Aihe: Soolokitarakappaleita yhdelle kitaralle
1 2
wedevirtanen
09.02.2009 01:17:16 (muokattu 09.02.2009 01:25:18)
Tästä olisi hyvä tehdä etusivulla pysyvä aihe, koska tuo 'mukavaa näppäiltävää' on liian laaja sisältäen myös kompattavat biisit. Tähän olisi tarkoitus kerätä akustisen ja klassisen kitarakappaleita. Vain hyvät, loistavat ja klassikot. Tähän ketjuun voi myös kerätä 'mukavaa näppäiltävää'- ketjun hyvät soolokitarakappaleet.

Ketju olisi tärkeä, jotta soittajat löytäisivät uutta hienoa soittomateriaalila.

Aloitan ehkä yhdellä kaikkien aikojen klassisemmalla kitarasoolokappaleella nimittäin:

Asturias (Layenda) säv. Isaac Albeniz

Sävelletty varmaankin 1800- luvun lopulla. Kappale toimii myös erinomaisena oikean käden tekiniikkaharjoituksena.

Löytyy juutubesta useammankin artistin esittämän, jopa Anders Segovia:

http://www.youtube.com/watch?v=9efHwnFAkuA
Peace and love brothers and sisters!
Too Late
09.02.2009 13:10:47 (muokattu 09.02.2009 16:06:40)
Onko tähän siis tarkoitus kerätä vain nylonkielisille sopivia kappaleita? Mielestäni hyvin harva kappale (lukuun ottamatta jotain kaikista yksinkertaisimpia) toimii niin nylon- kuin teräskieliselläkin soitettuna.

edit: Siirsin loput viestistäni tuonne nylonkielisille suunnattuun ketjuun.
Kantare I 500 C
wedevirtanen
09.02.2009 15:11:53
Voisihan sitä perustaa kaksi pysyvää ketjua, toinen nylonkielisten kappaleille ja toinen teräskielisten kappaleille.

No, luonpa ketjut tuohon ja ylläpitäjä voisi ne laittaa pysyviksi, sillä onhan tämä yhtä tärkeä asia, kuin kitaran ostaseenkin liittyvät ketjut.

Vaikka itse soittelen teräskielisellä näitä klassisia kappaleita. Milestäni tuossa on joku keinotekoinen erittely, etteikö klassiset kappaleet sopisi teräskieliselle? Ihan hyvin voi soittaa kitaralla kuin kitaralla kappaletta kuin kappaletta, mutta

ihan selvyyden vuoksi voisi tosiaan tehdä nämä kaksi erillistä ketjua.
Too Late
09.02.2009 16:26:13 (muokattu 09.02.2009 16:37:41)
No itse asiassa en ole noista mainitsemistani (nylonkielisille "tarkoitetuista") kappaleista kuullut varmaan yhtäkään teräskielisellä soitettavan, joten myönnetään, että olin ehkä vähän turhan ennakkoluuloinen. Mutta onhan ne (teräskieliset ja nylonkieliset) joka tapauksessa ainakin jonkin verran eri soittimia, esim. jotain bluesia bendauksineen on aika mahdotonta soittaa nylonkielillä. Toisaalta taas teräskielisestä kitarasta (sen perusteella mitä olen esim. youtubessa nähnyt) ei saa läheskään sellaista äänensävyjen skaalaa kuin nylonkielisestä, mikä tekee varsinkin monien uudempien sävellysten soittamisesta (sellaisina kuin ne on tarkoitettu) hankalaa.

Sitten taas kaikkein vanhimmat kitarakappaleet on sävelletty soittimilla (esim. luuttu), jotka eivät ihan yksi yhteen muistuta kumpaakaan nykyistä kitaratyyppiä, joten niitä ehkä voisi tulkita kummalla tahansa ilman pelkoa siitä, että soitin turhaan asettaa rajoituksia sävellyksen alkuperäisen luonteen esille tuomiseen.
Kantare I 500 C
Mr. Moonbeam
12.02.2009 14:51:38
Niin, ja on myös se pointsi, että nailonkieleistä on ehkä paras näppäillä kynsillä, mutta teräskielinen ei gutaa tee kynsille.
wedevirtanen
12.02.2009 19:53:27
Pointtinne ovat tietenkin oikeita, mutta joidenkin kappaleiden sopivuus teräs- tai nylonkieliselle kitaralle on veteen piirretty viiva. Ehkä se on kuitenkin eniten kiinni soittotyylistä. Itse, kun en soita ihan perinteisellä klassisen kitaran tekniikalla, niin monet kappaleet voi ihan sujuvasti soittaa teräs- tai nylonkielisellä kitaralla. Mitä tulee bluesvenytyksiin, niin kyllä tommoset puolensävelaskeleen venytykset sujuu ihan hyvin klassisellakin.
wedevirtanen
13.02.2009 17:09:14
Totta. Ja mulla ei juuri sen laajemmat venytykset suju teräskieliselläkään. On sen verta kämänen kitara tuo Yammun karvalakkimalli.

No, tosimiehet soittaakin jatsia ja siinä touhussa ei bendailla tarvii...

Toi viimeinen heitto oli kai vitsi? Jatsarit hallitsee kyllä teorian sekä soittotekniikkakin, mutta useimmat heistä osaavat tuhota hyvänkin melodian 'improvisoinnillaan'. Sen sijaan silloin harvoin, kun improvisointikyky, tunne (feeling) sekä melodiantaju kohtaavat voi joskus kuulla ihan kuunneltavaakin jatsia.

Pistetään nyt tähän kuitenkin hyvä ja hyvin akustisella kitaralla soiva jazz-klassikko, jotta pysytään asiassa:

Take Five (Dave Brubeck)
Mr. Moonbeam
13.02.2009 17:13:08
Toi viimeinen heitto oli kai vitsi?

Jep;)

Pistetään nyt tähän kuitenkin hyvä ja hyvin akustisella kitaralla soiva jazz-klassikko, jotta pysytään asiassa:

Take Five (Dave Brubeck)

Asiaa. Itse olen soitellut Mario Abrilin sovitusta. Löytyi aikoinaan jostain kirjastosta ko. taiturin nuottiopus, jossa oli klasarikitarasovituksia jazz- ja klassisista kipaleista.
wedevirtanen
13.02.2009 23:17:26 (muokattu 13.02.2009 23:21:05)
Kirjastosta minäkin löysin sovituksen, jota olen soitellut, ei ollut kyllä Mario Abrilin, mutta mitä olen katsellut siitä tehtyjä sovituksia, niin kaikki olleet melko samankaltaisia. Taitaa kai löytyä hyvin sovitus ihan pianonuoteista.

PS. Tuo jazz-aihe on melko arka, vaikka vähän vitsillä heittääkin, niin alkavat jazz-tosikot hyppiin ihan tosissaan silmille. He eivät ymmärrä sitä, että suurin osa jazzista on peetä, ihan niinkuin muistakin musiikkilajeissa.
Mr. Moonbeam
16.02.2009 16:41:40
Ihmiset ei vaan tajua että jatsi on parasta.
wedevirtanen
17.02.2009 20:20:46
Oikeastaan mikä minä olen sanomaan mikä on hyvää tai huonoa, kukin määritelköön sen itse, niin minäkin teen.

Ja biisi perään: Eric Johnson: Song For George, hieno biisi, sopinee paremmin teräskielisellä soitettavaksi. Eikä o edes jatsia.
PappaSF
28.02.2009 17:34:49 (muokattu 28.02.2009 19:13:12)
Tämän topikin tiimoilta tuli mieleen, että tekeekös teistä kukaan omia sävellyksiä, joista voisi olla muillekin iloa?
wedevirtanen
28.02.2009 22:01:42
PappaSF: Tämän topikin tiimoilta tuli mieleen, että tekeekös teistä kukaan omia sävellyksiä, joista voisi olla muillekin iloa?

Ajattelin tässä lähiaikoina julkaista muutaman oman soolokappaleen akustiselle kitaralle, kitarakirjan + CD:n. Kappaleet ovat mielestäni loistavia ja soivat hienosti akustisella kitaralla. Ilmoittelen sitten, kun se on valmis. :)

Mietiskelen vain äänityspaikkaa. Kotona, vai ammattilaisella? Kuinkahan paljon parempaa jälkeä ammattilainen saa verrattuna tällaiseen tumpelo-aloittelija-äänittäjään nähden? Osaako joku suositella hyvää ja kohtuuhintaista ammattilaista? Kyseessähän olisi vain yhden kitaran äänen nauhoitus, joten homma lienee helpompi ja nopeampi kuin useamman instrumentin kappaleen äänitys?
PappaSF
28.02.2009 22:24:54 (muokattu 28.02.2009 23:08:06)
wedevirtanen: Ajattelin tässä lähiaikoina julkaista muutaman oman soolokappaleen akustiselle kitaralle, kitarakirjan + CD:n. Kappaleet ovat mielestäni loistavia ja soivat hienosti akustisella kitaralla. Ilmoittelen sitten, kun se on valmis. :)

Mietiskelen vain äänityspaikkaa. Kotona, vai ammattilaisella? Kuinkahan paljon parempaa jälkeä ammattilainen saa verrattuna tällaiseen tumpelo-aloittelija-äänittäjään nähden? Osaako joku suositella hyvää ja kohtuuhintaista ammattilaista? Kyseessähän olisi vain yhden kitaran äänen nauhoitus, joten homma lienee helpompi ja nopeampi kuin useamman instrumentin kappaleen äänitys?

Hitsi kun ei oikein tunne äänityspaikkoja, kyllähän ammattilaisella yleensä on kait suht hyvät vempaimet hyvän äänenlaadun takeeksi ja häiriötekijöitä on vähempi varmaan kun jos kotona äänittäis, hinnat taitaa vaihdella kyllä melkoisesti.

Hieno homma tuo että sulla on omaa tuotantoa :-)

Pitäis kait sitä itekin tehdä joskus jotain valmista eikä vain sellaisia pieniä testauspätkiä. Olishan se hienoa oma tuotanto ja jos joku siitä vielä tykkäisi.
wedevirtanen
01.03.2009 00:32:50
Joo, silloin elämälläkin olisi suurempi merkitys! :) Elämää suurempi musiikki säilyisi jälkipolvien iloksi. Nyt alan kyllä hommiin nopeasti...
wedevirtanen
01.03.2009 00:35:23 (muokattu 05.03.2009 02:15:50)
Koska erilliset ketjut akustisen ja klassisen kitaran soolokappaleille eivät ottaneet tuulta purjeisiinsa, niin lisäilen tänne kappaleet, jotka sinne laitoin.

Teräskieliselle kitaralle paremmin sopivat:

Bert Jansch:

Angie
The Firs Time I Ever Seen Your Face

Tämä on nyt virallisesti julistettu hyvin akustisten soolokitarakappaleiden tyyssijaksi.
wedevirtanen
01.03.2009 00:36:11
Over the rainbow soi mukavasti akustisella teräskielisellä, ainakin sovitus, jota itse olen soitellut. Sovitus on muistaakseni Laurindo Almeida käsialaa. Kannattaa yrittää etsiä käsiinsä Laurindo Almeidan 'Contemporary Moods for Classical Guitar', jossa kyseinen kappalekin on sovitettuna. Kirjasta voin suositella hyvin soivina sovituksina ja muutenkin ajattomina klassikkoina kappaleita:

Over The Rainbow
Theme From Zorba The Greek
The Green Leaves Of Summer.

Alla kirjan kappalelista:

The Shadow Of Your Smile
The Bad And The Beautiful
Laura
Mam'selle
Ebb Tide
Deep Purple
Mimi
I'm Always Chasing Rainbows
Softly As I Leave You
Anastasia
Somewhere My Love
Blue Moon
On Green Dolphin Street
Hi Lili, Hi Lo
Intermezzo
Spring Is Here
Stairway To The Stars
The Boy Next Door
Invitation
Star Eyes
Theme From Zorba The Greek
Over The Rainbow
The Green Leaves Of Summer
wedevirtanen
01.03.2009 00:37:29
Nylonkieliselle kitaralle:

Yksi tunnetuimmista ja parhaimmista klassisen kitaran säveltäjistä on Isaac Albeniz, vaikka hän ei tainnut yhtään sävellystä kitaralle säveltääkään! Osasta hänen pianolle säveltämistään kappaleista on tullut kitarasovituksena alan parasta materiaalia. Albeniz itsekin on todennut, että kitaralla soitettuna hänen kappaleensa kuulostavat juuri siltä kuin pitääkin. Ajallisesti sijoittunevat tuonne 1800- luvun loppuun.

Tässä muutama Albenizin helmistä:

Asturias (Layenda)
Mallorca
Cordoba
Zambra Granadina
Sevilla
Granada

Kaikki loistavia kappaleita ja ehdottomasti kaikkien aikojen parhaita kitarasävellyksiä.

Kuuntele: John Williamsin Albeniz levytys
wedevirtanen
01.03.2009 00:38:25
Nylonkieliselle kitaralle:

Francisco Tarrega

Recuerdos De Alhambra
Capricho Arabe
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)