Aihe: Audacity - input source?
1
Sax-pappa
07.02.2009 14:23:48
En nyt äkkäsellä haulla löytänyt - vaikka 35 kipaletta Audacityä olikin - etsimääni!

Latasin just Audacityn läpärilleni JA.. miksi en saa miksaustyökalupalkissa näkymään /siis aktivoitumaan input sourcea (microphone, line in, Audio CD) ??

johtuuko mikrofonipiuhasta - ei kai
äänikortista -ei kai
ei kai mistään mun läppärissä
ei kai siitä,e ttä latasin vakaan 1.2.6 version

eli siis mistä?

Tämä nyt on puhdasta oletusta kun en äänikorttiasi tunne, mutta oletko katsonut Windowsin ohjauspaneelista äänikortin asetukset kohdalleen? Itsekin aikanaan Audacityn kanssa taistelin ennenkuin tajusin tuolta Windowsin kautta säädellä äänikortin tasot kuntoon.
staropramen
07.02.2009 15:40:52
Omalla kohdallani vika löytyi ainakin piuhasta: Kitarapiuhalla ei onnistunut mutta RCA-piuhalla kyllä toimii.
http://www.staropramen.com/
Sehany2009
08.02.2009 18:59:49
Hei Sax-pappa!

Ihan syrän sykähti kun tuntuu että lähestytään h-hetkeä. Löysin ohjauspaneelista Realtek HD Audiohallinnan. Sehän on sama kun Audiocityssä voi valita I/O kohdassa asetuksia. Eli sen nappasin molempiin kohtiin ...mut ei mitään tapahtunu...ja valitsin myös 1 kanava/mono.
Sit laitoin laaduks 48000 Hz ja näytteen oletusmuodoks 16 bit (samat ko Realtekissä). Muissa lootissa on
Nopea Sinc-interpolointi
Korkealaatuinen Sinc-interpolointi
Ei mitään
Ei mitään ..mitä sitten tarkoittaneekin!

Lamekin on paikallan. Spektogrammista en ymmärrä. Pitäisikö? Eikä kai nuo loput vaikuta siihen input sourcen aktivoitumiseen?

Js tietysti sammutin jo koneenkin ja avatessa odotin kuin kuuta nousevaa, että Nyt se On Siellä.... vaan eips.

..no löysin vista ääninauhurin.. aika pien lohtu.. :-(

Staropramen!

Mitä tarkoitit RCA-piuhalla. Minun mikki on sellasella kolmipiikkisellä piuhalla kiinni itse mikissä ja kun läppärin pään piuha on iso siihen on välikappale joka sopii läppärin mikrofoniliitäntään. Mitään ulkoista äänikorttia minulla ei ole. Konkkamikki olisi kyllä kovasti hakusessa, samoin kuin edullinen audiointerface.

S
SiwamieS
09.02.2009 03:55:09 (muokattu 09.02.2009 03:56:29)
Minun mikki on sellasella kolmipiikkisellä piuhalla kiinni itse mikissä ja kun läppärin pään piuha on iso siihen on välikappale joka sopii läppärin mikrofoniliitäntään.

Ennen kuin aletaan sen enempää ruotimaan Audacity-meininkejä on pakko kysyä, toimiiko tuo systeemi alunperin? Eli kuuluuko mikkiin mölisty ääni koneelta/kaiuttimista/kuulokkeista?

E: ..no löysin vista ääninauhurin.. aika pien lohtu.. :-(
^ tuosta päätellen ilmeisesti toimii?
I wanna see movies of my dreams
staropramen
09.02.2009 07:22:55
Staropramen!

Mitä tarkoitit RCA-piuhalla. Minun mikki on sellasella kolmipiikkisellä piuhalla kiinni itse mikissä ja kun läppärin pään piuha on iso siihen on välikappale joka sopii läppärin mikrofoniliitäntään. Mitään ulkoista äänikorttia minulla ei ole. Konkkamikki olisi kyllä kovasti hakusessa, samoin kuin edullinen audiointerface.

En nyt oikein tajunnut mitä tarkalleen ottaen tarkoitit, mutta itse kytken vahvistimen Line outista RCA-piuhan tietokoneen mic inniin. (RCA-piuha on siis se semmoinen audiohommissa käytettävä johto missä on se punainen ja valkoinen osa piuhan kummassakin päässä) sopivat välikappaleet tietenkin tarvitaan. Siis tietokonen päähän tämmöinen http://www.tarvikekauppa.com/popup_image.php?pID=423 ja vahvistimeen tarvitaan toinen samanlainen ja lisäksi tämmöinen http://www.tarvikekauppa.com/popup_image.php?pID=386
Hintahan noissa ei päätä huimaa.

Olen kyllä kokeillut tavallisella kitarapiuhalla (sopivin välikappalein) mutta ei vaan kuulu ääntä. Missä lie vika? Mutta em. systeemillä homma toimii.
Sytrus
15.02.2009 22:59:35
Realtekin ajureilla on aina ollut jotain yleistä ongelmaa jollain alueella. Itselläni oli WinXP ja Realtek HD ajurit (ääni integroitu emolevyyn) ja Audacityn input source valikko oli aina harmaa eikä siitä pystynyt valitsemaan mitään. Eli en pystynyt recordamaan sillä mitään. Pienellä googlaamisella törmäsin tähän, eli aivan täysin Realtekin ajureiden ongelma:

http://audacityteam.org/wiki/index.php?title=Mixer_Toolbar_Issues

Sieltä pitäis löytyä vinkkiä myös Vistalle. Hermothan siinä menee ja nyt onkin erillinen äänikortti eikä mitään ongelmia sen jälkeen olekaan ollut.
Kalmo
17.02.2009 12:38:54
Kai siinä Vistassa on jokin XP:n mikseriä vastaava boksi, mistä voi säätää mikki-, linja- wav jne volyymit? Se olisi hyvä saada varmistettua.

Xp:n käyttäjät usein kompastuvat siihen, että katsovat vain äänikortin ja/tai softan asetukset, mutta Windowsin mikserissä on joku rööri tukossa.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
firecane
18.02.2009 10:03:01

Kai siinä Vistassa on jokin XP:n mikseriä vastaava boksi, mistä voi säätää mikki-, linja- wav jne volyymit? Se olisi hyvä saada varmistettua.

Xp:n käyttäjät usein kompastuvat siihen, että katsovat vain äänikortin ja/tai softan asetukset, mutta Windowsin mikserissä on joku rööri tukossa.

Totta, tämä on yleensä syynä
Parempi puut pinossa kuin sormi suutarin persiissä.
Sehany2009
25.02.2009 14:52:37
Hei Staro...

Olen ollut vanhaa isääni hoitamassa ja NYT vasta pääsen näitten rakkaitten omien juttujen pariin.

Luulen Staro, että Sun tolla piuhajutulla ei oo merkitystä (siis luulo - ei tiedon väärtti) täs Audiocity-jutussa. Mutta opinpahan taas jotain. Toi vahvistinjuttu meinaan. Kato mulla ei ole mitään vahvistinta. Kuten sanoin, haussa olis konkkamikki ja audiointerface, jotta pääsisin äänittään pianoo säestykseksi ja saisin miksattua(turhan virallinen sana) ne Audacityllä yhteen. Mulla on ainoastaan se sellainen plugi, jonka laitan mikrofonipiuhaan, jotta saan sen sopimaan läppärini line-inKÖ se nyt on? (siis SISÄÄN)

..että sellasta

S
Sehany2009
25.02.2009 15:10:15
Hei Sytrus!

Mulla oli ennen Compac ja XP ja sisäinen äänikortti, siis siel emossa..siis ei mitään häkkyrää ulkoista..) ja pelitti input sourcet!

Onko sulla nyt Vista kun sulla on erillinen äänikortti?

Kiitos linkistä.. perehdyn siihen iltasella..

S
Sehany2009
25.02.2009 15:22:43
Hei Kalmo!

Taas näistä käsitteistä.. Äänikortin asetukset on kai niitä Realtek-juttuja ja softan asetukset on niitä Audacityn omia asetuksia, mutta mikä on Vistan mikseriboxi. MIssä se oli xp:ssä. Onko se ohjauspaneelissa?

...ootas nyt...en ole oman läppärin ääressä, mutta ohjauspaneelissa kaiuttimen-kuvaa napauttamalla tais tulla sellanen kaksvälilehtinen näkymä, missä oli toisella sivulla mikrofoni ja toisella (olikohan se ny) stereot). Joo! Siinä mikrofoni-välilehdelläkin - MUUTEN - oli harmaana se kohta mistä piti valita....mitähän siinä nyt luki... se viittas jotenkin äänityslähteeseen KUITENKIN! Harmaana oli joo.

Eli puhuisinkohan nyt samasta asiasta?!

S
Sehany2009
27.02.2009 15:58:04
Sytruksen linkistä:

..."some devices have individual analogue....in this case inputs are treated as separeate recording devices and should be selected in the Audio I/O tab....Mixer Toolbar will be greyed out. Vista treats rec. sources always as "devices"...the selector will always be greyed out...input sources must be chosen in Audio I/O tab.

Tän pitemmälle en ole päässy.Mut ehkä tää ratkasee sen "harmaan vyöhykkeen". Ny on ilmaantunu ongelmaks, että tulee virheilmotuksia ja windows vaan sulkee audacityn. En ny muista mitä se herjaa. Ilmottaa sit kyl, että olis jotain tiedostoja talles, et haluanko säilyttää, mut ei niitä mistään sit löydä.

Kiitos Sytrukselle linkistä

S
staropramen
28.02.2009 01:06:31
Sehany2009: Hei Staro...

Olen ollut vanhaa isääni hoitamassa ja NYT vasta pääsen näitten rakkaitten omien juttujen pariin.

Luulen Staro, että Sun tolla piuhajutulla ei oo merkitystä (siis luulo - ei tiedon väärtti) täs Audiocity-jutussa. Mutta opinpahan taas jotain. Toi vahvistinjuttu meinaan. Kato mulla ei ole mitään vahvistinta. Kuten sanoin, haussa olis konkkamikki ja audiointerface, jotta pääsisin äänittään pianoo säestykseksi ja saisin miksattua(turhan virallinen sana) ne Audacityllä yhteen. Mulla on ainoastaan se sellainen plugi, jonka laitan mikrofonipiuhaan, jotta saan sen sopimaan läppärini line-inKÖ se nyt on? (siis SISÄÄN)

..että sellasta

S

En osaa sanoa miksi se ei tavan kitarapiuhalla toimi, kokeillu olen ja ei vaan toimi. Mutta RCA-piuhalla toimii, joten sitä käytän. Mutta siihen Line-in reikäänhän se on työnnettävä, oli piuha mikä tahansa.
-J.-
28.02.2009 21:45:25
Lainaan vähän aihetta..

Eli oma ongelmani on kanssa Vistalla varustetun läppärin kanssa.

Entiselle (98 käyttis) koneelle nauhoittelin biisejä tapaan:

Kitara ----> V-amp input
V-amp phones ----> Koneen emolevyn mikkireikään (ei siis äänikorttia, integroitu)

Sitten vaan ääniasetuksista mikki toimintaa ja Avot!

Nyt yritin läppärilleni tuota samaa taktiikkaa, mutta ääntä ei kuulu.

Tuollahan on toi (en nyt muista missä kun ei oo oma kone tässä käsillä) mittari mistä näkee tietokoneeseen mikkijakin kautta tulevat ''värähdykset''. Tollanen mittari missä tollanen vihree palkki värähtää aina kun kitarasta näppää kielen soimaan. Eli siis tietokoneelle tulee ääntä vaan mistään se suostu ulos tulemaan.

Missähän vois olla vika?
The weight of the world is of your chest. Sentenced - Lower The Flags
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)