Jyrken 12.02.2009 19:55:05 | |
---|
Hei. Olen ollut jo kauan soitosta kiinnostunut, ja päädyin ostamaan kaveriltani (jo kaksi kertaa aiemmin) käytetyn Squier Stratin ja vahvistimen. Molemmat toimivat ihan tyydyttävästi. Olen käynyt tunneilla yksityisopetuksessa 4 tai 5 kertaa. Mutta huomasin tässä juuri, että soittoläksyni on yllättävän vaikea - niin vaikea, että epäilen, onnistunko opettelemaan sitä ennen ensi tuntia. Kyseessä on Gunnareiden klassikko Sweet Child O' Minen introriffi, eikä siinä ole mitään vikaa sinänsä, kah kun bändi on suosikkejani ja kappale hauska. Mutta se vaatii pikkusormen hyppelyä varsin paljon, enkä ole ikinä aiemmin käyttänyt sitä. Ongelma on, että sormi lipsuu paikaltaan, tai koskettaa muita kieliä vaimentaen tai häiriten niiden ääntä. Kyseinen sormi on yleensäkin sormistani heikoin ja epävarmin. Harjoittelen riffiä puolesta tunnista melkein tuntiin päivässä ja se onnistuu, mutta kun (lähes) samaa kuvioita joutuu toistamaan kahdeksan kertaa tauotta, aina jotain menee nimenomaan pikkusormen kohdilla pieleen. Missä vika? |
Numb 12.02.2009 20:00:19 | |
---|
Ei missään. Jos homma jo toimisi, niin mitäpä sitä treenaamaan ;) Pikkusormi on luonnostaan heikoin niin voimassa kuin koordinatiossa. Harjoitusta lisää, ja kyllä se sieltä alkaa tulla. A waist is a terrible thing to mind. |
Jermakki 12.02.2009 23:41:27 | |
---|
aloita hyvin, hyvin hitaasti. Nosta vauhtia lisää sitten kun onnistut sen kahdeksan kertaa täydellisesti. Toivottavasti opit sen. |
epi2 13.02.2009 22:01:13 | |
---|
itse en ainakaan edes käytä tuossa pikkurilliä. Mut joo, Sitä pitää vaan treenata erilaisilla treeneillä, niitä voi ihan ite keksiä, tai kysyy neuvoo siltä sun opettejalta, tai vaikka hakee netistä, sieltäkib varmaan löytyy. |
Nazareth 14.02.2009 00:17:31 | |
---|
itse en ainakaan edes käytä tuossa pikkurilliä. Mut joo, Sitä pitää vaan treenata erilaisilla treeneillä, niitä voi ihan ite keksiä, tai kysyy neuvoo siltä sun opettejalta, tai vaikka hakee netistä, sieltäkib varmaan löytyy. Mä en käytä pikkurilliä ensinkään. Se on yksinkertaisesti liian heikko ja oon tottunu käyttämään nimetöntä. At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire! |
risto 14.02.2009 02:21:05 | |
---|
... Ongelma on, että sormi lipsuu paikaltaan, tai koskettaa muita kieliä vaimentaen tai häiriten niiden ääntä. Kyseinen sormi on yleensäkin sormistani heikoin ja epävarmin. .... Missä vika? Vastasit jo omaan kysymykseesi. Käyttäkää nyt hyvät ihmiset järkeänne, kai teillä sellaistakin on. Pikkurilli lähtee toimimaan kun sitä käyttää tai jos ei, osta verkkokauppa.comista toimiva pikkurilli, ei kai siinä muukaan auta. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
joka meitä on rakastanut." Room 8:37 |
Numb 14.02.2009 10:45:24 | |
---|
Mä en käytä pikkurilliä ensinkään. Se on yksinkertaisesti liian heikko ja oon tottunu käyttämään nimetöntä. Ja tästäpä se johtuukuin, että se on yksinkertaisesti liian heikko... A waist is a terrible thing to mind. |
Jyrken 14.02.2009 20:17:12 | |
---|
Vastasit jo omaan kysymykseesi. Käyttäkää nyt hyvät ihmiset järkeänne, kai teillä sellaistakin on. Pikkurilli lähtee toimimaan kun sitä käyttää tai jos ei, osta verkkokauppa.comista toimiva pikkurilli, ei kai siinä muukaan auta. No anteeksi, kun minulla ei sitten ole järkeä eikä toimivaa pikkurilliä. Vai muotoilinkohan avunpyyntöni/kysymykseni jotenkin väärin :D Kiitos kommenteista! Luulen, että se alkaa sujua joten kuten. |
risto 14.02.2009 21:09:14 | |
---|
No anteeksi, kun minulla ei sitten ole järkeä eikä toimivaa pikkurilliä. Vai muotoilinkohan avunpyyntöni/kysymykseni jotenkin väärin :D Kiitos kommenteista! Luulen, että se alkaa sujua joten kuten. Mä en tiedä ketään jolla olisi soittotekniikka sormissa jo syntyessä. Sullahan on jo opettaja, luota siihen ja kahdeksan kertaa on 992 kertaa vähemmän kuin 1000 kertaa, ei kannata nimittäin luulla että soittotaito tulee helposti, se vaatii paljon työtä. Kysy opettajaltasi miten pikkurilliä treenataan. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
joka meitä on rakastanut." Room 8:37 |
Rocco_Longfella 14.02.2009 21:39:12 | |
---|
