Aihe: Basso PA:n läpi?
1 2 3
iba68nez
07.01.2009 09:31:12
Tällanen tuli mieleen.

Lähinnä kyse treenikämppäolosuhteista, mutta myös pikkukeikoista.

Onko muilla tapana tuupata bassoa pa:n läpi?
Meillä basistilla on kyllä keskivertokerrostalon kokoset bassokamat, mut haluaa silti vetää myös pa:han. En sit tiedä onko se nappimonitoroinnin takia, kuvittelisin kyllä et basso kuuluis nätisti ihan natiivinakin?

Omasta mielestäni toi pa:n läpi soittaminen vähän turmelee bassosoundia, jotenki siitä häviää tiukkuus ja tarkkuus. Mut tää siis vaan mun mielipide.
rrroope
07.01.2009 11:22:05
eikös tää miksaajan työtä helpota kuitenkin huomattavasti?
aimotuska
07.01.2009 14:49:13 (muokattu 07.01.2009 14:51:29)
Omasta mielestäni toi pa:n läpi soittaminen vähän turmelee bassosoundia, jotenki siitä häviää tiukkuus ja tarkkuus. Mut tää siis vaan mun mielipide.

No siis jos bassoa haluaa saada reenikämpällä PA:sta ulos ihan vaan siksi, että sais lisää pahveja toistamaan sitä mölyä, niin siinä ei oo mitään järkeä. Siis jos siellä jo huutaa valmiiksi joku rantasauna, niin ei siihen nyt pari yläpääpahvia tuota muuta kuin rahanmenoa: saatte uusia kaappien kartiot vähän ajan päästä.

Nappikäyttöön taas sieltä PA-puolelta leikataan matalimmat murinat pois ja tehdään soundista semmonen, että siitä saa mahdollisimman hyvin selvää jotta voi harjoitella tuota soittotarkkuutta. Ja tietystikin reenata yleensä ottaen nappikäyttöä keikkaa varten.

Keikkatilanne taas vaatii sitä kuuluisaa pelisilmää: jos bändin lavabalanssi on jo valmiiksi kunnossa, bassoa ei tartte välttämättä tuoda PA:han, jos kuuluu ilmankin. Toisaalta, jos kanavia riittää, niin samahan se on kytkeä ja pistää liu'un vaikka kiinni jos sitä ei sitten tarvikaan.
Sytem
07.01.2009 15:43:37
Mä tein taannoin pikkukeikoilla (miksaajan ominaisuudessa) niin että vedin basson efektiluupista mikserin kanavaan, tämän kanavan pelkästään ryhmästä ulos ja takaisin bassovahvistimen efektipaluuseen. Sain siis basson tiskiin säädettäväksi, ilman tarvetta järeämmälle pa:lle. Toimi varsin mukavasti.

Samaa kokeiltiin kitaran kanssa mutta ongelmaksi tuli särö, kun tasoa muutettiin ennen päätevahvistinta, myös särön määrä muuttui.
multipaavo
09.01.2009 06:18:12

Nerokasta :)

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
rintapek
09.01.2009 11:01:48

Mä tein taannoin pikkukeikoilla (miksaajan ominaisuudessa) niin että vedin basson efektiluupista mikserin kanavaan, tämän kanavan pelkästään ryhmästä ulos ja takaisin bassovahvistimen efektipaluuseen. Sain siis basson tiskiin säädettäväksi...

Kerros lisää? Eikö toi efektilenkki yleensä ole rinnankytketty, eli styrkan oma signaali jatkaa matkaansa huolimatta siitä mitä efektilenkistä lähtee ja minne.
Ymmärränkö väärin, ni tuolla kytkennällä pystyy tiskin equlla jotain buustaamaan, mut ei leikkaamaan. Kompuralla tossa välissä ei tee mitään, paitti jos efektinä miellyttää.
Eli minkätyyppistä säätöä tuolla teit?

Toinen vaihtoehtohan tosa vois olla basso DI:n läpi mikseriin ja auxista styrkkariin.

Tarttee vissiin alkaa maanitella tota meitin basistia empiirisiin kokeiluihin. Eli testaamaan pääsee ehkä jo tällä vuosikymmenellä. ;-)
One kind of music only - the good kind
aimotuska
09.01.2009 11:26:11
Toinen vaihtoehtohan tosa vois olla basso aktiivi-DI:n läpi mikseriin ja auxista styrkkariin.

Mieluummin tosiaan näin, koska balansoimaton linjasignaali (käsittääkseni) huononee aika äkkiä jos mikserin ja lavan välillä alkaa olla pituutta. Mutta ainakin niissä kitara/bassovehkeissä, mitä minä oon nähnyt, suurimmassa osassa efektilenkki nimenomaan katkaisee signaalipolun. Siellä on semmoset spesiaali-plugit, jotka kytkeytyy oikosulkuun silloin kun liitin ei oo kiinni.
Simo78
09.01.2009 11:31:51
No siis jos bassoa haluaa saada reenikämpällä PA:sta ulos ihan vaan siksi, että sais lisää pahveja toistamaan sitä mölyä, niin siinä ei oo mitään järkeä. Siis jos siellä jo huutaa valmiiksi joku rantasauna, niin ei siihen nyt pari yläpääpahvia tuota muuta kuin rahanmenoa: saatte uusia kaappien kartiot vähän ajan päästä

Komppi tälle!! Siis ei kait nyt treeneissä laiteta kuin välttämättömät pa:n kautta, käytännössä laulut(no basaria jotkut tunkevat kuulemma ja kiipparit jos ei niille vahvaria). Basso nyt tulee viimeisenä mieleen, ellei sitten käytössä joku pikkupaskakombo;-). Basistit nyt on basisteja ja niiden hölmöilyjä pitää aina ymmärtää;-).

Keikoilla kyllä kuulostaa hyvältä, jos basso miksataan kunnolla ja kunnon kamat toistamaan sitä. Taas pelkistä yläkaapeista basso ei kauheen huippuhifiltä kuulosta:-D
Sytem
09.01.2009 12:12:57
Kerros lisää? Eikö toi efektilenkki yleensä ole rinnankytketty, eli styrkan oma signaali jatkaa matkaansa huolimatta siitä mitä efektilenkistä lähtee ja minne.

Tuossa käytössä olleessa vahvistimessa tuo ainakin oli nimenomaan katkaisevaa mallia

Ymmärränkö väärin, ni tuolla kytkennällä pystyy tiskin equlla jotain buustaamaan, mut ei leikkaamaan. Kompuralla tossa välissä ei tee mitään, paitti jos efektinä miellyttää.
Eli minkätyyppistä säätöä tuolla teit?

Pystyy sillä leikkaamaankin kun koko signaali sitä kautta menee. Tai kompuroimaan. Mulla oli tossa vaan tavotteena ihan volumekontrolli, tosiaan kun ryhmälähdöstä se palasi takasin vahvariin, ja ryhmän liuku oli nollatasolla, totteli basso volumeliukua samalla tavalla kuin se ois tullut pa:n kautta ulos

Toinen vaihtoehtohan tosa vois olla basso DI:n läpi mikseriin ja auxista styrkkariin.

Toimii toki toikin, ja voihan tohon efektilooppiikin kaiketi DI:boksit (passiivit) molempiin suuntiin laittaa jos matka pitenee enempi kuin mitä se meillä noilla keikoilla oli, ehkä kymmenen metriä suuntaansa.
musamies
09.01.2009 12:34:19
Mä tein taannoin pikkukeikoilla (miksaajan ominaisuudessa) niin että vedin basson efektiluupista mikserin kanavaan, tämän kanavan pelkästään ryhmästä ulos ja takaisin bassovahvistimen efektipaluuseen. Sain siis basson tiskiin säädettäväksi, ilman tarvetta järeämmälle pa:lle. Toimi varsin mukavasti.

Minä puolestani tein niin, että basso oli kytketty mikseriin ja mikseristä meni aux lähdöstä piuha bassokitaran vahvistimeen. Basson ääni tuli kokonaan omasta vahvistimestaan.

Vaikutti, että tuohan oli hyvä juttu siinä tapauksessa jos ollaan pienillä äänentoistolaitteilla liikenteessä.

Voisi ajatella niinkin, että tuosta olis oikeestaan aika pieni matka tilanteeseen, että bassovahvistimen tilalla olisikin fyysisiltä mitoiltaan samaa kokoluokkaa oleva aktiivisubutin, jolla pystyisi tekemään tuon saman ja vähän muutakin.
rintapek
09.01.2009 13:34:16

niissä kitara/bassovehkeissä, mitä minä oon nähnyt, suurimmassa osassa efektilenkki nimenomaan katkaisee signaalipolun. Siellä on semmoset spesiaali-plugit, jotka kytkeytyy oikosulkuun silloin kun liitin ei oo kiinni.

Voi olla, en noista kovin tiedä. Eli en todellakaan osaa edes arvata kumpi on yleisempi. Oman bändin leluissa on molempia. Skittastyrkassa on just tuo kytkentä, mut basistan styrkassa se on minust oletusarvoisesti rinnankytketty. Idea vissiin se, et jos lattiapolkimen patteri lopahtaa, niin saundi ei kumminkaan katkea. Muistaakseni sen halutessa sais jumpperia naksauttamalla sarjaan, siis inserttityyppiseksi. Mut siitä on aikaa ko tuon manuaalin tavasin, niin voi olla et olen väärässä.

Minulla ko ei sinänsä ole aikomustakaan puuttua basistan saundeihin, mut reenikämppä on puhdasverinen betonikuutio ja siellä on muutama melko ikävästi kumiseva taajuus. Jos sitä ny tommoisella kytkennällä sais autettua ostamatta lisää rojua reenikselle, ni sit hyvä.
One kind of music only - the good kind
Dropped C
12.01.2009 16:24:40 (muokattu 12.01.2009 16:26:22)
Soittelin näin reeniksellä aikani, kun styrkkari oli huollossa pari kuukautta. En kyllä tykännyt soundista. Tosin toinen bändi siihen aikaan soitteli tälläistä rauhallisempaa hippimusaa hiljempaa mestoilla ja siihen se PA:n läpi soittaminen toimi ihan jees. Kävivät keikoillakin ja silloinkin basso suoraan saman PA:n läpi. Mutta ei välttämättä hevinrynkytykseen, ite vetelen paljon mielummin oman läjän läpi.

Pikkukeikoilla volyymi on varmasti hiljasempi kun reeniksellä, eli sinne riittää ne samat kamat 100% varmuudella. Tai muuten ravintoloitsja melki viskaa pihalle kesken keikan....
Mange
12.01.2009 16:25:30
Itse ajan basson PA:n läpi jos vasta jos/kun PA:n teho on vähintään parituhatta wattia. Oma vahvari (Yamaha BBT500H) on 500W ja käytän sen kanssa 4x10 ja 2x10 kaapit.

Kun vanhassa bändissäni käytin pienempi vahvari ja suurempi PA, laitoin aina basson PA:n kautta. Usein juuri niin kuin ylhäällä mainittiin, eli basso->aktiivi-DI (+20dB)->mikseri->aux out (pre)->bassovahvistin. Tosiaan ei siitä syystä että mikseristä pystyi säätämään vahvistimen volumi, vaan koska vahvistimen line out oli paska. Olisin voinut käyttää mikkiä, mutta sitä en silloin keksinyt... ;-)

Mielestäni nykyinen käytäntöni toimii varsin hyvin. Bassovahvistimethan ovat suunniteltuja juuri basson toistoon, joten siitähän pitäisi tulla paras mahdollinen bassosoundi. Kunhan vaan tehoa siinä on riittävästi että se pärjää PA:n kanssa.
miffe
14.01.2009 20:13:15
Olisin voinut käyttää mikkiä, mutta sitä en silloin keksinyt... ;-)

Niin, tai sitten siitä di-boksin linkkiulostulosta plugijohdolla bassovahvistimeen.

Bassovahvistimethan ovat suunniteltuja juuri basson toistoon, joten siitähän pitäisi tulla paras mahdollinen bassosoundi. Kunhan vaan tehoa siinä on riittävästi että se pärjää PA:n kanssa.

Jos se PA sinne on roudattu, niin minkä h-vetin takia niiden bassokamojen tarvii olla tarpeettoman lujalla? Mä ole todistanu tilanteita, joissa isoissa ulkoilmakekkereissä on jäänyt vähintääkin riittävä PA vaisuksi, kun se basso on tunkenut sieltä rantasaunaseinästä suoraan ja kaikkiin mikkeihin vuotona. Ei kiva.

Niin ja olen minä ollut isossa teltassa miksaustiskin äärellä, kun basisti alkoi veivata lavalla. Se tiski alkoi tärisemään, eikä PA:sta tullut vielä mitään.
turkulainen
cozmo
09.02.2009 23:04:13

Nostetaanpas.
Lievästi asiaa sivuten kysyisin seuraavaa. Onko täysin tuhoon tuomittu idea lähteä keikalle ilman basistia? Voidaanko miksaamalla ja kitaravahvistimien ruuvaamisella paikata tarpeeksi?

Kauhein skenaario. Ei normaalitilanteessa todellakaan voi. Jollei kitaristilla ole todella tiputettu vire ja soittele simppeleitä bassolinjatyyppisiä juttuja. Mutta jos kitaristi soittaa mitään mitä kitaralla soitellaan, niin kitaravahvistimen ruuvaaminen ainoastaan lisää ahdinkoa. Ei sillä kyllä sitä soitellaan keikoilla syntikalla vasurilla bassoja.
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Marzi
09.02.2009 23:45:39

Nostetaanpas.
Lievästi asiaa sivuten kysyisin seuraavaa. Onko täysin tuhoon tuomittu idea lähteä keikalle ilman basistia? Voidaanko miksaamalla ja kitaravahvistimien ruuvaamisella paikata tarpeeksi?

White Stripes anyone? :)

Oktaaverikikkailulla voi päästä lähelle(EHX POG) basson maisemaa, mut nää on aika erikoishommia. Musatyylistä ja siitä mitä haetaan riippuen voi ja ei voi. Normaalisti ei voi.

POG -kikkailu on sitäpaitsi joskus ihan hauskaa. Puhdas soundi toiseen styrkkariin ja efektoitu toiseen. Tuloksena kitaraa ja baritonibassorölöä. Ihkua.
Liikaa on tarpeeksi.
Mange
10.02.2009 11:30:24 (muokattu 10.02.2009 11:31:00)
Nostetaanpas.

Ei onnistu. Ainut tapa millä se voisi onnistua on, että kosketinsoittaja (jos sellainen löytyy) soittaa bassolinjat. Ei ilman niitä bassosoundeja pärjäile. Kitarasta ei saa koskaan bassotaajuuksia aikaan vaikka miten ruuvataan. Poikkeuksia tietysti löytyy mutta noin yleisesti, kun pohja puuttuu musiikista niin mikän ei kuulostaa hyvältä.

/basisti.
humppahanuristi
10.02.2009 11:35:58

Nostetaanpas.

Tuohan riippuu ihan musiikkityylistä ja sitten vielä soittajan taidoista. Ei niinkään vahvistimien ruuvaamisesta.

Kyllä jotain kevyempää musiikkia pystyy vetämään ihan ilman bassoa.

Puimuribluesissa viime syksynä oli eräskin duo (en muista nimiä), kitaralla ja huuliharpulla vetivät eikä edes kaivannut bassoa.
Humpasta rautalankaan...
Perza
10.02.2009 21:11:47
Tuohan riippuu ihan musiikkityylistä ja sitten vielä soittajan taidoista. Ei niinkään vahvistimien ruuvaamisesta.

Kyllä jotain kevyempää musiikkia pystyy vetämään ihan ilman bassoa.

Puimuribluesissa viime syksynä oli eräskin duo (en muista nimiä), kitaralla ja huuliharpulla vetivät eikä edes kaivannut bassoa.

Niin no onhan nuita kitara duuoja pilvinpimein suomen maassa. Joitaki hyviä jopa akkari piano juttujaki, mut sitähän tässä ei nyt haettu vaan koko perus bändiä ilman basistia!!!!!
GAS Is My Busines And Busines Is Shit!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)