Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol II
1 2 3 4 529 30 31 32 33122 123 124 125 126
latuska90
11.02.2009 17:44:13 (muokattu 11.02.2009 17:45:41)

Joo kyl se niin on et me nuoret poijjaat ei ihan vielä....;)

Kun mä kuuntelin taas kerran ton CDV:n biisin Checkin' & Bowlin', niin varsinkin siinä lopun lyhyissä soolofraaseissa sun soittos pisti oikeen karvat pystyyn ja hymyn huuleen, että onko sulla, BigPapa, lisää tuonkaltaista materiaalia? :0 Mä oon kaikki tuolta maihinnoususta, myspacestä, soundclickistä ja youtubesta jo kuunnellut.
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
BigPapa
11.02.2009 17:54:29

Kun mä kuuntelin taas kerran ton CDV:n biisin Checkin' & Bowlin', niin varsinkin siinä lopun lyhyissä soolofraaseissa sun soittos pisti oikeen karvat pystyyn ja hymyn huuleen, että onko sulla, BigPapa, lisää tuonkaltaista materiaalia? :0 Mä oon kaikki tuolta maihinnoususta, myspacestä, soundclickistä ja youtubesta jo kuunnellut.

Saattaahan tota olla mut ei kaikki oo digimuodossa vielä.
Would you hold my hand If I saw you in heaven Would you help me stand If I saw you in heaven I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
krk
13.02.2009 18:39:57

Uusien soundihakkerointien suunnittelu seis, haukkis :-)

Toi soundi on jo nyt niin iholla ja intiimisti läsnä että Tulsan mieskin kohottelee kulmakarvojaan.

Saatatko tänne tiedoksi tämänkertaisen tarkan laiteketjun.
haukkis
13.02.2009 20:49:40
Helppo vastata: pelkkä strato, välimikkiasento, näpppäily peukulla ja etusormella, Blues Jr. vähän kovemmalla, ei mitään efektejä, vai olisko vähän hallikaikua mikseristä...kiva jos kiinnostaa ;-)
Ain't nothing the blues can't cure...
nipatzki
13.02.2009 23:44:09 (muokattu 13.02.2009 23:46:18)

Ride On Mules.
blaekie
14.02.2009 00:03:39 (muokattu 14.02.2009 00:19:19)

http://www.youtube.com/watch?v=sjBChRG-nok&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=vg4dnFx6JW0&feature=related
hienoo laulua:) jätkät jamia pystyyyy

Aika hyvä veto, mut pannaas tähän nää seuraavat: Otikset siis ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=Uy2tEP3I3DM
Otis Rush

http://www.youtube.com/watch?v=rd3rA89VhtA
Otis Redding

EDIt: jeps niinpä niin, ötyjä
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
krk
14.02.2009 09:44:21

Joo nimenomaan tota Otis Rush -vetoa tulee kuunneltua aika usein. Siinä on kyllä soitossa ja laulussa sellaista soulia että sanattomaksi vetää.
Kuha
14.02.2009 11:32:26

Joo nimenomaan tota Otis Rush -vetoa tulee kuunneltua aika usein. Siinä on kyllä soitossa ja laulussa sellaista soulia että sanattomaksi vetää.

Ihme tyyli sillä on skulaa skebaa: kieletkin on väärinpäin!
rheinone
14.02.2009 13:04:37
Tuli sellanen fiilis että vois vetää jotain, ni vedin. Ei haittaa vaikka skaba on jo käyty.

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=8611038
latuska90
14.02.2009 13:43:22 (muokattu 14.02.2009 13:44:08)

http://www.youtube.com/watch?v=Uy2tEP3I3DM
Otis Rush

Kivasti alkaa tuo laulu... 8)

Mä oon aina miettinyt tota vibratoo, että mähän teen sen aivan väärin. :P Kun kieltä pitäis vibratoida alaspäin eli lattian suuntaan, niin mä teen sen päinvastoin eli kohti omia kasvojani. O_o Mut en käytä pelkästään sormiani, vaan kyllä mä ihan rannetta ja käsivartta kyynärään asti vemputan "oikeaoppisesti". Toki tietysti bendivibratossa täytyy venytettyä säveltä ylöspäin vibratoida, joka kyllä onnistuu ilman ongelmia. Ja ainakin kahden ohuimman kielen kohdalla tämä ylöspäin vibrato on suositeltavaa, mutta sitten taas en pysty ainakaan kahta paksuinta kieltä, E:tä ja A:ta vemppaamaan alaspäin, kun en osaa muuta kuin ylöspäin... Ja jos mä alaspäin mitä tahansa kieltä yritänkään vibratoida, niin lopputulos on huono vibrato.

Oliskohan ollut dieter, joka mun vibratoani kehui. Mä oon kyllä tyytyväinen siihen mitä mä saan aikaan omalla tyylilläni, mut olishan se hienompaa saada tämä vibrato haltuun siten, että miten se kuuluisi OIKEASTI soittaa.
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
BigPapa
14.02.2009 13:49:51 (muokattu 14.02.2009 13:50:08)

Kivasti alkaa tuo laulu... 8)

Mä oon aina miettinyt tota vibratoo, että mähän teen sen aivan väärin. :P Kun kieltä pitäis vibratoida alaspäin eli lattian suuntaan, niin mä teen sen päinvastoin eli kohti omia kasvojani. O_o Mut en käytä pelkästään sormiani, vaan kyllä mä ihan rannetta ja käsivartta kyynärään asti vemputan "oikeaoppisesti". Toki tietysti bendivibratossa täytyy venytettyä säveltä ylöspäin vibratoida, joka kyllä onnistuu ilman ongelmia. Ja ainakin kahden ohuimman kielen kohdalla tämä ylöspäin vibrato on suositeltavaa, mutta sitten taas en pysty ainakaan kahta paksuinta kieltä, E:tä ja A:ta vemppaamaan alaspäin, kun en osaa muuta kuin ylöspäin... Ja jos mä alaspäin mitä tahansa kieltä yritänkään vibratoida, niin lopputulos on huono vibrato.

Oliskohan ollut dieter, joka mun vibratoani kehui. Mä oon kyllä tyytyväinen siihen mitä mä saan aikaan omalla tyylilläni, mut olishan se hienompaa saada tämä vibrato haltuun siten, että miten se kuuluisi OIKEASTI soittaa.

Mullahan venytykset tapahtuu kans kattoo kohti ja vibrat kans....onkohan se vääräoppista?
Would you hold my hand If I saw you in heaven Would you help me stand If I saw you in heaven I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
Korggari
14.02.2009 15:49:03

Mullahan venytykset tapahtuu kans kattoo kohti ja vibrat kans....onkohan se vääräoppista?

Muistelen jostain kuulleeni jonkinlaisena " sääntönä ", että ohuita alakieliä pitäis mieluiten vibrata ylöspäin, ja paksumpia kieliä taas alaspäin.

Ja tietysti jos soittaa sooloa selällään kanveesissa maaten niin sittenhän se vibraussuunta ei voi enää olla lattiaa tai kattoa kohti, vaan joko salin etu- tai takaseinää kohti, mikä tietysti kannattaa pitää mielessä, ettei mee väärin ( heko heko :)
stratomaster
14.02.2009 16:12:32

Tuli sellanen fiilis että vois vetää jotain, ni vedin. Ei haittaa vaikka skaba on jo käyty.

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=8611038

Lisäsin sun vetos äänestykseen. Vasta yksi on ehtinyt äänestää, joten tuossa ei liene mitään ongelmaa.
latuska90
14.02.2009 18:46:45

Sitä mäkin oon pohtinut, mut ei sitä ehkä kannata miettiä, jos se vaan omassa soittossa toimii ja kuulostaa hyvältä... käytti vibratoa sitten miten tahansa. 8)

Niin, kyllä bedaaminen ylöspäin kattoa/kasvoja kohti on ihan tavallista ja oikeaoppista, mutta tuo vibrato vaan mietitytti.
blues guitar
14.02.2009 19:01:29

Kattoo kohti ohuita kieliä, mutta paksuja täytyy venyttää lattiaa kohti, vai jatkuuko teillä otelauta vielä paksun E-kielen yläpuolelle?
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
rheinone
14.02.2009 19:01:59
Lisäsin sun vetos äänestykseen. Vasta yksi on ehtinyt äänestää, joten tuossa ei liene mitään ongelmaa.

Pöh, ei ois tarvinnu. No mutta kiitos.
blaekie
14.02.2009 19:03:05

Sitä mäkin oon pohtinut, mut ei sitä ehkä kannata miettiä, jos se vaan omassa soittossa toimii ja kuulostaa hyvältä... käytti vibratoa sitten miten tahansa. 8)

Niin, kyllä bedaaminen ylöspäin kattoa/kasvoja kohti on ihan tavallista ja oikeaoppista, mutta tuo vibrato vaan mietitytti.

Kannattaa unohtaa ne säännöt, ja käyttää sitä tekniikkaa joka tuntuu ja kuulostaa luontevimmalta. Paras mittari on ne kaks läpykkää siellä pään sivuilla, ja niihin kannattaa luottaa :-)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
latuska90
14.02.2009 21:02:46 (muokattu 14.02.2009 21:09:14)

...mutta paksuja täytyy venyttää lattiaa kohti...

Eipähän onnistu ainakaan multa. Tai onnistuu, mutta rumankuuloisesti, jos nyt vibratoa tarkoitit. Aina vaan käsi vemppaa automaattisesti ylöspäin vaikka olis mikä kieli tahansa. :P Kadehdin niitä onnekkaita, jotka tämän alaspäin vibraton osaavat. Ite oon yrittänyt saada tuo vibraton toimimaan alaspäinkin, mutta ihan turhaan...

Paras mittari on ne kaks läpykkää siellä pään sivuilla, ja niihin kannattaa luottaa :-)

Jep. Näin on, tätä kannatan. ;)

Edit: Tässä hyvä lesson vibraton oikeaoppiseen soittamiseen:

http://www.youtube.com/watch?v=-KMrR_LqrOE

Kuten se tossa sanookin: "I'm bending it down and let it go..."
blues guitar
14.02.2009 21:17:40 (muokattu 14.02.2009 21:21:30)

Eipähän onnistu ainakaan multa. Tai onnistuu, mutta rumankuuloisesti, jos nyt vibratoa tarkoitit...

Lähinnä tarkoitin bendausta. Eihän kuudetta kieltä pysty mitenkään bendaamaan ylöspäin, sehän tippuu heti otelaudalta. Samoin kun ensimmäistä kieltä ei pysty bendaamaan alaspäin. Meikäläisellä aikoinaan oli ongelmana se, että bendasin aina alaspäin ja siksi en pystynyt ohuinta kieltä juurikaan bendaamaan. Sitten opettelin bendaamaan molempiin suuntiin ja tosi nopeesti sen oppi. Vibrassahan ei ihan niin suurta liikettä tehdä kuin bendauksissa.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)