Ehkä opettajalla on pointtinsa antaessaan vaikeita läksyjä. Selviääpä sitten kompastuskohdat, joita voitte puida tunnilla. Tai ongelma on tullut jo esille ja opettaja antoi jo pikkurilliä kehittävää läksyä. Kyllä se siitä kehittyy kun käyttää. Älä vain oikaise soittamalla vain kolmella sormella, vaikka tuntuisi mukavemmalta. Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. |
Jankku 15.02.2009 19:15:11 | |
---|
Ite oon aina käyttäny pikkurilliä soitossa, eikä sitä missään nimessä sovi sivuuttaa! Tos on hauska pätkä http://www.youtube.com/watch?v=DhGRzl5WFYg Tosin ei ihan helpoimmasta päästä, mutta noin sitä voi esim. reenata pikurilliä ;) Hell is where the heart is! |
Jyrken 16.02.2009 16:07:25 | |
---|
Tos on hauska pätkä http://www.youtube.com/watch?v=DhGRzl5WFYg Tosin ei ihan helpoimmasta päästä, mutta noin sitä voi esim. reenata pikurilliä ;) Hah, tuo oli aika hyvä :P Huomasin muuten sellaisen avainkohdan, jota ei olisi pitänyt aiemmin sivuuttaa olankohautuksella. Harjoittelu on tehtävä näköjään tarpeeksi hitaasti todella vähän kerrassaan nopeutuen, jotta liikeradat oppii ja niin edelleen. Nyt tämä kyllä lähtee. |
Muista kans treenatessa harjoituttaa ja käyttää sitä pikkurilliä, äläkä opettele ns. väärin että käytät nimetöntä pikkurillin sijasta. Näkee muuten useesti että kovan luokan starbatkin käyttää nimetöntä sooloja vedellessä kohdissa, jossa luontevasti soitettuna pitäis käyttää pikkurilliä. Reeniä vaan ja sitä se sit lähtee! |
aalataur 19.02.2009 19:45:41 (muokattu 19.02.2009 19:49:41) | |
---|
Itselleni pikkusormen käyttäminen on ollut aina vaikeata ja mua on haukuttu kolmen sormen kitaristiksi. Sitä vaan pitää pakottaa itsensä soittamaan sellaisia juttuja, ettei yletä muilla sormilla. Kyllä se sieltä tulee. Pikkurilli on tietysti heikko kohta jokaisella. Kuten varmaan myös nimettömän ja keskisormen venyvyys toisiinsa nähden (ainakin itselläni). Niitä pitää vaan treenata. Ajan myötä siihen tottuu ja sormet vahvistuu / notkistuu. Hyvää treeniä sekä venyvyyteen että pikkurilliin on Peer Güntin biisi Backseat. Sitä kun soittaa levyn mukana niin kyllä on hyvää harjotusta. Ja vitossoinnut sillai että kolmelta kieleltä yhtä aikaa (eli otetaan oktaavi mukaan) niin tulee puristusvoimaakin. |
laakeri 19.02.2009 21:39:36 | |
---|
Olihan sen pikkusormen käyttö alussa hankalaa, mutta yhtäkkiä huomasin, että sen käyttöhän onkin lähes yhtä helppoa kuin muiden sormien. Olin vältellyt pikkusormen käyttöä, en käyttänyt sitä kuin soittaessani kahden kielen voimasointuja. Sitten kun aloin treenaamaan jotain kappaletta jossa pikkusormea tarvittiin, huomasin jotakuinkin heti, että se tuntuu täysin luonnolliselta. Ei se koordinaatio ja voima vieläkään muiden sormien tasolla ole, mutta ongelmia tulee lähinnä nopeasti soittaessa. Ei voimasointujen luulisi pikkusormen koordinaatiota suuremmin kehittävän, mutta kyllä se poisti tunteen siitä, että pikkusormi olisi joku "ylimääräinen", käyttökelvoton nakki. |
Johann Onn 20.02.2009 15:21:31 (muokattu 21.02.2009 01:02:34) | |
---|
Tuli aikoinaan törmättyä soittajiin, jotka tuntui alusta saakka, välttelevän jo pikkusormen käyttöä. Sitten parikyt vuotta samaa juttua ja sitä tulee tapa, josta voi olla todella hankalaa päästä eroon. Siksi toi on parempi opetella jo alussa. |
Stradlin 24.02.2009 23:12:17 | |
---|
J Silver: Näkee muuten useesti että kovan luokan starbatkin käyttää nimetöntä sooloja vedellessä kohdissa, jossa luontevasti soitettuna pitäis käyttää pikkurilliä. Reeniä vaan ja sitä se sit lähtee! Juu itseasiassa Slash itse ei käytä juuri tuossa Sweet Childissa pikkusormea, vaikka se ehkä kitaraopettajan mielestä olisikin luontevinta http://www.youtube.com/watch?v=3cpytcgL31E&feature=related Tuossa 3:40 tienoilla alkaa riffi. Tottakai sitäkin sormea kuitenkin olisi hyvä opetella käyttämään, ei siitä ole muuta kuin hyötyä vaan. "He's probably one of those people who thinks Elvis is dead." - Mulder |
J Silver 25.02.2009 10:46:41 | |
---|
Stradlin: Juu itseasiassa Slash itse ei käytä juuri tuossa Sweet Childissa pikkusormea, vaikka se ehkä kitaraopettajan mielestä olisikin luontevinta Nimenomaan Slash oli mielessä! |