Aihe: Marshall Blues Breaker I DIY 1 | |
---|---|
![]() 06.02.2009 10:22:31 | |
Onko joku väsännyt kyseistä pedaalia?!? Koitin kittiä etsiä googlella + perinteiset saksan sivut, mutta ei tähän hätään löytynyt mistään. Tämä herätti mielenkiinnon. (blues tubes - boxi) http://www.youtube.com/watch?v=DGj9 … E367E15&playnext=1&index=72 | |
![]() 07.02.2009 11:31:58 | |
Itsekin tuon videon pari viikkoa takaperin huomasin ja kiinnostus kyllä heräsi.. Generalguitargadgets.comissa on ainakin tämmöinen kitti tarjolla ja saahan sieltä pelkän valmiin piirilevynkin tilattua, jos haluaa osat hommata muualta. http://www.generalguitargadgets.com … option=com_virtuemart&Itemid=45 Pkzi impli ukr | |
![]() 08.02.2009 01:26:52 | |
Mulla on tuo ggg malli ite väsättynä. Ihan kiva pedaali, ei hirveästi kokemusta käytöstä kun basisti olen, mutta piti päästä jotain askartelemaan eikä tuolla oikein bassopedaaleja ollut :) | |
![]() 10.02.2009 10:05:11 | |
Tämän keskustelun pohjalta päätin itsekin tilata GGL:tä kyseisen rakennussarjan. Toivotaan, että taikasavut pysyvät laatikon sisällä kokoamisen jälkeen. | |
![]() 02.03.2009 20:56:35 | |
Viikonloppuna kasasin GGG:ltä tilatun rakennussarjan. Kasaaminen oli helppo operaatioa. Kasaaminen pitäisi onnistua selkeiden ohjeiden avulla myös sellaiselta henkilöltä, joka ei ole sähköprojektien kanssa aikaisemmin ollut tekemisissä. Jakit, potikat ja kytkin olivat jämäkkää tekoa. Piirilevyn selkeät merkinnät auttavat myös kasaamisessa. Testasin purkkia Uraltonen vahvistimella kanssa ja soundi oli kyllä varsin messevä ainakin kotisoitteluun. Omasta puolestani voin suositella myös muille tätä rakennussarjaa. | |
![]() 03.03.2009 00:43:38 (muokattu 03.03.2009 00:54:18) | |
Tuota skemaa hiukan tutkiskelin..... Noin niinkuin tekniikkamielessä ja ..... Käytetty operaatiovahvistin TL072 on ihan hyvä valinta tällaiseen koska on aika pienikohinainen ja ei ole mikään patterisyöppö. Toisaalta piirin "Maximum Peak Output Voltage Swing" on 10 kilo-ohmin kuormaan +/-12V jos käyttöjännite on +/-15V. Se siis jää 3 volttia jännitelähteen "reunoista". Tässä tapauksessa piirin käyttöjännite on 9V-0.7V = 8.3V ja kun tuosta poistetaan 3 volttia reunastaan eli 6 volttia jää jäljelle 2.3V. Riittääkö? ... Niukin-Naukin. Patterin kanssa on sarjassa diodi. Tämä on tietenkin siksi että 9 voltin patteria tulee helposti sovittaneeksi väärin päin. Schottky diodi antaisi puoli volttia enemmän jännitettä itse laitteelle. Käytännössä pidentää patterin ikää todella paljon. Piiri kuluttaa sähköä noin 5mA ja tuo ledi noin 7mA. Tuon piirin virrankulutukselle ei voi tehdä mitään mutta jos tuon ledin vaihtaa superkirkkaaseen ja vastuksen R18 (ledin kanssa sarjassa) tilalle 22 kiloisen niin virrankulutus putoaa noin puoleen ja ledi on edelleen yhtä kirkas. Kytkennässä tehdään kahdella vastuksella "puolivälin" jännite VREF.. Tätä VREF jännitettä sitten suodatetaan