Sammy Spikez 09.02.2009 15:36:57 | |
---|
Bändin basistin kaappista rupes ylärivin vasen elementti pärisemään joku aika sitten ja tutkailtiin asiaa porukalla (tyhmät päät yhteen). Ekaks huomattiin että ne kaks kuparijohtoa, jotka menee navoista kartioon, ottivat siihen kartioon kiinni ja ajateltiin tätä viaksi. Kolvilla irti, aavistuksen lyhyemmäksi ja uudestaan kiinni. Eq:lla alapäätä pois ni tilanne parani joksikin aikaa, kunnes rupesi pärisemään molemmat ylärivissä samalla tavalla. Sitten pitikin jo tutkia että onko elementit kunnossa. Ripustukset OK, keskikuppi OK, johdot OK. Mutta sitten kun painaa kevyesti kädellä elementtejä sisään niin molemmista kuuluu samanlainen rahina kuin hiekkap*illujen kulkueessa hämeenkadulla. Jos oon oikein tajunnu, niin tämähän viittais siihen että puhekelat ois jekissä? Kaveri on hommaamassa uusia bassokamoja kunhan saa tarpeeksi kieloja kasaan mutta voikos/uskaltaako tuota kaappia nyt käyttää treeneissä siihen asti? Vahvistin Hartke 3500, 350 wattia 4 ohmiin/240 8ohmiin. Jos loput kaksi kaiutinta laittaa rinnan niin sehän sanoo että..hmm..4 ohmia ja tehonkesto 200w tehtaan spekseillä? Taitaa vaan ruveta olemaan riskirajoilla tai reilusti ylikin, jos basisti vääntää kadonneen äänenpaineen perässä vahvistimesta hanat auki. Tai sitten liimata mastervola yhteen kohtaan ja lyödä näpeille jos yrittää koskea. Mitä on tietäjät mieltä? Toivottavasti saa tekstistä selvän. Nimimerkillä Mennäänkö metsään? |
ubik 09.02.2009 16:13:35 | |
---|
paha sanoa muutaku se et jos kajari kikkailee ni ei se ainakaa vahvistimee vaikuta |
Teijo K. 09.02.2009 16:27:07 | |
---|
paha sanoa muutaku se et jos kajari kikkailee ni ei se ainakaa vahvistimee vaikuta Ellei se kajari mene oikosulkuun, mikä on täysin mahdollista. Sit voi kärsiä vahvistinkin. Aina saa kärsiä ja hävetä. |
Jos loput kaksi kaiutinta laittaa rinnan niin sehän sanoo että..hmm..4 ohmia ja tehonkesto 200w tehtaan spekseillä? Vaihtoehto B on kytkeä loput kaksi hengissä olevaa elementtiä sarjaan, jolloin kokonais-imbedanssiksi tulee 16 ohmia. Silloin on suojassa sekä kaappi että vahvistin. Kyllä siitä silti ääntä lähtee treenikselle. "Bass sings Bles-sings" |
Sammy Spikez 09.02.2009 18:15:24 | |
---|
Vaihtoehto B on kytkeä loput kaksi hengissä olevaa elementtiä sarjaan... Joo tuo kävi itelläkin mielessä. Pitää kokeilla eka tuota 16 ohmin kytköstä ja miettii sit uudestaan... Kiitos vastauksista. |
UncleFester 09.02.2009 18:32:03 | |
---|
Ihan vain mielenkiinnosta mietin että mikäköhön tuon puhekelan rikkoutumisen voi aiheuttaa? Rock'n'roll ain't no riddle, man |
Sax-pappa 10.02.2009 09:52:16 | |
---|
Ihan vain mielenkiinnosta mietin että mikäköhön tuon puhekelan rikkoutumisen voi aiheuttaa? Arvaus on, että ylikuumeneminen (yliteho) on aiheuttanut muodonmuutoksen. Ahtaassa raossahan tuo liikkuu. |
Juhan 10.02.2009 15:23:17 | |
---|
Minulla oli aikoinaan samainen ongelma ja taisin saada takuuseen uuden kaiuttimen. Kun otin "rikkoontuneen" kaiuttimen irti aloin painella kartiota varovasti ääriasentoihinsa ja hups vaan, rahina hävisi... Laitoin saman elementin takaisin kiinni ja on pelannut moitteettomasti kolmisen vuotta sen jälkeen... |
L.Ruoska 11.02.2009 18:22:39 | |
---|
Minulla oli aikoinaan samainen ongelma ja taisin saada takuuseen uuden kaiuttimen. Kun otin "rikkoontuneen" kaiuttimen irti aloin painella kartiota varovasti ääriasentoihinsa ja hups vaan, rahina hävisi... Laitoin saman elementin takaisin kiinni ja on pelannut moitteettomasti kolmisen vuotta sen jälkeen... Hyvä pointti, mulla levisi pari vuotta sitten Hartken Kickback 15 alukartiokaiutin. En nähnyt siinä päällepäin mitään vikaan, joten kartio itse ainakin oli ehjä. Ehkäpä senkin olisi tekohengittänyt tuolleen, jos se olikin vain vetänyt itsensä vähän jongiin ja jäänyt jumiin tai jotain.. Myynnissä erinomainen japsi Ibanez Soundgear Duncanin mikeillä ja preampilla. Katso mun Tori-ilmoitukset :) |
Jooba 11.02.2009 20:09:25 | |
---|
Hartken kaapit ovat jotenkin hieman herkkiä kaikille vioille. Itsellä käynyt sama homma yhden mallin kanssa. Luulin sen ekaksi menneen paskaksi koska kuljetin sitö normiasennossa missä soitankin, tai näin musiikkiliikkeen myyjät väitti, mutta nyt kun ostin ebs:n ja kysyin, että tarviiko kuljettaa selällään tai mahallaan niin tyyppi hämmästeli, että mikäs juttu tuo on olevinaan =/ paska mikä paska. |
Ginga 11.02.2009 20:21:44 | |
---|
Hartken kaapit ovat jotenkin hieman herkkiä kaikille vioille. Itsellä käynyt sama homma yhden mallin kanssa. Luulin sen ekaksi menneen paskaksi koska kuljetin sitö normiasennossa missä soitankin, tai näin musiikkiliikkeen myyjät väitti, mutta nyt kun ostin ebs:n ja kysyin, että tarviiko kuljettaa selällään tai mahallaan niin tyyppi hämmästeli, että mikäs juttu tuo on olevinaan =/ paska mikä paska. ... kiitos tästä. |
helperi 12.02.2009 16:04:47 | |
---|
Itselle soittelu uran alussa kummisetä neuvoi että kannattaa komboa tai kaiutinta kuljettaa aina naamallaan tai selällään. Silloin töyssyissä kaiuttimen liikerata on luonnollinen ja ei pääse vaurioita tulemaan. Itselläkin EBS:n kaappi ja kyllä sitä kuljetan aina mahdollisuuksien mukaan naamallaan tai selällään. En sitten tiedä onko tuolla mitään tekemistä tämän päivän kaiuttimien kanssa mutta varma on aina varmaa. On päiviä jolloin... |
Teijo K. 12.02.2009 18:49:02 | |
---|
Itselle soittelu uran alussa kummisetä neuvoi että kannattaa komboa tai kaiutinta kuljettaa aina naamallaan tai selällään. Silloin töyssyissä kaiuttimen liikerata on luonnollinen ja ei pääse vaurioita tulemaan. Itselläkin EBS:n kaappi ja kyllä sitä kuljetan aina mahdollisuuksien mukaan naamallaan tai selällään. En sitten tiedä onko tuolla mitään tekemistä tämän päivän kaiuttimien kanssa mutta varma on aina varmaa. Mielestäni puhdasta höpsismiä. Jos tuo pitäisi paikkaansa niin niitähän pitäisi käyttääkin selällään. Aina saa kärsiä ja hävetä. |
Jooba 12.02.2009 19:43:56 (muokattu 12.02.2009 19:45:42) | |
---|
... kiitos tästä. En siis tarkoita, että Hartkea ei kannata ostaa, ei =D vaan että jos ei kamojaan ole välttämätön pakko roudata miten sattuu niin kyllä nuo sillon kestää. Ei mullakaan mitään vikaa ollut sen jälkeen kun rupesin kuljettaa selällään ja mahallaan. EDIT: Tai no niin, paska mikä paska. Vaikka en ota vieläkään sitä riskiä, että elementit menisi paskaksi niin pyrin kyllä kuljettamaan tuotakin Neo kaappia aina selällään tai mahallaa. Vai voiko joku todistaa, että se on täysin palturia? Jos voi niin se olisi suuri kiitos. |
Ginga 12.02.2009 22:42:35 | |
---|
En siis tarkoita, että Hartkea ei kannata ostaa, ei =D vaan että jos ei kamojaan ole välttämätön pakko roudata miten sattuu niin kyllä nuo sillon kestää. Ei mullakaan mitään vikaa ollut sen jälkeen kun rupesin kuljettaa selällään ja mahallaan. EDIT: Tai no niin, paska mikä paska. :D selvä juttu, keskityin epäolennaiseen. Mutta jatkakaa. |
Pallisti 13.02.2009 17:12:54 | |
---|
En tiedä, onko noissa puhekelajutuissa nupilla mitään tekoa, mutta mulla oli Hartke 3500 -nuppi ja aina oli kaappien kanssa ongelmia. Nyt on Ampeg, eikä ikinä ole ongelmia (kopkopkop puuta). |
unser_charly 15.02.2009 16:53:05 | |
---|
Mulla VX3500 kombosta meni taannoin kaikki elementit paskaksi. Rikkoontui kaverin soittaessa. llmeisesti sen takia kun compression oli pois päältä. Manuaalista katoin myöhemmin, että Compression myös suojaa elementtejä, että näin. Takuu ei kyllä mun tapauksessa maksanut mitään, ei kuulemma kata elementtejä. Melko pettynyt oon kyllä Hartkeeni. Onneksi sitä ei oo tarvinnu enää käyttää.. |
tuomheik 15.04.2009 14:05:23 | |
---|
Moi, mulla on 2*10 Hartke Combo ja toisessa kartiossa " pörisee". En ole vielä tutkinut asiaa, mutta jos kartion vaihto tulee kyseeseen niin onko antaa vinkkejä mistä kartio kannattaisi hommata mahd. edullisesti Tuomas |
UncleFester 15.04.2009 14:29:42 | |
---|
tuomheik: Moi, mulla on 2*10 Hartke Combo ja toisessa kartiossa " pörisee". En ole vielä tutkinut asiaa, mutta jos kartion vaihto tulee kyseeseen niin onko antaa vinkkejä mistä kartio kannattaisi hommata mahd. edullisesti Tuomas Kantsii aluksi kiristellä ruuvit siitä elementistä ja kattella että pöriseekö vielä. maihinnousu.net/superbullets |
reos 15.04.2009 14:33:27 | |
---|
Pallisti: En tiedä, onko noissa puhekelajutuissa nupilla mitään tekoa, mutta mulla oli Hartke 3500 -nuppi ja aina oli kaappien kanssa ongelmia. Nyt on Ampeg, eikä ikinä ole ongelmia (kopkopkop puuta). Itellä kanssa just toi HA3500 mosfettimalli töräytteli 15" elementin ruvelle. Availin kaapin ja ei mitään vikaa näkyny, kunnes treenien lopuks lävähti oikein kunnolla. Sitte ku katsottiin niin oli kokonaan johtoakin irronnut. Tinaa vaan ja paikalle, siitä lähtien on toiminut taas. Tosin sen jälkeen on pidetty sopivasti kompuraa päällä. "Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet
"Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen |