Aihe: Vanhan LP-mallisen kitaran kunnostusprojekti
1 2
jyrkalt
07.02.2009 15:36:51
Virittimistä voisin sanoa että vika ei välttis oo niissä.
Ettei vaan satula hirttäs kieliä ? Siitä selviää tietty satulaa viilaamalla.
superfly
07.02.2009 15:52:23 (muokattu 07.02.2009 15:52:58)
Jeps, vireongelma kuulostaa siltä että satula jumittaa ja kieli ei pääse luistamaan kunnolla. Todetaan useampaan kertaa se että menee jakeluun :) Tapit siis saattaa hyvinkin olla ihan pelikunnossa.
Killing internet dragons is serious business!
pekurides
07.02.2009 15:58:10

Elä vaan hyvä ihminen mene sitä maalilemaan tms. Tuon ikäisessä kepissä kuuluukin olla jo hiukan käytön jälkiä!
(toiset maksavat jopa huikeita summia valmiiksi naarmutetuista reliceistä :)

juu, Virittimet ja satula ainakin heti vaihtoon ja samantien se mesinkinen tai sitten teetät kunnon luusatulan... se kyllä maksapi jonnin verran.

Jos alkuperäinen lookki ei ole must niin minä ainakin tykkään lukittavista virittimistä, paljon helpompi vaihtaa kielet sekä ei tarvi niin montaa kierrosta tapin ympärille joka taas vaikuttaa pikkasen vireen pitävyyteen kielten venyessä.
Planet wavewsilla tais olla malli joka katkaisee vielä ylimääräiset kielenpätkät pois.

mikit myös todennäköisesti ehdoton päivityksen paikka.

Et kertonut nihin musatyyliin niin ei voi auttaa siinä.
osta torilta vaikka käytetty gibsonin setti kromikuorilla.

Jos tallassa ei suurempia kulumia paloissa niin ... no ei ne tallapalat paljoa maksa kunhan vain löydät sopivat.... yksi mukaan ja vaikka millbrookkiin vertaamaan.

Ellet ole ihan varma että tuo on tosian ABR-1 mallinen ?

Graphtechit myös ihan hyvät, itellä kiinni ja ehkä pehmensi saundia niin voisi toimia sen messinkisatulan kanssa?

CTS-potikat tilalle kitarapajasta vielä kun niitä saa.

tässä jotain ajatuksia mitä itse tekisin.. :) -p-
Tunteella päin vittua.
s151669
07.02.2009 16:03:22

Väärä alue, elektroniikka ja soitinrakennus sopisi paremmin...

1. Viritystapit
Eivät oikein pidä virettä enää. Kun niitä vääntää pikkasen, ei tapahdu mitään, mutta jossain vaiheessa se aina "hyppää" yhtäkkiä,

Ei kun satula, kuten jo muutkin ovat sanoneet.

2. Elektroniikat
Mikit eivät oikein miellytä ja muutenkin tuntuu että säätimet ym. ovat aikansa eläneet. Tuossa on hieman halpisteltu normi-lp:stä: kaikki elektroniikat ovat saman luukun takana, mikkivalitsin ei siis ole siellä missä se yleensä lespoissa on.

Mikä mättää ? Jos potikat eivät rahise tai kytkimet pätki, niin turha niille mitään on tehdä. Mikä vika mikeissä ? Tunkkaisuutta saa pois puolittamalla kerran tai kahdesti tonekonkan koon. Ja missäs se mikkikytkin SG:ssä on ?

3. Mahdollisesti jotain pintakäsittelyä
Kitarassa on pieniä naarmuja, ja pari isompaa kolhua. Tämän pintakäsittelyhommankin mielelläni tekisin itse, mutta voitte antaa jotain hyviä ideoita & opastusta.

Normaalia käytön jälkeä - itse en tekisi mitään. Ottaa se fiksauksen jälkeen kuitenkin taas osumaa jostain...
Jyrki
Perza
07.02.2009 16:09:21
Satula ja elektroniikka vaihtoon, ni pääsee jo pitkälle! Talla ja virittimet ei välttämättä ole se suurin ongelman joten niitä en lähtis ekassa päivityksessä vaihtamaan!

Itte fiksautin Ibanezin lespan vm-78 ilman tuota viritin talla päivitystä ja parhauttahan tuosta tuli! Samalla korjautin pari kaulan lommoa! Pysyy vireessa taatusti ja tallan kanssakaan ei mitään ongelmia ole ollu!

Mikkipäivityksessä kattele vähä eri vaihtoehtoja esim Duncanilta ja Dimarziolta. Duncanin JB/JAZZ yhditelmää voin suositella lämpimästi...erittäin kehuttu ja Muusikoiden.net:in hyväksymä setti! Gibsonin mikit ei välttämättä aina ole parhautta, itse en parinkaan kokeilun jälkeen pitänyt niistä lainkaan, mut riippuu tietty omista mieltymyksistä!

Itse en lähtin pinta hommia tekemään, varsinkaan jos on kyse isojen lommojen paikkaamisesta, mutta jos hiomapaperi ja ruisku pysyy kourassa, ni anna mennä vaan!
GAS Is My Busines And Busines Is Shit!!
pietari-poika
07.02.2009 16:13:50 (muokattu 07.02.2009 16:17:07)
Jaahas. No, milläs tota satulaa hiois? Ja miten? ei varmaan kannata liikaa hioa ettei mene uuden ostoksi. Jostain kumman syystä G-kieli ei pysy vireessä kunnolla. Sen viritystappi varmaankin jotenkin viallinen.

Millaset mikit tohon kannattais laittaa? EMG 81&85-setti varmaan kävis mahonkiin hyvin, mutta passiivisettikin ois hyvä, kun ei mitään tapposäröjä tarvita.
ESP Horizon FR-2
Perza
07.02.2009 16:16:03 (muokattu 07.02.2009 16:18:58)
Mikä mättää ? Jos potikat eivät rahise tai kytkimet pätki, niin turha niille mitään on tehdä. Mikä vika mikeissä ? Tunkkaisuutta saa pois puolittamalla kerran tai kahdesti tonekonkan koon. Ja missäs se mikkikytkin SG:ssä on ?

Tästä kyllä vähä oon erimieltä! Ei siitä paskasta konvehtia saa vaikka uutta paperia päälle laittaiski. Ei siitä tunkkaisesta kirkasta tuu vaikka kirkkautta lisääki!! Vaihtoon vaan ja sellasta mikkiä tilalle mikä vastaa just sitä mitä haluat. Potikka remontti ei paljoa maksa ja kätevä tehdä samalla, ku vaihdat mikit!

edit: Mikki hommat riippuu ihan siitä minkälaista soundia hae ja mihin musatyyliin keppiä tarviit! EMG:n aktiivia en lähtis laittamaan jos soittele muutaki, ku heavymättöä! JB/JAZZ!!! Katteleppa aikaisempia keskusteluita noista, vois olla varma valinta!
GAS Is My Busines And Busines Is Shit!!
jusu68
07.02.2009 17:49:39
Jaahas. No, milläs tota satulaa hiois? Ja miten? ei varmaan kannata liikaa hioa ettei mene uuden ostoksi. Jostain kumman syystä G-kieli ei pysy vireessä kunnolla. Sen viritystappi varmaankin jotenkin viallinen.

Millaset mikit tohon kannattais laittaa? EMG 81&85-setti varmaan kävis mahonkiin hyvin, mutta passiivisettikin ois hyvä, kun ei mitään tapposäröjä tarvita.

Älä hio itse sitä satulaa, menee suurella varmuudella pilalle. Tuo G-kielen vireongelma tulee luultavasti myös satulasta. Itselläni oli vanha stratokopio jossa satula oli jotain pehmeää muovia. Sitä ei saanut pysymään yhtään vireessä. Hommadin siihen luusatulan ja sen jälkeen ei ollut vireongelmia. Nykyisin käytän myös grafiittirasvaa kieliurassa, eli laitan sitä uriin aina kun vaihdan kielet. Sitä löytyy musaliikkeistä.

Mulla olisi torilla myynnissä Tokai LS-75 (1998) mikit, PAF-Vintage MK2 x 2. En usko, että olisi huonokaan vaihtoehto tuohon. Kromikuoriset humpparit ainakin sopisi tuohon paremmin kuin hyvin. Ilmoittele jos ne kiinnostaa. 40€ pari.