elektrolyytillä C11 joka on 100uF alumiini elko. Jos tuo elko on yli 6V jännitteelle speksattu niin se alkaa vuotamaan ajan mittaan. Tämä taas tarkoittaa että tuo VREF ajautuu liian alas. Lyytti kannattaa korvata 100u/16V tippatantaalilla. Tuohon on ollut pakko laittaa noin iso kapasitanssi koska lähtöpiirin suodatus nojaa siihen - itse olisin tehnyt tämänkin hiukan toisin. Stereojakin käyttö virtakytkimenä on makuasia. Itse en näin tekisi. TL072 datalehti: http://furpile.com/Literature/Opera … onalAmplifier/TEX/eng/opa/TL074.pdf Halvalla menee mutta menköön | |
![]() 03.03.2009 08:47:29 | |
eskoilola: Tuota skemaa hiukan tutkiskelin..... Noin niinkuin tekniikkamielessä ja ..... Hyvä kun on asiantuntija kehissä. Just tätä kittiä ei mulla ole, mutta yksi overdrive kyllä. Pari kysymystä: Käytetty operaatiovahvistin TL072 on ihan hyvä valinta tällaiseen koska on aika pienikohinainen ja ei ole mikään patterisyöppö. Toisaalta piirin "Maximum Peak Output Voltage Swing" on 10 kilo-ohmin kuormaan +/-12V jos käyttöjännite on +/-15V. Se siis jää 3 volttia jännitelähteen "reunoista". Tässä tapauksessa piirin käyttöjännite on 9V-0.7V = 8.3V ja kun tuosta poistetaan 3 volttia reunastaan eli 6 volttia jää jäljelle 2.3V. Riittääkö? ... Niukin-Naukin. Mihin alhainen käyttöjännite vaikuttaa? Lisääkö kohinasuhdetta vai muuttaako "säröytymispistettä" tms? Mitäs tolle kannattais tehdä; vaihtaa opari vai lisätä jotenkin käyttöjännitettä? Patterin kanssa on sarjassa diodi. Tämä on tietenkin siksi että 9 voltin patteria tulee helposti sovittaneeksi väärin päin. Schottky diodi antaisi puoli volttia enemmän jännitettä itse laitteelle. Käytännössä pidentää patterin ikää todella paljon. Hyvä huomio, täytyy pistää muistiin. Piiri kuluttaa sähköä noin 5mA ja tuo ledi noin 7mA. Tuon piirin virrankulutukselle ei voi tehdä mitään mutta jos tuon ledin vaihtaa superkirkkaaseen ja vastuksen R18 (ledin kanssa sarjassa) tilalle 22 kiloisen niin virrankulutus putoaa noin puoleen ja ledi on edelleen yhtä kirkas. Kuin myös muistiin. Kytkennässä tehdään kahdella vastuksella "puolivälin" jännite VREF.. Tätä VREF jännitettä sitten suodatetaan elektrolyytillä C11 joka on 100uF alumiini elko. Jos tuo elko on yli 6V jännitteelle speksattu niin se alkaa vuotamaan ajan mittaan. Tämä taas tarkoittaa että tuo VREF ajautuu liian alas. Lyytti kannattaa korvata 100u/16V tippatantaalilla. Tuohon on ollut pakko laittaa noin iso kapasitanssi koska lähtöpiirin suodatus nojaa siihen - itse olisin tehnyt tämänkin hiukan toisin. ...ja lisää muistiinpanoja... Stereojakin käyttö virtakytkimenä on makuasia. Itse en näin tekisi. Miten hoitaisit tuon virtakytkinasian? Ville | |
![]() 03.03.2009 14:56:49 | |
Miten hoitaisit tuon virtakytkinasian? Kyllähän tuo jakin käyttö kytkimenä on kitarapedaaleissa käytännön standardi. Jos vehje on kiinni pedaalilaudassa, ei sisällä kuitenkaan ole patteria, jolloin kytkimen puute ei edes haittaa. | |
