Aihe: Vinkkejä volyymitason kanssa pelaamiseen?
1
Jamppa2
17.02.2009 19:42:39
Säädä siitä säröstä se volume niin että kun polkaisee pedaalin päälle niin volat ei nouse.
Jotain pientä.
Visakoivu
17.02.2009 19:49:45
Säädä siitä säröstä se volume niin että kun polkaisee pedaalin päälle niin volat ei nouse.

Tässä on varmaan sama ongelma kuin itsellä oli tuon pedaalin kanssa. Jos halusit särön kuuluvan bändin seasta, piti volumea nostaa pedaalista aika paljon. Kun sitten polkaisit pedaalin pois, jäi puhdas soundi auttamatta liian hiljaiseksi.
"Kaikki on paskaa paitsi tekotaide ja ihankiva kaupallinen poppi." - TommiW
JussiKoo
17.02.2009 20:14:51
Ei kai mikään limitteri/kompura tuohon tilanteeseen auta. Luulisi, että pedaalista saisi säätämällä tasot kohdilleen. Eikös siinä Bossissa ole level&gain-säädin, joista hakemalla löytää sopivan tason.
leikkaa tästä -> --------------------------------------------------------------
Jamppa2
17.02.2009 21:43:08
No jos tohon pitäis joatin pedaalia saada vielä sotkettua niin laita Micro amp puustaamaan sitä säröä.
Jotain pientä.
pekezu
17.02.2009 21:46:12

Ei kai mikään limitteri/kompura tuohon tilanteeseen auta. Luulisi, että pedaalista saisi säätämällä tasot kohdilleen. Eikös siinä Bossissa ole level&gain-säädin, joista hakemalla löytää sopivan tason.

Periaatteessa kompuralla voisi tasoittaa volaeroja pitämällä sitä päällä, kun särö on poissa. Mutta itse mieluummin laskisin särön leveliä. Helpompaa ja halvempaa.
Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää.
Mange
17.02.2009 22:14:50 (muokattu 18.02.2009 11:12:29)
Usein, särö vähentää botnea ja lisää keskiääniä/diskanttia. Vaikka dB't olisi samoissa lukemissa kun särö on päällä ja pois päältä (huomioi, että särö tavallaan on erittäin voimakas kompura), tuo botnen vähentyminen voi bändissä kuulostaa siltä, että volumi vähenee. Siksi tuntuu että on pakko korottaa outputtia säröpedaalilla, mutta se taas johtaa siihen että puhdas signaali kuulostaa liian hiljaiselta kun poljet sitä pedaalia taas...

Voisit luultavasti korjata ongelman vaihtamalla parempaan säröpedaaliin, tai lisäämällä EQ-pedaali särön jälkeen signaaliketjussa jolla sitten lisäät bassoa ja poistat keski- ja ylä-ääniä.
M.Hanski
18.02.2009 09:43:17
Käytän joissain biiseissä BOSSin ODB-3:sta ja tuo pedaali tuntuu nostavan volumen tasoa jonkun verran normitasosta millä soitan. Nyt ei enää jaksais säädellä volumea edestakaisin vahvarista/bassosta joten antakaa vinkkejä mikä limitteri/kompura ym. olisi järkevin hankinta kyseiseen ongelmaan.

Sullahan on tosiaan tuossa spedussa gain- ja blend-säädöt, kaksikaistainen eku ja ulostulotason säätö. Veikkaisin, että ruuvailemalla pääset tyydyttävään lopputulokseen.
JMP71
18.02.2009 10:59:31
Liikaa säröä-kompressointia -> munaton soundi joka ei kuulu. Säädät sen blend-nappulan dry-puolelle, vaikkapa klo 9 tienoille.
Hanki parempaa luettavaa
nykäne
18.02.2009 14:16:24
Meikäläinen on monesti tehny silleesti, että säätää ens sen kliinin volan siitä vahvarista niin kovalle ku on tarvis. Tämän jälkeen sitten särö päälle ja polkimen volaa vetkuttelemalla säätää sen särösoundin volan riittäväks. Tämän jälkeen kumpikin soundi on kuin maagisesti oikealla tasolla....vaikka kuinka polkis. Ehkä en tajunnut jotain, anteeksi jo etukäteen.
Se tekee siitä sen.
P71
18.02.2009 14:18:20
Tässä on varmaan sama ongelma kuin itsellä oli tuon pedaalin kanssa. Jos halusit särön kuuluvan bändin seasta, piti volumea nostaa pedaalista aika paljon. Kun sitten polkaisit pedaalin pois, jäi puhdas soundi auttamatta liian hiljaiseksi.

