judged 12.02.2009 23:37:10 | |
---|
Tuntuu olevan E-kielen A-sävel hieman heikko, sustain ei ole kovin hyvä. Onko mitään tehtävissä? Kielet on vaihdettu, kaularankaa säädetty. Mistä johtuu ns. kuolleet kohdat? |
hollstro 12.02.2009 23:46:17 | |
---|
Tuntuu olevan E-kielen A-sävel hieman heikko, sustain ei ole kovin hyvä. Onko mitään tehtävissä? Kielet on vaihdettu, kaularankaa säädetty. Mistä johtuu ns. kuolleet kohdat? Basson ominaisresonanssi kumoaa tuota A-ääntä, sille ei ole oikein mitään tehtävissä. Seuraavia kikkoja on olemassa: - lisää massaa basson lapaan (painavammapt virittimet, lisää metallia esim), siirtää tuota kuollutta kohtaa toiselle taajuudelle - lavan painoa pienemmäksi vaihtamalla kevyemmät virittimet, sama vaikutus kuin edellä - painavampaa/kevyempää tallaa voi kokeilla, ei auta paljoa, mutta esim. Badass parantaa joidenkin bassojen sustainia - basso vaihtoon. Se auttaa varmasti kun nyt älyää vältellä tuota asiaa vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Basismi 13.02.2009 22:32:03 | |
---|
Jos basso on muuten mieluinen, niin kovaa soittoa vaan. Aika harvassa tuntuu olevan kepit joissa ei mitään sanomista ole. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
poppamies 14.02.2009 08:09:25 | |
---|
Tuntuu olevan E-kielen A-sävel hieman heikko, sustain ei ole kovin hyvä.. Eli sulla on ihan normi jazz bass. Mun uuden karheassa kiinan jazz bassossa on ihan sama ilmiö kuin Fenderin tekemissä, eli hyvin kopioitu. Omissa rakennusprojekteissakin tuota on esiintynyt. Sen kanssa on vain opittava elämään ja vaistomaisesti korjaamaan tatsia. Ei tuota enää ajettele ollenkaan. Jos soittotyyli on sellainen hiplaava, hifibasistimänen niin toki voi olla ongelmia. Sellaiset basistit ei kuitenkaan useinmiten soita Jazzilla. G strings are for strippers! |
hollstro 14.02.2009 09:59:13 | |
---|
Eli sulla on ihan normi jazz bass. Mun uuden karheassa kiinan jazz bassossa on ihan sama ilmiö kuin Fenderin tekemissä, eli hyvin kopioitu. Omissa rakennusprojekteissakin tuota on esiintynyt. Sen kanssa on vain opittava elämään ja vaistomaisesti korjaamaan tatsia. Ei tuota enää ajettele ollenkaan. Jos soittotyyli on sellainen hiplaava, hifibasistimänen niin toki voi olla ongelmia. Sellaiset basistit ei kuitenkaan useinmiten soita Jazzilla. Piti oikein kokeilla mun Jazz Bassoja eikä niissä ole tuota ilmiötä (65, 70 ruusupuuotelautaiset ja 78 Vaahteraotelaudalla). Noissa ei ole dead spotteja missään, vaika kyllä olen sellasiakin Jazzeja omistanut joissa niitä on erityisesti G-kielen 4. nauhalla (H-sävel). vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
judged 14.02.2009 10:28:53 | |
---|
Eikun mulla on G&L Tribute L-2000. Mä soitan yleensä vaan kahdeksasosanuotteja, eipä tuo kuollut kohta paljon haittaa. Jos tarvii pitkää säveltä niin sitten vapaa A-kieli. |
piivei 14.02.2009 12:19:45 | |
---|
Mulla on myös ollut muutama USA jazz enkä ole huomannut että E-kielen A olis niissä vaimentunut mutta sitä vastoin G-kielen H-D-sävelten tienoilla on kaikissa ollut pientä vaimentumista, en ole kokenut sitä suurenakaan ongelmana. |
VikiViljami 14.02.2009 19:45:56 (muokattu 14.02.2009 19:48:25) | |
---|
Piti oikein kokeilla mun Jazz Bassoja eikä niissä ole tuota ilmiötä (65, 70 ruusupuuotelautaiset ja 78 Vaahteraotelaudalla). Noissa ei ole dead spotteja missään, vaika kyllä olen sellasiakin Jazzeja omistanut joissa niitä on erityisesti G-kielen 4. nauhalla (H-sävel). Itellä Jazzarissa on taas 5. väli joka soi heikosti G-kielellä Boys keep swingin |
J.Hollström 14.02.2009 20:15:48 | |
---|
Piti oikein kokeilla mun Jazz Bassoja eikä niissä ole tuota ilmiötä (65, 70 ruusupuuotelautaiset ja 78 Vaahteraotelaudalla). Noissa ei ole dead spotteja missään, vaika kyllä olen sellasiakin Jazzeja omistanut joissa niitä on erityisesti G-kielen 4. nauhalla (H-sävel). Se yks Tokaihan oli semmonen, että siinä oli dead spottia koko kaula. |
Se yks Tokaihan oli semmonen, että siinä oli dead spottia koko kaula. Joo... Oli tukossa kun ei oltu soitettu. uudet kielet, mikit, potikat ja soitto niin se oli jo ihan eri peli. Meni etteenpäin Pirkalle. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
pekezu 14.02.2009 22:07:46 | |
---|
Piti oikein kokeilla mun Jazz Bassoja eikä niissä ole tuota ilmiötä (65, 70 ruusupuuotelautaiset ja 78 Vaahteraotelaudalla). Noissa ei ole dead spotteja missään, vaika kyllä olen sellasiakin Jazzeja omistanut joissa niitä on erityisesti G-kielen 4. nauhalla (H-sävel). En osaa sanoa vaikuttaako asia näin, mutta selloissa esiintyvät "susiäänet", jotka ovat samantapaisia kuin nuo deadspotit, usein iän myötä katoavat soittimista. Jos tätä sit suoraan vertaisi bassoihin, niin luultavasti ajan myötä pitäisi kadota myös niistä. Periaatteessahan tämä olisi mahdollista puun kuivumisen myötä. Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää. |
hollstro 14.02.2009 22:50:53 (muokattu 14.02.2009 22:58:57) | |
---|
En osaa sanoa vaikuttaako asia näin, mutta selloissa esiintyvät "susiäänet", jotka ovat samantapaisia kuin nuo deadspotit, usein iän myötä katoavat soittimista. Jos tätä sit suoraan vertaisi bassoihin, niin luultavasti ajan myötä pitäisi kadota myös niistä. Periaatteessahan tämä olisi mahdollista puun kuivumisen myötä. Susiääni on ihan sama asia. vanhoissa soittimisssa noita deadspotteja tuntuu olevan vähemmän. Insinööritason selitys on se että vanha ja hartseistaan/lakoistaan vapautunut puu on resonoivampi. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
rattledad 14.02.2009 22:55:58 | |
---|
Se yks Tokaihan oli semmonen, että siinä oli dead spottia koko kaula. Soittaessa tuli pelkkiä haamunuotteja? "Tommy Tedesco. The guy was a studio ace for many years, but he didn't take himself too seriously. I remember an article in guitar player where he describes playing ironic, moronic and bullshonic scales over a chord progression." |
Avaruuspastori 16.02.2009 14:53:10 | |
---|
Itellä on El Maya Artist Model jostain pimeältä 70-luvulta Made In Japan ja siinä on aina ollut se probleemi että E-kieli on aina ollut jotenkin eloton, en tiedä onko mikistä käämit kulunu just sen kielen kohdalta tai jotain koska akustisena sitä ei huomaa. Tulukaahan bändi kahville ja tuu basisti kans |
hollstro 16.02.2009 21:45:57 (muokattu 16.02.2009 21:46:23) | |
---|
Itellä on El Maya Artist Model jostain pimeältä 70-luvulta Made In Japan ja siinä on aina ollut se probleemi että E-kieli on aina ollut jotenkin eloton, en tiedä onko mikistä käämit kulunu just sen kielen kohdalta tai jotain koska akustisena sitä ei huomaa. E-kielen magneetti voi olla heikompi kuin muiden kielien tai mikki liian alhaalla. Jos napapalaa voi nostaa niin nosta, tai nosta mikkiä E-kielen puolelta ylöspäin. Käämi ei voi olla sökö yhden kielen kohdalta koska sama kela hoitaa kaikkien kielten äänen vahvistamista. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |