14:25:32)
Tascamissa on ihan linjasisääntulot trs plugeilla. Olen käyttänyt mm. sampleäänityssessiossa DIY G9 täysputkietusta ja toiminut hyvin sitenkin.
Ei tuo lelumaiselta käytössä tunnu. Ihan varteentotettava palikka painonsa ja nappuloiden puolesta.

Mutta jos haluaa hyvää niin suosittelisin RME Fireface 800. Siinä on sitten kaikki kivasti. Etuset ei siinäkään ihan Neveä ole mutta perushommiin hyvät. Yhteensopivuus ja/tai ajuriongelmia ei ilmene samalla tasolla kuin esim. Motun 828 sarjassa.
Olen omistanut Motun 828mkIIsen jonka vaihdoin Firefaceen.

Jos käytät Sonaria, miksi Protools sessiot on ongelma? OMF on keksitty tai parempi vielä jos bounssaa kaikki raidat alkamaan nollasta. Silloin on aivan sama millä softalla jatkaa. Itse teen Cubasella ja Nuendolla aina näin niin ei tule ongelmia. Myöskään Protools käyttäjät eivät ole nikotelleet kun olen halunnut raidat näin. Kätevää, eiks? N. 80 raidan session bounssaaminen Cubasella vie aikaa n. 5min.
www.coldmeatsociety.com www.rainroomband.com
usvis
19.02.2009 15:02:39
Kuuteen sataan et kyllä tuollaista läppäriä saa, ellet käytettynä. Kannattaa varmistaa, että kyseisellä läppärillä musantekeminen ylipäätään onnistuu. Erään nimeltä mainitun firman eli Acerin läppärin omistan, joka hankittiin musakäyttöön, mutta ääni rätisi satunnaisesti ulkoisen äänikortin kanssa ja parin kuukauden painimisesta huolimatta ongelma ei selvinnyt. Se oli tietenkin minun syyni, olisihan minun pitänyt tuntea kyseinen kone läpikotaisin jokaista piiriä myöten ennenkuin investoin.:P

Olen yleisesti todennut, että hiukan tuota hintavimmissa läppäreissä tuntuisi useammin toimivan musasysteemit, kuulemani perusteella. Vähän kun säästät lisää voisit hankkia esimerkiksi käytetyn MacBookin. Se nyt vaan on niin että niistä tietää että se kortti toimii.

Mennee myöskin budjettisi yli, mutta esimerkiksi Presonuksen Firepod on hyvä firewire-kortti hyvillä etuasteilla. Vähän enemmän sisääntulojakin. Sen saa hintaan 399€.

Kiitti vinkistä sinullekin. Juurikin Aceria olen katsellut, tietoisena mahdollisista ongelmista. Tyhmä ei usko ennenkuin vähän hakkaa päätä seinään ;)

Aika säätö oli itselläkin taannoin ennenkuin sain HP NX9110 - läppärin toimimaan M-Audion firewiren kanssa. Kaikki mahdolliset helpparit tuli soitettua läpi ja kaikki mahdollinen info etittyä netistä. Lopulta ongelmat katosi kun älysin muuttaa läppärin Device Managerista pöytäkoneeksi.

M_Audiosta on kyllä paljon vähemmän mairittelevaakin kommenttia tullut vastaa, juuri tsekkailin tätä:

http://www.thomann.de/fi/maudio_profire_610.htm

joka vaikuttaisi mainiolle. Seuraavaksi taidan tutkailla nuo Presonukset läpi. Ja kyllä, laitan korvan taakse tuon(kin) ACER - dissauksen, ja aion tutkailla vielä vaihtoehtoja. Tottapuhuen en kyllä HP:takaan suosittelisi kenelläkään...omiin ja ka
usvis
19.02.2009 18:27:45
Kuuteen sataan et kyllä tuollaista läppäriä saa, ellet käytettynä. Kannattaa varmistaa,

Mites toi pienempi / halvempi, Presonus FireBox? Onko siinä laadukkaat (samat?) etuasteet myös? Toi FirePod on turhan iso matkakäyttöön...
usvis
19.02.2009 22:20:56

Aika nihkeessä tuntus olevan nuo läppärit jossa ois 7200Rpm - kovo :(

Ei hirveesti oo vastaan tullut tuolla 600-800e hintaluokassa...
monoculture
20.02.2009 10:31:36
N. 80 raidan session bounssaaminen Cubasella vie aikaa n. 5min.

Kuinka cubasessa onnistuu toi useiden raitojen samanaikainen bounssaus omiksi raidoikseen?

Kiitti!
"Melodia ei ole mitään muuta kuin CBS valepuvussa. Vittumaiset promoottoritkin on ihan samaa kamaa!" -Billy Bragg (Rumba 1/88)
Niq
20.02.2009 10:48:46

Tuon hintaluokan läppäriä ei kyllä kannata tosihommiin hankkia. Ihan leluja ovat, eikä mitään perusvikaa oikein saa takuuseen menemään, saranat hajoaa, liittimet hajoaa, näyttö paukahtaa halki kiinni laitettaessa jne. Kaikki mekaanisia vaurioita mitä takuut ei kata. On nähty hintaluokan HP:t, Acerit, Fujitsu Siemensit, kaikissa samat ongelmat. Kyllähän nuo kotona menee surffilautana.
"I have a cunning plan" -Baldrick
masterhat
20.02.2009 12:24:21 (muokattu 20.02.2009 12:25:42)
express cardil saat läppärii toisen fw-liittimen johon voit pistää ääniksen ja koneen omaan firewireen kovon, johon saa nopeen pyörimisnopeuden.

acerit on paskaa, oikeestaan kaikki nää normi läppärit on aika paskaa. Mut windows on suurin paska. jos jaksaisin, ni opettelisin käyttää mäkkii.
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
Torniojaws
20.02.2009 16:44:41 (muokattu 20.02.2009 16:47:11)

Kuinka cubasessa onnistuu toi useiden raitojen samanaikainen bounssaus omiksi raidoikseen?

Se onnistuu ainoastaan audioraidoille, ei VST-instrumenteille (MIDI):

1) Valitse raitojen *sisältö* (eli jokainen "palanen" aikajanalla) niistä raidoista, jotka haluat bounssata (voit valita useita kerralla)
2) Valitse ylävalikosta Audio | Bounce Selection
3) Sitten Cubase kysyy haluatko korvata ne pätkityt raidat bounssatuilla, ja vastaat makusi mukaan. Jos et korvaa, löytyvät valmiit bouncet projektin Audio -kansiosta. Jos korvaat, tulevat ne automaattisesti projektiin pätkittyjen raitojen tilalle.

VST-instrumenttien kanssa pitää harrastaa manuaalista renderöintiä:

1) Soolota VST-midiraita
2) Ota master channelista insertit pois päältä (varmista, ettei raita klippaa ilman sitä)
3) Renderöi projekti (muista asettaa locatorit oikeaan kohtaan)
4) Importtaa renderöity raita projektiin
5) Toista askeleet 1-4 jokaiselle VST/MIDI-raidalle
Vortech | Relativity | Relativity + Bloody Phoenix (USA) + Forensic @ Ykän Pub, Oulu, 18.3.2009 | Osta levyjä
samulirask
20.02.2009 18:05:20 (muokattu 20.02.2009 18:10:43)

Aika nihkeessä tuntus olevan nuo läppärit jossa ois 7200Rpm - kovo :(

Ulkoinen kovalevy tuohon vielä. Itselläni ainakin pienensi aika lailla Sonarissa tuota levymittarin lukemaa isommissa projekteissa. Muutenkin maalaisjärjellä tuntuisi hyvältä idealta pyhittää musahommissa toinen levy pelkästään siihen musiikin toistamiseen/äänittämiseen (olettaen että se toinen levy on nimenomaan läppärin oma).

Ja mitä mobiiliuteen tulee, niin itse saan ainakin vielä kaikki kamani (kannettava, usb-äänikortti ja FW-kovalevy muuntajineen ja piuhoineen) mahdutettua isohkoon läppärilaukkuun, eli kerralla kulkee.

Ja ei, KAIKKI Acerinkaan halvat läppärit eivät ole paskaa. Tässä puhun omasta kokemuksesta. Taitaa sekin olla vähän sitten tuurikysymys että miten erilaiset komponentit/ohjelmat/käyttisviritykset toimivat yhteen. Itselläni ei ole ollut isoja ongelmia.
Samulin sivut
koponen
20.02.2009 20:26:45
Presonuksella on sitten sellainenkin kätevä palikka kuin Audiobox USB. ~140€
I'm endorsed by Marshall
south_of_heaven
22.02.2009 23:28:22
usvis: Mites toi pienempi / halvempi, Presonus FireBox? Onko siinä laadukkaat (samat?) etuasteet myös? Toi FirePod on turhan iso matkakäyttöön...

Etuasteet eivät näyttäisi olevan samat, ja omakohtaista kokemusta FireBoxista ei mulla ole. Tästä kuitenkin löytyvät etuasteiden tiedot, mikäli ne hyödyttävät:

FireBox-etuasteet:

Microphone Preamp 1-2 (XLR Balanced)
Type_Combo XLR Female Balanced / TRS 1/4"
Frequency Response (_0.5 dB)_10 Hz to 50 kHz
Input Impedance (Balanced)_1300 Ohm
THD+N (unwtd, 1kHz @ +4 dBu Output, Unity Gain_< 0.005%
EIN (unwtd, 55dB Gain, 150 Input, 20Hz to 22kHz_-125 dBu
S/N Ratio (Unity Gain, unwtd, Ref. = +4 dBu, 20Hz to 22 kHz_> 101dB
Common Mode Rejection Ratio (1 kHz, 55 dB Gain)_>45dB (+12 dB digital boost switch)
Phantom Power (_2 VDC)_+48 VDC

FP10:n XMAX-etuasteet:

Microphone Preamp 1-8 (XLR Balanced)
Type_XLR Female Balanced
Frequency Response (_0.5 dB)_20 Hz to 50 kHz
Frequency Response (_3.0 dB)_20 Hz to 150 kHz
Input Impedance (Balanced)_1600 Ohm
THD+N (unwtd, 1kHz @ +4 dBu Output, Unity Gain_< 0.005%
EIN (unwtd, 55dB Gain, 150 Input, 20Hz to 22kHz_-125 dBu
S/N Ratio (Unity Gain, unwtd, Ref. = +4 dBu, 20Hz to 22 kHz_> 101dB
Common Mode Rejection Ratio (1 kHz, 55 dB Gain)_> 55dB
Gain Control Range (_ 1dB)_-4 dB to 50dB
Maximum Input Level (Unity Gain, 1 kHz @ 0.5% THD+N)_+14 dBu
Phantom Power (_2 VDC)_+48 VDC
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Cornflake
23.02.2009 04:40:57 (muokattu 23.02.2009 04:42:02)
usvis: Aika nihkeessä tuntus olevan nuo läppärit jossa ois 7200Rpm - kovo :(

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kovo

Joo. Mutta anyways, ulkoset kovalevyt pelittää. Peruspaska 7200 USB-KOVALEVY ottaa mulla ainakin Firepodien kanssa +12 linjaa 24 bittistä roipetta sisäänsä.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Torniojaws
23.02.2009 08:44:42

Cornflake: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kovo

Itse asiassa kovo on siirtynyt tarkoittamaan laitteistoa vasta tällä vuosituhannella. 90-luvulla, ja pitkään ennen sitä, kovo tarkoitti kiintolevyä.
Vortech | Relativity | Relativity + Bloody Phoenix (USA) + Forensic @ Ykän Pub, Oulu, 18.3.2009 | Osta levyjä
tavaton
23.02.2009 09:06:27
Torniojaws: Itse asiassa kovo on siirtynyt tarkoittamaan laitteistoa vasta tällä vuosituhannella. 90-luvulla, ja pitkään ennen sitä, kovo tarkoitti kiintolevyä.

höpöhöpö

kovo = hardis=hardware = tietokonelaitteisto
pehmo=softa=software=tietokoneen ohjelmisto

Näin oli jo kymmeniä vuosia sitten.

Nykyisin kovoa näkee useimmiten lyhenteetä kovalevy, eli sen merkitys on muuttunut.
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)