Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: charvel 475
1 2 3
petrin1
09.02.2009 14:15:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kokemuksia ja tietoa kyseisestä kitarasta.olisin ehkä ostamassa.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=295226
olisi lähes mint kuntoinen ja täysin alkuperäinen.
kumpaa jengi suosittelee tällaista vai saman hintaluokan ibanezin halvimpia prestige rg:tä.floikallinen super-strato 450-500 hintaluokassa olisi hakusessa.
 
McNulty
09.02.2009 15:34:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charvel 475-mallit tulivat markkinoille vuonna '89, suht menestyksekkään Model 4:n jälkeen. Lisänä tuli reunalistat otelautaan ja lapaan, mutta miinuksena sitten tuo 5-asentoinen kytkin, kun Model 4:ssä oli 3 mikrokytkintä, jolloin mikkikombinaatioita oli useita. Midboosti on todella kiva lisä, sen tajuaa sitten kun sitä kokeilee :)
 
Charvel 475:n runko muotoitui myös enemmän Jackson Dinkyksi, kun Model 4 oli lähempänä perinteistä Stratoa pyöreine reunoineen ja sarvineen. Samoin 475 DLX:n kaulaliitos on hieman "sirompi" ja jonkin sortin ergonomiaa siinä on haettu. Talla vaihtui JT-6:sta JT-590, joka onpi Schallerin valmistama ja varsin toimiva ratkaisu... kun miettii että niitä on edelleen soittokunnossa, 20 vuoden jälkeen.
 
Mikäli talla ja otelaudan nauhat ovat kunnossa, niin yleensä Charvelissa on kitaraa pitkäksi aikaa. Varsin hyvistä puista onpi nuo rakennettu. Suosittelen kyllä lämpimästi, jopa vanhempien Japsi-Ibanezien ohitse.
 
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Werde
10.02.2009 23:37:38 (muokattu 10.02.2009 23:38:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bone tiivistikin melko tyhjentävästi ominaisuudet tuossa. Lisätään vielä pari huomionarvoista yksityiskohtaa:
 
- 475 tulee J/C-skeboille poikkeuksellisesti R4 satulalla. Se on 43mm satula leveällä kielivälillä.
 
- Noita löytyy ainakin kahdella erilaisella kaulalla, tukevammalla ja pyöreällä sekä todella ohuella ja littanalla
 
- Tuon ikäisissä kepeissä nauhat vaativat yleensä hiontaa ja floikka varaosia. Varaudu toimenpiteisiin mikäli et löydä vähän soitettua yksilöä.
 
- Fiilistä on enemmän kuin 5:ssä perus Japsi-RG:ssä yhteensä.
 
Dead men tell no tales.
Rootteri
11.02.2009 08:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita kannattaa napsia tuolta torilta pois jos näkee .. Osta se ja odota 10-20 vuotta ja myy sitten pois :)
 
lavaamo
11.02.2009 08:43:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pirun hyvä keppi hintaisekseen. Ja sitä fiilistä on kyllä huomattavasti enemmän kuin perus RG:ssä.
 
Viimeisenä lähtisi kiertoon noista nykyisistä kepeistä.
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
mhaarala
11.02.2009 11:20:31 (muokattu 11.02.2009 11:20:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä keppi mikä kestää vertailun mihin tahansa uuteen ~1000€ hintaluokan kitaraan (olettaen että soitin on kunnossa). Huoltoa vanhukselle voi joutua tekemään, nauhat voi olla kuluneita ja tallaan saattaa joutua tekemään ja jotain pientä, mutta peruskonstruktio on todella hyvä. Jos malttaa satsata nauhojen hiontaan ja säätötyöhön (jos ei itse osaa), niin sillä saa todella mainion ja myös monipuolisen soittimen. Omaani en ole aikeissa myydä pois, kyllä se on niin että tuo RR lähtee jos jommasta kummasta pitää luopua...
 
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Marquiesce
11.02.2009 12:43:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olen vuoden verran pääasiallisena soittimena omaa 475:sta pitänyt ja on se kyllä kaikin puolin parhaita instrumentteja mitä olen kokeillut. Monet kalliimman luokan kitaratkin se jättää jälkeensä. Jossain vaiheessa kuitenkin saattaisin tuosta omasta luopua kun tekisi mieli vaihtaa eri väriseen :)
 
Go, before it's too late.
Gary the pine
11.02.2009 13:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charvel 475-mallit tulivat markkinoille vuonna '89, suht menestyksekkään Model 4:n jälkeen. Lisänä tuli reunalistat otelautaan ja lapaan, mutta miinuksena sitten tuo 5-asentoinen kytkin, kun Model 4:ssä oli 3 mikrokytkintä, jolloin mikkikombinaatioita oli useita. Midboosti on todella kiva lisä, sen tajuaa sitten kun sitä kokeilee :)
 
Charvel 475:n runko muotoitui myös enemmän Jackson Dinkyksi, kun Model 4 oli lähempänä perinteistä Stratoa pyöreine reunoineen ja sarvineen. Samoin 475 DLX:n kaulaliitos on hieman "sirompi" ja jonkin sortin ergonomiaa siinä on haettu. Talla vaihtui JT-6:sta JT-590, joka onpi Schallerin valmistama ja varsin toimiva ratkaisu... kun miettii että niitä on edelleen soittokunnossa, 20 vuoden jälkeen.
 
Mikäli talla ja otelaudan nauhat ovat kunnossa, niin yleensä Charvelissa on kitaraa pitkäksi aikaa. Varsin hyvistä puista onpi nuo rakennettu. Suosittelen kyllä lämpimästi, jopa vanhempien Japsi-Ibanezien ohitse.

 
Muuten oikeinkin erinomainen historiikki, mutta sellanen pieni korjaus, että myös Model 4 oli saatavana reunalistoilla, tosin melko harvassa ovat mutta kuitenkin niitä silloin tällöin putkahtelee.
 
Ja komppia 5-asentoinen vs. kolme mikroa. Jotkut ovat mikroja pitäneet hankalina, mutta omaan käteen olleet oikein päteviä.
 
Midboostia ovat haukkuneet useimmiten ne, jotka eivät ole oivaltaneet sen käyttöä, kun taas ne jotka ovat, kehuvat kovasti. Se tosiaan on oiva mauste kun sitä käyttää "järkevästi".
 
Schallerin floikista on ollut juttua riittämiin, laatukamaa.
 
En tosiaan alkaisi edes miettimään saman hintaluokan Chibanezia...
 
Unista nallea ei tökitä, se sanoo mur!
apuri
11.02.2009 14:42:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuten oikeinkin erinomainen historiikki, mutta sellanen pieni korjaus, että myös Model 4 oli saatavana reunalistoilla, tosin melko harvassa ovat mutta kuitenkin niitä silloin tällöin putkahtelee.
 
Olisiko tuollaisesta model 4:sta reunalistoilla kuvaa?
 
Thule
11.02.2009 14:49:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuten oikeinkin erinomainen historiikki, mutta sellanen pieni korjaus, että myös Model 4 oli saatavana reunalistoilla, tosin melko harvassa ovat mutta kuitenkin niitä silloin tällöin putkahtelee.
 
Hakukoneet antaa tulokseksi nollaa, mistään katalogista ei löydy enkä ikinä aikaisemmin ole kuullut moisia olevan. Mä olen aina luullut että kuutonen on ainoa vanhempi malli, josta reunalistat löytyy.
 
Over land and sea, your haunting voice will carry me to higher ground.
Gary the pine
11.02.2009 14:59:23 (muokattu 11.02.2009 15:26:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutaman olen nähnyt ihan livenä, mutta harvassa ovat. Nuo kataloogit eivät ihan täyttä totuutta kerro viimeistelyoptioista, eipä taida niistä löytyä Desert- eikä Firecrackle-kutostakaan ja silti niitä on olemassa useampiakin.
 
Edit. tossa nyt esim tuo firekutonen, mitä ei tosiaan kataloogeista löydy
 
http://www.jcfonline.com/forums/sho … t=89246&highlight=model+firecrackle
 
Tämmöstä Rainbow-crackle nelostakaan ei taida olla läpysköissä
 
http://cgi.ebay.com/Charvel-Vintage … %3A2%7C65%3A1%7C39%3A1%7C240%3A1318
 
Eli noita erilaisia Cracklejakin on Desert, Fire, Rainbow ja hämmentävä Blue ainakin, muitakin voi olla, mutta nuo olen itse nähnyt, useimmiten nelosissa ja uudemmissa spagettilogoisissa, mutta pari firekutosta ja yhden bluekutosen olen nähnyt. Rainbowkutosesta olen kuullut, mutta en nähnyt.
 
Unista nallea ei tökitä, se sanoo mur!
jarmo vh
11.02.2009 15:27:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on nyt aika vahvaa mutu-tietoa mutta en malta olla sanomatta. Musta nimittäin tuntuu, että nuo hiukan iäkkäämmät japsi- Charvelit on todellakin tällä hetkellä hinta-laatu suhteeltaan oman genrensä parhaita valintoja. Aikoinaan omistin model 3:n ja ystävälläni oli 375 ja ne olivat kyllä erittäin hyviä kitaroita. Sittemmin olen suuntautunut enemmän perinteisten mallien pariin, mutta jos hevanderikitaraa hakisin, niin Charveleita etsisin.
 
Nuohan eivät muuten olleet mitään halpiksia silloin. Kaverin 375 maksoi vuonna 1989 hiukan yli 4000 markkaa.
 
Musiikki on kuin ruoka.
McNulty
11.02.2009 15:31:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuten oikeinkin erinomainen historiikki, mutta sellanen pieni korjaus, että myös Model 4 oli saatavana reunalistoilla, tosin melko harvassa ovat mutta kuitenkin niitä silloin tällöin putkahtelee.
 
Veikeetä mikäli näin, eikä ole esim. kaulaa vaihdettu tai bindausta laitettu esim. nauhavaihdon yhteydessä vanhaan kaulaan.
 
Ei ole koskaan tullut vastaan Model 4 reunalistoilla, ja niitäkin olen viitisen kappaletta omistanut. Kahlerilla sekä JT-6:lla varustettuna. Model 6:ssa sen sijaan reunalistat ovat läsnä.
 
Itselläni on tosiaan Fire Crackle-viimeistelyllä oleva nelonen, kaikki muut Charvelit ovat saaneet mennä. Niin 475DLX, loput Model 4:t, Model 6, 375, Model 3 jne...
 
Desert Crackle-viimeistellyn 475DLX:n haluaisin kovasti tuon Model 4:n kaveriksi.
 
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
p130
11.02.2009 15:42:38 (muokattu 11.02.2009 15:43:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikeetä mikäli näin, eikä ole esim. kaulaa vaihdettu tai bindausta laitettu esim. nauhavaihdon yhteydessä vanhaan kaulaan.
 
Kyllä minä tuota ihan mahdollisena pidän, onhan noissa ollut kaikenlaisia erikoisuuksia jota ei kataloogeista löydy. Edellä mainittiin värejä, lisäksi esimerkiksi Model 4:sta on 86/87 mallivuosien vaihtuessa tullut JT6+pallo-otelautamerkit versiota, jota ei kataloogeista löydy. Voisin helposti kuvitella, että viimeiset M4:t on valmistettu reunalistan kanssa. Eli osa 475:n ominaisuuksista on jostakin syystä siirtynyt jo viimeisiin edeltäviin malleihin. Toisaalta jälkikäteen asennetut listat ovat varmaan ihan yhtä todennäköinen selitys...
 
edit: kirjoitusvirhe
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Gary the pine
11.02.2009 15:45:24 (muokattu 11.02.2009 15:51:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pakko on tähän väliin todeta, että kun on kyseessä rapiat 20 vuotta sitten veistetyt kepukat ja vieläpä tuolla vähän kauempana Japaniassa, niin eihän näistä tiedä kukaan ihan varmaksi. Sitäkään en voi sanoa, että onko näihin nelosiin mitä olen nähnyt, joku laitattanut bindaukset, ihan orkkiksilta ovat näyttäneet. Muistaakseni yksi valkoinen bindauksilla oli huutonetissä muutama vuosi sitten ja jenkkien ebayssa aina joskus putkahtaa. Sikäli olisi ihan looginen optio ollut, kun ihan prole nelkku oli pisteillä ja sitten hiukan hienompi hainevillä niin eipä siihen enää muuta voi lisätä kuin bindaukset.
 
Ja edittinä edellisen kirjoittajan postista saatu flash.
 
Tuo mallivuodesta toiseen siirtyminen saattaa olla se kaikkein loogisin selitys, sillä esim kutosia on liikkeellä 86 vuoden specseillä mutta kuitenkin 87 vuoden seriaalilla, vieläpä molemmin tavoin, eli on seriaali 86 tapaan lavassa tai sitten normaalisti viimeisessä nauhavälissä, vaikka hardware on Kahleria. 86 seriaalilla taas ei ole ollut muita kuin Kahlereita ja seriaali lavassa. Eli voihan se olla, että ylimenokausista olisi kysymys.
 
Mutta jälleen, en tiedä enkä tohdi varmaksi sanoa...
 
Unista nallea ei tökitä, se sanoo mur!
p130
11.02.2009 15:51:08 (muokattu 11.02.2009 15:56:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sikäli olisi ihan looginen optio ollut, kun ihan prole nelkku oli pisteillä ja sitten hiukan hienompi hainevillä niin eipä siihen enää muuta voi lisätä kuin bindaukset.
 
Niin, siis pisteet (+ Kahler) on vuosimalli '86, myöhemmät hainevillä (+ JT6). Ja niistä sitten vielä tuo välimalli jossa on vanha kaula ja uusi talla. Pisteitä ja haineviä ei siis ole päässyt valitsemaan, vaan ne ovat tulleet osto/valmistusajankohdan mukaan.
 
edit: Gary the pine editoikin vielä lisää juttua... Mutta jätetään nyt tuo teksti selvennykseksi ;)
 
edit2: selkeämmäksi...
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Gary the pine
11.02.2009 15:56:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, näistä on mukava turista kun aina löytyy jotain "uutta" tai asiaa muuten toiselta kantilta. Nuo neloset eivät tosiaan ole vahvin alani, kun noihin kutosiin olen enempi ollut kallellaan. Enpäs tullut tosiaan tuota piste/hainevä-juttua ajatelleeksi vuosimallisidonnaiseksi.
 
Unista nallea ei tökitä, se sanoo mur!
maxillaris
11.02.2009 17:20:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kallistuisin kanssa tuohon "modattuun kaulaan", eli bindaukset jälkikäteen tai sitten uudempi "tooth-paste"-kaula, jos pulteilla. Itse löysin aikoinaan harvinaisemman blue-cracklen ja se on vuoden 1988 Jackson USA-dinkyssä, jossa on Jacksonin nimmari takana(headstock)..Itsellä on ollut noin 100 eriliasta Charvelia(20-vuoden aikana) ja en ole vielä yhtään bindattua nelosta omistanut. Dotit ja hainevät ja vaahterat ja ruusupuut ja erilaiset tallat on tullut nähtyä. Eniten kiinnostaa tällä hetkellä model 750xl kiinteällä tallalla(kuten Arctop Jacksonin versio)..liekkö noita montakaan koskaan tehty, vai onkohan näkemäni yksilö ollut kanssa modattu:)?
 
Evergrey
11.02.2009 17:30:02 (muokattu 11.02.2009 17:31:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kallistuisin kanssa tuohon "modattuun kaulaan", eli bindaukset jälkikäteen tai sitten uudempi "tooth-paste"-kaula, jos pulteilla. Itse löysin aikoinaan harvinaisemman blue-cracklen ja se on vuoden 1988 Jackson USA-dinkyssä, jossa on Jacksonin nimmari takana(headstock)..Itsellä on ollut noin 100 eriliasta Charvelia(20-vuoden aikana) ja en ole vielä yhtään bindattua nelosta omistanut. Dotit ja hainevät ja vaahterat ja ruusupuut ja erilaiset tallat on tullut nähtyä. Eniten kiinnostaa tällä hetkellä model 750xl kiinteällä tallalla(kuten Arctop Jacksonin versio)..liekkö noita montakaan koskaan tehty, vai onkohan näkemäni yksilö ollut kanssa modattu:)?
 
Olet 20v ajan ostanut Charvelin keskimäärin 10 viikon välein? WTF
Mikäs tuon taudin nimi on? Ei enää gas riitä...
 
Super-Jari
11.02.2009 17:35:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli samallainen keppi ja hyvä kitara se oli. En nyt ihan tuota summaa siitä maksaisi, mutta jos käteen istuu niin kiinni vaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «