Aihe: Duuri vai molli??
1 2 3
baron
20.02.2004 11:21:37 (muokattu 20.02.2004 11:23:42)

tossa on kyllä virhe! Jos sävellaji on F ja dominantti on C7, on sen tritonuskorvaus Gb7!

Pianovihre! Eikä mun kirjassa vaan mun kopionnissa.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
baron
20.02.2004 11:23:22

Ab9 korvaa D7:n joka on menossa G7:lle.

Kiitti.

Herran jestas, musta on tulossa liian teoreetikko humppasoittajaksi.
baron
20.02.2004 11:29:30 (muokattu 20.02.2004 11:30:21)

En mä lukenut kirjaa vielä tarpeeksi.

Seuraava lause: "Thus the the tritone replacement is very similar to the dominant chord in sound and function. Furthermore it creates a strong melodic resolution in the bass. The half step functions almost as a passing tone"

Tää on helppoa kun joku aina selittää katekismuksen lailla:

Mitä se on?
baron
20.02.2004 11:46:02

Ab9 korvaa D7:n joka on menossa G7:lle.

PS Mistä se D7 siihen tuli???
Heikki L.
20.02.2004 12:40:06

PS Mistä se D7 siihen tuli???

Alkuperäistä biisiä näkemättä voisin veikata ihan peruskadenssia ns. Aku Ankka-kiertoa (C-Am-Dm-G7) ja sen variaatioita. Tästä saadaan varioimalla kierto C-A7-D7-G7 (kaikki dominantteja, yleistä jazzbluesissa). Nyt kun vaihdetaan D7:n tilalle Ab7 (tritonuskorvaus), niin voila! Myös A7:n voi korvata Eb7:lla ja G7:n Db7:lla, jolloin saadaan tämmönen kadenssi: C-Eb7-Ab7-Db7. Instant jazz.

Analyysissä kannattaa yleensä edetä lopusta alkuun, eli jos se kohde on C, niin katsoo mitä on ennen sitä (yleensä G7), ja mitä taas ennen sitä (yl. Dm) ja niin edelleen.
Shack!
M.i.k.key
20.02.2004 12:44:39 (muokattu 20.02.2004 12:45:34)
Instant jazz

Hah hah!

Toinen korvaus voisi olla C Eb7 D7 Db7 C. Tämä selittää tuon baronin siteerauksen.Eli basso liikkuu kromaattisesti
My name is Baron, M.i.k.key Baron
baron
20.02.2004 12:56:32 (muokattu 20.02.2004 13:05:24)

Alkuperäistä biisiä näkemättä voisin veikata ihan peruskadenssia ns. Aku Ankka-kiertoa (C-Am-Dm-G7) ja sen variaatioita. Tästä saadaan varioimalla kierto C-A7-D7-G7 (kaikki dominantteja, yleistä jazzbluesissa). Nyt kun vaihdetaan D7:n tilalle Ab7 (tritonuskorvaus), niin voila! Myös A7:n voi korvata Eb7:lla ja G7:n Db7:lla, jolloin saadaan tämmönen kadenssi: C-Eb7-Ab7-Db7. Instant jazz.

Analyysissä kannattaa yleensä edetä lopusta alkuun, eli jos se kohde on C, niin katsoo mitä on ennen sitä (yleensä G7), ja mitä taas ennen sitä (yl. Dm) ja niin edelleen.

Mutta kun sen kappaleen sävellaji on Fm/F ja soolojen sointukierto |Fm Ab9| G7 C7|, niin mistä se D7, jonka tritonusvastine voisi olla Ab7/Ab9???

(Edit: Mä tajusin/ainakin luulin: (Lähes) normaali akuankkakierto, jossa D7 korvattu tritonuksella???)
Martso
21.02.2004 04:49:45
Mutta kun sen kappaleen sävellaji on Fm/F ja soolojen sointukierto |Fm Ab9| G7 C7|, niin mistä se D7, jonka tritonusvastine voisi olla Ab7/Ab9???

(Edit: Mä tajusin/ainakin luulin: (Lähes) normaali akuankkakierto, jossa D7 korvattu tritonuksella???)

Juurikin näin ystävä hyvä :)
Neljä Ruuvia
21.02.2004 08:16:24
Juurikin näin ystävä hyvä :)

Nyt ollaankin kaikki kartalla sitten. Hyvä oli poikien selitys...mäki pikkuhiljaa tajusin.
Have
21.02.2004 09:28:38
En jaksanut lukea kaikkia kannanottoja, mutta kun otsikko tukee erästä vastaantullutta henk.koht. kokemusta, niin pannaan se tänne. 80 - luvun alkupuolella, kun tuli pari vuotta opiskeltua Tampereen konservatoriossa kitaraa ja teorioita sattui 1 säveltapailun tunnilla seuraavaa. Legendaarinen Matthews - basisti Make Lindfors opetti ko. ainetta ja pari ekaa tuntia oli jo istuttu. Make tarjoili pianosta erilaisia peruskolmisointuja erilaisine käännöksineen ja oppilaat kilvan vastailivat. Selkäni takana istui viehättävä naisihminen joka jo aikaa sitten oli suorittanut 1:n pianonsoitossa. Itse vasta valmistellessani sitä (valmisteluasteelle myös jäi) tiesin, kuinka laajoja sävelteoksia pitää hallita kun 1:ä suoritetaan. Hölmistyksekseni tämä nainen kuiskasi korvaani:" Mä en ymmärrä mitä eroa on duurilla ja mollilla." Tollasta lausettahan ei säveltapailutunnilla uskallakaan ääneen lausua. Kyllä ihmetytti jo muutaman vuoden keikoilla käynyttä muusikkoa.
Have
21.02.2004 09:47:58
(Mun musiikin teorian opinnot alkoi ja päättyi keskikouluun, tiedättekö mikä se on?)

Löytyy päästötodistus. Huomaa! PÄÄSTÖ- eikä mikään päättötodistus
Fuzzy Boner
22.02.2004 13:12:28
tossa on kyllä virhe! Jos sävellaji on F ja dominantti on C7, on sen tritonuskorvaus Gb7! Jos kyseessä on pidempi välidominantti ketju
G7 - C7 - F voidaan ne korvata esim. seuraavasti:
G7 - Gb7 - F tai Db7 - C7 - F

edit: jatketaan vielä. Kuten martso tuolla aiemmin totesi näitten G7-C7 sointujen "karaktääriäänet" eli terssi ja septimi ovat kaikilla korvauksilla samat. Jos ette usko "laskekaa" itse"

G7 = (G) H (D) F ja sen trit.korvaus
Db7= (Db) F (Ab) Cb(=H)

VIDU, tääl on ollu bileet eli pilleet. yeah yeah. Mä en noita korvauksia saa edes liitoilta.
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)