Ja pakko vielä lisätä. Älä tee tuolle kitaralle mitään maalauksia, se on nyt ns. katu-uskottava ja elämää nähnyt kuten vanhan kitaran pitääkin olla.
pietari-poika
07.02.2009 17:56:01 (muokattu 07.02.2009 19:13:46)
Minkäs minä noista satuloista sitten hommaan?
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=satulat_kitara&oa=pra
Ja noissa ei näemmä ole uria valmiina, pitääkö itse hioa? Ja millä ja miten ne hiotaan? Ja miten satulan saa irti kitarasta/kiinni kitaraan?

EDIT:

Älä hio itse sitä satulaa, menee suurella varmuudella pilalle. Tuo G-kielen vireongelma tulee luultavasti myös satulasta. Itselläni oli vanha stratokopio jossa satula oli jotain pehmeää muovia. Sitä ei saanut pysymään yhtään vireessä. Hommadin siihen luusatulan ja sen jälkeen ei ollut vireongelmia. Nykyisin käytän myös grafiittirasvaa kieliurassa, eli laitan sitä uriin aina kun vaihdan kielet. Sitä löytyy musaliikkeistä.

No pitäiskö tämä kitara sitten viedä jonnekin kitaranrassaajalle jos haluan vaihtaa satulan?

EDIT2:

Tuli vähän testailtua tämän kitaran mikkejä, ja olihan se edelleen tosi tummasävyistä meininkiä. Mutta toisaalta soundi oli myös tietyllätapaa nostalginen. Äänitin pari klippiä:

http://koti.mbnet.fi/datis/clipit/bluus.mp3
Soolokitara tallamikillä vola tapissa ja tone kirkkaimmalla. Tausta tumminta mahdollista eli kaulamikki ja tone tummimmalla. Meni vähän äkkiä improtut soolot perseelleen, mut ei anneta sen häiritä :D

http://koti.mbnet.fi/datis/clipit/tallamikki.mp3
Tallamikillä ja tone kirkkaimmalla soitettu pätkä Sweet Home Alabamaa. Molemmat klipit siis D-vireessä 11-setillä.

Mielestäni tuo kelpaa hyvin kakkoskitaraksi satunnaisiin renkutuksiin, kun nyt toi Horizoni toimii ykköskepukkana hevissä/kaikessa muussa mahdollisessa. Mutta toi satula (ja ehkä virityskoneisto) on pakko uusia, oli taas kauhee tuska saada kitara edes yhden klipin ajaksi vireeseen.
ESP Horizon FR-2
Riku Rotten
07.02.2009 19:29:08 (muokattu 07.02.2009 19:31:14)
Satulan uusiminen on amattilaisen duuni ja sitä tarvii tehä kohtuu harvoin. Toki pelkällä viilauksellakin voi päästä. Mut jos päätät tehä itse, niin opiskele ensin mitä pitää tehdä, älä rupee suoraa touhuumaan. Vaikka ostaisitkin uuden satulan, niin sovittamatta (lue viilaamatta) se ei istu paikalleen.

Sitä paitti käynti kitarasepällä voi säästää virikoneiston hinnan.

Edit: Toi tallamikki käy ainakin rokkiin.
pietari-poika
07.02.2009 19:30:51
Jaa. No ehkä vois aluks yrittää jollain putsata niitä satulan uria josko kielet liukus paremmin.
ESP Horizon FR-2
baba o riley
07.02.2009 19:50:09
noista virittimistä kuitenkin sanoisin jotain vaikka vastalauseita tulee, noi näyttää niiltä samoilta kiinalaisilta halpisvirittimiltä mitä olen niin monessa 70-luvun kepissä nähnyt. niitä on laitettu giboihin kun on alkuperäiset pettänyt jne. olen itse joutunut muutamaan vintagevehkeeseen kans noi vaihtaa pois. Vaikka en tiedä missä kunnossa noi sun on, niin uskallan väittää että ne ei ole tarkimmat eikä pitkäikäisimmät, joten vaihtaisin vaikka tone pron virittimiin.

Jos satula on alkuperäinen eikä vaihdettu, niin kannattaa katsoa kunto ja vaikkaa teettää uusi sun omilla kielipaksuuksilla.

En myöskään lähtis pinnoille tekemään mitään, tappaa vintagemojon :) Toi on jotenki törkeen makee kitara.

Mikit taas on makuasia, kannattaa käydä kokeilemassa esim lespaul junioreita (otaksuisin että sun kitaran soundi on lähempänä niitä kun normia) eri mikeillä varustettuna ja katsella mikä soundaa hyvältä. Katso että potikat on kondiksessa, muuten vaan vaihtoon nekin.

Jos talla ei glappaa ja istuu tukevasti niin sitten ehkä vaan palat uusiks. Laatu noissa on tietenkin voinut olla ihan mitä vaan, niin sitten uus vaan kehiin.
kivi
07.02.2009 20:05:22
Toi on ollut ostaessa ihan pelimiehen vehje, noi Vantaget oli varsin asiallisia budjettikitaroita joilla ne "koulun paremmat soittajat" soitteli. Väri ja "relikoituminen" on kans tapahtuneet kauniisti tuossa kitarassa, ja henkilökohtaisesti tykkään tuosta mikkivalitsimen sijoittelustakin enemmän kuin "aidosta".

Mun nähdäkseni entisöinnissä kannattaa olla ajalle ja tyylille uskollinen. Satula ja tallapalat kannattaa vaihtaa messinkisiin, jos löytää, se oli vuonna 79 kova juttu. Mikrofonit näyttää sitä, että sen ajan muotimikeistä esim Gibson Dirty Fingerit olisivat esikuvina, ja niitähän saa käytettynä melkein jokaisesta paremmasta soitinkaupasta.

Lähinnä, jos suoraan sanon, niin satulan vaihdon lisäksi tuo kitara tuskin kaipaa muuta kuin kunnon pesua ja vahausta, niin soittokelpoisuus on jo ihan toinen. Virittimet kannattaa kiristää ja öljytä. Kunnollisella kitarankiillokkeella ja hammasharjalla kun pesee bodyn ja kaulan ja puhtaalla rätillä pyyhkii, ja öljyää otelaudan esim sitruunapuuöljyllä niin sit voi arvioida uudestaan mitä tahtoo.

Vaikka en mitenkään vastusta kitarojen rajua modausta, niin tuossa tuskin on tarvetta sellaiseen. Ennemminkin näkisin, että tuo kitara voi tulla tarpeeseen kun joskus miettii mihin kitaraan asennuttaisi Sustainorin, tai midin, tai piezo-tallapalat tms. ja sitä odotellessa kyseessä on sisäänsoitettu laatukitara, jolla kehtaa vetää.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
rheinone
07.02.2009 20:14:56
noista virittimistä kuitenkin sanoisin jotain vaikka vastalauseita tulee, noi näyttää niiltä samoilta kiinalaisilta halpisvirittimiltä mitä olen niin monessa 70-luvun kepissä nähnyt. niitä on laitettu giboihin kun on alkuperäiset pettänyt jne. olen itse joutunut muutamaan vintagevehkeeseen kans noi vaihtaa pois. Vaikka en tiedä missä kunnossa noi sun on, niin uskallan väittää että ne ei ole tarkimmat eikä pitkäikäisimmät, joten vaihtaisin vaikka tone pron virittimiin.

Satula tietysti tärkein joo, mutta olen samaa mieltä noista 70-luvun japsikitaroiden virityskoneistoista. Ennenkuin teet päätöksen vaihtamisesta, kannattaa avata ongelmallisin virikone, ja tsekata onko klappia ja voiko sille tehdä säädöillä jotain. Itse panin kondikseen Ibanez LP-kopion, johon hommasin Gotoh SD90-virityskoneiston. Kitara oli sen jälkeen kuin toinen soitin.

Mä en lähtis noita mikkejä vaihtamaan, mutta makuasiahan se on. Ja saahan ne orkkismikit takaisin tarvittaessa.

Potikoihin vähän kontaktispraytä jos rohisee.
pietari-poika
07.02.2009 20:29:26
Mun nähdäkseni entisöinnissä kannattaa olla ajalle ja tyylille uskollinen. Satula ja tallapalat kannattaa vaihtaa messinkisiin, jos löytää, se oli vuonna 79 kova juttu. Mikrofonit näyttää sitä, että sen ajan muotimikeistä esim Gibson Dirty Fingerit olisivat esikuvina, ja niitähän saa käytettynä melkein jokaisesta paremmasta soitinkaupasta.

Lähinnä, jos suoraan sanon, niin satulan vaihdon lisäksi tuo kitara tuskin kaipaa muuta kuin kunnon pesua ja vahausta, niin soittokelpoisuus on jo ihan toinen. Virittimet kannattaa kiristää ja öljytä. Kunnollisella kitarankiillokkeella ja hammasharjalla kun pesee bodyn ja kaulan ja puhtaalla rätillä pyyhkii, ja öljyää otelaudan esim sitruunapuuöljyllä niin sit voi arvioida uudestaan mitä tahtoo.

Kiitos neuvoa-antavasta vastauksesta! En tässä kauheasti uusia osia pystykään ostamaan, kun on aika rajallinen budjetti.

Mistähän noita messinkisiä tallapaloja osais ettiä? Thomannilta en ainakaan löytänyt. Jostain pikku kitarapajoista? Ja satulakin sitten jostain kitarapajasta? Pitääkös virittimet ihan irrottaa että ne voi öljytä? Ja saako noita öljyjä sun muita ihan musiikkiliikkeistä?

Sori jos jatkuvat kysymykset rasittaa, mutta enhän mää mitään muuten opi. :D
ESP Horizon
Johann Onn
07.02.2009 23:13:09
Vantage VP-750 ja sen Gotoh:in virittimet - saako öljyjä sun muita ihan musiikkiliikkeistä ?

Itte laitan ihan yleisöljyä (= siksi että sitä sai halvalla), jotkut toiset ehkä aseöljyä. Noita nyt saa monestakin paikasta.

Tummasoundista meininkiä

Mikkien laskeminen vähän alemmas ja sitten testaaminen, vaikuttikko se soundiin positiviisesti, ei maksa mitään. Paitsi vähän vaivaa ja aikaa. Satulauriin lyijykynää (eli grafiittia) ei myöskään ole kovin kallis ratkaisu.
fox
07.02.2009 23:27:25

Satula tietysti tärkein joo, mutta olen samaa mieltä noista 70-luvun japsikitaroiden virityskoneistoista. Ennenkuin teet päätöksen vaihtamisesta, kannattaa avata ongelmallisin virikone, ja tsekata onko klappia ja voiko sille tehdä säädöillä jotain. Itse panin kondikseen Ibanez LP-kopion, johon hommasin Gotoh SD90-virityskoneiston. Kitara oli sen jälkeen kuin toinen soitin.

Nuo Vantagen virikoneet on kyllä ihan laatupelejä, tuossakin Ghostissa näkyy olevan alkuperäiset. Eipä ne nyky-Gotoheja kummemmat ole, samasta tehtaasta jopa. Kiinalaisilla ei noitten teossa ole ollu osaa eikä arpaa. Vantageihin ei muutenkaan niitä "kaikkein halvimpia" osia käytetty...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Sotaratsu
07.02.2009 23:30:53
Ompelukoneöljy on tietääkseni kanssa ihan jees noihin hommiin.
Hevihemmot kirkuu. Mihinkäs niitä sattuu?
baba o riley
08.02.2009 00:11:52
Nuo Vantagen virikoneet on kyllä ihan laatupelejä, tuossakin Ghostissa näkyy olevan alkuperäiset. Eipä ne nyky-Gotoheja kummemmat ole, samasta tehtaasta jopa. Kiinalaisilla ei noitten teossa ole ollu osaa eikä arpaa. Vantageihin ei muutenkaan niitä "kaikkein halvimpia" osia käytetty...

No hyvä jos on laadukkaammat ettei kundin tartte vaihtaa. Näytti vaan niin pirusti samoilta kiinalais halpiksilta mitä tuolta surulliselta 70-luvulta on nähnyt. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)