Aihe: Bassolinjaskaba 8 - äänestys
1 2 3 4 5 6
BigPapa
06.02.2009 16:36:39 (muokattu 06.02.2009 16:36:57)

Tyypillinen flamencotiputus.

No toi nyt oli kyllä tiedossa, mut joillain se kolmas sointu sit ei ollukaan sitä juttuu....niin kerta..höhö....
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
rattledad
06.02.2009 16:50:46 (muokattu 06.02.2009 16:59:26)

En soittaessa paljon sointuja ajatellut mutta jonkinlaisena kvinttikiertona se kai meni. Koetin kitaralla tapailla taustan sointuja niin jotenkin Fm Bb7| Eb Ab | Db(7b5?) G7 | C7 / | . Kierron loput taisi mennä vähän eri tavalla neljän ja kahdeksan tahdin jälkeen.

B-osassa pianon montuno(?)kuvioon tuntui sopivan yhden soinnun bassokomppi.
JukkaPena
06.02.2009 19:22:35
Morjens...

Vuoden kuluttua siitä, kun alotin bassonsoiton, mut pistettiin soittamaan comboon, jossa soitettiin jazz-stankkuja ja lattarimusaa. Tyyli on siis tietyllä tavalla tuttu, mutta jäänyt lähes puolen vuosikymmenen ajaksi suht unholaan. Ostin noin kuukausi sitten Shermusicin The Latin Bass Bookin ( http://www.shermusic.com/latinbassbook.htm ) perehtyäkseni kyseisen tyylin bassolinjoihin. Tavoitteena oli lähinnä oppia nuotinlukua tyylistä, jonka nuottikuvassa synkoopit ja kaaret ym. oli arkipäivää.

Tässä tyylissä lyömäsoitinosasto välittää länsimaalaiselle melko sekasortosen sykkeen, jonka päälle pitäs kehitellä bassolinja. Mulle eka juttu oli kaivaa kompista ns. tukipisteet joiden pohjalle rakentaa synkopoitu, tyylinmukainen bassolinja. Mulle tän tyylin idea ei ole soittaa monipuolista bassolinjaa vaan samaa riffiä harvoin varioiden kellontarkalla timellä (se on oikeesti vaikeeta).

The Latin Bass Bookin mukana tulevilla cd-levyillä on bassolinjat vedetty varsin modernilla Warwickin murinalla, mutta läskibassolla voi vetää yhtä tyylinmukaisesti. Itse harjoittelen näitä läskibassoja mutta kontrabassoluokan ja midi-luokan yhden kerroksen välimatka pakotti mut päätymään puolessa tunnissa äänitettyyn vetoon customoidulla Warwick Corvette Standardilla.

Todelakin jos tossa tyylissä (tai nuotinluvussa) haluaa kehittyä niin suosittelen ehdottomasti tota The Latin Bass Bookkia.

