Aihe: engl nupit
1 2 3
Vapour
11.02.2009 20:40:06
Kuuntele täältä itse:
http://www.engl-amps.com/specialssoundsamples.html

Mulla rupes ainakin kaasuttelemaan tuo Invader ihan pirusti. Vaikken tuon Ragen bändin musiikin suurin fani olekaan, niin kyllähän Smolski sai mut vakuuttuneeksi tuosta nupista :P

Olipa jotenkin hölmöt klipit siinä mielessä, että noi oli kaikki miksattuja ja masteroituja vetoja rumpuineen, bassoineen, efekteineen jne. Etenkin puhtaaseen soundiin lätkäisty chorus nakertaa (ellei sitten vahvarissa satu sellaista olemaan sisäänrakennettuna).

Hyvällä mikityksellä ja taitavalla jälkityöllä saa varmaankin jopa MG -Marsun soundaamaan melko kliffalta. Kuivana äänitetty masteroimaton klippi kertoisi paljon enemmän.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
HeavyMachinery
11.02.2009 22:39:35

Onko kukaan saanut Englin nupeista järkevän kuuloista pikkusäröä?

Kyl !

2 kanava on sen koneen parhautta. Ja niin kuin yllä mainittiin niin se on todella nuuka mikkien suhteen Eli se millaiset mikit on niin sellainen soundi. Johtuneen siitä ettei siinnä ole samaan tyyliin bufferoitu input kun monessa muussa vahvistimessa. TÄmän takia InVader myös puhdistuu nätisti kitaran volume potikalla. Samoin spedut toimii sen edessä kiitettävästi.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
pekurides
12.02.2009 10:40:58

Jotakuinkin kaikki ENGLit läpikäytyäni päädyin itse Special Editioniin, joka kyllä hintansa puolesta on monen tavoittamattomissa, mutta on kuitenkin itselleni ollut _se_ mättökone. Lisäksi tästä löytyy monipuolista soundipalettia muihinkin tyyleihin, joskaan ihan Invaderin monipuolisuuteen ei ylletä. Raskaampien rocksoundien ja hevisoundien kirjo tässä pelissä on kuitenkin ihan silkkaa hunajaa, ja toistaiseksi en ole parempaa kuullut.

hmm. mites tuo kevyempi roso/bluussiosasto taipuu?

Mulla Special Editionin E570 Räkkietunen ja en kyllä oikein siitä kivoja rokkipieruja saa irti.... vaivaa jonkinmoinen ENGL peruskireys ja ENGLmäinen outo keskialue.(crunch-kanava)

Varsinkiin jos aktiivimikillä yrittääpi, melkein mahotonta heleitä puhtaita edes löytää kliiniltä :=)

Lead kanavat sitten Kyllä silkkaa tykitystä ja MURHAA! GRRRR!!!
Tunteella päin vittua.
Nacher
12.02.2009 13:07:26 (muokattu 12.02.2009 13:10:52)
hmm. mites tuo kevyempi roso/bluussiosasto taipuu?

Mulla Special Editionin E570 Räkkietunen ja en kyllä oikein siitä kivoja rokkipieruja saa irti.... vaivaa jonkinmoinen ENGL peruskireys ja ENGLmäinen outo keskialue.(crunch-kanava)

Varsinkiin jos aktiivimikillä yrittääpi, melkein mahotonta heleitä puhtaita edes löytää kliiniltä :=)

Lead kanavat sitten Kyllä silkkaa tykitystä ja MURHAA! GRRRR!!!

Oletko käyttänyt siinä crunch-kanavassa classic modea? Omassa SE:ssäni ainakin se crunch on rasittavan kireä ja sirisevä normisti, mutta classic modessa se on galaktisesti parempi. Etenkin kun treble vaikuttaa classic modessa ihan eri tavoin, ja sillä saa hyvin säädettyä samalla keskialueenkin luonnetta.

Invaderista en nimenomaisesti sellaista ihan pientä ruttua/bluesrosoa saanut itse taiteiltua melkein mitenkään irti. Päätesäröllä en kokeillut, mutta kun oli se 150W malli, niin aika vaikea mitään tuhtia päätesärötystä hakeakaan. Kerran kun kokeilin sitä cleania masteri kympistä, tuli naapuritreeniksen humppabändi valittamaan melusta. Invaderissa toimi ennemminkin homma niin, että riittävästi volumea, kakkoskanava päälle ja siitä sitten kohtuullisesti säröä. Volumepotikalla ja tatsilla sai yllättävänkin maukasta rokkisoundia, joka puhdistui tarvittaessa hyvin. Ei se ollut kuitenkaan luonteeltaan mitään ihan kilttiä bluesosastoa, vaan ennemminkin murisevaa dynaamista rokkisäröä. Invaderin kakkoskanava oli kyllä pääsyy, miksi siitä vahvarista luopuminen teki vähän kipeää.

Tuon ENGL SE crunch kanava classic moodissa ajaa periaatteessa samaa asiaa kuin Invaderin kakkoskanava, mutta on luonteeltaan hyvin erilainen. Tiukempi ja kompressoidumpi sekä soundiltaan vähän paksumpi, kuin Invaderin kakkoskanava oli enemmän harvahampaista murinaa.

Edit : Tässä nauhoittamani pätkä ENGL SE crunch classicilla, Hell's Bells. http://www.soundclick.com/bands/def … content=songinfo&songID=6529929

Tuohon jäi kyllä liikaa säröä ja bassoa, paljon vähemmälläkin olisi pärjännyt. Antaa kuitenkin vähän esimerkkiä soundin tyylistä.

Niin, ja tässä sama kanava Bad Monkeyllä buustattuna : http://www.soundclick.com/bands/def … content=songinfo&songID=6794423
pekurides
12.02.2009 13:30:54

Oletko käyttänyt siinä crunch-kanavassa classic modea? Omassa SE:ssäni ainakin se crunch on rasittavan kireä ja sirisevä normisti, mutta classic modessa se on galaktisesti parempi. Etenkin kun treble vaikuttaa classic modessa ihan eri tavoin, ja sillä saa hyvin säädettyä samalla keskialueenkin luonnetta.

Kyllä sitä modea on räplätty ja oikeastaan ennyt en edes muista kumminpäin se on jäänyt mutta toinen mode oli ainakin huonompi..

No, kyllä siitä aika samantyyppistä lähtee mutta kun sitä tahtoisi sitä perinteistä marsu/mesa tyyppistä ja mielellään jos saisi vielä sen crunchin löysemmäksi.. mutta taitaapi tälläinen "best of both worlds" olla aika mahdotonta yhdellä laitteella.

(12at7 nos mullard ja parit telefunkkenit kyllä toivat lähelle sitä perinteisempää lämmintä/rouheampaa "kitarasaundia" mutta samalla atakki lead kanavilla väheni.)

Toinen hommeli kun ajelen sitä VHT2150 päättärillä KT88 tuubeilla niin ei niistä samalla tavoin sitä el34 rouheutta ja helinää irtoa.

Meatallisaundeja siitä hainkin ja sitä saatiin mitä tilattiin ja hymyssä suin dempit jytäjää:=)

ps. Middlesäädön kanssa olin aluksi todella ihmeissään miten se oikein toimii varsinkin lead kanavilla , ei perinteinen!
Tunteella päin vittua.
Nacher
12.02.2009 14:27:04 (muokattu 12.02.2009 14:27:12)
Kyllä sitä modea on räplätty ja oikeastaan ennyt en edes muista kumminpäin se on jäänyt mutta toinen mode oli ainakin huonompi..

No, kyllä siitä aika samantyyppistä lähtee mutta kun sitä tahtoisi sitä perinteistä marsu/mesa tyyppistä ja mielellään jos saisi vielä sen crunchin löysemmäksi.. mutta taitaapi tälläinen "best of both worlds" olla aika mahdotonta yhdellä laitteella.

(12at7 nos mullard ja parit telefunkkenit kyllä toivat lähelle sitä perinteisempää lämmintä/rouheampaa "kitarasaundia" mutta samalla atakki lead kanavilla väheni.)

Toinen hommeli kun ajelen sitä VHT2150 päättärillä KT88 tuubeilla niin ei niistä samalla tavoin sitä el34 rouheutta ja helinää irtoa.

Meatallisaundeja siitä hainkin ja sitä saatiin mitä tilattiin ja hymyssä suin dempit jytäjää:=)

ps. Middlesäädön kanssa olin aluksi todella ihmeissään miten se oikein toimii varsinkin lead kanavilla , ei perinteinen!

Jooh, veikkaan tosiaan että tuossa KT88 pääte vs tuo oma EL-34 pääteaste on kyllä aika huomattava vaikutus soundiin. EL-34 kyllä tuo mukavasti tuota marsumaista rouheutta noihin säröihin, mutta KT88:lla saa tosin niin katujyrädempit, ettei ole tosikaan...
Vapour
12.02.2009 15:04:15

Mites erillinen pedaali, tyyliin Fulltone OCD, tai DIY BSIAB2 (katso: www.generaguitargadgets.com)?

Tietty räkkisysteemissä on se etu, että voit, jos hintaa löytyy, ostaa siihen toisen etusen, kuten Mesan Studion, tai Marsun JPM-1:sen ja saat sitä kautta kaikenlaiset mahdolliset soundit irti.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
doctrine
12.02.2009 15:23:30 (muokattu 12.02.2009 15:24:06)

Hyvällä mikityksellä ja taitavalla jälkityöllä saa varmaankin jopa MG -Marsun soundaamaan melko kliffalta.

/offtopic
No juu, toivotaan näin :P Oon menossa muutaman viikon päästä studioon demoa rustaamaan ja mulla on juurikin tuo MG (100HDFX). Sithän sen kuulee että miten me siinä onnistuttiin :)
Some call it schizofrenia, I like to call it multitasking
Torniojaws
12.02.2009 15:49:47

Hyvällä mikityksellä ja taitavalla jälkityöllä saa varmaankin jopa MG -Marsun soundaamaan melko kliffalta. Kuivana äänitetty masteroimaton klippi kertoisi paljon enemmän.

Eikös se lopputulos ole aina se joka studiossa merkitsee eniten, ei menetelmä.
Vortech | Relativity | Relativity + Bloody Phoenix (USA) @ Ykän Pub, Oulu, 18.3.2009
Rhapa
12.02.2009 16:08:08
Eikös se lopputulos ole aina se joka studiossa merkitsee eniten, ei menetelmä.

Harvemmin sitä mitään oikotietä onneen on. Kyllä se vain tahtoo mennä sinne konvehtien puolelle tässä asiassa väistämättä.
Toivoton tapaus.
Antti1
12.02.2009 16:11:23
Harvemmin sitä mitään oikotietä onneen on. Kyllä se vain tahtoo mennä sinne konvehtien puolelle tässä asiassa väistämättä.

En ymmärrä. Mikä tämä sun puhumasi oikotie onneen on? Ei varmaan ainakaan se halpistrankku, josta ruvetaan kiillottamaan kokonaisuuden joukossa toimivaa soundia? Konvehtikaan ei välttämättä toimi muun mölyn joukossa, joskus tarvitaan pökäleitä joukkoon, jotta helmet kimaltaisivat kirkkaammin.

Ennen kaikkea: miten ihmeessä tämä liittyy näihin ENGLin nuppeihin? Ma en nyt jümmarra.
Icy-Sun
12.02.2009 16:21:16
Oon menossa muutaman viikon päästä studioon demoa rustaamaan ja mulla on juurikin tuo MG

Jos olette "kunnon studioon" menossa, niin sieltä löytyy usein laadukasta vahvistinta lainaan. Omalla demolla en soittanut oman vahvistimen läpi (Valveking).

Jos nyt puhutaan oikean otsikon alla eli niistä Engeleistä, siispä: Rajoittuu mnetin keskustelut näihin hi-gain vehkeisiin, mutta mites Classic? Mihin rajoittuu kokemukset siitä laitteesta? Tuubistakaan ei paljoa mitään löydy ja ikinä en ole kaupassa nähnyt.
doctrine
12.02.2009 16:55:45

Jos olette "kunnon studioon" menossa, niin sieltä löytyy usein laadukasta vahvistinta lainaan. Omalla demolla en soittanut oman vahvistimen läpi (Valveking).

/vielä vähän offtopickia
Eipä se mikään erikoinen studio ole, joku nuorisoseuran säätömesta vissiin, en tiiä ihan tarkkaan ku en ite sitä buukannu. Omilla kamoilla taitaa joutua soittamaan...
Some call it schizofrenia, I like to call it multitasking
Rhapa
12.02.2009 18:48:24
En ymmärrä. Mikä tämä sun puhumasi oikotie onneen on? Ei varmaan ainakaan se halpistrankku, josta ruvetaan kiillottamaan kokonaisuuden joukossa toimivaa soundia? Konvehtikaan ei välttämättä toimi muun mölyn joukossa, joskus tarvitaan pökäleitä joukkoon, jotta helmet kimaltaisivat kirkkaammin.

Ennen kaikkea: miten ihmeessä tämä liittyy näihin ENGLin nuppeihin? Ma en nyt jümmarra.

Teksti mitä lainattiin. Liittyy aika oleellisesti siihen. Ja siihen mihin se oli vastaus.

Miksi sitten ostaa kalliita vempeleitä, jos paskasta kerran saa sen konvehdin? Ei, se ei mene niin. Saa olla eri mieltäkin mutta itse olen tulut hyvin pitkälti siihen tulokseen, että köyhän ei halpaa kannata ostaa. Joku suuri rokkistara varmaan taikoo matolaatikostakin soundit miljoonia myyvälle platalle, suurin osa sitä ei kuitenkaan tee.

Ja ei varsinaisesti liity Engliin mutta vireillä olevaan keskusteluun kylläkin. Eikö vain? Päätit kuitenkin viheltää pelin poikki vasta minun viestini jälkeen. Outoa.
Toivoton tapaus.
washburn
12.02.2009 19:03:13

Mullon Engl Blackmore ja kaverina Maxonin 820pro overdrive. Toimii pirun hyvin sekä boostina higain kanavilla että säröpolkuttimena, kun tahtoo blues/rock osastoa, jota ei kyllä tuosta engelistä yksistään varsinkaan miedoimmilla volumeilla saa oikeen irti. Mutta tuolla yhdistelmällä oon saanu melkosen monipuolista huttua noista kamppeista irti.
Live long and prosper.
Antti1
12.02.2009 19:07:02 (muokattu 12.02.2009 19:09:22)
Miksi sitten ostaa kalliita vempeleitä, jos paskasta kerran saa sen konvehdin? Ei, se ei mene niin.

Kaikki ei ylipäätään pidä konvehdeista. Kyllä osaava tiimi studiossa tekee melkomoisia tempauksia huonoistakin lähtökohdista. Vaatii vaan rautaista ammattitaitoa, luovuutta, näkemystä, aikaa ja rahaa. Paremmista lähtökohdista on helpompi ponnistaa ja kenties pääsee huomattavasti pitemmällekin, muttei vielä sinänsä takaa yhtään mitään. Siis jos nyt on puhe siitä studiohommasta. Voi tuottaja tuumata bändin lähdettyä, että palkkaa sessiorumpalin soittamaan rummut uusiksi ja reamppaa soundit vaikka podista.

Saa olla eri mieltäkin mutta itse olen tulut hyvin pitkälti siihen tulokseen, että köyhän ei halpaa kannata ostaa.

Olemme miltei samaa mieltä. Erona vain, ettei kenenkään kannata ostaa huonoa. Jos halpa on hyvä, niin miksei sitä voisi hankkia? Nykyään sekin on kovin mahdollista, joskin tuo koko halvan käsite on kovin subjektiivista. Toiselle se voi tarkoittaa satasen pikkucomboa, mä voisin pitää vaikka 500€ putkinuppia vielä halpana. Se ei sinänsä kerro mun rahataloudestani mitään (ikävä kyllä...), vaan suhtautumisesta musaromun hinnoitteluun, harrastukseeni panostamiseen ja sensellaiseen. Sitten kun päästään siihen "hyvään", huhheijaa mikä soppa se sitten onkaan ruodittavaksi... Ymmärrät varmaan ongelman, kun puhutaan niin subjektiivisista jutuista kuin taide. Jos jonkun mielestä soundit ei liity mitenkään taiteeseen, niin mä taidan sitten puhua hiukan eri asiasta. Mun mielestä se on todella oleellinen osa koko luomusta, että millä soundilla se musa tuodaan esiin. Sama kuin sanoisi Dalille, että tuo käyttämäsi sinisen sävy on perseestä, kun se ei ole tehty kalleimmista raaka-aineista. Ei myöskään vihreällä maalattu auringonkukka oikein toimi, jos haetaan fotorealismia.

Yritän siis tässä mölinän ohella tuoda esille sitä seikkaa, että kokonaisuuden pitää olla balanssissa. Se on aina tapauskohtaista, että miten siihen sitten päästään ja päästäänkö ylipäätään. Kitarasoundin runkkailu on sinänsä vähän nurinkurista hommaa, kun yleensä se on niitä kaikkein rajuimmin miksauksessa runneltuja asioita. Jos Marshallin MG:stä saadaan siihen kyseiseen kokonaisuuteen tarvittavat osaset, niin sitten se on ihan ok. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita ettenkö mä yksin illalla itkisi kotona sängyssäni, kun ei äänitettykään jumalaisen kuuloista Diezeliäni ja narulle päätyi mummon pierulta yksinään kuulostava kurkkupurkki.

Joku suuri rokkistara varmaan taikoo matolaatikostakin soundit miljoonia myyvälle platalle, suurin osa sitä ei kuitenkaan tee.

Itseasiassa kovin harva rokkistara ylipäätään taikoo yhtään mitään soundeja mihinkään. Sitä varten palkataan tuottaja, joka päättää nappien asennon ja ottaa vastuun lopputuloksesta. Tosin nykyään tämä homma lienee hämärtynyt melko paljon, kun niin paljon äänityksistä voidaan tehdä ihan vaikka kotona porukan kesken. Enkä puhu nyt mistään kotidemoista, vaan ison maailman meiningistä.

Päätit kuitenkin viheltää pelin poikki vasta minun viestini jälkeen. Outoa.

En kai mä mitään poikki viheltänyt? Eihän mulla moiseen valtuuksia ja auktoriteettia täällä ole. En vain ennättänyt aiemmin väliin. Keskustellaan, keskustellaan... En mä oikeastaan edes tiedä tarkalleenottaen enää mistä mä keskustelen ja taidan kirjoitellakin asioista ristiinrastiin kaikkea. Yritän parhaani kuitenkin. :D
Rhapa
12.02.2009 21:36:44
Antti1:

asiaa

Näpäytin plussan, kun näin hyvin kerrankin asia läväistään päin naamaa. Olen kyllä melko lailla samoilla linjoilla noista jutuista mitä mainitsit.

En kai mä mitään poikki viheltänyt? Eihän mulla moiseen valtuuksia ja auktoriteettia täällä ole. En vain ennättänyt aiemmin väliin. Keskustellaan, keskustellaan... En mä oikeastaan edes tiedä tarkalleenottaen enää mistä mä keskustelen ja taidan kirjoitellakin asioista ristiinrastiin kaikkea. Yritän parhaani kuitenkin. :D

Ristiin menee sukset itse kullakin milloin sattuu ;) Sattu huono sauma kirjoittaa ja tuli liian kärkkäästi intettyä, vaikka asia nyt ei ollut kovin kummoinen...

Asiasta tähden on kyllä pakko mainita noista ääninäytteistä. Ei oikein loppupeleissä vakuuttaneet vaikka hintava peli kyseessä onkin. Invader vai mikä lie olikaan. Voimapallia ja savagea olisi erittäin bueno päästä joskus tyypittämään ihan livenä.
Toivoton tapaus.
drlecter
26.02.2009 12:04:05 (muokattu 26.02.2009 12:08:26)

Kotioloissa nauhoitettua powerballia tässä:
http://liquorworks.wippiespace.com/mp3/paska%20kanttori%20finale.mp3
412 engl v30
Soundia on tosin ruuvailtu jonkin verran jälkikäteen.

Jonkinlainen vertailu blackmoren ja powerballin välillä:
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=887344
412 engl v30

Engl Screamer:
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=781896
212 engl greenback-kaappi
pekurides
26.02.2009 14:43:12

drlecter: Kotioloissa nauhoitettua powerballia tässä:
http://liquorworks.wippiespace.com/mp3/paska%20kanttori%20finale.mp3
412 engl v30
Soundia on tosin ruuvailtu jonkin verran jälkikäteen.

Jonkinlainen vertailu blackmoren ja powerballin välillä:
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=887344
412 engl v30

Engl Screamer:
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=781896
212 engl greenback-kaappi

ei hirveitä eroja ainakaan pb ja bm välillä mutta kyllä bm jotenkin tuntu lämpimämmältä ja mureammalta.

Aika hyvää jälkeä noin koitioliohin.... :) Kun itekin osaisi....

Savage klippejä olis kiva myös jostain löytää hyvin tehtynä....

täältä hyviä SE ja myös mes mk4 ja vht pätkiä:

http://www.soundclick.com/bands/def … t=61&offset=0&currentPage=2

Jostain kumman syystä tuolta mulla monet mk4 pätkät wouaa... ja rutisee toistettaesa?
Tunteella päin vittua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)