Aihe: Epiphonen LP:ia ostamassa, customin ja standardin erot?
1 2 3
Kyröjoki
13.02.2009 10:45:32
Tervehdys!

Ja tässäpä alkuun pari linkkiä joista noita mainittuja kitaroita voi ihailla:

http://www.thomann.de/fi/epiphone_lpcustom_ebony_lh.htm

http://www.thomann.de/fi/epiphone_lp_std_eb_lh.htm

Vasuri LP olisi hankintalistalla ja tässä nyt sitten räknäämään, että mitä eroja noissa kahdessa mallissa on. Ulkonäölliset erot on toki helposti havaittavissa mutta miten soitettavuuden laita. Onko esim kaulat molemmissa kepeissä identtiset vai.. Entä onko tuossa vajaat 200 euroa kalliimmassa customissa kitaran laatu jotenkin yleisesti parempi, niin että se kannattaisi valita pelkästään sen takia jos muut erot eivät ole merkittäviä.

Mikithän noissa molemmissa menee luonnollisesti aikanaan vaihtoon kuten muukin hardware joten sillä osastolla ei ole niin suurta merkitystä ostopäätöstä tehtäessä.
Jasoniitti
13.02.2009 11:11:49 (muokattu 13.02.2009 11:12:28)
Customissa on mahonki body. Standardissa mahonki tai leppä. Siinä se mahdollinen ero. Tästäkin on kyllä kahtaa eri tietoa, sillä Gibsonin omat sivut lupaa mahonki bodyn Standardiin kun taas useamman nettikaupan tiedoissa puhutaan myös lepästä. Muuten ero on pelkästään krumeluurissa eli osien kultauksessa tms.

http://www2.gibson.com/Products/Ele … aul/Epiphone/Les-Paul-Standard.aspx

http://www2.gibson.com/Products/Ele … -Paul/Epiphone/Les-Paul-Custom.aspx
Kyröjoki
13.02.2009 12:37:59
Näinpä. Sitten vaan miettimään haluaako maksaa lavan bindingeistä 200 euroa :D
Jasoniitti
13.02.2009 13:41:30
Näinpä. Sitten vaan miettimään haluaako maksaa lavan bindingeistä 200 euroa :D

Nimenomaan näin. En näe kyllä vähäisintäkään järkeä tämän hintaluokan kitaroissa tuhlata niitä euroja johonkin mikkien ja virittimien kultauksiin.
Kyröjoki
13.02.2009 14:12:58
Kas, samaan hintaluokkaan vasurina löytyi myös Tokain kepukka:

http://www.musiikkiliike.fi/index.p … arget=products&product_id=31429

Kiinnostava vaihtoehto tuokin. Löytyykö kokemusta Tokain lespeistä?
epi2
13.02.2009 16:54:42 (muokattu 13.02.2009 16:55:04)
Rungoksi tuossa mainitaan Agathis, joka on huono soitinpuu, muuten laadullisesti mielestäni suunnilleen yhtä hyviä kuin Epiphonet.

Oma 2007 valmistettu Epiphone Standard ainakin on mahonkia, koska tuo on hyvin raskas ja tuuttaa aika paljon bassoa ja alamiddleä, joten olen melko varma että tuo on mahonkia
conjuring
13.02.2009 17:30:33
suosittelen säästää vaan suoraa johoki Gibsonin lessuun. Ite omistan Gibsonin LP standartin ja on tosi kehuttava. Mut ei ne kaikki Epiphone huonojakaa ole.
epi2
13.02.2009 17:45:30 (muokattu 13.02.2009 17:47:12)
Gibat on ehkä jo vähän eri hintaluokassa, varsinkin nuo standardit, koska vaatii ~4 kertaisen määrän rahaa kuin epin standardiin.

Ainahan sitä suositella saa, mutta joillekkin riittää vähän halvempikin, itse muutenkin ainakin pistäisin sen 2000€ mielummin hyvään comboon/nuppiin ja kaappiin.
Jasoniitti
13.02.2009 19:30:47
suosittelen säästää vaan suoraa johoki Gibsonin lessuun. Ite omistan Gibsonin LP standartin ja on tosi kehuttava. Mut ei ne kaikki Epiphone huonojakaa ole.

