Aihe: Vahvistin+maadoittamaton pistorasia=vaarallista?
1 2
epi2
18.02.2009 17:22:28 (muokattu 18.02.2009 17:23:02)
Otsikko kertoo suurimma osan.

Mutta siis, ostin tuossa marraskuussa itselleni Laney vc15 vahvistin, joka on ollu mielestäni tarpeisiini ja hintaansa nähden minulle oikein hyvä valinta. Asun vanhemmassa rivitalossa, ja talossa on melko vähän maadotettuja pistorasioita, huoneessa esim, ei ole yhtäkään. Maadoitettuja pistorasioita on ainoastaan niissä huonessa, minne on vahvistintani mielelläni veisi (keittiö, olkkari, Kodinhoitohuone ja kylppäri)

Eli, onko vaarallista soittaa, jos on maadoittamaton pistorasia? Voiko vahvistin lyödä sähköt näpeille?

Kitarasta kuuluu myös välillä pieni napsahdus, kun kosketan kitaran metalliosia.
aalataur
18.02.2009 17:38:55

Itse olen miettinyt samaa.. maadoittamattomilla soitan. Pesuhuoneeseen tosiaan ei viitsi kamoja roudata.
kiriminni
18.02.2009 18:08:58
No ei se vaarallista ole paitsi jos laite vikaantuu.Sitten kuuluisi sulake palaa.
Ja ei selviä millainen pistoke vahvistimessa on?Jos maadoitettu niin aina
maadoitettuun pistorasiaan.Sähkö on aina vaarallista...
Imper
18.02.2009 18:09:45

Otsikko kertoo suurimma osan.

Mutta siis, ostin tuossa marraskuussa itselleni Laney vc15 vahvistin, joka on ollu mielestäni tarpeisiini ja hintaansa nähden minulle oikein hyvä valinta. Asun vanhemmassa rivitalossa, ja talossa on melko vähän maadotettuja pistorasioita, huoneessa esim, ei ole yhtäkään. Maadoitettuja pistorasioita on ainoastaan niissä huonessa, minne on vahvistintani mielelläni veisi (keittiö, olkkari, Kodinhoitohuone ja kylppäri)

Eli, onko vaarallista soittaa, jos on maadoittamaton pistorasia? Voiko vahvistin lyödä sähköt näpeille?

Kitarasta kuuluu myös välillä pieni napsahdus, kun kosketan kitaran metalliosia.

No siis, ei ole mitään hengenvaaraa kunhan et tuo huoneeseen jatkojohdolla mistään toisesta huoneesta sähköjä, jossa siis ON suojamaadoitetut rasiat. Eli kaikki huoneen sähkölaitteet on oltava kytkettynä nimenomaan JOKO maadoittamattomiin TAI suojamaadoitettuihin rasioihin.

Jos nimittäin vian ilmetessä laitteen 230V lyö käytettävän laitteen metallikuoreen ja koska samaan aikaan johonkin maadoitettuun metallikuoreen (esim. toisesta huoneesta tuotu metallikuorinen vempain) niin sillon altistut hengenvaaralliselle 230V verkkojännitteelle.

Yleisesti ottaen sähkökitaraa (tai muita metallin kanssa tekemisissä olevian sähkölaitteita) ei saisi soittaa käsi vesipatterilla, jotka myös on nollapotentiaalissa. Jos siis vahvistimeesi tulee oikean(väärän)lainen vika ja kosket samaan aikaan kieliin sekä vesipatteriin niin taas räpsyy.

BTW, ei ennen ollut missään soittotiloissa maadoitettuja sähköpistokkeita, eikä silti Suomessa oo kukaan kuollut sen takia. Joten ei tää nyt päivän polttavin huolenaihe kai oo!:)
Everyone is a per-son
Evergrey
18.02.2009 18:16:10 (muokattu 18.02.2009 18:16:49)

epi2
18.02.2009 18:28:53
Vahvistimessa siis on maadoitettu pistotulppa. Laitteen takana myös lukee että pitäisi olla maadoitettu.
Jeiska
18.02.2009 21:09:40
Mää kerran mietin että mikä mättäs ku sain semmosia jo kipeetä tekeviä sähköiskuja mun voxista. Oli maadottamattomassa ja naapurinsähkömies sano että jotai 100v se mulle löi näpeille. Siinä kyllä kieltämättä säikähin että voisko siinä käydä huonostikin
Where the fuck is my shoelace
Krice
18.02.2009 21:14:34

Nämä sähköjutut on kyllä yllättävän monimutkaisia. Kaikenlaisia sääntöjä milloin saa sähköiskun: jos laitteen ulkopintaan tulee vian vuoksi sähköä ja se on maadoittamattomassa rasiassa ja kosket varpaalla sähköpatteriin samalla kun kosket laitetta ja pidät toisessa kädessä kahvimukia niin saat sähköiskun.
Dirty Hero
18.02.2009 21:19:51
Mulla on LC 30. Siinäkin takalevyssä lukee että pitäisi olla maadoitetussa pistorasiassa. Joskus koitin vetää jatkojohdolla kylpyhuoneesta maadoitusta, mutta ei siitä mitään tullut. Nyt olen soitellut vajaan vuoden tolla ilman maadoitusta, toivottavasti soitan vuodenkin päästä ;)

Eikun ihan vakavasti ottaen, pitäisi tehdä vaikka se lifesaver-kytkentä kitaran elektroniikkapuolelle, olisi edes jotain suojaa.. Toistaiseksi soitan ilman mitään suojaa ja toivon että Laney on laadukas..
Henkka1000
18.02.2009 21:21:50
Jos maadoittamattomassa pistorasiassa pitää vahvistinta, niin ainakin lifesaver-modi kannattaa laittaa kitaraan. Joku tuntevampi voi kertoa enemmän, yksinkertaistettuna kytkin, joka katkaisee kitarasta virrat oikosulun tullessa (jos vaikka kosketat sitä patteria)
Hulluuslääkärissä kävi kun on niin lukkonen ja dingdong (Pasila)
Dirty Hero
18.02.2009 21:25:26 (muokattu 18.02.2009 21:30:31)
Niin se Lifesaver-kytkentä on siis kitaran oikosulkusuojaus. Toteutetaan kytkemällä 220kOhm vastus ja 1 nF/400V vastus rinnakkain elektroniikan ja maadoituksen väliin.

E: Käytännössä siis se tallaan/jousiin menevä piuha poikki ja siihen väliin nuo kaksi komponenttia rinnakkain. Jos osaa itse kytkeä niin ton tekeminen maksaa ehkä 40snt :)
Henkka1000
18.02.2009 22:52:06
No tuo "turha viritys"hän on täysin vikavirtasuojaa vastaava, mutta halvempi ja kitaran sisässä, jolloin ei vie turhaa tilaa ;)
blaekie
18.02.2009 23:03:53 (muokattu 18.02.2009 23:07:20)

No tuo "turha viritys"hän on täysin vikavirtasuojaa vastaava, mutta halvempi ja kitaran sisässä, jolloin ei vie turhaa tilaa ;)

Hmm, kyllä se paljoa ei auta kitarassa sisällä oleva "suojaus" , jos satut koskemaan vikaantuneen vahvistimesi, metalliseen runkoon, tai vaikka metallisen tonepotikkaan, ja samalla nojaat vaikka patteriin. ;-)
Toki tuo "Lifesafer" modi, on pieni lisävarmuus.'

EDIT: niin piti vielä mainita, että tuo "lifesafer" ei todellekaan katkaise mitään virtoja kitarasta :-) , se vain erottaa kitarasi metalliosien maadoituksen vahvistimesi rungosta konkalla.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
Henkka1000
18.02.2009 23:09:19 (muokattu 18.02.2009 23:10:02)
Hmm, kyllä se paljoa ei auta kitarassa sisällä oleva "suojaus" , jos satut koskemaan vikaantuneen vahvistimesi, metalliseen runkoon, tai vaikka metallisen tonepotikkaan, ja samalla nojaat vaikka patteriin. ;-)
Toki tuo "Lifesafer" modi, on pieni lisävarmuus.'

Nojoo, mut estää tuo silti ne säkärit, kun kitaran kanssa nojailee patteriin. :)

EDIT: niin piti vielä mainita, että tuo "lifesafer" ei todellekaan katkaise mitään virtoja kitarasta :-) , se vain erottaa kitarasi metalliosien maadoituksen vahvistimesi rungosta konkalla.

No pointti tuli varmaan selväks, en mä mikään genious oo sähköpuolella ;)

E: ja tuo ei siis se pointti ollu, vaan se että se modi estää soittajan joutumisen sähköjohdon jatkoksi.
blaekie
18.02.2009 23:19:48 (muokattu 18.02.2009 23:21:38)

Nojoo, mut estää tuo silti ne säkärit, kun kitaran kanssa nojailee patteriin. :)

No pointti tuli varmaan selväks, en mä mikään genious oo sähköpuolella ;)

E: ja tuo ei siis se pointti ollu, vaan se että se modi estää soittajan joutumisen sähköjohdon jatkoksi.

Juu tutkin vielä tuota ns. "lifesaver" modia, se on ihan persiistä, unohtakaa se nyt ihan heti kättelyssä, mä sanon teille. Se on vaarallista luottaa VAIN siihen, eli se eristää vaan kielet, mutta ei esim muita metalli-osia , esim plugin kehykset, tai metalliset potikannupit , potikkalevyt, kuten esim telessäkin tai vastaavissa on.
Nuo vikavirtasuojat ei paljoa maksa jossain bauhausissa tms.
pekurides
18.02.2009 23:21:02

Jonninverran kyllä huomaavinani epäkorrektia infoa noissa "opettavaisissa" sähkö tarinoissa.

no, ei sentään hengenvaarallisia virityksiä suositella niin antaa mennä...

minä en kyllä suosittelisi koskemaan jännitteelliseen johtimeen vaikka et pitelisikään toisella kädellä patterista...
Tunteella päin vittua.
blaekie
18.02.2009 23:25:31

Jonninverran kyllä huomaavinani epäkorrektia infoa noissa "opettavaisissa" sähkö tarinoissa.

no, ei sentään hengenvaarallisia virityksiä suositella niin antaa mennä...

minä en kyllä suosittelisi koskemaan jännitteelliseen johtimeen vaikka et pitelisikään toisella kädellä patterista...

Oikaise ihmeessä, jos oli mulla "vihreitä" ei pitäis silimät ristissä kirjoitella näitä.
päänahka
18.02.2009 23:26:18
Tässä jo mainittu vikavirtasuoja on todella halpa tapa suojata itsensä säkärien varalta. Ehdoton investointi jokaiselle jolla ei ole maadoitettuja rasioita. Kympillä lähtee.
Up and down, that's how energy stays alive.
Henkka1000
18.02.2009 23:27:25
Juu tutkin vielä tuota ns. "lifesaver" modia, se on ihan persiistä, unohtakaa se nyt ihan heti kättelyssä, mä sanon teille. Se on vaarallista luottaa VAIN siihen, eli se eristää vaan kielet, mutta ei esim muita metalli-osia , esim plugin kehykset, tai metalliset potikannupit , potikkalevyt, kuten esim telessäkin tai vastaavissa on.
Nuo vikavirtasuojat ei paljoa maksa jossain bauhausissa tms.

Sanotaan nyt vielä, että on tuo mahdollista toteuttaa niinkin, että kaikk kitaran metalliosat on suojattu. Modi pitää vain silloin sijoittaa eri paikkaan ja maadoituksia muuttaa tarpeen tullen.

Mut kyllähän nää vikavirtasuojat on varmasti turvallisempia, mut kyllä se köyhälle miehelle on paha valinta, kun toinen maksaa juurikin sen 0,4e ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)