Aihe: Alle 100€ akustinen
1 2
Lemmy123
16.01.2009 19:53:01
Hei!

Tarkoitus olisi hommata aloittaa kitaran soitto ja aijon aloittaa akustisella, koska juuri nyt sähkökitaraan ei ole varaa..

Niin siis minkälainen kitara kannattaisi ostaa? Budjetti on se 100€. Mihin asioihin akustista ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota?
Numb
16.01.2009 21:03:53

Jos budjetti on max 100 euroa, niin ei minkäänlaista.

Lisää säästöä, ja Yamaha F310.
A waist is a terrible thing to mind.
Risk
16.01.2009 21:19:57 (muokattu 16.01.2009 21:25:23)
Klassinen (siis nailonkielinen) kitara on aloittelijalle helpompi vaihtoehto kuin teräskielinen. Tosin riippuen vähän siitä millaista musiikkia tahdot soittaa, voi teräskieliselläkin aloittaminen olla hyvä vaihtoehto (nailonkielistä käytetään enimmäkseen klassisessa ja flamencossa mutta myös pop-musiikissa ym, teräskielistä taas enemmän rock-, blues- ja pop-musiikissa).

Teräskielisistä tuollainen Numbin suosittelema Yamaha maksaa esim. Thomann-verkkokaupassa 125 €.

E: Tässä tapauksessa kuitenkin suosittelisin teräskielistä.
...And that, my liege, is how we know the Earth to be banana shaped.
Numb
16.01.2009 21:26:33

Teräskielisistä tuollainen Numbin suosittelema Yamaha maksaa esim. Thomann-verkkokaupassa 125 €.

+ 20 euron toimituskulut, eli 145.
gunner
17.01.2009 02:24:08
Juurikin satasella saat Yamahan akustisen levytukusta, mallia en ole katsonut. Ostin puoltoistavuotta sitten kesällä, enkä ole vielä tähän päivään mennessä ehtinyt hajottaa, soitin siis kulkenut ulkona mukana miten milloinkin.

Ihan sopiva kitara musta, tosin ainakin omani on kovin raskassoittoinen, mikä saattaa olla kompastuskivi täysin alottelevalle kitaristille.
"Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen
ravensoul
17.01.2009 12:12:59
Klassinen (siis nailonkielinen) kitara on aloittelijalle helpompi vaihtoehto kuin teräskielinen.

En allekirjottas tätä. Sormenpäille se on alussa ystävällisempi mutta siihenpä se jääkin. Munsta klasarin yleensä paksumpi ja leveämpi kaula voi olla aloittelijalle hankalampi kuin teräskielisen, etenkin pienempikätiselle.

Alle 50e voi muuten saada jopa ihan soitettavan vehkeen:

http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbcg45.htm

Tiedä sitten osuiko itsellä vaan hieman tuuria mutta tuosta sai säätämällä ja fiksaamalla ihan soittokelpoisen. Pesee vireydessä Anttila-Williamsit kuusnolla. Soundihan ei toki pärjää millekään kalliimmalle mutta johonkin bluesinrämistelyyn ja varmasti aloittelijoille sopii.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Numb
17.01.2009 12:24:57

Tiedä sitten osuiko itsellä vaan hieman tuuria mutta tuosta sai _säätämällä ja fiksaamalla_ ihan soittokelpoisen.

Hyvä(?) vaihtoehto aloittelijalle, jos aloittelija tuntee jonkun, joka säätää ja fiksaa sen.
ravensoul
17.01.2009 17:07:06 (muokattu 17.01.2009 17:10:24)
Hyvä(?) vaihtoehto aloittelijalle, jos aloittelija tuntee jonkun, joka säätää ja fiksaa sen.

Juu, näinpä se saattaa olla. Tosin ei tuo välttämättä aloittelijoita erityisesti koske. Enpä itsekään mikään vuosikausien kokemusta omaava soittaja ole mutta käsityöläisenä huoltohommat kyllä onnistuu mitkä ei toisaalta kaikilta pro-kitaristeiltakaan luonnista.

E: Ei tuo keppi muuten ihan kelvoton alkuperäisasussaankaan ollu, kielet piti kyllä vaihtaa samantien. Tarkoitin lähinnä, että fiksauksien jälkeen siitä tuli jo todella hyvä hinta/laatu -suhteeltaan.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Midian-
17.01.2009 17:47:53
Omani ostin käytettynä.
Kitaran merkki on Marina. Ei tietoa onko hyvä vai huono.
Mutta makso alle 100e ja kyllä tolla rämpyttelee =)
Wannabe kitaristi henkeen ja vereen.
Simo78
17.01.2009 23:42:59
Alle 50e voi muuten saada jopa ihan soitettavan vehkeen:

Tiedä sitten osuiko itsellä vaan hieman tuuria mutta tuosta sai säätämällä ja fiksaamalla ihan soittokelpoisen. Pesee vireydessä Anttila-Williamsit kuusnolla. Soundihan ei toki pärjää millekään kalliimmalle mutta johonkin bluesinrämistelyyn ja varmasti aloittelijoille sopii.

No eipä pese mun tuollainen mitään, tai sitten se pitäisi tosiaan säätää. Kielet on 12fretin kohilla sellaisen puol senttiä otelaudasta--> avosoinnuilla voi jotain rämpätä, barrejen ottaminen sitten vähän vittumaisempaa;-). Vuoden pari toi pysy mulla soitettavana ja sen jälkeen ei oo mitään järjellistä käyttöä löytynyt. En suosittele budjetin tuhlaamista tuohon....

Kaveri osti ibanezin akustisen 100€:llä levytukusta, enpä muista mallia, se kyllä pesee bentonin mennen tullen.
ravensoul
18.01.2009 14:29:39
No eipä pese mun tuollainen mitään, tai sitten se pitäisi tosiaan säätää. Kielet on 12fretin kohilla sellaisen puol senttiä otelaudasta--> avosoinnuilla voi jotain rämpätä, barrejen ottaminen sitten vähän vittumaisempaa;-). Vuoden pari toi pysy mulla soitettavana ja sen jälkeen ei oo mitään järjellistä käyttöä löytynyt. En suosittele budjetin tuhlaamista tuohon....

Juu, noi on varmaan paljolti yksilöitä. Ja itsehän sit lopuksi tein luusatulat, että sai kielet mukavalle korkeudelle ym. Mutta hyvä nuotiokepiksi ja reeniksellä pidettäväksi, johon ei viitsi mitään kalliimpaa riskeerata.

Kaveri osti ibanezin akustisen 100€:llä levytukusta, enpä muista mallia, se kyllä pesee bentonin mennen tullen.

V70? Ne on kyllä ihan hyviä tohon satasen budjettiin. Parista yksilöstä on kokemusta ja oikein mukavia. Pieneen keikkakäyttöönkin kehtas kevyesti ottaa. Hintahan tosiaan tuo yli kaksinkertainen penttoniin, että siltä pohjalta vertailut.
Gotnine
18.01.2009 21:33:48
Yamaha GL-1 Guitalele - pieni kooltaan, mutta ehdottoman laadukas peli. Täysikokoista soittamiseen kelpaavaa instrumenttia ei tuolla hinnalla saa.
Mare552
18.01.2009 22:30:42
Itelleni ostin muutama vuosi sitten Yamaha C40 nylonkielisen (135 e).
Ihan mehevät saundit, vieläkin sillä joskus soittelen, juuri sen melankolisen mehevän saundin takia.
Hyvää krapulalääkettä tuo saundi mm. .... :)

Sitten hankin Ibanezin V70 teräskielisenä (ei ne kielet oikeaa terästä ole, vaan jotain metalliseosta), siinä on sähkökitaraan verrattava otelauta, hieman radiusta (kaarevuutta) ja mitat samat, joten se sopii sähkökitaransoittajalle.
Noita taitaa saada 150 eguun ehkä (jos tuo tyyppi on enää myynnissä).

Mielestäni ei kyllä paljoa haittaa, vaikka soittaakin nylonkielisen leveää tasaista otelautaa, silti helposti tottuu kapeampaan tarvittaessa.

Nylonkielisessa joutuu painamaan kieliä enemmän, koska ovat etäämmällä kaulasta, tämäkään ei mielestäni ole kuin hyvää harjoitusta.

Itse viilailin Ibanezini kieliä lähemmäs, joten soittotuntuma on jo lähellä Fender Stratoa.
Soittaminen on minulle fiilislaji, vaihtelen kitaroita ja soitan välillä nyttemmin haitariakin, ettei kyllästy liikaa yhteen ja samaan.

Mutta noissa kahdessa minun ehdotukseni.

Harley Bentonin nauhattoman basson omistan myös. Täytyy todeta, että siisti peli, ja kun vaihtoi kielet, soi ihan kivasti.

Akustinen Bentoni, yhdellä kitaristillä näin sellaisen, oli laittanut lisää tavaraa tallaluuhun, että vire parempi jos soittaa 12 nauhan lähellä.
Ai tähänks riville?
Fat Masterson
20.01.2009 00:42:58
Juuri katsoin DV247.com - verkkosivuja, ja ylempänä mainittu Yamaha F310 maksaa siellä 70 euroa ja muutaman sentin päälle + tietysti rahti. Jos juuri nyt olisin akustista hommaamassa ostaisin varmaankin sen.
Numb
21.01.2009 16:00:19 (muokattu 21.01.2009 16:01:10)

Jos juuri nyt olisin akustista hommaamassa ostaisin varmaankin sen.

Niin minäkin. Ja ostinkin - oma akkari on alkanut tehdä pesää teinin huoneeseen, hajen pois ja laitan tämän tilalle.

En tosin tilaisi mistään. Soitin näitä useita kappaleita, ja olivat kovin erilaisia. Yksi jopa hyvinkin... erilainen.

Kotimaisesta kaupasta, uudet kielet mukaan, 140 euroa.
firecane
12.02.2009 11:30:33

Parempi puut pinossa kuin sormi suutarin persiissä.
Numb
12.02.2009 11:52:26

Tuossa halpista valitessani soittelin muun muassa noita halpoja Ibanezeja kahta. Molemmissa oli kaula propelilla.

Behringerin teräskielisiä kokeilin kahta. Eivät oikein tahtoneet soida. Toisessa oli kaula kupera, mutta sehän on todennäköisesti vain säätökysymys.
Nazareth
12.02.2009 15:26:31
Mikseipä tämä:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_v50njpnt_jam_pack.htm

Tuo vaikuttaa iha pätevältä vehkeeltä. Oon ite yhellä kaverilla koittanu.
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
Icy-Sun
12.02.2009 18:54:59
Minä taas en tykkää yhtään. Meillä oli tuommoinen teräskielinen talossakin jossain vaiheessa. Jos klassinen kelpaa niin pisteitä sataa täältä Yamahan C40:lle. Minulla joku Ibanezin vastaava (joita ei enää tehdä) ja aivan järkyttävä verrattuna C40:een. Vaan tässähän on tullut ehdotuksia sen verran, että seuraava vaihe on mennä kokeilemaan, mikä on itestä paras. Mutta mielestäni alle satasen kitaralta ei kannata odottaa ihmeellisyyksiä ja budjettia nostaessa esim. 50e, laatua saa jo huomattavasti lisää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)