Aihe: Funkkia vuonna 1967
1 2
Blue Moon
21.02.2004 16:02:04 (muokattu 21.02.2004 16:16:45)

Godfatherin biiseistä Cold Sweatia (1967) en nyt vielä pitäisi funkkina.

Tässä nyt on varmaan enemmän kysymys siitä mitä sinä pidät funkina. No offense, tarkoitan vaan, että jos lähdetään tarkastelemaan asiaa menneestä kohti nykypäivää, niin kyllähän esim. vaikka James Brownin "Papa's Got A Brand New Bag" v. -65 on selvää funkia verrattuna muutamaa vuotta aiemmin tehtyyn rhythm'n'bluesiin ja mielestäni täyttää funkin kriteerit noin ylipäätään muutenkin, kuten moni muukin Brownin 60-l alun tanssikappale. Funkin juuria voidaan toki haeskella vieläkin kauempaa mutta ensimmäisen funk- (tai minkä tahansa muun tyylilajin) kappaleen "löytäminen" on mahdoton, joskin kenties ihan mielenkiintoinen tehtävä. Esim. "peukkubassoa" hakkasivat (kitaralla) bluesäijät jo 20-luvulla jne. :-)
- It's been a long time coming -
sub zero
21.02.2004 17:05:08
Tässä nyt on varmaan enemmän kysymys siitä mitä pidät funkina. No offense, tarkoitan vaan, että jos lähdetään tarkastelemaan asiaa menneestä kohti nykypäivää, niin kyllähän esim. vaikka James Brownin "Papa's Got A Brand New Bag" v. -65 on selvää funkia verrattuna muutamaa vuotta aiemmin tehtyyn rhythm'n'bluesiin ja mielestäni täyttää funkin kriteerit noin ylipäätään muutenkin, kuten moni muukin Brownin 60-l alun tanssikappale.

Mitä pidän funkkina? No sellaista mikä on funkkia. Kyllä siitä vallitsee aika
selvä konsensus niitten keskuudessa jotka asiasta jotain oikeasti tietävät.

Papa's Got A Brand New Bag on ehkä selvästi funkkia lähempänä kuin joku
toinen saman vuoden soul-biisi mutta jos kelaat päässäsi sitä sen
rytmiä niin ei se vielä ole sellaista mitä pidetään funkkina. Siinä rytmissä
ei ole sellaista funkille tyypillistä kulmikkuutta. Voit myös mitata
kuumemittarin ja geigermittarin kanssa.

Funkin juuria voidaan toki haeskella vieläkin kauempaa mutta ensimmäisen funk- (tai minkä tahansa muun tyylilajin) kappaleen "löytäminen" on mahdoton, joskin kenties ihan mielenkiintoinen tehtävä. Esim. "peukkubassoa" hakkasivat (kitaralla) bluesäijät jo 20-luvulla jne. :-)

No ei se nyt välttämättä ole mahdotona. Pitää vain olla selkeä näkemys
siitä että mitä jollain tyylillä tarkoitetaan. Jos rupeaa saivartelemaan niin sitten
kaikki on tietysti mahdotonta.

Lähinnä mielenkiintoista olisi jos joku osaa sanoa muita ennen vuotta 1969
julkaistuja pitkälti funkilta kuulostavia biisejä (muita kuin Brownin ja Hendrixin)
Blue Moon
21.02.2004 17:21:24

Mitä pidän funkkina? No sellaista mikä on funkkia. Kyllä siitä vallitsee aika selvä konsensus niitten keskuudessa jotka asiasta jotain oikeasti tietävät.

No te funkista oikeasti jotain tietävät voittekin sitten jatkaa keskustelua. Mä ny vaan aattelin, että mullakin vois olla jotain sanottavaa kun oon sitä yli 20 vuotta kuunnellut ja tuhannen funk-vinyyliä löytyy hyllystä, afroamerikkalaisesta musiikista oon lukenut kaikki teokset, jotka oon käsiini saanut ja soitan myös itse.

Pitää vain olla selkeä näkemys siitä että mitä jollain tyylillä tarkoitetaan.

Riittävän tiukan lokeron kun teet, niin hommasta katoaa järki kokonaan. Mun mielestä.
sub zero
21.02.2004 18:01:39 (muokattu 21.02.2004 18:02:26)
No te funkista oikeasti jotain tietävät voittekin sitten jatkaa keskustelua. Mä ny vaan aattelin, että mullakin vois olla jotain sanottavaa kun oon sitä yli 20 vuotta kuunnellut ja tuhannen funk-vinyyliä löytyy hyllystä, afroamerikkalaisesta musiikista oon lukenut kaikki teokset, jotka oon käsiini saanut ja soitan myös itse.

En mä sanonut siitä mitään mihin porukkaan sinä kuulut.

Tuhat funk-vinyyliä on ihan kiva saavutus.
Mun mielestä genressä on se ongelma, että kolmen suurimman
nimen (J.Brown, S.Stone, G.Clinton) jälkeen muut artistit ei oikein
tunnu miltään. No Zappin eka levy on hyvä.
Kool & The Gangin Spirit of the Boogie on kuulema myös
hyvä mutta sitä ei löydy mistään.

Riittävän tiukan lokeron kun teet, niin hommasta katoaa järki kokonaan. Mun mielestä.

No mua taas ottaa päähän jos Steve Wonderia tai Marvin Gayta
tai Earth, Wind & Fireä sanotaan funkiksi.
Blue Moon
21.02.2004 18:15:22 (muokattu 21.02.2004 18:25:15)

En mä sanonut siitä mitään mihin porukkaan sinä kuulut.

Hyvä. :-)

Tuhat funk-vinyyliä on ihan kiva saavutus.

Oon keräillyt soul- ja funk levyjä yli 20 vuotta.

Mun mielestä genressä on se ongelma, että kolmen suurimman nimen (J.Brown, S.Stone, G.Clinton) jälkeen muut artistit ei oikein tunnu miltään. No Zappin eka levy on hyvä.

Cameo, Slave, Rose Royce... onhan noita hyvä funkkaajia vaikka millä mitalla. Täälläkin on ollut monta ketjua funkista.

Loistava levy, suosittelen.

Jos Hämeenlinnassa joskus käyt, niin kannattaa tarkistaa Don King - niminen divari, jossa on hyvät valikoimat 70-l tavaraa kohtuulliseen hintaan.

No mua taas ottaa päähän jos Steve Wonderia tai Marvin Gayta tai Earth, Wind & Fireä sanotaan funkiksi.

Kyllähän kaikkien noiden tuotannosta löytyy mun mielestä myös funkia. Toki "soulahtavampaakin" tavaraa mutta mikäs sen mukavampaa.

En mä nää mitään järkeä määritellä joku tietty genre jälkikäteen muutaman artistin tuotannon perustella, että "juuri tällaista funkin täytyy olla". Siis liian tarkkaan. Totta kai jotkut perusasiat täytyy löytyä - eritoten groove - ja onhan noi aiemmin mainitsemasi nimet pitkälle ollut suuntaviittoina funkin kehityksessä. Tällä "kehityksellä" viittaan nimenomaa siihen, että on melkoisen mahdotonta aukottomasti sanoa, mistä joku genre alkaa ja mihin se päättyy. Olis muutenkin kokolailla tylsää, jos meillä olis EU-direktiivi, jonka mukaan funkia tai mitä muuta tahansa pitäisi soittaa - jauhettais silloin melkoisen samaa riffiä varmaan kaikki. Sanoit ihan hyvin aiemmin, että sen voi mita kuumemittarilla tjsp. Ihmisillä vaan nousee kuume joillakin herkemmin kuin toisilla. :-)
superfly
22.02.2004 09:24:41

No mua taas ottaa päähän jos Steve Wonderia tai Marvin Gayta
tai Earth, Wind & Fireä sanotaan funkiksi.

Mikä siinä sua päähän ottaa? Mikä järki noita rajoja on vetää noin tiukkaan? Gruuvaava musa on gruuvaava oli se funkkia tai ei. Ja Wonderin Steve funkkaa kuin hirvi jos multa kysytään. Se mikä on funkkia ja mikä ei on jokaisen ihan itse määriteltävissä.
Harppu on alaston piano
sub zero
22.02.2004 11:02:58
Mikä siinä sua päähän ottaa? Mikä järki noita rajoja on vetää noin tiukkaan?

Noin tiukkaan? No jos kappaleessa ei ole mitään funk-riffejä
ei funk-komppeja eikä funk-mitään-muutakaan niin mikä siinä
sitten on funkkia?

Sanojen käyttö oikein on suositeltavaa koska silloin
tiedetään aina mistä puhutaan.

Gruuvaava musa on gruuvaava oli se funkkia tai ei.

Tämä on totta mutta en näe miten se liittyy keskusteluun

Ja Wonderin Steve funkkaa kuin hirvi jos multa kysytään.

Jos jonkun musiikkityylin sanaa käytetään verbinä tai
adjektiivina, sen soveltamisala kasvaa valtavasti. Silloin
se ei enää viittaa itse musiikin tyyliin.

Olen kuullut Steve Wonderilta vain levyn Innervisions,
joten se kelpaa esimerkiksi (sehän on yksi tunnetuimpia siltä).
Siinä levyllä on ehkä ekassa biisissä se bassoriffi vähän
funkkia ja muuta funkkia siitä ei oikein löydy.

Jos sanoo että vaikkapa biisi "Golden Lady" on funkkia,
niin voi sanoa saman tien että Katri-Helena on speedmetallia.

Se mikä on funkkia ja mikä ei on jokaisen ihan itse määriteltävissä.

No ei kyllä ole. Sanoilla on olemassa tietyt tarkoitukset joihin ne viittaavat.
superfly
22.02.2004 11:42:15

No ei kyllä ole. Sanoilla on olemassa tietyt tarkoitukset joihin ne viittaavat.

No ihan varma asia on se , että kaikki musiikkigenret ymmärtää jokainen omalla tavallaan. Esim. rock tarkoittaa varmasti mulle ihan eri asiaa kuin jollekin 40-luvulla syntyneelle. Itsestäänselvä asia, ei näistä kannata väitellä.
Harppu on alaston piano
sub zero
22.02.2004 14:13:57
No ihan varma asia on se , että kaikki musiikkigenret ymmärtää jokainen omalla tavallaan.

Ei ole todellakaan noin. On olemassa selvästi erotettuja tyylilajeja
ja sitten toisaalta sellaisia sanoja, jotka ovat oikeasti pitkälle tulkinnanvaraisia

Esim. rock tarkoittaa varmasti mulle ihan eri asiaa kuin jollekin 40-luvulla syntyneelle. Itsestäänselvä asia, ei näistä kannata väitellä.

No rock on juuri näitä epäselvimmästä päästä olevia musiikintyylejä
kuvaavia sanoja. Et voi verrata funkkiin, joka nyt on paljon selkeämpi asia.

Kyllä rock-sanankin käyttöä voi yrittää rajata mutta sitä kyllä usein
käytetään hyvin laajana yleiskäsitteenä.
Leikari
22.02.2004 16:30:46
Kyllä siitä vallitsee aika
selvä konsensus niitten keskuudessa jotka asiasta jotain oikeasti tietävät.

ketkä ne on ne, jotka tietää - kertokaa mullekin heti mikä on se konsensus biisi/esittäjä!!

vanhinko, että en ehdi nyt levyhyllystä kaivamaan omaa kontribuutiota aiheeseen

nämä "ensimmäinen" sejase -biisi tai "kuka keksi" sen ja sen -jutut on sikäli hankalia, että esim. kun kuuntelee esim. Columbian blues-country -"elämänkerta -kokoelmaa" (nimeä en muista - useampi cd) - siellä kitara- ja pianistibluussit, varhaiset gospelit, hillybillyt jne sekoittuvat "ihanasti". Usassa on niitä alueita, joissa eri tyyliset musiikkikulttuurit ovat toisistaan saaneet vaikutteita - kyydittäneet vuoronperää toisiaan - semmoista evoluutiota.
superfly
22.02.2004 16:30:48
Ei ole todellakaan noin. On olemassa selvästi erotettuja tyylilajeja
ja sitten toisaalta sellaisia sanoja, jotka ovat oikeasti pitkälle tulkinnanvaraisia

No tämä on sun mielipiteesi.
Harppu on alaston piano
Leikari
22.02.2004 16:34:14

luulisi cd:nä löytyvän (vaan ne kannet eivät ole ollenkaan niin hienot kuin vinyylillä - isot avattavat.

Kaygees (tuli joku kokoelmakin tässä taannoin) on kunnollista partyfunkia.
Leikari
22.02.2004 16:38:29
Mikä siinä sua päähän ottaa? Mikä järki noita rajoja on vetää noin tiukkaan? Gruuvaava musa on gruuvaava oli se funkkia tai ei. Ja Wonderin Steve funkkaa kuin hirvi jos multa kysytään. Se mikä on funkkia ja mikä ei on jokaisen ihan itse määriteltävissä.

Veli todistaa ihanasti!

lisää helposti hankittavia mm. Commodoresin vanhimmat, Ohio Players - tosi hienostunutta "jatsillista" - ja funkyä endottomasti. EWF - silkka funkkia. Graham Central Station ... Metersitkin olen funkiksi luokitellut. Isley Brothersien 60-70 -lukujen vaihde...70-luvun loppuun
Rejoy
23.02.2004 00:05:17
Olen kuullut Steve Wonderilta vain levyn Innervisions,
joten se kelpaa esimerkiksi (sehän on yksi tunnetuimpia siltä).
Siinä levyllä on ehkä ekassa biisissä se bassoriffi vähän
funkkia ja muuta funkkia siitä ei oikein löydy.

Sinun taitaa olla vaikea käsittää että kaikkia artisteja ei voi millään laittaa yhden termin alle. Wonderilla on hienoja funk biisejä niinkuin Marvinilla ja E.W.F..lläkin. Ota selvää artistin tuotannosta ennenkuin yleistät jonkun oman kaavasi alle. Katsos kun löytyy musiikin tekijöitä jotka eivät ole niin kapeakatseisia kuin osa kuuntelijoista...
Karlsson
23.02.2004 10:07:03
Welcome to the show that never ends!

-Eli tappelu funkin olemuksesta!

Sanotaan nyt suoraan, että siinä vaiheessa kun keksittiin ns. "funkrock" niin mentiin syyteen ja niin syvälle, ettei mikään hinauspalvelu sieltä tule vetämään pois. Repikää perseenne jos siltä tuntuu, en jaksa enää välittää.

Funkin alkulähdettä voidaan etsiä vaikka mistä, riippuen mistä suunnasta sitä halutaan kaivaa.

Onko se syntynyt R´n´b:n raaistuttua ja sen rytmin korostamisen myötä? Yhtään suoraa esimerkkiä en muista nyt ulkoa, mutta sellaista "melkein" funkiksi luokiteltavaa tavaraa taitaa löytyä reilusti ennen vuotta ´67.

Entä onko se syntynyt lattarin vaikutuksesta? Tästä selvä esimerkki on bogaloo, jota vaivasivat niin lattaribändit, jazzyhtyeet, soulbändit kuin pop-yhtyeetkin. Bogaloossa on selvä rytmiikan korostus ja usein se rytmi onkin ainoa "juttu" koko biisissä. Tyypilliset soolosoittimetkin on valjastettu usein pelkkään rytmin korostamiseen.

Entäpä jazz? Groovaavaa jatsia, josta on löydettävissä funkille ominaisia piirteitä on tehty pitkin 60-lukua ja paljon.

Hemmetti, funkin piirteitä voi löytää elokuvamusiikistakin vaikka kuinka.

Noh, oma kunniansa Hendrixille. Hänhän soitti Curtis Knightin bändissä ennen soolouraansa ja on varmasti ottanut vaikutteita soulistä ja r´n´b:stä ja käyttänyt niitä omalla ainutlaatuisella tavallaan.

Niin ja mikä minulle on ominainen piirre funkille? Ykkösen korostus. Siitä se lähtee.
'Hemmo in our minds, Hemmo in our hearts' -Donate your gear to hemmo-foundation!
sub zero
23.02.2004 19:52:59
Sinun taitaa olla vaikea käsittää että kaikkia artisteja ei voi millään laittaa yhden termin alle. Wonderilla on hienoja funk biisejä niinkuin Marvinilla ja E.W.F..lläkin. Ota selvää artistin tuotannosta ennenkuin yleistät jonkun oman kaavasi alle. Katsos kun löytyy musiikin tekijöitä jotka eivät ole niin kapeakatseisia kuin osa kuuntelijoista...

En puhunut koko Wonderin tuotannosta vaan ainoastaan
siitä yhdestä levystä. Jos löydät avarakatseisemman
musiikinkuuntelijan kuin minä niin saat palkinnoksi 10 000 euroa.
mart-t
23.02.2004 20:02:19
Jos löydät avarakatseisemman musiikinkuuntelijan kuin minä niin saat palkinnoksi 10 000 euroa.

Äijällä/böönalla ei ole pikkurahasta puutetta! Kaimaani Servoa lainatakseni: "Aina löytyy joku..."
Rejoy
23.02.2004 23:58:29
En puhunut koko Wonderin tuotannosta vaan ainoastaan
siitä yhdestä levystä. Jos löydät avarakatseisemman
musiikinkuuntelijan kuin minä niin saat palkinnoksi 10 000 euroa.

Wonder nyt vaan on tehnyt muitakin kuin sen yhden levyn. Jos kerran haluat jaella tuollaisia palkkioita ja kehut itseäsi avarakatseiseksi, niin aloita vaikka hankkimalla ne muutkin Wonderit.
Ihmiset jotka sanovat kuuntelevansa kaikenlaista musiikkia eivät yleensä ymmärrä musiikista muuta kuin että sitä voi kuunnella hiljaa tai kovaa. En väitä että kuulut heihin, mutta jos ottaa vähänkään selkoa eri musiikkityyleistä tajuaa, että on pakko keskittyä johonkin. Muuten loppuu aika kesken. Vai onko sinulla päivässä 99 tuntia ja kaikki Maailman levyt :).
Blue Moon
24.02.2004 05:25:52

Sam Other: Sanotaan nyt suoraan, että siinä vaiheessa kun keksittiin ns. "funkrock" niin mentiin syyteen ja niin syvälle, ettei mikään hinauspalvelu sieltä tule vetämään pois.

Täysin samaa mieltä.

Funkin alkulähdettä voidaan etsiä vaikka mistä, riippuen mistä suunnasta sitä halutaan kaivaa.

Onko se syntynyt R´n´b:n raaistuttua ja sen rytmin korostamisen myötä? ---

Entä onko se syntynyt lattarin vaikutuksesta? Tästä selvä esimerkki on bogaloo, jota vaivasivat niin lattaribändit, jazzyhtyeet, soulbändit kuin pop-yhtyeetkin. Bogaloossa on selvä rytmiikan korostus ja usein se rytmi onkin ainoa "juttu" koko biisissä. Tyypilliset soolosoittimetkin on valjastettu usein pelkkään rytmin korostamiseen.

Entäpä jazz? Groovaavaa jatsia, josta on löydettävissä funkille ominaisia piirteitä on tehty pitkin 60-lukua ja paljon.

Hyvää tekstiä. Lisätään vielä lattarivaikutteiden, jazzin ja New Orleansin venkoilevien rytmien sekaan gospelin kiihkeiden laulusovitus hyödyntäminen, myös instrumenttien käytössä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)