Juuri tämä on ollut se ongelma. Kiitokset kaikille arvokkaista tiedoista, täytyy yrittää säädellä tuota pedaalia nyt ensihätään jos löytäisin siitä sopivan balanssin...
nykäne
18.02.2009 14:21:14
Miten se puhdas saundi hiljenee sillävälin kun säröä käyttää päällä? Tätä en ymmärrä..
Se tekee siitä sen.
T.Nick
18.02.2009 16:04:45
Miten se puhdas saundi hiljenee sillävälin kun säröä käyttää päällä? Tätä en ymmärrä..

Se särön aiheuttama tunnereaktio on niin voimakas, että kädet puutuu. Tämä vaiva on lähinnä vain suomalaisilla soittajilla. Kun menee kyselemään ulkomailta tästä asiasta, niin ne vaan nauraa.
"Tästä meidän ohjelmatoimistosta löytyy Viron ja Eestin asiantuntijat."
JaS
18.02.2009 18:49:13
Onko sulla paljon botnekorostusta siinä sun särösaundissa? Leikkaat botnet pois siltä särösaundilta, sitten ruuvaat kliinin saundin ja särösaundin noin yhtä voimakkaiks. Sitten kävelet styrkkarin luokse ja väännät lisää volumea. Seuraavan kerran, kun polkaset särön pois, saatkin yllättäen aivan mahtavan munakkaan bassosaundin.

En tiedä muista, mutta itse käytän säröä myös buustaustarkotuksessa, eli se voimakkuus saakin tippua, kun polkasee särön pois. ODB-3:ssa on hyvät säädöt, mutta se on aika kihinäkone. Jos ei tykkää siitä, niin kannattaa harkita jotain toista pedaalia. Itse myin ODB:n pois ja modasin Procon RATista mahtavan bassosärön.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Geezler
18.02.2009 20:27:49
Itse myin ODB:n pois ja modasin Procon RATista mahtavan bassosärön.

Itselle myös RAT toimii! Boss ODB suunnilleen surkein pöristin SansAmpin ohella (mulle) mikä kohdalle on sattunut. Kerro lisää tuosta RAT modauksesta, onko ohjetta/kytkistä ja miten soundi muuttuu?
JaS
18.02.2009 21:44:18 (muokattu 18.02.2009 22:18:23)
Itselle myös RAT toimii! Boss ODB suunnilleen surkein pöristin SansAmpin ohella (mulle) mikä kohdalle on sattunut. Kerro lisää tuosta RAT modauksesta, onko ohjetta/kytkistä ja miten soundi muuttuu?

Reutzin modi on maailman yksinkertasin modaus. Rotasta katkaistaan yksi vastus ja se on siinä. Modauksen jälkeen särön määrä vähenee ja matalat taajuudet soivat paremmin. Modauksen jälkeen pedaali ei toimi enää kovin hyvin kitarasärönä, mutta omasta mielestäni bassosärönä vallan mainiosti. Saundi on murea ja siinä ei ole liikaa yläpäätä. Bändisoitossa tuntuu istuvan todella mukavasti ja ei tunge liikaa kitaroiden särötaajuuksille. Voisin pistää pari ennen jälkeen näytettä maihinnousuun, jos kiinnostaa.

Ideana on se, että rotan särötysasteessa on kaksi alipäästösuodinta. Ensimmäisessä on leikkaustaajuus korkeammalla ja toisessa matalammalla. Särötysasteeseen syötetään huomattavasti enemmän ensimmäisen suotimen signaalia. Kun tämä ensimmäinen suodin poistetaan käytöstä, antaa särö tämän jälkeen enemmän tilaa matalille taajuuksille.

Ajattelin itse laittaa rottaan vielä kytkimen, jolla voi sitten kytkeä tuon toisenkin suotimen taas päälle, kunhan jaksan nähdä sen vaivan.

Tässä vielä linkki: http://www.diyguitaramp.com/rat.html

Edit: Eli kliini, ennen-jälkeen mieto särö, ennen-jälkeen isompi särö ja vähän kliinii loppuun: http://maihinnousu.net/s/?song_id=2602
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)