Pari lausetta jokaisesta vedosta:
omarklah: Aktiivinen linja, soitettu aika paljon. Asianmukainen sähköbassosoundi.
eugen7: Hyvä soundi. Tyylin vaatima yksinkertasuus toteutu, mut synkopoinnin puute jätti pisteittä.
BigPapa: Vähä hätäsen kuulonen. Soundi ois voinu olla paksumpi.
Thominisk: Ei tulis ihan ekana vetää lattarin päälle tämmöstä. Rouhee soundi :) Persoonallinen veto B-osaan.
poppamies: Perusveto, ok soundi. Tyylinmukasta synkopointia puuttu.
Mange: Tyylikkäällä soundilla tyylinmukaista kuviota alun jälkeen. Jos totasta pelkistettäs niin toteutuu aika hyvin se, mitä ite haluisin tähän tyyliin tarjota.
Typhus: Hyvä soundi, mutta se mun kaipaama synkopointi puuttui.
Teijo K.: Onnittelut oikeen basson valinnasta. Ykköselle painottuva mun makuun hieman liian aktiivinen bassolinja ehkä enemmän reggae kuin latin.
öl m: Peruskamaa. En tajunnut tota B-osaa.
peittu: Jäin taas kaipaamaan sitä synkopointia. Asiallinen soundi.
arilö: Ykköselle painottuvaa peruskamaa. Soundilla kyl mennään. B-osassa trumpetisti soittaa sooloa, etkä sinä.
2541: Aktiivinen bassolinja, ykköselle painottuvaa kamaa. Soundilla kyllä mennään mut linja vähä hätänen mun makuun.
rattledad: Kesti jonkin aikaa tajuta, soitatko kontralla vai sbassol. Äänet ei oikein soi riittävän pitkään.
jogo2000: en saanu ideasta kiinni. Liian aktiivista.
Tana: Ois voinu olla ehkä vähä enemmän alapäätä bassosoundissa. Hyvin toimii kuitenkin tommonen liikkuvampi kuvio.
Visakoivu: Välillä en saa kiinni, onko A-osat niin laidback vai yritätkö käyttää erilaista rytmitystä. Ok soundi.
hollstro: Jälleen kerran hyvällä soundilla. Liikkuvampi kuvio toimii tässäkin.
timppa67: Liian hiljasella. Ois saanu olla maltillisempi linja, menee vähä ulos tyylistä.
kraaps: Vähä muovinen soundi. Time ja dynamiikka heittelee tos B-osas.
JaS: Kandeis ehkä tehdä pickuppi solistisemmin, ekan kuuntelun perusteella oisin sanonu et se oli vaan moka. A-osas humppameininki; synkoopit B-osas toimi.
elampen: Tässäki humppaa A-osa, B-osa kuulosti vähä epävarmalta.
tahtah: Tonet ois voinu olla enemmän auki. Tulee mieleen 8-bittisen Nintendon bassosoundit 80-luvun Telefunkenin läpi. B-osasta en kyl saanu ideaa kiinni, yrititkö soittaa sooloa vai komppia.
TommiW: Ois voinu olla basso kovemmalla. Soitto kuitenkin sitä mitä mä käsitän tyylinmukaisuudella. Hyvä taimi.
juki68: Ykköselle painottuvaa linjaa, menee aika rokiksi B-osas ja loppu-A:ssa...Hyvällä taimilla kuitenkin.
sirdickyj: Rokkisoundilla lähdetty...Ykköselle painottuu, et oo tainnu tällasta hirveesti soittaa.
chief: Tyylinmukanen soundi ja linja. Eipä siinä enempää.
okabass: Tiukkaa ykköselle painottuvaa linjaa. Kivasti muriseva soundi, ehkä hieman liian rokki tähän.

Pisteet:
mange 1
omarklah 2
hollstro 2
chief 2
TommiW 3
"Se tekee siitä sen..."
J.Hollström
06.02.2009 19:30:43
Hitto mikä homma kuunnella nää kaikki, mut ei kai siin muu auta. Ittehän tilasin. Salsaa valuu kyl nyt joka paikasta. Tokihan en ymmärrä tästä tyylistä yhtään joten kommentit on varmaan vähän epäammattimaisia tämän suhteen.

1) omarklah: Kivasti keinuttaa. Ihan täydestä menee mulle.

2) eugen7: Ihan samaa kuin edellä. Menee kuin väärä raha mulle.

3) BigPapa: Hiukan erilainen rytmitys, mut eihä sitä tiedä vaikka tää olis just se oikee? Kyl tääkin menee.

4) Thominisk: Tökkivämpi linja. Ei keinuta niinkuin noi pari ekaa.

5) poppamies: Basso aika pinnassa mutta soitto on ihan jees. Väliosa oli vähän valju.

6) Mange: Rauhallisesti lähtee pudottelemaan. Toiseen kiertoon jo enemmän asiaa. Kyl tää musta on just niinku tähän nyt pitääkin soittaa.

7) Typhus: Hienosti kulukee. Khyyl. B-osan pudottelu oli vähän siinä ja siinä, mut toimihan sekin. Meinaan vaan kun muu bändi pysyy samassa.

8) Teijo K.: Vähän meinaa olla tumuinen toi kontra erottuvuus, mutta kyllä se siellä tilan täyttää. Ihan tyylinmukanen veto mitä minä näistä nyt ymmärrän. Kyllä toi menis ihan missä vaan ja jengi salsais ittensä uuvuksiin.

9) UncleFester: Erillainen ratkaisu, ja aika monenlaista juttua oli kehissä. Väliosa meni aika pitkälti huilatessa. Ihan jees tommonen kuviomeininkikin, mut ei välttämättä sit se tyylinmukaisin.

