Aihe: Soitanko liian paksulla plekulla?
1 2 3 4
pietari-poika
07.02.2009 09:45:03
vetäiskö Laiho 11-52:lla D-vireessä, en oo varma?

Ihan offina vaan, Laiho käyttää juurikin tuota 11-52-settiä D- sekä Drop C-vireessä.

Itse soitan 9-42:lla plekuna Jazz III.
ESP Horizon FR-2
LamaAjanElvis
07.02.2009 12:49:31
En ole lukenut yhtäkään sanaa tämän keskustelun kirjoituksista.

Ainakin puhtailla soittamisessa on ihan helvetinmoinen väli saundeihin, kun on eri plekuja. Jonkun thomannin paketin mukana tuli sellaisia fenkun mitälie mattapintaisia pehmeitä nylon(?) plekuja joilla pikkaus meni täysin tumpuksi. Oli sama kuin olisi vaihtanut piuhan päähän Fenderin vahvarin sijasta jonkun Voxin tai vastaavan tumputtimen. Muovinen suht terävä kilkutin on kova sana. Tollaset hävittäessäni soittelen vaikka kynsilläni.
Sormet lähtee saundista. "So I say live and let live. That's my motto: Live and let live. Anyone who can't go along with that, take 'em outside and shoot the motherfucker. It's a simple philosophy, but it's always worked in our family." -George Carlin
Burn
07.02.2009 12:58:53

Itellä tuo paksuus on mennyt aina vaan jäkempään suuntaan mitä enemmän soittovuosia tulee vyön alle. Tällä hetkellä käytän Ibanezin Grip Wizardeja paksuudeltaan 1.2 mm. Se on hiinä ja hiinä että rupeaisin käyttämään taas hiukan paksumpaa, mutta tuo hiekkagrippi ja terävä kärki viehättää vielä kovin kovasti.

Heh, se oli hyvä kun tossa pari vuotta sitten tuli soiteltua eräässä cover-pumpussa missä sitte vedettiin enimmäkseen suomirokkia sun muuta kevyttä räimettä. Toinen kitaristi oli, ja on muuten vieläkin, kitaristina täysin 7- ja sellanen wannabe-rokkitähti ja kaunispoika. 10-setillä taisi soitella ja käytti nimenomaan plekuja mallia thin. Sitte joka keikan jälkeen hän tulee mulle ikään kuin rehvastelemaan että "vittuhei mulla meni keikan aikana KOLME plekuu paskaks". Minä joka kerta siihen että "mitäs vittu soitat tollasilla kortongin paksusilla...ei tarvis itkeä joka keikan jälkeen."
Synestesian ilmainen nettisinkku julkaistu, testaa omasi! http://synestesia.net
superterrorizer
07.02.2009 13:41:45
Ihan offina vaan, Laiho käyttää juurikin tuota 11-52-settiä D- sekä Drop C-vireessä.

Menee vähän pilkunviilaamiseksi, mutta Laiho soittaa DR:n sivujen mukaan Jeff Healeyn signature-setillä joka on 10-56. Itsekin käytän useimmiten samaa settiä normivireessä, kun nuo paksuudet sopii itselle mainiosti.

Plektrojen osalta melkein mikä tahansa 1.0-1.5 mm käy. Soittelin pitkään Jazz III:silla, mutta nuo tavallisen malliset ovat parempia, niillä kun saa mielestäni enemmän dynamiikkaa soittoon. Jos alle 2.0 mm pleku tuntuu liian ohuelta, niin voihan sitä kokeilla muuttaa asentoa hieman. Oma tyylini on sellainen, että vain hyvin pieni osa plekun kärjestä näkyy sormenpäiden välistä. Tällöin ei paksuudellakaan ole niin väliä, kun taipuvaa osaa ei ole kuin nimeksi.
-J.-
09.02.2009 00:17:30
Menee vähän pilkunviilaamiseksi, mutta Laiho soittaa DR:n sivujen mukaan Jeff Healeyn signature-setillä joka on 10-56.

Helvetti. Ite käytän samaa settiä samaan vireeseen. Tosin on tota Signature-mallia. :)

Jännä miten itellä tatsi muuttuu kun käytän normaalisti Dunlop Nylon 1mm ja pari kertaa kokeillu tota ESP:n 0.88 plekua. Jotenkin noinkin pieni ero vaikuttaa aika olennaisesti tatsin tiukkuuteen.