Tällä ajatuksellahan ei kannattaisi kuin Fendereitä ja Gibsoneita valmistaa ja köyhät soittaisivat sitten vain suutaan...
trih
13.02.2009 21:24:24
Ei kannata epiphoneissa tuijotella niitä puita. Tai muissakaan kaukoidän sarjiskitaroissa. Periaatteessa stankku ja custom kokonaan mahonkia ja tietty jotkut mallit oikealla vaahterakannella www.epiphone.com

Löysin infoa jossa oli mustaa epin lp-customia ruvettu strippaamaan ja alta paljastui zakk wylde bullseye. Kyseinen malli oli myyty peruscustomina mutta koska oli tehtaan ylijäämäzakk niin kaula olikin luonnollisesti vaahteraa eikä mahonkia. Valmistajien ilmoittamien materiaalien nimet eivät muutenkaan ole mielestäni oleellisia vaan se miten kitara soi. Mulla oli yksi hb ja leppää oli ilmottu rungon olevan. Mun mielestä se oli "voi mitä haperoa" ja soi huonosti. Fenderin customshopistakin voi saada leppärunkoisen kitaran mutta ehkä se ei ole kuivunutta multaa.
Just.
Smappa
13.02.2009 23:17:47 (muokattu 13.02.2009 23:20:04)
Kerrotaan nyt tässä aluksi, että mulla on Epi LP standard. Vähän aikaa sitten mietiskelin, että pitäisiköhän sitä ostaa joku Gibson tai muu kalliimpi ja teknisesti hienompi kitara. Tämän jälkeen katselin Lespaani seinällä ja päätin, että korkeintaan vaihdan siihen mikit. Sen verrran hyvä vehje se on. Sen lisäksi, että se on minulle täysin riittävä, on sillä myös tunnearvoa. Se on toinen kitarani, jonka avulla on sävelletty kaikki omat biisini.

No joo, tää loppu vähän karkas käsistä, mutta pointtini oli se, että tuo standard on täysin pätevä peli. Standardin ja customin erot tulevat varmaankin paremmin esille Gibsonin LP:issä
Makuasioista ei saa kiistellä, mutta huonosta mausta saa huomauttaa.
martja2
02.06.2009 21:47:19
Jasoniitti: Customissa on mahonki body. Standardissa mahonki tai leppä. Siinä se mahdollinen ero. Tästäkin on kyllä kahtaa eri tietoa, sillä Gibsonin omat sivut lupaa mahonki bodyn Standardiin kun taas useamman nettikaupan tiedoissa puhutaan myös lepästä. Muuten ero on pelkästään krumeluurissa eli osien kultauksessa tms.

http://www2.gibson.com/Products/Ele … aul/Epiphone/Les-Paul-Standard.aspx

http://www2.gibson.com/Products/Ele … -Paul/Epiphone/Les-Paul-Custom.aspx

Puulaadusta sen verran, että mun Epiphone LP Custom Speciad Editionissa puu on sisältä hyvin vaaleaa ja käsittääkseni mahonki on punertavaa ja tummempaa. Eikä paina kuten Gibson. Eli oliski se sitten esim. leppää. Hyvin se kuitenkin soi sekä ilman mikkejä ja BKP:n mikeillä.
koponen
02.06.2009 21:57:31
Icy-Sun: Suomessa tuppaavat vaan jotkut liikkeet pyytävän karseita hintoja noista. Kannattaa tingata ja katsoa ostopaikka.

Mitä? Ovatten suomessa helvempia kuin saksassa. Ja stankut ja customit on kaikki veistelty mistä lie hutusta. Jotkut on jees, toiset vähemmän jees. Custom tai standard ei sinällään tee eroa.
I'm endorsed by Marshall
washburn
02.06.2009 22:17:50

koponen: Mitä? Ovatten suomessa helvempia kuin saksassa. Ja stankut ja customit on kaikki veistelty mistä lie hutusta. Jotkut on jees, toiset vähemmän jees. Custom tai standard ei sinällään tee eroa.