10) öl m: Hyvässä timessä olevaa pudottelua (vai saiko tähän soittaa timessä?). Mulle putoo tää ihan täysii. Väliosassa ihan hauska kuvio. Loppuun nousevaa linjaa joka sopi sekin.

11) peittu: Samaa sarjaa edellisen kanssa, eli hyvässä rytmissä olevaa soittoa. B-osa meni niinkuin itekin ajattelin (mutten soittanut). Kyl tää on hyvä.

12) arilö: Basso ehkä liika pinnassa. Soitto tasasen oloista perusjuttua. Ihan jees siis.

13) 2541: Täs taitaa olla joku muljautin seassa? Ihan hauska saundi, ois ehkä voinu laittaa vielä härskimmin tota makua. Vaikka linja on vähän tommoon tökkivä välillä, niin musta toi oli kivan kuulosta menoo.

14) rattledad: Basso on ehkäpä snadisti liian hilijaa. Rytmiikka on vähän poikkeavaa, eli ilmeisesti tyylinmukasta. Kyllähän toi hommansa hoitaa.

15) jogo2000: Aika jännä haahuileva linja, eikä ihan samoja ääniä kuin suurimmalla osalla. Soundi oli aika raaka tähän taustaan nähden, semmonen teräksinen. Mut ihan ok debytointi tähän hommaan.

16) Tana: Panerointi oli kyl radikaali. Sikäli kun tota pysty seuraamaan, niin äänet oli jokseenkin eriä mitä ite kuulin tohon käyvän.

17) Visakoivu: Ei jälleenkään se ihan tyylinmukasin juttu. Mut propsit siitä että on melkein aina mukana näissä.

18) hollstro: Basso ehkä liika pinnassa, mutta hyvin saa tolkkua mitä soitetaan. A-osan linja on aika täyteläinen, mut B:stä oli sit jätetty kaikki ylimääräset pois. Kylhän toi toimii tässä. Paremmalla miksauksella ja mokattomalla linjalla ihan täyttä tavaraa.

19) timppa67: Alun äänet oli aikas erikoiset, samoin toi a-osan linja kun se lähtee kuleksimaan. Tässäkin basso on liian kovalla. Oikeilla äänillä ja paremmalla mikstuuralla ois toki heti parempi. Eikö ollukin nätisti sanottu?

20) kraaps: Tässä on joku surina mukana, kaupan päälle. Samoin basso liian kovalla. Soitettu linja on a-osassa ihan jees musta. Ehkä vaatis jonkun sortin kompurointia, kun volataso heittelee pitkin matkaa. Lopussa oleva nouseva juttu ei kaikin osin ollut musta ihan käypäsintä tavaraa.

21) JaS: Ihan käypää tavaraa musta kaikin puolin tommonen vaihtobassohyppely. Ei narisemista.

22) elampen: A-osa ok, B:ssä jotain mikä ei värisyttäneet mun sisimpiä ripsiä. Mut periaatteessa ihan käypää valuuttaa tämäkin veto.

23) tahtah: Basso taas liian pinnassa. Soundi on niin tumppu kuin vehkeestä varmaan saa irti. Äänellisestikään en ostanut tota linjaa ihan satasella. B:ssä soolollisempaa näkemystä. Kyl tässä eniten harmittaa tää balanssi joka on pielessä.

24) TommiW: Hienoa että Tommikin sai vermeet tulille ja pääsi mukaan. Soitto on asiallista ja soundi myös. Linjassa omaa näkemystä eikä liikaa hötkyile (niinkuin eräät). B:n laskeva linja oli kuten jo edellä mainittu vähän komsii komsaa mulle. Mut meneehän toi noinkin. Hyvä veto.

25) juki68: Kuuntelin tän tässä muiden seassa. Ja ei kai tää paskempi oo. Ihan tyytyväinen oon vaikka en tätäkään genreä hanskaa. Ehkä liian hätänen toi kuvio a:ssa. Lepposampi pudottelu toimi paremmin. B-osan sooloilu oli hanurista. Toi ylempää mennyt vetäsy oli ihan kiva, ja siitä takas alas oli hieno. Kyllä tää tästä.

26) JukkaPena: Tässä on tää rytmitys tommonen jollekin iskulle keuliva, eli ilmeisesti sitä oikeeta. Basso on aikas pinnassa, mut soundi on hyvä, joten ei haittaa. Tyylipuhdas suoritus.

27) sirdickyj: Hyvinhän tää menee. Aika tuhti meininki soundillisestikin. Joku ääni vissiin eri kuin taustassa. Balanssi vähän bassovoittonen. Ihan jees meininki.

28) chief: Rytmillisesti hyvä. Basso jälleen liian kovalla. Soitto toimii hienosti, eli homma hallinnassa.

29) okabass: Aika jännä toi alempi oktaavi tohon linjaan. Kohtuu niukasti evästä mut eipä oo soitettu tukkoon (taas niinkuin eräillä). Ihan kelpo kamaa tämäkin.

Pisteitä:
2p. chief
2p. TommiW.
2p. omarklah
1p. eugen7
1p. Mange
1p. JukkaPena
1p. Typhus

Moni tyylinmukanen linja jäi nyt sit iliman pisteitä. Mut kommentit on kaikkiin.
JaS
06.02.2009 20:14:29
JaS: Kandeis ehkä tehdä pickuppi solistisemmin, ekan kuuntelun perusteella oisin sanonu et se oli vaan moka. A-osas humppameininki; synkoopit B-osas toimi.

Mikä on pickuppi?
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
JukkaPena
06.02.2009 20:32:43
Mikä on pickuppi?

Ku lähetää jollai soittimella soittamaan ennenkuin komppi alkaa. Voi tapahtuu biisin alus tai biisin aikana. Jazzbiiseissä esim. sillee et ku on soitettu biisin melodia/teema niin bändi lopettaa kompin esim. tahdin ykköselle ja solisti alottaa heti soolon soitin (eli tekee pick-upin) ja komppi tulee vasta 1-2 tahdin päästä mukaan.

Pick-uppia/pickuppia/kohoa oon törmänny myös kutsuttavan upbeatiksi.
"Se tekee siitä sen..."
JaS
06.02.2009 21:17:48
Ku lähetää jollai soittimella soittamaan ennenkuin komppi alkaa. Voi tapahtuu biisin alus tai biisin aikana. Jazzbiiseissä esim. sillee et ku on soitettu biisin melodia/teema niin bändi lopettaa kompin esim. tahdin ykköselle ja solisti alottaa heti soolon soitin (eli tekee pick-upin) ja komppi tulee vasta 1-2 tahdin päästä mukaan.

Pick-uppia/pickuppia/kohoa oon törmänny myös kutsuttavan upbeatiksi.

Ah... Ilmiö tuttu, mutta en oo sitä ennen kuullu millään nimellä kutsuttavan. Eli tarkotit niitä ääniä siinä alussa? Soitin tosiaan seuraavan soinnun perusäänen ja kvintin sen enempiä ajattelmatta... Ois varmaan voinu niiku kierron vikaa sointu vahvistaa siinä... ehkä... Kiitos palautteesta kuitenkin. Menen itseeni ja yritän kehittyä muusikkona. :)
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
2541
06.02.2009 21:25:25

13) 2541: Täs taitaa olla joku muljautin seassa? Ihan hauska saundi, ois ehkä voinu laittaa vielä härskimmin tota makua.

Phaseria olj ja sama setup kuin ihan ekassa kisassa, eli suljin niinko ympyrän. Tai eihän tää siis ollu viimeinen kisa, eihän Jukka, eihän?:)
arilö
06.02.2009 22:54:59
Käsittämätöntä kuinka paljon saatte tekstiä joka ainoasta vedosta. En pysty muuhun kuin kommentoimaan pisteitä saaneita:

Omarklah 1p: hyvä soundi, rytmi nakuttaa sopivasti

Rattledad 3p: Tämä sai minun puupään kuulemaan muutakin tässä kuin sirkusmusaa, huiman valaiseva kokemus, siitä pisteet. On vaan hyvä.

Jas: 1p: Hyvä svengi, a ja b osa jotenkin eri paria mun korvaan (niinkuin itsellä muka ei ollut)

TommiW 1p: Hyvin istuva kuvio alussa

Juki68 1p: Osittain tosi hyvää pyöritystä

Jukka Pena 1p: Varma, ehkä aavistus hätäilyä paikoin

Chief 1p: Hurja soundi, kyllä tätä kuuntelee

Okabass 1p: Raikkaan erilainen veto

Ai niin joo, tähän on helppo löytää syyllinen:
B-osassa trumpetisti soittaa sooloa, etkä sinä. ..oli niin tollo trumpetisti ettei lähtenyt mukaan mun svengiin ;) muut kommentit pitävät kyllä täysin paikkansa
onde
07.02.2009 02:15:16 (muokattu 07.02.2009 02:18:50)
Ensimmäiselle kahdeksalle 1 piste.
Hienoo soittoo!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
JaS
07.02.2009 03:10:05
Käsittämätöntä kuinka paljon saatte tekstiä joka ainoasta vedosta. En pysty muuhun kuin kommentoimaan pisteitä saaneita:

Mun tekniikka on se, et kirjotan samalla, kun kuuntelen. Kaikki mitä tulee mieleen, minkä kerkeen kirjottaa. Sen takia ne saattaakin olla vähän sekavia.
Visakoivu
07.02.2009 13:04:18
Mun tekniikka on se, et kirjotan samalla, kun kuuntelen. Kaikki mitä tulee mieleen, minkä kerkeen kirjottaa. Sen takia ne saattaakin olla vähän sekavia.

Itse harrastan samaa tekniikkaa.
"Kaikki on paskaa paitsi tekotaide ja ihankiva kaupallinen poppi." - TommiW
omarklah
07.02.2009 13:11:45

Itse harrastan samaa tekniikkaa.

Näin myös täällä ja yleensä vielä sitä mukaa, kun linjat laskeutuvat kuultaviksi - jos mahdollista.
Ekstiätuanoikato...
sirdickyj
07.02.2009 13:16:32
sirdickyj: Rokkisoundilla lähdetty...Ykköselle painottuu, et oo tainnu tällasta hirveesti soittaa.

no en tod., joo. siis en yhtään. en ees kuunnellu ikinä.

kyselin eilen jotain semmosilta, jotka vois jotain tietääkin, yks mimmi tanssii jotain tommosia, soitin ton taustan sille, ja jotain random vetoja, mitä porukka äänitelly, se sano "ei toi mitään salsaa oo vaan humppaa".

sit yks frendi sano, että hän on käsittänyt että tossa pitäis painotus olla 1/16 ennen ykköstä, mutta saattavat silti kuulemma tossa tyylilajissa seikkailla pitkäänkin ilman että ollaan kohdillaan.

mä vedän ykköselle, tai sillee ku ekana päässäni tohon sopivan basson kuulen. Eihän sitä muutakaan voi. Tän skaban hauskuushan on osittain, että jengi koittaa ikäänkuin selvitä kuiville tyylistä kuin tyylistä. Pannaan rokkiveijo kiharatukkien sekaan, niin tulos on esim. tommonen ku mulla.

Noin pääsääntösesti tyylinmukaisuus on tärkeetä, esim. ite arvostelin peukkusoittoa viime skabassa, ku ei must siihen kuulunu. Ja mäkään en lähtis soittelemaan ykkönen sojossa tonne oikeisiin kesteihin.

Martti Metsäketo joskus kiritisoi sumomalisia tanssimuusikoita huonosta yleistasosta, että kaikkea osataan soittaa sillätavalla, että tyylilajia ei hallita kunnolla, vaan kaikki kuulostaa siltä, että on humppasoittaja soittamassa esim. just salsaa. Näissä kisoissa taas nimenomaan laitetaan kaikki soittajat soittamaan samaa, ja jollain osuu joskus, jollain joskus muulloin.

Mulle olis riittäny tässä kisassa, et olis soittanu hyvin ton oman jutun, nyt ei käynyt niinkään.
* Paskaa - > Ei-vielä-hiottu-timantti * Ei osaa laulaa -> Potentiaalinen tulkitsija * Epävireinen - > Ongelma monitoroinnissa * Ei svengaa pätkääkään -> Erilaiset musiikilliset arvot * Huono saundi -> Tavanomaisesta poikkeava
J.Hollström
07.02.2009 13:35:30
sit yks frendi sano, että hän on käsittänyt että tossa pitäis painotus olla 1/16 ennen ykköstä, mutta saattavat silti kuulemma tossa tyylilajissa seikkailla pitkäänkin ilman että ollaan kohdillaan.

En tiedä yhtään mitään tästä, mutta otin tosta GarageBandistä bassollisen version aiheesta, jossa on varmaan joku ameriikan veijo vetämässä kontralla tota.

Onko tämä sitten tyylinmukaisesti oikein?

http://juki.1g.fi/mp3/Bassottelua/07.%20Latin.mp3
okabass
07.02.2009 13:36:37 (muokattu 07.02.2009 13:38:30)
Kiitokset kommenteista ja pisteistä.

On ollut puhetta tässä yhteydessä tyylinmukaisuudesta. Tässä minusta rajoitti se, että tässä oli rumpusetti, ja bassorumpu oli 1 ja 3. Käsittääkseni oikeissa Kuupan vootoo-bändeissä ei käytetä rumpusettiä. Esimerkkinä tässäkin mainitusta Martti Metsäkedon orkasta: kun olin tuuraamassa MM bändissä, niin lattareissa rumpali siirtyi timbalespatterin taakse, ja Pappa ja Martti soittivat muita lyömäsoittimia. Tällöin bassolla oli vapaus soittaa piisin vaatima rytmi. En ole tosin mikään lattarispesialisti.
Yleisesti skaboista: mukava näihin on osallistua, ja toivottavasti Juki68 (tai joltain muulta) löytyy kaikesta huolimatta intoa jatkaa. Kiitokset vielä kerran tähän astisista skaboista.
sirdickyj
07.02.2009 13:40:16

On ollut puhetta tässä yhteydessä tyylinmukaisuudesta. Tässä minusta rajoitti se, että tässä oli rumpusetti, ja bassorumpu oli 1 ja 3. Käsittääkseni oikeissa Kuupan vootoo-bändeissä ei käytetä rumpusettiä. Esimerkkinä tässäkin mainitusta Martti Metsäkedon orkasta: kun olin tuuraamassa MM bändissä, niin lattareissa rumpali siirtyi timbalespatterin taakse, ja Pappa ja Martti soittivat muita lyömäsoittimia. Tällöin bassolla oli vapaus soittaa piisin vaatima rytmi. En ole tosin mikään lattarispesialisti.
Yleisesti skaboista: mukava näihin on osallistua, ja toivottavasti Juki68 (tai joltain muulta) löytyy kaikesta huolimatta intoa jatkaa. Kiitokset vielä kerran tähän astisista skaboista.

Säkin taisit vetää tohon vähän niinku ykköspainotteisesti? Hyvin se keinui, kyllä.

Eiks Metsäketo oo ite basisti? Mä oon luullu et on.
* Paskaa - > Ei-vielä-hiottu-timantti * Ei osaa laulaa -> Potentiaalinen tulkitsija * Epävireinen - > Ongelma monitoroinnissa * Ei svengaa pätkääkään -> Erilaiset musiikilliset arvot * Huono saundi -> Tavanomaisesta poikkeava
sirdickyj
07.02.2009 13:43:57
En tiedä yhtään mitään tästä, mutta otin tosta GarageBandistä bassollisen version aiheesta, jossa on varmaan joku ameriikan veijo vetämässä kontralla tota.

Onko tämä sitten tyylinmukaisesti oikein?

http://juki.1g.fi/mp3/Bassottelua/07.%20Latin.mp3

no aika noin mäki tota ajattelin, vaikka eri soinnuilla. Paitsi tossa on toi Tai siis tota ykkösen paikkaa. Kolmonenhan tossa on vähän eri kohdassa, eiks niin?

Löytyisköhän se oma pelkkä basso vielä tuolta koneen ummenista? Pistäs rumpuraita jakoon.
J.Hollström
07.02.2009 13:45:18

On ollut puhetta tässä yhteydessä tyylinmukaisuudesta. Tässä minusta rajoitti se, että tässä oli rumpusetti, ja bassorumpu oli 1 ja 3. Käsittääkseni oikeissa Kuupan vootoo-bändeissä ei käytetä rumpusettiä.

Tossa taustassa oli alkuun tämmönen rytmiryhmä: http://juki.1g.fi/mp3/Bassottelua/07.%20Latin%202.mp3 , mut menin sit sössimään siihen ton rumpusetin.

Kiitos vaan. Onhan näissä ollut ihan aktiivinen osanotto. Myös sanallisesti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)