Aihe: Blues-skaalojen sormitukset
1
M_Rouge
08.02.2009 21:12:31
Tietäisikö joku sivua tai kirjaa missä olisi kerrottu kahden oktaavin blues-skaalojen sormitukset jokaisessa sävellajissa molemmille käsille. Löysin netistä ainoastaan yhden oktaavin skaalat ja vain oikealle kädelle. Tarttis juuri hieman tietoa miten vasemmankäden sormitukset menee tai olisi järkevin soittaa.
M_Rouge
09.02.2009 00:48:56
http://www.musical-music-scales.com/tmmsb.htm
Tossa mun pianon vieressä sattui olemaan sellainen kirja ja siitä kopion tuon linkin.

Katsos kun en törmännyt itse kyseiseen sivuun. Tuohan vaikuttaa hyvältä. Saakohan tuota ostettua painettuna versiona? Tietenkin voisi tilata ja tulostaa tarvittaessa. Ei ole paha hintakaan enää kun 12$. PayPalin kautta näyttää myös toimivan. Thanks!
onni
09.02.2009 02:36:31
Täytyy muistaa ettei kirjoista ei löydy ehdotonta totuutta.
Mulla ainakin on sormitukset muuttunut siitä mitä aikoinaan opiskelin.
Ota lisää!!!
baron
09.02.2009 08:52:14

Katsos kun en törmännyt itse kyseiseen sivuun. Tuohan vaikuttaa hyvältä. Saakohan tuota ostettua painettuna versiona? Tietenkin voisi tilata ja tulostaa tarvittaessa. Ei ole paha hintakaan enää kun 12$. PayPalin kautta näyttää myös toimivan. Thanks!

Mä ainaskin printtasin sen PDF-nettiversion. 54 sivua.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
09.02.2009 08:54:01

Täytyy muistaa ettei kirjoista ei löydy ehdotonta totuutta.
Mulla ainakin on sormitukset muuttunut siitä mitä aikoinaan opiskelin.

Musta tollaisen kirjan idis on että löytää ainaskin yhden toimivan version. Jos sattuu keksimään omille sormille paremmin toimivan niin ilman muuta se, eihän noissa mitään absoluuttista totuutta ole.
En mä sitä enää juuri käytä, oleellista on keksiä periaatteet, joita voi sitten soveltaa mihin tahansa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
M_Rouge
09.02.2009 11:54:07 (muokattu 09.02.2009 11:57:20)
Musta tollaisen kirjan idis on että löytää ainaskin yhden toimivan version. Jos sattuu keksimään omille sormille paremmin toimivan niin ilman muuta se, eihän noissa mitään absoluuttista totuutta ole.

Ainakin itse voin sanoa, että kun tietyn skaalan sormitus on taltioitunut lihasmuistiin, on helppoa ja joustavaa käyttää skaalaa imrovisoidessa hyödyksi, soitti skaalasta sitten mitä nuotteja tahansa missä tahansa järjestyksessä. Ja ihan jokapäiväisessä soitossa, ilman että välttämättä ensimmäiseksi miettisi mikä skaala on pohjalla. Sormet hakeutuu automaattisesti joustavasti oikeille koskettimille. Erityisesti vähintaan kahden oktaavin juoksutukset molemmilla käsillä ovat itselleni olleet hyödyksi. Minusta ne tietyt "oikeat" sormitukset ovat kyllä kaiken a ja o.
uneksija
09.02.2009 12:59:17
koskettimille. Erityisesti vähintaan kahden oktaavin juoksutukset molemmilla käsillä ovat itselleni olleet hyödyksi. Minusta ne tietyt "oikeat" sormitukset ovat kyllä kaiken a ja o.

Jesh, mutta kaikki riippuu kuitenkin loppupeleissä tilanteesta... Noi on hyvä oppia, mutta ne pätee nimenomaan vaan niihin juoksutuksiin. Joskus pitää vaan itse miettiä, mikä sormitus ois paras johonkin melodiaan tai riffiin.

Nojoo, tää mun kommentti on vähän niinkun että pitää hengittää ettei kuole :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)