Aihe: Wahwah efektilenkissä
1
darkus
06.02.2009 23:14:20
Mulla on sellanen probleemo etten saa wahia toimimaan efektilenkissä kunnolla. Mulla on asiallinen virtalähde kunnossa ja oon kokeillu sitä lenkissä ekana. Kaverillakin oli sama ongelma, mutta yhtäkkiä hänellä rupes toimimaan eikä syytä tiedetä.
Kun wahin polkasee tossa päälle, se vie puolet signaalista kokonaan pois ja koko systeemi kuulostaa ihan paskalta. Myös se wankka efekti on todella laimea siinä. Särö häviää kokonaan.

Muita speduja mulla on delay, noise suppressor ja boosteri. En viittis linkittää tota wahia laudasta kitaran ja vahvarin väliin.

Auttakas minnuu, miten saan tuon toimimaan?

-darkus
Be the devils own, Lucifer`s my name!
Antti1
06.02.2009 23:21:54
Veikkaan jotain impedanssi- ja taso-ongelmia. Pistäs se ihan suosiolla heti vaan kitaran perään, siellä sen on tarkoitus olla ja usein soundaa parhaalta.
darkus
06.02.2009 23:27:16
Veikkaan jotain impedanssi- ja taso-ongelmia. Pistäs se ihan suosiolla heti vaan kitaran perään, siellä sen on tarkoitus olla ja usein soundaa parhaalta.

Niin kai. Toisaalta en kyllä käytä wahia kuin sooloissa jollain on boosteri päälle. En ole boosterin kanssa ehtinyt vielä testaamaan joten joskohan se vaikuttaisi jotain?

Ainiin. Kaverilta kyselinkin niin hän veikkasi syyksi että hänellä tulee särö pedaalilaudasta. Kommentteja tähän?

-darkus
Antti1
06.02.2009 23:31:59
Kaverilta kyselinkin niin hän veikkasi syyksi että hänellä tulee särö pedaalilaudasta. Kommentteja tähän?

Ei vaikuta mitenkään mihinkään. Särö tuotetaan jokatapauksessa ennen efektilooppia, tuli se sitten vaikka radiomastosta. Päätesärö on asia erikseen, mutta sitä ei tarvii nyt tässä tapauksessa miettiä.

Mä sanoisin, että wah on yksi niistä harvoista efekteistä, jota ei tule käyttää väärin. Joskus se voi olla ihan ok säröpolkimen perässä, harvoin sitäkään. Jokatapauksessa sen paikka on mun mielestäni aina ennen vahvarin inputtia ja imo ensimmäisenä signaaliketjussa.
HeavyMachinery
07.02.2009 00:31:57 (muokattu 07.02.2009 00:33:02)

Jokatapauksessa sen paikka on mun mielestäni aina ennen vahvarin inputtia ja imo ensimmäisenä signaaliketjussa.

Kuka vähäpäinen sen looppiin laittaisi... No tietysti Tom Morello mutta mitäpä muuta luuli kumihuuli....

Jos Kaverisi Wahi toimii loopissa johtunee se wahin bufferin rakenteesta tai sen puutteesta.

Edit:

Niin jos He-Man käyttäisi Wahia laittaisi se sen nupin ja kaapin väliin. On se niin kova.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Osteri
07.02.2009 00:45:40 (muokattu 07.02.2009 00:49:46)
Noh..ketä kiinnostaa mutta kumminkin...
Hölmönä laitoin Cry Baby'n ensin efektilenkkiin ja totesin ettei toimi. Oli aina liian kovalla ja todella diskantti waakku kaiken lisäksi. Ei muuta kuin muutoksia miettimään.
Nyt on laudassa kolmantena jälkeen overdrive ja distortion, suoraan kitarasta vahvariin. Lisäksi avasin wahin ja säädin hammaspyörää pykälän sinne vähemmän diskantin puoleen.
Älkää kysykö miksi toimii, mutta toimii vaan ja aivan tasapainossa noiden säröjen kanssa. En edes osaa tai tajua mitään noiden purkkien henkisestä elämästä, mutta soundaa hyvältä nyt ja sehän riittää. Kokeilua rohkeasti vaan, kyllä se siitä.
Numb
07.02.2009 07:04:20

soundaa hyvältä nyt ja sehän riittää.

Näinpä juuri. Ota plussa.

Itse pidän waakkua ketjussa ensimmäisenä. Vaan eipä minulla edes ole looppia, johon sitä tunkea :D
A waist is a terrible thing to mind.
Antti1
07.02.2009 10:45:56
Niin jos He-Man käyttäisi Wahia laittaisi se sen nupin ja kaapin väliin. On se niin kova.

He-Manilla onkin enempi muskelia ja se on eri mieltä asioista. Mä oon vaan tavis, joka pitää normimenosta.
Kyllikki
07.02.2009 11:59:55
Onko vahvistimesi efektilooppi sarja- vaiko rinnakkaislooppi? Rinnakkaisloopissahan suora- eli "dry" -signaali on mukana, ja tätähän ei waakkupedaali kaipaa. Joissakin vahvistimissa on valintakytkin looppityypin valintaan tai efektiluupille on säätö, jolla saadaan suora signaalin poistettua kuvioista.

Muina asiaan vaikuttavina tekijöinä voivat todellakin olla jo edellämainitut taso- ja impedanssisovitusongelmat.
Helvetti kun mieli tekis laulaa, mutta kun ei osaa sanoja eikä säveltä...
LesPaul70
07.02.2009 12:41:31 (muokattu 07.02.2009 12:41:59)
Kuka vähäpäinen sen looppiin laittaisi

Randy Rhoads.
(Tai särön jälkeen nyt kuitenkin.)
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
darkus
07.02.2009 12:43:15
Onko vahvistimesi efektilooppi sarja- vaiko rinnakkaislooppi? Rinnakkaisloopissahan suora- eli "dry" -signaali on mukana, ja tätähän ei waakkupedaali kaipaa. Joissakin vahvistimissa on valintakytkin looppityypin valintaan tai efektiluupille on säätö, jolla saadaan suora signaalin poistettua kuvioista.

Mä en osa tähän asiaan vastata muuta kun että vahvari on Engl Thunder, ja siinä on joku efektilenkin vahvuus säätönamiska siellä takana. En muista miten se on säädetty, mä en itte osaa käyttää enkä tajuu siitä mitään.

-darkus
epi2
07.02.2009 12:43:56 (muokattu 07.02.2009 12:44:06)
Mun kokemuksien mukaan taas Wah on jotenkin vähän paksumman, ja ei niin tehokkaan kuulonen luupissa, outoa. Kahdella eri vahvistimella olen kokeillut, toinen trankku toinen putki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)