Aihe: Rumpalille pikku monitori
1
simiha
18.02.2009 10:12:20
Vahvasti epäilen noitten riittävyyttä. Max SPL on valmistajan mukaan K70:lle 101 dB ja K162:lle 110 dB. Ite kokeilisin jälkimmäistä, jos sitäkään. Tiedä sitten kuinka hiljaa soitatte... Noi on ilmeisesti piikkipaineita kun ei mitään mainintaa ole.

Me testattiin kiipparistin monitorina Alesis M1:stä ja siitä tuli valmista kamaa ekan keikan puolivälissä. Sen maksimipainetta en kyllä löytäny.

Pitääkö olla ehdottomasti aktiivi? Mikä budjetti?

Mua kiinnostaisi tuo TC:n Voicesolo (279 e):
http://www.tc-helicon.com/VoiceSoloVSM300XT.asp
Tuon max SPL (peak) on 116 dB (0.5 m etäisyydellä)

Näkyy täälläkin olevan jotain kommenttia siitä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&o=40&t=149113
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
Mange
18.02.2009 11:31:12
Vahvasti epäilen noitten riittävyyttä. Max SPL on valmistajan mukaan K70:lle 101 dB ja K162:lle 110 dB. Ite kokeilisin jälkimmäistä, jos sitäkään. Tiedä sitten kuinka hiljaa soitatte... Noi on ilmeisesti piikkipaineita kun ei mitään mainintaa ole.

Niin ja tehot ovat molemmissa aivan liian pienet. Älä osta studio/kotistudiotarvikkeita vaan tavaraa tarkoitettu livekäyttöön, esim. joku >200W aktiivimonitori missä vähintään kymppituumainen draiveri ja torvi. Uhraa mieluummin äänenlaatua kuin tehoa, koska ei ole kivaa kun tehot eivät riitä mihinkään ja tuntuu, että ajat ne ihan täysillä ja soundi on ohut vieläkin.

Minulla on Behringerin Eurolive B212A aktiivimonitori, ja siitä lähtee riittävän paljon äänenpainetta. Soundi ei ole paras mahdollinen, mutta kelpaa monitorina. Maksoin siitä 280 € mutta sitä saadaan varmaan halvemmalla muualta, esim T-kaupasta: http://www.thomann.de/fi/behringer_eurolive_b212a.htm Muitakin halpoja vaihtoehtoja löytyy myös.
Sytem
18.02.2009 12:07:44
Mä en sanois että alta kymppituumaisella ei monitorina tekisi mitään. Toki tässäkin joutuu valitsemaan kaksi kolmesta: hinta, koko, teho/laatu.

http://www.dbaudio.com/en/systems/e_series/e3/ on samaa kokoluokkaa noiden aloituksessa mainittujen kanssa, tosin passiivi. Pikkulavoilla toi toimii mukavasti monitorina

Ja kyllä, tiedän että toi ei oo lähelläkään aloituksen budjettia, kuhan tartuin tohon kymppituumaiseen.

Myöskin toi äänenlaadun uhraaminen tehojen puolesta, samalla uhrataan kiertoepäherkkyyttä joka ei monessakaan paikassa ole kiva asia.
Mange
18.02.2009 13:15:57
Menee vähän offtopic:ksi, mutta olkoon

Myöskin toi äänenlaadun uhraaminen tehojen puolesta, samalla uhrataan kiertoepäherkkyyttä joka ei monessakaan paikassa ole kiva asia.

Kiertoherkkyydestä sen verran, että itse olen laulaja/basisti, ja laitan oma mikkini (Shure Beta58) aina tulemaan tosi lujaa monitorissani. Minulla ei ole kertaakaan vime vuosina ollut kierto-ongelmia vaikken aina ole sijoittanut monitori optimaalisessa kulmassa mikkiin verrattuna ja monitorit ovat olleet niin-ja-näin-laatuisia. Jos mahdollista, asetan jopa mieluummin pääkaiuttimet (RCF ART 322A) niin, että ne toimii samalla monitoreina minulle, eli ovat minun takana. Niissä on parempi ääni, eikä silloinkaan ole kierto-ongelmia. Olen silloin antanut monitorini rumpalin käytettäväksi, hän muuten helposti valittaa ettei kuule tarpeeksi muista instrumenteista...

Kierto-ongelmat tulee ensinnäkin siitä, että on liian paljon gainia mikserikanavalla, ja/tai kaikua on laitettu monitorieihin.

Muuten, kasituumaiset voi varmaan riittääkin, mutta niissä on yleensä tehonkesto pienempi kuin isoimmissa.
pwc
18.02.2009 13:30:12 (muokattu 18.02.2009 13:31:27)
Kiertoherkkyydestä sen verran, että itse olen laulaja/basisti, ja laitan oma mikkini (Shure Beta58) aina tulemaan tosi lujaa monitorissani. Minulla ei ole kertaakaan vime vuosina ollut kierto-ongelmia vaikken aina ole sijoittanut monitori optimaalisessa kulmassa mikkiin verrattuna ja monitorit ovat olleet niin-ja-näin-laatuisia.

"Tosi lujaa" lienee melko suhteellinen käsitys. Itse ainakin olen saanut tapella halpismonitorien ja kierron kanssa, mutta perimmäinen syy saattaakin usein olla ollut se, että laulaja laulaa turhan hiljaa ja/tai kaukaa ja bändi vetää suht kovaa lavalla. Lisäksi se eq monitoriryhmälle olisi ollut luksusta...
Mange
18.02.2009 14:16:10
"Tosi lujaa" lienee melko suhteellinen käsitys.

Totta... "tosi lujaa" tarkoittaa siis tässä se, että laitan monitoriin niin paljon omaa lauluani tulemaan, ettei ole pakko laulaa suu ihan kiinni mikkiin ja täysillä jotta kuulisin tarpeeksi hyvin mitä laulan. Kuulostaa paremmalta niin. Laulan toki aika kovalla ja korkealla, joskus särölläkin, jotta rokki kuulostaisi mahdollisimman vakuuttavalta. ;-) Jos en kuule itseäni koko muun melun läpi, laulan helpommin kuin muuten teknisesti väärin ja ääneni menee paskaksi. Koskettimet ja muut laulumikit tulee myös saman monitorin läpi muttei kitara ja basso. Rumpalilla on isot rummut ja paksut pellit ja osaa lyödä kovaa jos tarpeellista. Usein seison suoraan hänen edessä ja lähellä rumpusettiä jotta on pakko laittaa mikki kuulla hyvin. Ne ei tosin ole mikitettyjä, eikä kitara tai bassokaan. Vahvistimet ovat sellaisenaan riittävän tehokkaita.

Kyseisellä behringer-monitorilla lisään jonkin verran diskanttia ja poistan reilusti bassoa, koska ääni suorana on aika bassopainotteinen ja epäselkeä... :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)