Thomannilta saa epin LP standardin alkaen 333euroa. Mistä saa Suomesta halvemmalla?
Live long and prosper.
T-Stag
02.06.2009 23:02:49
Kyröjoki: Kas, samaan hintaluokkaan vasurina löytyi myös Tokain kepukka:

http://www.musiikkiliike.fi/index.p … arget=products&product_id=31429

Kiinnostava vaihtoehto tuokin. Löytyykö kokemusta Tokain lespeistä?

Paljonkin. Mulla on niitä muutama ja pelaavat todella hyvin. Tuossa linkittämässäsi mallissa on agaattirunko, joka soi ihan asiallisesti. Itselläni on mahonkirunkoisia pelejä mutta olen tosiaan soittanut myös agaattirunkoisia. Tokait tuntuvat jotenkin (paremman termin puutteessa) "vähemmän kömpelöiltä" kuin Gibsonit ja Epit. Tokain potikat voi joutua vaihtamaan jonkin ajan kuluttua, mutta eivät ne ole yhtään paremmat Epissäkään.
Krice
02.06.2009 23:34:59

T-Stag: agaattirunko, joka soi ihan asiallisesti. Itselläni on mahonkirunkoisia pelejä mutta olen tosiaan soittanut myös agaattirunkoisia.

Agathis ei ole suomeksi agaatti (eli akaatti, kivilaji).
pekurides
03.06.2009 00:53:09

itseasiassa tuohon 600€ voipi nippanappa saada torilta gibsoniakin, tosin karvalakkimalleja mutta raudat ja puut pitäisi ainakin olla kohdillaan.

joku aika sitten myivät vielä uutenakin Worn ja faded ja mikäs tämä viimesin riisuttu "naturelli" SG:tä ainakin roikkku F.musassakin seinällä tuohon hintan ja lespiä hiukan tyyriimpänä...

Kyllä mä samaan rahaan ottaisin "rumemman" ja pelkistetyn Gibbonin kuin kullitetun kiinan epiphonin tai tokain ihan saundipolitiikan takia ja onhan niissä kuitenkin astetta paremmat kaikki palikat.

vaikka itsellä kelpo(tsekki heritage) epi lp onkin :=)
Tunteella päin vittua.
Corto
03.06.2009 09:07:47
pekurides:
Kyllä mä samaan rahaan ottaisin "rumemman" ja pelkistetyn Gibbonin kuin kullitetun kiinan epiphonin tai tokain ihan saundipolitiikan takia ja onhan niissä kuitenkin astetta paremmat kaikki palikat.

Epiphone Prophecy SG GX:n onnellisena omistajana on pakko sanoa vastahankaan tässä kohtaa... Kyllä Epin kiinavalmisteinen Prophecy-sarja ainakin antaa aika kovan vastuksen noille Gibsonin suunnilleen samanhintaisille (~600€) Faded-halppiksille. En mä ainakaan omien kokeilujeni perusteella ottanut Gibson Faded SG:tä, kun Epi Prophecyssä oli viimeistellympi tuntuma ja paremmat mikit heti kättelyssä. Kyllä hyvä kitara on aina hyvä kitara, luki lavassa sitten minkä valmistajan nimi tahansa.

Mutta ehkä mä nyt menin taas vähän sivuun itse asiasta, Les Pauleistahan oli alunperin puhe.
"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
k1mm0
03.06.2009 10:05:14 (muokattu 03.06.2009 10:06:37)
Corto: Mutta ehkä mä nyt menin taas vähän sivuun itse asiasta, Les Pauleistahan oli alunperin puhe.

Noh, itselläni on samainen Prophecy LP-mallisena ja sitäkin voin suositella. Tosi hyvän tuntuinen kitara soittaa, viimeistelyssä pari pikkujuttua mitkä eivät juuri metriä kauemmas enää erotu. Tuo on minulla melkeinpä syrjäyttänyt Gibsonin Explorerin ykköskitaran paikalta, lähinnä paremman clean-soundin vuoksi. Puolitettavat mikitkin tuovat oman lisänsä soundimaailmaan. Ja onhan tuo komia kuin mikä.

E: Vasurina tuota tosin ei vissiin ole saatavilla, että se siitä sitten...
Aha, penis, esine paha!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)