Vois kokeilla ibanezin 1mm plekua kun siinä on se ''hiekkapaperi pinta''. Vois vielä paremmin pysyä hanskassa.
Is life over, this life's over? Or has it only just begun? Sentenced - End Of The Road
PeteFC
09.02.2009 14:48:38
Itse soittelen DR:n 11-50 setillä, joka on tällä hetkellä parhain setti millä on tullut soitettua, aiemmin ollut 9-42 setti, jossa ei noi paksummat kielet kestäneet kuin viikon ja sitten naps. 10-46 setti oli kans ihan hyvä, jossa oli kestävyys jo hyvää luokkaa, mutta jotenkin tuntuma tossa 11-50 setissä on aivan loistava.
Plektrana olen nyt käyttänyt Dunlopin jazz 3, joka tosin vielä vaatii melko paljon harjoittelua, kun tuntuu että se alkaa pyöriin käjessä kun sormet alkaa hikoileen, luultavasti johtuu siitä, kun vasta parisen viikkoo sillä soitellu.
Dunlopin tortex 88, 1.0 ja 1.5 on kans ollut käytössä, ja nämä pysyvät hyppysissä paremmin kuin tuo jazz 3, ja varmaan vaihto takas näihin jos ei ala luistaa soitto tuolla jazz 3:lla.
John Petruccin nettisivuilta löytyy hyvää faktaa mitä settejä se käyttää missäkin vireessä, tiedoksi jos joku on kiinnostunut.
aalataur
09.02.2009 15:31:22 (muokattu 09.02.2009 15:33:58)

Kannattais aina mainita vire missä soittelee, kielten paksuushan suhteutetuu täysin siihen. Myöskin se että onko rytmikitaristi vai leadkitaristi, koska kyllähän rytmejä on helppo sahata vaikka miten paksuilla vaijereilla.

Petrussius näyttää soittelevan aika ohuilla kielillä järjestään:

Seven - 9,11,16,24,32,42,56
Main - 9,11,16,24,32,42 (Ilmeisesti E-vire?)
Eb - 9,11,18,26,34,44
D - 10,13,17,26,36,46
Kuuntele toki soittoani tästä.
-J.-
10.02.2009 00:24:38
Kannattais aina mainita vire missä soittelee, kielten paksuushan suhteutetuu täysin siihen.

D ja Dropped C
kielisetti ja pleku ylhäällä.
-We all are blind, to the running of time. Sentenced - Brief Is The Light
Raist
12.02.2009 22:10:00
Näin voi olla. Senverran lisäisin - kun tuossa aikaisemmin tuli manifestattua ohuiden kielten puolesta - että intonaation saa kyllä sointusoitossa paremmin paikalleen paksummilla kielillä. Etenkin, jos on korkeat nauhat, tai peräti koverretut välit, niin painamisen voima vaikuttaa aika paljon vireisyyteen. Sooloillessa sen pystyy hallitsemaan, mutta kompeissa tulee helposti epäpuhtautta.

Tuossa takavuosina oli pari teatteriproduktiota, joissa suurin osa sähkökitaraosuuksista oli pelkkää komppaamista. Kitarana oli Blackmore-strato, jossa on osittain koverretut nauhavälit. Melkein pakko oli vaihtaa kympit kitaraan, että sai soinnut puhtaaksi. Sooloja ei ollut, kuin pari, niin annoin periksi, vaikka kynnenaluset oli hellänä.
Esityksiä oli jotain 50-60 yhteensä - kymppikieliin en silti tottunut...

P.S. Lyömällä en ole kieliä saanut poikki koskaan, venyttämällä on joku joskus mennyt, varmaan joskus 80-luvulla viimeksi.

Riippuneekohan tuo intonaatio myös jokaisen kitaran yksilöllisestä buildista ja kielten paksuuden summasta? meinaten vain että 100% tarkaksihan sitä ei ikinä saada.
Hullu, muttei tyhmä
Fender Stratocaster
13.02.2009 13:55:16
Itselläni 10-52-setti E-vireessä, 1.14mm Dunlopin plektra käytössä. 2mm kuulostaa kyllä aika paksulta, mutta mikäs siinä jos ite tykkäät.
Orange amplifiers - Voice of the world
J Silver
15.02.2009 11:59:57
Soittohommia tullut se 17v. duunattua. Kaikennäköisiä ja muotoisia kielisarjoja tullut kokeiltua, mutta kyllä varmaan se viimeiset vajaa 10 vuotta ollu 9/42 käytössä. Hyvin kestää, hyvin soi (Ainaki DR:t). Paksummallakin plekulla, ohuita kun en edes käytä. Kyllähän toki riffittelyyn saa rouheutta paksummalla sarjalla, mutten missään tapauksessa en 10-sarjaa paksumpia menisi asentelemaan. Soolojen soitto on vaan niin paljon kevyempää, mukavampaa ja vaivattomampaa ysisarjalla.

Mulle ihan sama mitä satrianit tai petruccit jne. käyttä. Ysi toimii mulle.
Painajaismainen
15.02.2009 13:49:58 (muokattu 15.02.2009 13:51:25)
Soitan normaaleilla Jazz III:lla. Sopiva koko, muoto, soundi, ätäkki, mitänäitänytonkaan. Ainoa haittapuoli vaan se, että ovat pirun liukkaita hikisissä näpeissä. Joskus voisi kokeilla niitä hiekkapaperimaisia Ibanezin lärpäkkeitä.

Kielisetteinä E-vireessä 25.5-skaalalla Elixirin 10-52 ja ADADGB:ssä 25.5-skaalalla Elixirin Baritone punotulla ylä-D:llä.

E: Unohtui mainita että rytmisoittaja olen. E-vireeseen tuo Jazz III + 10-52 on mulle ainaskin sopiva kombinaatio.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka "Ei saakeli näitä sooloja. Jos joku olisi harrastuksen alkuvaiheissa näyttäny kuvan ysäri-Hetfieldistä ja sanonu, että komppaaja ei vonkaa, kaikki olisi toisin." - GRG40
Spike
17.02.2009 18:03:45
Joskus voisi kokeilla niitä hiekkapaperimaisia Ibanezin lärpäkkeitä.

Meitsi ei digannu, oli vähän liianki lärpäkkeitä, xtra heavykin.
Look! I can play E5! I must be a fucking Mozart!
Rike_81
19.02.2009 08:28:17 (muokattu 19.02.2009 08:38:48)

Mää soittelen 2mm dunlop delrin plekuilla nyt vaihteeksi, aiemmin soitin 1.14mm. Kielisettinä 10-52. Tuntu musta tarkemmilta pikatessa kun kokeilin. Joskus oon viiltäny puukolla plekun pintaan viiltoja kun on tuntunut pyörivän sormissa. Ihan toimiva vaihtoehto jos ei oo sandgrippeja käsillä.
Dr. FeelGood
Satu ja Tuija
19.02.2009 12:29:17
Mää soittelen 2mm dunlop delrin plekuilla nyt vaihteeksi, aiemmin soitin 1.14mm. Kielisettinä 10-52. Tuntu musta tarkemmilta pikatessa kun kokeilin. Joskus oon viiltäny puukolla plekun pintaan viiltoja kun on tuntunut pyörivän sormissa. Ihan toimiva vaihtoehto jos ei oo sandgrippeja käsillä.

Eiks jotku poraile niihin reikiäkin...kuhan ei aivan valtavaa lävistystä täräytä. ;D
Raist
02.03.2009 15:07:58
Ja pelkkä karkea hiekkapaperilla hionta voi toimia ihan hyvin myös : - ) Itse pidän kyllä mattapintaisista, esim. ne Tortexit ei kyllä sormista lipsu.
laakeri
02.03.2009 15:50:05
Dava Control on kyllä hyvä plektra, on päässyt syrjäyttämään tuon Jazz III:n meikäläisen kohdalla. Komppaa tai sooloilee, kaikki toimii. Aluksi tuntui käteen sellaiselta halvalta muovinpalalta, mutta tottumiskysymyshän se oli. Näpeissäkin pysyy paremmin kuin muut plektrat, tosin meinaa sahaillessa luistaa urien suuntaisesti.
epi2
02.03.2009 17:02:16
Raist: Ja pelkkä karkea hiekkapaperilla hionta voi toimia ihan hyvin myös : - ) Itse pidän kyllä mattapintaisista, esim. ne Tortexit ei kyllä sormista lipsu.

Munkaan mielestä perus tertexit ei kyllä yhtään lipsu. Oli tossa yhessä välissä jotain Wedgie merkkisiä plekuja, jotka oli muotoiltu sillain, että peukalon kohdalla oli syvennys. Noi wedgien muotoillut plektrat (jotkai on jotain perus tasaista muovia) eivät todellakaan pysy niin hyvin käsissä kuin perus tortexit.
PaavoMik
25.04.2009 14:41:55
mulla on plekuna dunlopin tommoinen valkoinen peukaloplektra jossa on L eli kai tää on joku millin paksuinen, siltä se about näyttää. Stratossani on 11-52 kielet. Ei oo menneet soittamalla poikki tai vielä muutenkaan. Tykkään soittaa raskaammilla kielillä, en saa yseillä vaan semmoista soittotatsia mikä näissä on. Tykkään myös Stevie Ray Vaughanista ihan sikana joten sekin kai antaa jotai vibaa :D
mmjes
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)