Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Beethoven
1 2 3 4 5 6 7 8
JET
16.02.2009 18:30:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vasta nyt aloittanut todellisen klassiseen musiikkiin paneutumisen. Tunnen kyllä aika paljon teoksia, mutta tällä alueella riittää kuunneltavaa!
 
Historian suurimpana säveltäjänä olen aina pitänyt Beethovenia. Todellinen uudistaja ja nero, jonka musiikki ei ihan syyttä ole taidemusiikin esitetyimmän joukossa. Tunnetuimpia Beethovenin teoksia ovat mm. sinfoniat (kovimpina 5, 3 ja 9), viulukonsertto, pianokonsertot, pianosonaatit, jousikvartetot, ooppera Fidelio ja pianoteos Für Elise.
 
Edusti sekä wieniläisklassismia että romantiikkaa, jopa ihka ensimmäisenä jälkimmäistä. Ihailen Beethovenia. Entäpä sinä? ;D
 
ralliolli
16.02.2009 22:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unohdit mainita sinfonioista kuudennen ja seitsemännen. Molemmat menevät mielestäni viidennestä ohi.
 
Muuta keskusteltavaa tässä ei taida ollakaan - ellei megatherium sitten tule aiheettomasti lyttäämään. Siihen väittelyyn osallistumista yritän vältellä.
 
JET
17.02.2009 13:35:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuta keskusteltavaa tässä ei taida ollakaan - ellei megatherium sitten tule aiheettomasti lyttäämään. Siihen väittelyyn osallistumista yritän vältellä.
 
Suurimmasta säveltäjästä ei mitään muuta sanottavaa ??
 
sub zero
17.02.2009 13:47:11 (muokattu 17.02.2009 13:53:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon tutustumassa fidelioon. mitkä kohdat tässä on hyviä, ja mitkä taas voi skipata suosiolla? onko näissä useamman henkilön osuuksissa mitään mielenkiintoista vai onks nää vain juonta eteen päin vieviä? (mun pitää kuunnella monia kertoja osat, ennen kuin tajuan ne, joten siksi olen kiinnostunut, ettei tule käytettyä aikaa johonkin turhaan)
 
olen tutustumassa kans myöhäiskvartettoihin. heti kättelyssä ainakin huomaan, että mitä tulee teosten rakenteisiin, niin beethoven on lähteny omille teilleen. ja sävelkielen suhteen olen ennättänyt tehdä jo vähän samantyyppisiä huomioita (nämä pätee myös suhteessa beethovenin jälkeen tuleviin romantikkoihin)
 
sinfoniat (kovimpina 5, 3 ja 9), viulukonsertto, pianokonsertot, pianosonaatit, jousikvartetot, ooppera Fidelio ja pianoteos Für Elise
 
jos für elise mainitaan (varsinainen masterpiece, joo...) niin diabelli-variaatiot, arkkiherttua-trio, viulusonaatit ja missa solemnis varmaan myös
 
keväästä on tulossa kuuma, kostea, hikinen - tänä vuonna toimii kikka joka ikinen!
ralliolli
17.02.2009 19:02:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurimmasta säveltäjästä ei mitään muuta sanottavaa ??
 
Onko tämä keskustelu vai teosluettelo? Vai pitikö tässä vain ylistää?
 
No, kumarran hänelle syvään. Musiikin historia ei tule enää koskaan saamaan hänen kaltaistaan sankarihahmoa. Hän on The Säveltäjä. Hän on meidän mentaalinen konsepti säveltäjästä.
 
oon tutustumassa fidelioon. mitkä kohdat tässä on hyviä, ja mitkä taas voi skipata suosiolla?
 
Kelaatko elokuvastakin tylsien kohtien ohi? Saavutko teatteriin myöhässä? Miksi et sitten nauttisi oopperaakin kokonaan?
 
Katsoin Fidelion kerran DVD:ltä ja, vaikka se ei parasta Beethovenia olekaan, nautin siitä kovasti. Singspielin puhuttu dialogikin jaksaa kantaa ilman pitkästyttäviä hetkiä. Mitään musiikillisia kliimakseja siinä ei tosin ole, ellei lopun kuorokohtauksia sellaisiksi lasketa, mutta kokonaisuus on ihan tasapainoinen ja viihdyttävä. En osaa kertoa tarkemmin kun en muista, mutta halusinpahan vain todeta, että oopperat kannattaa katsoa aina kokonaan.
 
JET
17.02.2009 21:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos für elise mainitaan (varsinainen masterpiece, joo...) niin diabelli-variaatiot, arkkiherttua-trio, viulusonaatit ja missa solemnis varmaan myös
 
No, pistin sen tuohon, että maalikko tunnistaisi jotain. ;D Tosin tietäväthän about kaikki ihmiset myös tunnetuimmat osat Kohtalonsinfoniasta, 9. sinfoniasta ja Kuutamosonaatista.
 
Mutta nuo mainitsemasi olisi toki PITÄNYT myös mainita.
 
Ihan keskustelua tästä olisi kiva saada. Historia ei tunne Beethovenia suurempia säveltäjiä, vaikka yhtä suuria ehkä onkin. Mutta toisaalta ei kannata ajatella, etteikö näitä suurimpia ylittäviäkin voisi joskus tulla. Ei kukaan luultavasti Beethovenin aloittaessakaan uskonut, että siitä tulisi kaikista suurin.
 
baron
17.02.2009 23:00:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan Kuutamosonaatti kokonaisuutenakin hieno mutta tosi hieno on sen kolmas osa: Presto Agitato!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
HarriP
18.02.2009 16:53:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Beethoven on hyvä ottaa elämäänsä messiin, siitä nimittäin riittää moneen.
 
velipesonen
18.02.2009 17:22:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edusti sekä wieniläisklassismia että romantiikkaa, jopa ihka ensimmäisenä jälkimmäistä. Ihailen Beethovenia. Entäpä sinä? ;D
 
Kyllä. Minun on vaikea mieltää hänen kaikkia kappaleitaan minkään tyylin edustajiksi. Kaikkein eniten on tähän mennessä mietityttänyt Yhdeksännen Sinfonian ensimmäinen osa, että mitä se sillä tarkoittaa. Siinäpä vasta biisi.
 
velipesonen
18.02.2009 17:41:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan keskustelua tästä olisi kiva saada. Historia ei tunne Beethovenia suurempia säveltäjiä, vaikka yhtä suuria ehkä onkin. Mutta toisaalta ei kannata ajatella, etteikö näitä suurimpia ylittäviäkin voisi joskus tulla. Ei kukaan luultavasti Beethovenin aloittaessakaan uskonut, että siitä tulisi kaikista suurin.
 
Niin. Jos vertaa häntä Bachin kaikkialla vyöryvään nokkeluuteen ja taidokkuuteen tai Debussyn sävyjen runsauteen, ei tuotannon keskiarvo ehkä pärjää, mutta siitä ei kai ole kysymyskään. Beethovenin parhaat kappaleet ovat yksinkertaisesti niin mykistäviä ettei mitään vastaavaa ole minulle olemassa. Ne kertovat minun elämästäni syvemmin ja todemmin kuin itse pystyn kertomaan. En tiedä mistä se johtuu. Äsken mainitsemani IX Sinfonian ensimmäisen osan yleissävyn tai -luonteen voi jotenkin määritellä, mutta yksityiskohtien tasolla ja kaikessa valtavuudessaan se on jotain mille osaan antaa vain yhden määreen: totuudenmukainen.
 
Joskus Beethovenista kuulee puhuttavan jonkinlaisen sankarityylin edustajana. Minusta sankaruus ei ole hänelle mikään tyyli tai ilmaisullisten kikkojen hakemisto vaan vaatimaton tapa luonnehtia häntä ihmisenä.
 
velipesonen
18.02.2009 17:56:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen on vielä päässyt mieleen, että kun se oli lähes tai täysin kuuro reilut kymmenen vuotta elämänsä lopusta, niin usein tietysti ihmettelee miten kuuro ihminen voi saada aikaan jotain tuollaista.
 
Mutta sitten on toinen vielä houkuttelevampi kysymys: Olisiko hän pystynyt säveltämään kaikkia noita loppupuolen huikeita asioita ellei olisi ollut kuuro?
 
HarriP
18.02.2009 18:32:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No se olisi säveltänyt parempaa jos olisi kuullut ... tuskin siitä kuuroudesta mitään iloa sille oli, surkea hommahan se oli.
 
velipesonen
18.02.2009 20:29:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No se olisi säveltänyt parempaa jos olisi kuullut ... tuskin siitä kuuroudesta mitään iloa sille oli, surkea hommahan se oli.
 
Kyllä jo joissain aikaisemmissa sävellyksissä oli merkkejä sellaisesta ajattelusta joka huipentui loppukauden teoksissa. Varmaan jos kuuroutta ei olisi ollut ja elämä olisi jatkunut vielä hieman pitemmälle - maksan hajoaminen ja kuuroushan ilmeisesti johtuivat samasta asiasta - niin: pakottiko heikko kunto tekemään Yhdeksännestä ja Missa Solemniksesta ikään kuin varmuuden vuoksi sellaisia mitä ne ovat?
 
Aivan viimeisiä sävellyksiä olen sitten pitänyt vähän turhan esoteerisina omaan makuuni.
 
sub zero
18.02.2009 22:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan viimeisiä sävellyksiä olen sitten pitänyt vähän turhan esoteerisina omaan makuuni.
 
Harmi, että Johannes ja Clara tuhosivat Robertin hulluna säveltämiä töitä. Ne ois voineet olla aika esoteerisia
 
keväästä on tulossa kuuma, kostea, hikinen - tänä vuonna toimii kikka joka ikinen!
ralliolli
18.02.2009 22:39:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin. Jos vertaa häntä Bachin kaikkialla vyöryvään nokkeluuteen ja taidokkuuteen tai Debussyn sävyjen runsauteen, ei tuotannon keskiarvo ehkä pärjää, mutta siitä ei kai ole kysymyskään.
 
Ei olekaan. Beethoven vaan sattui olemaan ensimmäinen säveltäjä, jonka ei tarvinnut katsoa ketään ylöspäin. Ei kuninkaita, ruhtinaita, runoilijoita tai maalareita - ei ketään. Hänellä oli massiivinen ego, mutta senkin ylittävät kyvyt. Lisäksi hän oli sairas, hankala persoona - siis täydellinen romanttiseksi sankariksi.
 
Ei voi millään saavutuksilla enää viedä Beethovenilta hänen ylivertaista sankaruuttaan. Ei siihen riitä minkäänlainen ammatillinen pätevyys, ei edes rajaton karisma. Aikakone, siitä saattaisi olla johonkin.
 
levesinet
19.02.2009 00:51:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Historia ei tunne Beethovenia suurempia säveltäjiä, vaikka yhtä suuria ehkä onkin.
 
Olet oikeassa. (Debussyhän ilmoitti olevansa ammatiltaan puutarhuri. Perfektionisti Ravel puolestaan sanoi, että ollakseen suuri säveltäjä täytyy olla säveltänyt paljon, jolloin tuotantoon mahtuisi laadullisesti niin loistokasta kuin kehnoakin kappaletta.) Beethoven teki hyvää muotorakenteille.
 
Presto Agitato
 
Myös Liszt ja Alkan olivat 'suuria' pianosäveltäjiä
http://www.youtube.com/watch?v=iyQ1QPLOol0
 
Töykeä, kolkkoon papilliseen asuun pukeutunut Alkan tuli tosiasiassa hyvin toimeen "erittäin parfymoitujen ja kahisevahameisten naisten" tuella. Hän kuitenkin marmatti ystävälleen Hillerille joutuvansa petaamaan sänkynsä ja valmistamaan itse ruokansa hylättyään puolen vuoden aikana 51 palvelustyttöä. Beethoven jäi tässä toiseksi.
http://muhi.siba.fi/muhi/bin/view/Articles/lehti_rom_alkan?s
 
baron
19.02.2009 07:03:29 (muokattu 19.02.2009 09:18:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös Liszt ja Alkan olivat 'suuria' pianosäveltäjiä
http://www.youtube.com/watch?v=iyQ1QPLOol0

 
http://alkan.assos.free.fr/PARTITIO … 2etudes_1_CommeLeVent_BILLAUDOT.pdf
Netistä löytyi näköjään ilmaisetkin nuotit.
 
Löysin netistä lisäksi kivan kokoelman Alkanin musasta kerättyjä sormiharjoituksia
Alkan-da Motta: Exercises de Virtuosité
 
http://files.sheetmusicarchive.net/ … ons_i/Alkan-DaMotta_Exercises_1.pdf
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
velipesonen
19.02.2009 08:38:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Beethovenin musiikki kuulostaa tietysti erilaiselta riippuen siitä kuka soittaa. Mitä mieltä olette esimerkiksi Karajanista? Minä en pidä. Karajan on enemmän kiinnostunut itsestään kuin musiikista jota esittää.
 
Sen sijaan Furtwängleriä ei voi orkesteriteosten esittäjänä juuri liiaksi kehua. Harvan olen kuullut johtavan Eroican toisen osan fugato-jakson alun niin hyvin ja ns. nappiin kuin hänen.
 
HarriP
19.02.2009 09:00:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karajanissa on se poseeraus- & puleerausmentaliteetti, joka häiritsee 'autenttisen' tradition parissa varttuneita. Beethovenhan olisi vaikka voinut tykätä!
 
Mitähän nää menneet mestarit olisivat ajatelleet siitä että heidän teoksiaan kierrätetään vuosisatoja? Yksi mahdollinen pointsi olisi voinut olla: 'Eikö teillä ole omaa musaa?'
 
Mulle läheisimpiä Beethovenin biisejä on 9. sinfonia, joka on niitä harvoja joiden partituuri on tullut hankittua. Ja pianosonaatteja on tullut kahlattua 25 vuotta läpi. Just katoin tämän ketjun inspiroimana että 12:een on tullut otettua lähikontaktia, 20 to go.
 
Amazon.com:n musiikkiosastolla 'beethoven symphony 9' listaa 1636 tuotetta. Ja 'beethoven piano sonatas' 3776. Tää herättää jotain ajatuksia mutten oikein tiedä mitä. 8)
 
velipesonen
19.02.2009 12:15:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karajanissa on se poseeraus- & puleerausmentaliteetti, joka häiritsee 'autenttisen' tradition parissa varttuneita. Beethovenhan olisi vaikka voinut tykätä!
 
Biiseissä on siellä täällä kohtia, joiden esittämisen täsmällisesti annetussa tempossa on täytynyt olla sen ajan muusikoille hankalaa, puhumattakaan siitä että sanonnan tyyli oli täysin vallankumouksellinen (ja on edelleen). Beethovenin on täytynyt ajatella, että kun eivät osaa soittaa kunnolla kuitenkaan, niin kompensoidaan nyt sitten vaikka mättämisellä. Näin minä arvaan sen olleen. Karajan painottaa mielestäni vääriä asioita ja tulee luoneeksi säveltäjästä kuvaa aggressivisena egomaanikkona, mikä ei ole oikein.
 
Mitähän nää menneet mestarit olisivat ajatelleet siitä että heidän teoksiaan kierrätetään vuosisatoja? Yksi mahdollinen pointsi olisi voinut olla: 'Eikö teillä ole omaa musaa?'
 
Toisaalta kaikki vanhempi musiikki ja kulttuuri on ainakin jollain tasolla mielenkiintoista, mutta fanittajana sanoisin, että ajallemme on siunauksellista tapahtua Beethovenin jälkeen.
 
Amazon.com:n musiikkiosastolla 'beethoven symphony 9' listaa 1636 tuotetta. Ja 'beethoven piano sonatas' 3776. Tää herättää jotain ajatuksia mutten oikein tiedä mitä. 8)
 
Onko kukaan onnistunut hommaamaan Vänskän ja Minnesotan uusia SACD-levyjä, joita on näemmä kehuttu varsinkin soundiensa takia. En ole raskinut investoida vielä kun hintataso on toistaiseksi ollut normaali eli korkea.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «