Aihe: Kysymys teostoon liittyen
1
proyo
14.02.2009 16:20:09

Moi kaikille!

Ongelmana minulla on nyt semmonen juttu, että olen alustavasti keskustellut musiikin säveltämisestä erääseen kansainvälisessä levityksessä olevaan televisio-ohjelmaan. Ongelma on se, että he vaativat, etten kuulu teostoon, koska he eivät voi maksaa teostomaksuja. Kyseessä on kuitenkin yhdysvalloissakin levityksessä oleva ohjelma ja minun epäilykseni on, että minua yritetään nyt viilata linssiin. :/

Eli siis kannattaako minun lähteä tämmöistä sopimusta tekemään. En kuulu vielä teostoon, mutta liittyisin siihen ehdottomasti jos kyseinen sopimus kirjoitettaisiin. En tiedä miten isosta kertakorvauksesta on kyse, mutta eikös tässä tapauksessa teostoltakin tulis aika hyvät korvaukset?

Kiitos jo valmiiksi ihmisille jotka viitsivät vastata.
kimurantti1
14.02.2009 16:28:00
Kuulostaa aika hurjalta, siis jos on kansainvälisessä levityksessä oleva ohjelma. En missään nimessä allekirjoittaisi moista sopimusta, ellei kertakorvaus sitten olisi todella, todella iso.
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
proyo
14.02.2009 16:32:56

Kysyin onko kyseessä kertakorvaus, mutta vastausta ei ole vielä tullut. En varmasti kirjoita sopimusta ilman kunnollista korvausta. Mieluiten ilmottaisin teostoon kyseisen teoksen.

Mitenkäs muuten on jos ohjelmasta tulee DVD-julkaisu niin saanko siitä erikseen korvausta? Esim siivun DVD:n myynneistä. Vai pitääkö siitäkin kirjoittaa sopimukseen jo näin alkuvaiheessa?
kimurantti1
14.02.2009 16:36:01 (muokattu 14.02.2009 16:41:51)
Mitenkäs muuten on jos ohjelmasta tulee DVD-julkaisu niin saanko siitä erikseen korvausta? Esim siivun DVD:n myynneistä. Vai pitääkö siitäkin kirjoittaa sopimukseen jo näin alkuvaiheessa?

Ei tule mitään, ellet kuulu teostoon tai sopimuksessa erikseen asiasta lue. Pidä mielessä, että aivan kaikki mahdollisesti myöhemmin tarpeellinen tieto pitää lukea sopimuksessa, ennen kuin laitat nimen alle. Sitten kun sulla on nimi paperissa, olet hyväksynyt sopimuksen, ja mitä siinä ei lue, ei sulle myöskään kuulu, ja sitä on todennäköisesti mahdotonta muuttaa jälkikäteen.

E: Voisit myös kysyä suoraan, että miksi he "eivät voi maksaa teostomaksuja"? Tuleeko kansainväliselle ohjelmalle liian kalliiksi. :-D
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
kivi
14.02.2009 16:37:47 (muokattu 14.02.2009 16:39:37)
Tää ei kyllä oo enää kysymys Teostoon liittyen, vaan tarviit ihan oikean tekijänoikeusjuristin avuksesi. Täällä oli vähän aikaa sitten ketju jossa tuli esille montakin hyvää juristia, kannattaa kysyä.

Tekijänpalkkion karhuaminen ja saaminenhan ei sinänsä oo Teoston asiakkuudesta kiinni, vaan tekijällä on oletusarvoisesti oikeus palkkioonsa, ja Teoston puutteessa kerää hän sen sitten vaikka itse. Nykyään voi liittyä muidenkin maiden TO-järjestöihin. Edit: Mut sikäli kimurantti on oikeassa, että Teoston ulkopuolella sulla on ehkä paremmat mahdollisuudet allekirjoittaa itseäsi sitovia ja sulle huonoja sopimuksia.

Juristi on ratkaisu, ei tämä keskustelupalsta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
14.02.2009 23:52:00
Moi kaikille!

Ongelmana minulla on nyt semmonen juttu, että olen alustavasti keskustellut musiikin säveltämisestä erääseen kansainvälisessä levityksessä olevaan televisio-ohjelmaan. Ongelma on se, että he vaativat, etten kuulu teostoon, koska he eivät voi maksaa teostomaksuja. Kyseessä on kuitenkin yhdysvalloissakin levityksessä oleva ohjelma ja minun epäilykseni on, että minua yritetään nyt viilata linssiin. :/

Mediamaailmassa säveltäjä/tuottajaa yritetään aina viilata linssiin = ). Älä siis huoli. Mutta...tässä muutama vaihtoehto:

1. Kaikista helpointa olisi, jos kuuluisit teostoon ja ohjelman tuotantoyhtiö maksaisi tallenne-korvaukset, niin kuin kuuluu.

2. Jos et kuulu teostoon, olisi sinun fiksuinta tehdä jonkinlainen erillissopimus tallenne-, esityskorvauksista ja oikeuksista. Yleensä käytetään joko aluekohtaisia ( esim. eteläinen eurooppa, pohjois-amerikka) tai jopa maakohtaisia korvauksia.

3. Myyt musiikkisi kertakaikkisin oikeuksin ( saavat käyttää missä tahansa).

Kannattaa muistaa kuitenkin se, että yleensä musiikin sävellys-, ja tuotantopalkkio on huomattavasti pienempi kuin esitysoikeuksista saatava palkkio, jos kyse on kansainvälisestä tv-tuotannosta.

Myös se täytyy pitää mielessä musiikkia myydessä, että tuotantoyhtiö maksaa vain tallennuskorvauksen, joka on tv-ohjelmissa x euroa (löytyy teoston sivuilta), ja ohjelman esittävä kanava maksaa esityskorvauksen.

Jos nyt lasketaan jonkinlainen kuvitteellinen raffi kustannusarvio, niin homma voisi mennä jotenkin näin:

- Musan säv/tuotanto 10 e
- Musan käyttöoikeudet eurooppa 30 e, amerikka 30e, afrikka 30e, aasia 30e jne.

Tai:

- Käyttöoikeudet ruotsi 5e, yhdysvallat 15e, intia 15e jne.

Tai:

- Kertakaikkiset oikeudet 70 e.

Nollia voit lisätä perään haluamasi määrän.
GIGO
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)