Aihe: Mistä hyvät Hammond-/Leslie soundi-mallinnukset?
1 2 3
Exhausted
13.02.2009 18:39:30

Kaiuttimet antavat tietenkin sen loppuefektin ja soundin suuruuden tai pienuuden.

Tämä on mielestäni huomioitavaa kun verrataan mallinnettua leslietä ja vaikkapa mallinettua Pianoa. Oikea leslie ja piano on isoja mööpeleitä, jotka ampuu ääntä laajalta pinta-alalta moneen eri suuntaan, jolloin varmasti kaiuttimesta tuleva mallinnus kuulostaa suhteessa pieneltä. Vertailu pitäisi suorittaa mikrofonilla tallennetun aidon kohteen ja mallinnuksen välillä, jotta siinä olisi järkeä.
Synastikki
14.02.2009 08:13:03

http://www.youtube.com/watch?v=lAqjAcSvxzE
http://www.youtube.com/watch?v=-fntcjlcJuo
Tossa joku on vertaillu Nord C1:stä ja Hammond B3:sta ja aitoa leslietä ja C1:sen lepasimuu.
Käsittääkseni tuossa Nord Electro 3:ssa on sama urkuengine ku C1:ssä
Elämässä pitää olla tilua! kalamies #51 >-)))>
AoA
18.02.2009 14:34:01
kuten joku sanoi, ainakin tuossa vanhemmassa nordissa leslie kuulostaa nimenomaan päälle liimatulta, löytyi se oikea sanakin, nopealla varsinkin oudon kuuloista väpätystä.. kerran kokeilin vk8 + rotospheren kanssa ja ainakin nauhoitettuna soundi oli erittäin kohdallaan. vk:ssa ehkä ei ole niin yritetty kopioida mitään vaan tehty vaan urku jossa hyvä soundi.
musamies
18.02.2009 22:31:39
Itsellä ollu Rotosphere jo hyvän tovin akustisen leslien sijaan. Minun mielestä sen hyvät puolet pääsee oikeuksiinsa nimenomaan livevedossa eikä välttämättä nauhoituksessa. Yksi juttu mitä haluaisin siinä parantaa, niin säätää kiihtyvyys- ja hidastusaikoja - tietääkö kukaan onnistuuko se härvelin sisältä käsin?

Viimeksi oli Rotosphere mukana bänditreeneissä suurimmaksi osaksi purkisärönä ja urkuna oli Eko Tiger. Hyvin rokkas kun vetää oikeella asentteella.
Bronks
18.02.2009 22:37:41

Itsellä ollu Rotosphere jo hyvän tovin akustisen leslien sijaan. Minun mielestä sen hyvät puolet pääsee oikeuksiinsa nimenomaan livevedossa eikä välttämättä nauhoituksessa.

Aika outoa. Mun mielestäni taas aito leslie on parhaimmillaan nimenomaan livenä.
Don't take me serious, I'm just playing.
musamies
18.02.2009 22:51:23
Aika outoa. Mun mielestäni taas aito leslie on parhaimmillaan nimenomaan livenä.

Mun mielestä aito on parhaimmillaan livenä jos kyseessä on Hammond vetoinen bändi vaikka trio pohjalta. Muussa tapauksessa voi käydä niin, että lesliekaappi tuo vaan ylimääräistä lavamöykkää ja meinaa silti jäädä jalkoihin.

Rotospheren kanssa ei jää jalkoihin ja laite hyötyy siitä kun ääni tulee kajareiden kautta.
Bronks
19.02.2009 09:26:35

Meikän toistaiseksi käyttämä keikkalepa taas tuuttaa niin pirusti meteliä, että sitä ei edes tarvitse pitää täysillä.

Näinhän se menee. Kunnon lepa ei jää jalkoihin, ja kyllä se tuo kuitenkin tilaan ihan toisenlaisen äänimaailman kuin simulaattori. Mutta tämähän on toki vain saundisnobismia - vetää ne maailmantähdetkin usein simuilla, eikä yhtään haittaa. Hyvä saundi niissä on.
JPQ
19.02.2009 11:39:40

Näinhän se menee. Kunnon lepa ei jää jalkoihin, ja kyllä se tuo kuitenkin tilaan ihan toisenlaisen äänimaailman kuin simulaattori. Mutta tämähän on toki vain saundisnobismia - vetää ne maailmantähdetkin usein simuilla, eikä yhtään haittaa. Hyvä saundi niissä on.

onhan jarrekin vetänyt käytännössä jotain keikkoa sanoisin nord leadeilla ja muilla clavioilla siis analogimallinuksen osalta aika suppea sävy kirjo eli kyllä korvikkeillakin pitkälle pötkii vaikka toki aitoa kannatan. ja sitten leslie on erilainen mallinnettava en sano vaikeampi koska ääri hyvää analoogi mallinnusta en ole kuullut.
musamies
19.02.2009 12:24:45 (muokattu 19.02.2009 12:28:16)
Itse diggaan siitä, että olen kitaristin ja basistin kanssa tasa-arvoinen, eli kuulen omista vahvistimistaan urun, Rhodesin ja synan. Saan kuuntelubalanssit itse kohdalleen jne.

Meikäläinen on ratkaissut asian urun päälle tai viereen sijoitettavalla mikserillä, josta voin säädellä kaikkea äänentoistolaitteisiin menevää. Siihen sitten monitorointi oman maun mukaan. Jos on rummut mukana, minun kohdalla se on kuulosuojainkuulokkeet aktiivielektroniikalla. Aikaisemmin oli muunlaisia ratkaisuja kunnes tuli hommattua tinnitus.

Jos ei ole rumpuja mikitetty muuten kuin korkeintaan bassorumpu, ei ole ihmeempää tarvetta ollut laitella erikseen monitoreja kun laittaa pääkaiuttimien kanssa samaa ääntä toistavat kaiuttimet bändillekin. Kitaristeillahan tuppaa olemaan monitorit muutenkin ja omien vahvistimien muodossa.

Aidoissa vehkeissä on se kiva puoli, että niitä on kiinnostava tutkia ja ihmetellä. Kompaktimpaan muotoon tehdyissä jäljitelmissä taas se hyvä puoli, että ne saa helpommin mukaan. Vaikka tollasessa Rotospheressä on se hyvä puoli, että sen saa mukaan treeneihinkin ja voi siellä harjoitella leslien ja särön käyttöä. Oikeaa ei meinaa viitsiä roudata treeneihin.
mack the knife
19.02.2009 13:27:21
Myin Rotospheren pois VK-8M:n perästä. Ei se hintansa arvosta tuota hommaa parantanut. Kun tekee kunnon säädöt moduliin, niin sillä pärjää ennen kuin ostaa oikean lepan.
COVS n:o 1.
musamies
19.02.2009 14:10:22 (muokattu 19.02.2009 14:10:36)
Myin Rotospheren pois VK-8M:n perästä.

Kuolailen tuollaista värkkiä kateellisena sillä siihen on tiivistetty kätevään pieneen kokoon kunnolliset drawbarssit ja tietysti kaikkea muutakin kivaa!
Bronks
19.02.2009 14:14:41 (muokattu 19.02.2009 14:17:59)

Eikö torilla oo just yks myynnissä?
Muoks: olikin ostoilmoitus.
Paddle
19.02.2009 15:43:00
Yksi juttu mitä haluaisin siinä parantaa, niin säätää kiihtyvyys- ja hidastusaikoja - tietääkö kukaan onnistuuko se härvelin sisältä käsin?

Omassa on ainakin siinä niitten nopeuslamppujen vieressä pienet reiät joista sitä nopeutta voi säätää, tarvii kyllä helvetin pienen ruuvimeisselin.

Alkuperäiseen aiheeseen vastatakseni ainakin Nord Electro kakkosen leslie-efekti on mielestäni aika paska (olin jo vuosia käyttänyt rotosphereä ennenku tutustuin kunnolla Nordin tuotteisiin). VK8sin lepa kuulostaa varsinkin särön kanssa todella hyvältä, mutta itse leslie-efekti ei pärjää Rotospherelle (oletan tietenkin, että kaikki tulee stereona). Rotospheren särö on vaan välillä vähän turhan vaisun kuulonen - mietinkin tässä että saiskohan siitä vähän rokimman vaihtamalla putki alkuperäisestä johonkin toiseen?
http://www.dropline.net/cats/
musamies
19.02.2009 16:46:38
Omassa on ainakin siinä niitten nopeuslamppujen vieressä pienet reiät joista sitä nopeutta voi säätää, tarvii kyllä helvetin pienen ruuvimeisselin.

Siit saa säädettyä "pyörimisnopeutta". Pitäs vielä keksiä mistä saa säädettyä kiihdytystä ja hidastumista. Haluisin vähän hidastaa niitä kun on nyt ehkä vähän turhan ärhäkkä kiihtyy ja hidastuu.

Säröä piisaa riittämiin. Laitteen takana on katkaisin josta saa keyboard tai kitara-asennon. Kitara-asennossa tulee enempi korkeita taajuuksia.
maza
19.02.2009 20:52:04

"Stereous" on mun mielestä taas yksi suurimpia ongelmia lähes kaikissa lepamallinnuksissa. Kun hivenen kaventaa sitä stereokuvaa (laittaa siis signaalit mikserissä monokanaviin), soundaa simut huomattavasti luonnollisemmilta.

Lepanhan voi mikittää usealla tavalla. Mielestäni paras on laittaa ylös johonkin nurkkaan kaksi SM57.aa 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden. Sinne vuotaa moneen tilanteeseen tarpeeksi meteliä myös alakerrasta. Jos kuitenkaan ei, sen voi tallentaa monona ja mikittää suunnilleen millä vaan mikillä, mikä eteen sattuu. Livetilanteessa yksi SM57 yläkerrassa on useimmiten riittävä mikitys. Toinen alas sit, jos siltä tuntuu.

Simuissa unohdetaan usein nimenomaan tämä mikitysasia ja mallinnetaan "tyhmästi" mikitettyä Leslietä. Nord C1:n kanssa ollaan todella paljon lähempänä oikeaa Lepaa kuin yhdenkään muun simun kanssa tähän mennessä.

Ps. Olen tässä kirjoitellut pidempää raapustusta aiheesta "urkusoundi" ja keinot sen saavuttamiseen. Valmistunee seuraavan viikon kuluessa ainakin jonkinlaiseen kuosiin.
Aivokalvo
20.02.2009 02:09:19
Stereokuva on tosiaan merkittävä seikka mitä lepoihin tulee. Riippuu paljon siitä, minkälainen äänikertakattaus urusta soi. Aivan korkeimmat drawbarit kuulostavat todella rasittavilta, jos ne liitelevät stereokuvassa äärilaidasta toiseen. Toisaalta, bassovoittoisten saundien botne tulisi pitää yhtälailla keskellä, koska biisin matalat taajuudet pidetään muutenkin yleensä kapealla (vrt. basso ja bassorumpu). Siinä se ongelma miksatessa onkin, että miten saa urusta sopivan munakkaan vähillä low-taajuuksilla niin, että sen voi vielä heittää laitaan pois laulun ja muun tieltä.

Toisaalta, Whiter shade of pale on mono...
Whack Follol De Rah!
maza
20.02.2009 15:49:12

Siinä se ongelma miksatessa onkin, että miten saa urusta sopivan munakkaan vähillä low-taajuuksilla niin, että sen voi vielä heittää laitaan pois laulun ja muun tieltä.

Juurikin siten että pistää alakerran monoksi ja joko sitten käyttää sen raidan, tai sitten ei.

Tein tossa myös treeniäänityksiä viime viikolla siten, että kanavat loppuivat kesken ja vedin Leslien talteen mikittämällä pelkästään yläpään. Tommosessa mattokäytössä sitä alapäätä ei oikeesti tarvi ollenkaan. Stereolevityksen tein parinkymmenen millisekunnin delayllä. Toimii yllättävän hienosti!
dolbynr
20.02.2009 22:50:46
Myin Rotospheren pois VK-8M:n perästä. Ei se hintansa arvosta tuota hommaa parantanut. Kun tekee kunnon säädöt moduliin, niin sillä pärjää ennen kuin ostaa oikean lepan.

Oikea lepa ois tulevaisuudessa ostoslistalla mutta tällähetkellä suunnitelmissa ois hankkia ehkä Rotosphere tai Boss rt 20.
Onko kellään kokemusta Boss rt 20 leslie-efektistä? Mitä hyvää ja huonoa?
masal
22.02.2009 10:42:49
dolbynr: Oikea lepa ois tulevaisuudessa ostoslistalla mutta tällähetkellä suunnitelmissa ois hankkia ehkä Rotosphere tai Boss rt 20.
Onko kellään kokemusta Boss rt 20 leslie-efektistä? Mitä hyvää ja huonoa?

Itellä oli rt-20 jonkin aikaa. En tykännyt saundista, jotenkin "kova" ja hieman omaperäinen...
Rrrrrrockkkk...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)