![]() 03.03.2009 15:09:08 | |
maza: Kyllähän tuo jakin käyttö kytkimenä on kitarapedaaleissa käytännön standardi. Jos vehje on kiinni pedaalilaudassa, ei sisällä kuitenkaan ole patteria, jolloin kytkimen puute ei edes haittaa. Lisäys, että tohon kannattaa yhdistää myös kytkin virtaliittimeen. Eli jos virtaliitin on paikallaan, ohitetaan paristo kytkennästä. Näin ollen spedussa voi olla paristo sisällä ja input-jakissa plugi, eikä paristo tyhjene itsekseen pedaalilaudassa, kunhan myös virtajakissa on liitin. Ville | |
![]() 03.03.2009 15:24:33 | |
eskoilola: Tuota skemaa hiukan tutkiskelin..... Noin niinkuin tekniikkamielessä ja ..... Käytetty operaatiovahvistin TL072 on ihan hyvä valinta tällaiseen koska on aika pienikohinainen ja ei ole mikään patterisyöppö. Toisaalta piirin "Maximum Peak Output Voltage Swing" on 10 kilo-ohmin kuormaan +/-12V jos käyttöjännite on +/-15V. Se siis jää 3 volttia jännitelähteen "reunoista". Tässä tapauksessa piirin käyttöjännite on 9V-0.7V = 8.3V ja kun tuosta poistetaan 3 volttia reunastaan eli 6 volttia jää jäljelle 2.3V. Riittääkö? ... Niukin-Naukin. TL072 datalehti: http://furpile.com/Literature/Opera … onalAmplifier/TEX/eng/opa/TL074.pdf Sitä datalehteä täytyy katsoa vähän pidemmälle. Siellä on nimittäin sellainen käppyrä jonka otsikkona on MAXIMUM PEAK OUTPUT VOLTAGE vs SUPPLY VOLTAGE, jonka mukaan +/- 4V käyttöjänniteellä ulostulojännite on yli +/- 2,5V ehkä lähemmäs +/- 3V. Eli 8V jännitteellä jää jäljelle n. 5V-6V minkä pitäisi riittää ihan hyvin. Tälle ei siis välttämättä tarvitse tehdä mitään. Samanlaisia kytkentöjä on käytännössä kaikissa kitaraefekteissä, ja hyvin tuntuvat toimivan. | |
![]() 04.03.2009 15:54:43 | |
Tälle ei siis välttämättä tarvitse tehdä mitään. Samanlaisia kytkentöjä on käytännössä kaikissa kitaraefekteissä, ja hyvin tuntuvat toimivan. Kappas..... Sisälukutaitoni on näemmä päässyt hapettumaan.... Huomasithan myös että tuo "käyrä" onkin itseasiassa suora joten pelivara loppunee nopeasti patterin kuluessa. En yhtään epäillytkään etteikö tuo toimisi - lähinnä olen huolissani laitteen virrankulutuksesta - noi 9 voltin patterit EI OLE halpoja ja vaikka olisivatkin niin se patteri lopahtaa varmasti just silloin kun lähin seuraava voisi yhtä hyvin olla kuussa. Lisäksi toi speksi loppuu jonnekin 7 voltin (+/-3.5V) korville joka kansankielellä tarkoittanee sitä että tuon jännitteen alapuolella valmistaja ei takaa mitään. No - tuossa pisteessä taitaa se patterikin jo olla aikalailla entinen. Tuosta virran kytkemisestä plugilla sen verran että olen hiukan vainoharhainen aina kun on mahdollisuus tunkea fettivahvistimen inputtiin jännite. Olkoonkin että tässä on kyse junction fetistä joka on paljon kestävämpi kuin metallioksidi eristeinen (MOSFET) kaverinsa. Halvalla menee mutta menköön | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)