Aihe: Sonar le 6, Edirol ja viive koskettimissa
1
cjomett
08.02.2009 09:20:33
Sain jo hyvää apua täältä paketia asentaessa.

Pääpiirteittäin ohjelman käyttöidean olen jo omaksunut.

Mitähän pitäisi tehdä, kun koskettimistolta soitettaessa äänet tulevat viiveellä?

Entä miten sais General midin asettamaan suoraan virtuaalisyntikan äänet kuta kuinkin kohdalleen.

En ilmeisesti osaa tehdä vst-raitaa oikein, kun aina kun liitän sellaisen mukaan tulee toinenkin raita. (midi ja syntikkaraita)
juha_p
08.02.2009 10:43:41 (muokattu 08.02.2009 10:44:47)
Sain jo hyvää apua täältä paketia asentaessa.

Pääpiirteittäin ohjelman käyttöidean olen jo omaksunut.

Mitähän pitäisi tehdä, kun koskettimistolta soitettaessa äänet tulevat viiveellä?

Entä miten sais General midin asettamaan suoraan virtuaalisyntikan äänet kuta kuinkin kohdalleen.

En ilmeisesti osaa tehdä vst-raitaa oikein, kun aina kun liitän sellaisen mukaan tulee toinenkin raita. (midi ja syntikkaraita)

Viive ... jos tarkoitat että olet asettanut MIDI raidalle jonkin VSTi/DXi instrumentin ja sitten kuulet sen ulostulon viiveellä ... tähän on ratkaisuna ASIO ajurit ja alemmat latency asetukset (ASIO Control panel -painike siellä Sonarin Audio optioissa).

GM juttuasi en nyt oikein ymmärtänyt. Ilmeisesti liittyy tuohon viiveeseen. Kiipparilta syotetty MIDI data tallentuu raidalle aina samanlailla huolimatta siitä, onko raidalle lisätty VSTi/DXi tai ei. Se ero (GM ja plugarin välille) toistettaessa tulee latenssi asetuksista jolloin VSTi/DXi saattaa kuulua hieman myöhemmin.

Sonarissa kun lisäät VSTi/DXi instrumentin niin samalla pitää tulla sille vastaava(t) audio raidat myös. Ne tarvitaan jotta voit asettaa raidan ulostulokanavan (äänikortti tai "routetus") ja myös lisätä raidalle mahdolliset lisä efektit (FX slot).

Vielä täsmennyksenä että äänikortti on Terratec fire6 24/96 ja kiippari on koneessa kiinni USB-piuhalla.

Olisiko perinteinen Midi nopeampi vai hitaampi.

USB MIDI:n pitäisi itsessään olla jokseenkin viiveetön jos on oikein "routettu".

t. Juha
cjomett
08.02.2009 17:39:50
Viiveella tarkoitan sitä, jos soittaa koskettimilta reaaliaikaisesti, niin äänet tulevat kaiuttimesta viiveellä. Täytyy tutkia noita asetuksia. Hyvä tietää, että viive ei ole USB:ssä.

GM-jutulla tarkoitin sitä, että jos esim ch 1 kanavalla olisi piano-ääni, niin ohjelma etsisi automaattisesti sille VST-soitimen pianon. Itse kun joudun aiknakin asentamaan jokaiselle kanavalle soittimen erikseen. Olisi siis kätevää saada asetukset ensin sinepäin, ennen kuin alan niitä parantelemaan.

Yleisesti ideana minulla on rakentaa tietokoneesta kosketinsoitin.
Kalmo
09.02.2009 09:43:28
No entäs kun käytät sampleriä tai softasyntikoita, jotka eivät GM:n soitinjärjestyksestä piittaa? Kun pääset pykälän eteenpäin, se on normaalitilanne. Luulen, että SONAR LE:ssäkin voi tehdä itse "Track Template" projekteja, jolloin kaikki perusasiat ovat paikallaan, kun avaat itse räätälöidyn Templaten.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)