Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen tasotutkinnot
1 2 3
Tonski
11.02.2009 09:56:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustisen kitaran tasotutkinnoista: 3/3 perustason tutkinnon jälkeen olettasin että on Iso 1/Tolppa 1 -tutkinto, ja se olis kiva suorittaa. Homma on kuitenkin siinä, ettei oo harmainta aavistusta sen sisällöstä ja vaatimuksista, sähkökitaralle nämä löyty ihan muusikoiden.netin haulla, mutta akustisen tolppa 1:lle en löytäny niitä mitenkään.
 
Ja kyllä, koetin myös googlella. Jos jollain olis tietoa tästä niin se olis tervetullutta.
 
Pentinpuro
11.02.2009 10:38:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kurssitutkinto on nykyään nimeltänsä D-kurssi, löytyisköhän tuolla netistä? Mulla on jossain ne vaatimukset, täytyy katsella, jos löytyy.
 
Niin no, no niin
Apricot
11.02.2009 11:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Homma on kuitenkin siinä, ettei oo harmainta aavistusta sen sisällöstä ja vaatimuksista, sähkökitaralle nämä löyty ihan muusikoiden.netin haulla, mutta akustisen tolppa 1:lle en löytäny niitä mitenkään.
 
Ja kyllä, koetin myös googlella. Jos jollain olis tietoa tästä niin se olis tervetullutta.

 
Kysypä lähimmän konservatorion kansliasta.
 
wedevirtanen
12.02.2009 19:56:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, olisi hieno tietää esim. tuon d-kurssin vaatimukset, mutta mikähän se viimeinen diplomi tässä kitaransoitossa mahtaisi olla, kitaransoittajan diplomi?
 
Peace and love brothers and sisters!
Tonski
16.02.2009 18:28:53 (muokattu 16.02.2009 18:29:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon vielä koettanu etsiä lisää netistä ja käytiin lähimmällä musiikkiopistolla (ei ole kaupungissa konservatoriota) kattomassa niitä vaatimuksia, mutta mitään tarkkaa ei löytyny. Luki vaan että pitää olla monipuolinen ohjelmisto, joku etydi ja nyansseihin kiinnitetään huomiota jne. Eli siis mitään tämmösiä tarkkoja vaatimuksia ei silti löytyny, ois kiva jos joku viitsisi mitenkään postata.
 
E:
Ylempään että ite en tiedä A-kurssista vaativampaa tasosuoritusta. Eli perustasot 3/3 asti, sitten D-, C-, B- ja A-kurssit. Saa korjata jos oon väärässä.
 
Apricot
17.02.2009 14:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon vielä koettanu etsiä lisää netistä ja käytiin lähimmällä musiikkiopistolla (ei ole kaupungissa konservatoriota) kattomassa niitä vaatimuksia, mutta mitään tarkkaa ei löytyny. Luki vaan että pitää olla monipuolinen ohjelmisto, joku etydi ja nyansseihin kiinnitetään huomiota jne. Eli siis mitään tämmösiä tarkkoja vaatimuksia ei silti löytyny, ois kiva jos joku viitsisi mitenkään postata.
 
Sehän se onkin tämän tutkintojärjestelmän erikoisuus, että jokin biisi ei sinällään välttämättä ole "3/3-tasoinen" tai "B-kurssitasoinen". Vaatimukset ohjelmiston suhteen kulkenevat ennemminkin perimätietona oppilaitosten sisällä. Laitoksia vartenhan ne tutkinnot on, että niillä voidaan jotenkin osoittaa edistymistä, ja siten saadaan rahoitusta julkisilta tahoilta. Eli jos haluaa tietää, on kaiketi itse mentävä laitokseen sisälle tai ainakin otettava tunteja joltain opettajalta.
 
stratovaari
27.02.2009 14:25:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehän se onkin tämän tutkintojärjestelmän erikoisuus, että jokin biisi ei sinällään välttämättä ole "3/3-tasoinen" tai "B-kurssitasoinen". Vaatimukset ohjelmiston suhteen kulkenevat ennemminkin perimätietona oppilaitosten sisällä.
 
Tämä on osittain totta - ja väistämätöntä. Pääpiirteissään pystyy kokenut opettaja määrittelemään kunkin kappaleen vaatimustason helposti. Erilaisia luetteloitakin eri tutkintoihin sopivista kappaleista on vuosien varrella tehty ja niitä pitäisi musiikkiopistoista kyllä löytyä.
Tosiasia kuitenkin on, että yksittäisen biisin vaatimustaso on joskus niin veteen piirretty viiva, että kaksi eri opettajaa tulkita sen hyvinkin eri tasoiseksi - riippuu miten sen soittaa.
Esimerkkinä vaikkapa Villa-Lobosin 1-etydi. Motorisesti lahjakas ja innostunut jannu vetää sen muutaman treenivuoden jälkeen - ainakin jollain tavalla. Hitaassa tempossa sanoisin, että 3/3 tasoon menee. Mutta kun ruvetaan taidetta tekemään ja lisätään tempoa ja dynamiikkaa ym. Ei ole lainkaan häpeä mennä soittamaan vaikka C-tutkinnossa, oliskohan se siihen jossain puolivirallisessa luettelossa sijoitettukin. Muitakin vastaavia on vaikka kuinka paljon ja minusta on ihan suotavaa kehitystä, ettei näissä asioissa olla enää niin pilkuntarkkoja.
 
Perimätietoahan tässä täytyykin olla paljon ja onneksi yhä enemmän oppilaitosten välillä, eikä vain sisällä.
Jos joku opisto, tai opettaja tätä tietoa mustasukkaisesti varjelee ulkopuolisilta, se on yksittäistapaus (toivottavasti) ja pelkästään omahyväistä ja typerää käytöstä.
Pakko kuitenkin myöntää, että on sattunut kiusallisia tilanteita joskus, kun joku pari vuotta itsekseen harrastellut tulee pyytämään I-kurssin vaatimuksia, että vois parin kuukauden päästä suorittaa ja pyrkiä ammattiopintoihin... - hmm,tuota noin...
Olen ottanut tavaksi pitää yhden koe-oppitunnin ja katsoa yrittäjän todellisen tason ja tehdä realiteetit selviksi. Kyllä joskus on ihan hyviä tyyppejä sattunut kohdalle, muttei ketään, joka olis ollut heti valmis tutkintoon pelkästään ohjelman harjoittelulla.
 
Laitoksia vartenhan ne tutkinnot on, että niillä voidaan jotenkin osoittaa edistymistä, ja siten saadaan rahoitusta julkisilta tahoilta.
 
Tää nyt on taas tätä...
Siis tutkinnot on laitoksia varten ihan yhtä paljon, kuin kokeet on kouluja varten.
Ne on työkaluja opetuksessa ja oppimisessa ja ihan yhtä paljon oppilasta, opettajaa ja järjestelmää varten. Ja pohjimmiltaan kaikki oppilaan palveluksessa, opetustyön laaduntarkkailua myös. (Tarviiko tätäkin asiaa vielä tälläkinvuosituhannella joillekin selittää??)
 
Eli jos haluaa tietää, on kaiketi itse mentävä laitokseen sisälle tai ainakin otettava tunteja joltain opettajalta.
 
Olisko sekään niin huono vaihtoehto, jos oppia kerran haluaa ja vielä tutkintojakin suorittaa??
 
Tonski
27.02.2009 20:15:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stratovaari:
Jos joku opisto, tai opettaja tätä tietoa mustasukkaisesti varjelee ulkopuolisilta, se on yksittäistapaus (toivottavasti) ja pelkästään omahyväistä ja typerää käytöstä.
Pakko kuitenkin myöntää, että on sattunut kiusallisia tilanteita joskus, kun joku pari vuotta itsekseen harrastellut tulee pyytämään I-kurssin vaatimuksia, että vois parin kuukauden päästä suorittaa ja pyrkiä ammattiopintoihin... - hmm,tuota noin...
Olen ottanut tavaksi pitää yhden koe-oppitunnin ja katsoa yrittäjän todellisen tason ja tehdä realiteetit selviksi. Kyllä joskus on ihan hyviä tyyppejä sattunut kohdalle, muttei ketään, joka olis ollut heti valmis tutkintoon pelkästään ohjelman harjoittelulla.

 
Siis, oon käyny soittamassa akustista musiikkiopistolla nyt seitsemättä vuotta, mutta sieltä niitä tarkkoja vaatimuksia en oo vielä löytäny ja ajattelin että täällä on paljon kitaristeja sekä hommansa osaavaa porukkaa, ja kun ne sähkökitarallekin on aika yksselitteiset niin löytysköhän akustiselle kitaralle myös joku lista. Tais unohtua että nää on kuitenkin kaks eri soitinta.
 
Ja mulla ei ole aikomuksia mennä nyt tänä keväänä "kahden kuukauden sisään" suorittamaan tätä tutkintoa.
 
Apricot
28.02.2009 03:37:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt on taas tätä...
Siis tutkinnot on laitoksia varten ihan yhtä paljon, kuin kokeet on kouluja varten.
Ne on työkaluja opetuksessa ja oppimisessa ja ihan yhtä paljon oppilasta, opettajaa ja järjestelmää varten. Ja pohjimmiltaan kaikki oppilaan palveluksessa, opetustyön laaduntarkkailua myös. (Tarviiko tätäkin asiaa vielä tälläkinvuosituhannella joillekin selittää??)

 
Ei ollut tarkoitus kritisoida oppilaitoksia - olenhan itsekin sellaisia läpikäynyt, ja paljon niiltäkin saanut. Tarkoitus oli vain tuoda esiin, että kurssitutkintojen itseisarvon voi kyseenalaistaa. Jos haluaa treenata jonkun biisin, niin sama se on kuuluuko se johonkin tutkintoon vai ei, etenkin jos on itse oppilaitoksien ulkopuolella. Että lähtisi ennemmin siitä musiikista ja taidoista itsestään kuin tutkintovaatimuksista. Mutta on ymmärrettävää, että ihminen haluaa mittauttaa osaamisensa jotenkin. Golfissa on tasoitusjärjestelmä, joukkuelajeissa on sarjatasot, työpaikoilla on tulospalkkaus jne. Ja tietysti jos hakee johonkin oppilaitokseen, niin on mentävä niillä hakuehdoilla mitkä on annettu.
 
Kerrottakoon kuitenkin, että olen itse keskustellut Suomen johtavan rytmimusiikin koulutusohjelman johtajan kanssa, joka on ilmaissut että kurssitutkintojärjestelmä on olemassa suureksi osaksi opetushallinnon vuoksi, ja sitä vain yritetään soveltaa käytännön oppilaitostyössä mahdollisimman kivuttomasti, vaikka se ei sellaisenaan palvele enää nykypäivän musiikkipedagogiikan tavoitteita.
 
Olisko sekään niin huono vaihtoehto, jos oppia kerran haluaa ja vielä tutkintojakin suorittaa??
 
Nimenomaan, ei muuta kuin tunneille vain kyselemään ja opastusta saamaan.
 
Apricot
28.02.2009 03:39:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ja kun ne sähkökitarallekin on aika yksselitteiset niin löytysköhän akustiselle kitaralle myös joku lista.
 
Ainakaan minä en ole kuullut sellaisesta listasta sähkökitaralle, mutta jos se on olemassa, niin mielelläni vilkaisisin :)
 
Tonski
28.02.2009 10:18:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apricot:
Nimenomaan, ei muuta kuin tunneille vain kyselemään ja opastusta saamaan.

 
Kiva kun edellisessä viestissä sanoin että olen käynyt opistolla nyt seitsemättä vuotta soittamassa akustista kitaraa, ja seuraavassa viestissä neuvotaan menemään opistoon tunneille.
 
Apricot: Ainakaan minä en ole kuullut sellaisesta listasta sähkökitaralle, mutta jos se on olemassa, niin mielelläni vilkaisisin :)
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=38&t=154110&o=0&#p7814773
 
stratovaari
28.02.2009 11:06:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis, oon käyny soittamassa akustista musiikkiopistolla nyt seitsemättä vuotta, mutta sieltä niitä tarkkoja vaatimuksia en oo vielä löytäny ja ajattelin että täällä on paljon kitaristeja sekä hommansa osaavaa porukkaa, ja kun ne sähkökitarallekin on aika yksselitteiset niin löytysköhän akustiselle kitaralle myös joku lista. Tais unohtua että nää on kuitenkin kaks eri soitinta.

Ja mulla ei ole aikomuksia mennä nyt tänä keväänä "kahden kuukauden sisään" suorittamaan tätä tutkintoa.

 
Sorry!
 
Tarkoitin tuolla esimerkillä vain kuvata yhtä mahdollista syytä allergiseen reaktioon, jonka ulkopuolinen kysyjä voi joskus henkilökunnassa aiheuttaa.
Sulla on tosiaan tausta kunnossa, ongelma on toisessa päässä, jos ei apua ole löytynyt.
 
Olen nyt lomalla, mutta katson ens viikolla työpaikalla, löytäisinkö sieltä lisäneuvoja.
 
stratovaari
28.02.2009 11:50:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ollut tarkoitus kritisoida oppilaitoksia - olenhan itsekin sellaisia läpikäynyt, ja paljon niiltäkin saanut. Tarkoitus oli vain tuoda esiin, että kurssitutkintojen itseisarvon voi kyseenalaistaa. Jos haluaa treenata jonkun biisin, niin sama se on kuuluuko se johonkin tutkintoon vai ei, etenkin jos on itse oppilaitoksien ulkopuolella. Että lähtisi ennemmin siitä musiikista ja taidoista itsestään kuin tutkintovaatimuksista. Mutta on ymmärrettävää, että ihminen haluaa mittauttaa osaamisensa jotenkin. Golfissa on tasoitusjärjestelmä, joukkuelajeissa on sarjatasot, työpaikoilla on tulospalkkaus jne. Ja tietysti jos hakee johonkin oppilaitokseen, niin on mentävä niillä hakuehdoilla mitkä on annettu.
 
Sorry siihenkin suuntaan - tuli vähän provosoiduttua...
 
Olen pitkälti samaa mieltä. Kyllä tutkintojärjestelmän voi kyseenalaistaa siinä, kuin minkä tahansa pedagogiaan liittyvän opinkappaleen. Ja on sitä hyvänen aika tehtykin: uudistuksia ja muutoksia on tullut varmaan 5 vuoden välein. Nimityksetkin muuttuvat, esim. koko kurssitutkinto-sanaakaan ei ole ollut virallisesti olemassakaan moneen vuoteen, mutta edelleen opettajien kesken puhutaan tutkinnoista, eikä itse asiat: musiikki ja soittaminen miksikään muutu. Mutta tasoperustaisen, yhteismitallisuuteen ja objektiivisuuteen ainakin pyrkivän arviointimenetelmän kokonaan poistaminen on minusta jonkinlaista ideologista hörhöilyä, joka, jos se joskus poistetaan, ilmaantuu vuoren varmasti takaisin muutaman vuoden kuluttua - muodossa tai toisessa.
Näitä aaltoja on vellonut koulumaailmassakin aika ajoin, mutta perusasiat, kuten kokeet ja opinnäytteet elävät ja muuttuvat, mutta pysyvät.
 
On luultavasti sellaisiakin opettajia, joille tutkintoihin tähtääminen on työn keskeinen sisältö, mutta alkavat nähdäkseni jo olla vähemmistönä, ainakin omassa työympäristössäni. Kyllä suurimmalle osalle musiikki ja soittotaidon kehittäminen on asia nr 1. Tutkinnot, tai mitä tasosuorituksia ne tällä hetkellä ovatkaan, tulevat sitten aikanaan, kun valmista on.
 

Kerrottakoon kuitenkin, että olen itse keskustellut Suomen johtavan rytmimusiikin koulutusohjelman johtajan kanssa, joka on ilmaissut että kurssitutkintojärjestelmä on olemassa suureksi osaksi opetushallinnon vuoksi, ja sitä vain yritetään soveltaa käytännön oppilaitostyössä mahdollisimman kivuttomasti, vaikka se ei sellaisenaan palvele enää nykypäivän musiikkipedagogiikan tavoitteita.
 
Yhteiskunta tukee musiikinopetusta niin avokätisesti, että on mielestäni oikeutettua odottaa, että toiminta on tuloksellista. Tämänkin vuoksi arviointijärjestelmä toki on olemassa, mutta kyllä se minun mielestäni pääasiassa pedagogiikkaa palvelee. Muodoista ja muodollisuuksista voi toki olla montaa mieltä, ja hyvin paljon ollaankin - järjestelmän sisäpuolellakin.
Hyvä niin.
 
Apricot
28.02.2009 12:45:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=38&t=154110&o=0&#p7814773
 
No mutta ei tuossa mitään biisilistaa ole. Tekniset vaatimukset ovat asia erikseen. Minun käsittääkseni nyt oli kysymys ohjelmistosta.
 
Tonski
28.02.2009 14:05:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apricot: No mutta ei tuossa mitään biisilistaa ole. Tekniset vaatimukset ovat asia erikseen. Minun käsittääkseni nyt oli kysymys ohjelmistosta.
 
Mähän sanoin että mulla ei ole harmainta aavistusta vaatimuksista. :) Tommosta listaa lähinnä hain takaa.
 
wedevirtanen
28.02.2009 22:08:12 (muokattu 28.02.2009 22:54:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi tosiaan mukava tietää kitarakappaleet, jotka ovat eri tasojen tutkintovaatimuksissa.
 
Joo, löytyi tuo allaoleva ohjelmistolista, mutta osaisiko joku hahmottaa nyt esim. mitä tuosta listasta voisi poimia eri tutkintotasoihin?
 
Peace and love brothers and sisters!
wedevirtanen
28.02.2009 22:45:03 (muokattu 01.03.2009 00:27:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jippii! Löytyi SML - Suomen musiikkioppilaitosten liitto ry:n ohjelmistoluettelo 2005!
 
http://dms.musiikkioppilaitokset.org/product.php?id=192
 
(Music Ecucation Database)
 
Linkki Music Ecucation Databaseen löytyi täältä, joka voi olla myös tutkimisen arvoinen:
 
http://www.musiikkioppilaitokset.org/
 
Peace and love brothers and sisters!
Tonski
06.03.2009 22:19:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tota käytiin just kattomassa sen musiikkiopiston teoriaopettajan kanssa. Noi kaikki ei varmaankaan silti tuu siihen yhteen tasotutkintoon niin ois kiva tietää miten monta mitäkin kappaletta tms. siihen tulee, tuleeko kirkkosävellajit, mitä sointuja, mitä sointukäännöksiä, jne.
 
wedevirtanen
07.03.2009 02:08:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Joo tota käytiin just kattomassa sen musiikkiopiston teoriaopettajan kanssa. Noi kaikki ei varmaankaan silti tuu siihen yhteen tasotutkintoon niin ois kiva tietää miten monta mitäkin kappaletta tms. siihen tulee, tuleeko kirkkosävellajit, mitä sointuja, mitä sointukäännöksiä, jne.
 
Just samaa pähkäilin...
 
Peace and love brothers and sisters!
Jäärä
07.03.2009 09:46:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Akustisen kitaran tasotutkinnoista: 3/3 perustason tutkinnon jälkeen olettasin että on Iso 1/Tolppa 1 -tutkinto, ja se olis kiva suorittaa. Homma on kuitenkin siinä, ettei oo harmainta aavistusta sen sisällöstä ja vaatimuksista, sähkökitaralle nämä löyty ihan muusikoiden.netin haulla, mutta akustisen tolppa 1:lle en löytäny niitä mitenkään.
 
Ja kyllä, koetin myös googlella. Jos jollain olis tietoa tästä niin se olis tervetullutta.

 
Löytyisköhän esim. tuolta:
 
http://www.kuopionkonservatorio.fi/ … ex.php?q=opiskelijalle_kvaatimukset
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «