Aihe: Portnoyn saundit
1 2 3
Ianuarius
06.02.2009 20:28:28 (muokattu 06.02.2009 20:29:00)

Oon koettanu Googletella ja hakea täältäki, mutta ei tahdo oikein löytyä mitään sopivanlaista tutoriaalia.

Mike Portnoyn soundit ois siis hakusessa (vaikkapa Systematic Chaosilta).. lähinnä ny virveli ja bassorumpu, mutta toki myös haitsu ja tomit oisi kivat. Dynamiikoista ja EQ:ista jos joku osaisi kertoa, että mistä lähteä hakemaan samanlaista settiä. Noi Gaten asetukset ny tietenki löytyy sieltä itelläki, mutta jos niissä on jotain mainitsemisen arvoista, niin kertokaa toki. EQ:t on ne, mitkä enemmän tuottaa päänvaivaa. Bassorumpuun oon koittanu sitä lätkettä hakea sieltä jostain 3 KHz:n tienoilta, mutta siitä jotenki puuttuu vielä se kirkkaus. Johtuukohan se ihan sitten vaan siitä rummusta?
Animate-Inanimate
tommiot
06.02.2009 20:43:32
Eikö sitä saundia olis kannattanu miettiä vähän jo virittäessä rumpuja, ja edelleen sitten mikkivalinnoissa ja sijoittelussa?
Ianuarius
06.02.2009 22:19:18

Eikö sitä saundia olis kannattanu miettiä vähän jo virittäessä rumpuja, ja edelleen sitten mikkivalinnoissa ja sijoittelussa?

Miten niin "olis kannattanu"? Ei kai niitä mihinkään kiveen oo hakattu, muutetaan jos tarvii. :D

Mutta siis okei, te ette tiedä. Kiitos kun vastasitte... siitäkin huolimatta. Kai se on joillekki tärkeää vaan näyttää muille kuinka tyhmä ite on.
Animate-Inanimate
Thyvon
06.02.2009 22:37:10
Kai se on joillekki tärkeää vaan näyttää muille kuinka tyhmä ite on.

Puhutko avausviestistäsi?

Kaiva jostain Portnoy-samplet ja triggaa niillä.
Ianuarius
06.02.2009 22:43:18 (muokattu 06.02.2009 22:45:49)

edit: tai oikeastaan ihan sama.

Jos teillä on täällä näin surkeaa omine pätemisinenne, niin tää riitti kyllä mulle. Pitää mennä jostain muualta kysymään, missä ehkä oikeasti joku haluaa auttaakki, eikä vain vittuilla, päteä ja yrittää levittää omaa paskaa oloansa kaikille muillekki.
Animate-Inanimate
Antti1
06.02.2009 22:46:55 (muokattu 06.02.2009 22:53:00)
Jos lähtösoundit on vääränlaiset, niin ei ne Pultecit enää paljoa siinä pelasta. Pitäis jaksaa panostaa siinä ensimmäisessä vaiheessa niin paljon, että soundi löytyy jo ilman ruuvaamistakin. Mikit, äänitystila, rummut, kalvovalinnat, kalvojen viritykset, kalvojen demppaukset jne. Niistä se homma lähtee, tai on lähtemättä, liikkeelle.

Jos sä haluat Portnoyn soundit, niin tarvitset myös aika perkeleen pätevän rumpalin. Olkoot kuka tahansa täällä mitä tahansa mieltä herrasta, niin onhan hän melkomoinen velho soittamaan kuitenkin sitä omaa juttuaan.

EDIT 1: Kuka sun aamiaismuroihin on kussut? Aikamoista käytöstä itseltäsi, sanoisin...

EDIT 2: Kuulematta lähtötilannetta ei myöskään pystytä oikein sanomaan tuohon ruuvaamiseen mitään. Pitäisi tietää mistä lähteä leipomaan jotain, kun saman rummun voi äänittää eri kuuloiseksi noin kolmella miljoonalla tavalla.
Ianuarius
06.02.2009 22:55:34

No mitä soundiin tulee, niin ei kai se nyt mitään soittopätevyyttä vaadi... vai? En mä mitään kikkailuja soita ku ihan perus biittiä, mutta sillä on kivat soundit.

Totta kai siihen soundiin vaikuttaa kaikki, eikä mulla ole mitään harhakuvitelmia siitä, että halvalla setilläni taikoisin mitään identtistä portnoyn miljoonan dollarin rumpuihin. Mitä tässä haen on SE, että kun nuo EQ:tkin kuitenkin vaikuttavat omalta osaltaan siihen soundiin, niin miten niitä pitäs muokata silleen, että niiden osalta se soundi ois samaa luokkaa ku Portnoylla.

Tai en minä tiedä vaikuttaako ne eq:t siihen soundiin... kai joku neropatti senkin täällä tietää. En mä kyllä sitten toisaalta sitäkään käsitä, että miksi se kuulostaa ihan eriltä ku vääntää jonnekki kolmeen kilohertsiin +16db -16db:n sijaan.
Animate-Inanimate
Ianuarius
06.02.2009 22:58:15

EDIT 1: Kuka sun aamiaismuroihin on kussut? Aikamoista käytöstä itseltäsi, sanoisin...

Joo, sori. Mua vaan alko niin vituttaa ku luulin tietäväni näistä jutuista jotain ja sit jotku studiohifisteliänördet tallaa mut maan rakoon ilman minkäänlaista opastuksen sanaa. :)
Animate-Inanimate
Antti1
06.02.2009 23:03:10
No mitä soundiin tulee, niin ei kai se nyt mitään soittopätevyyttä vaadi... vai?

Kyllä se rummuilla on vaan todella paljon kiinni soittajan tatsista. Sitä pönttöä voi oikeasti lyödä monella eri tavalla. Eihän tuota itsekään joskus uskonut, ennenkuin kuuli. Rytmissä pysyminen ei ole edes puolia koko totuudesta.

Mitä tässä haen on SE, että kun nuo EQ:tkin kuitenkin vaikuttavat omalta osaltaan siihen soundiin, niin miten niitä pitäs muokata silleen, että niiden osalta se soundi ois samaa luokkaa ku Portnoylla.

Tässä kohtaa tuleekin se ongelma, ettei me voida auttaa. Pitäisi tietää mikä on ongelmana, kun homma ei näemmä kuulosta vielä siltä Portnoylta. Jos sulla on liikaa tai liian vähän jotain jossain, niin se pitäisi pysty kuulemaan. Sen pohjalta pystyis sanomaan, että nosta hyllykorjaimella yläkertaa lattiatomista, leikkaa parametrisella jyrkästi basarista 320Hz, pistä kompura nopealla attackilla virpan yläkalvoon ja limitteri rumpalin perseen alla olleeseen mikkiin.

Ymmärrätkö ongelman? On siis vaikea sanoa, että miten homma korjaantuu, kun ei tiedä mitä pitäisi korjata.

En mä kyllä sitten toisaalta sitäkään käsitä, että miksi se kuulostaa ihan eriltä ku vääntää jonnekki kolmeen kilohertsiin +16db -16db:n sijaan.

Siis enempi on tietenkin enempi, ei siinä sen ihmeellisempää juttua ole taustalla. Mä en nyt ehkä ihan tajua mitä sä tällä kysymyksellä hait?
Ianuarius
06.02.2009 23:09:14

Ymmärrän ongelman. Kiitos vastauksista. Mä kuvittelin, että noihinki ois jotain yleispäteviä säätökikkoja olemassa, kun omasta mielestäni esim. se bassorumpuki kyllä kuulostaa bassorummulta, vaikka ois mikä merkki ja mikä koko tahansa kyseessä... tai miten sitä sitten ikinä soittikaan.

Ja mitä tulee tahissa pysymiseen, niin oon kyllä eri mieltä siitä, että se vaikuttas soundiin. Tietenkin se vaikuttaa johonkin, millaisen tunnelman siitä saa, mutta ei se itessään siihen iskusta aiheutuvaan ääniaaltoon vaikuta millään tavalla, että millä hetkellä se alkaa ja loppuu.

Anteeksipyyntöni vielä muillekin käytöksestäni, en tajua mikä minuun meni. Kaipa sitten vain toivoin että täällä oltaisiin avuliaampia. Onneksi joku sitten olikin.
Animate-Inanimate
Antti1
06.02.2009 23:16:41
Ymmärrän ongelman. Kiitos vastauksista. Mä kuvittelin, että noihinki ois jotain yleispäteviä säätökikkoja olemassa, kun omasta mielestäni esim. se bassorumpuki kyllä kuulostaa bassorummulta, vaikka ois mikä merkki ja mikä koko tahansa kyseessä... tai miten sitä sitten ikinä soittikaan.

No onhan niihin nyt sellasia yleispäteviä lähtökohtia, mutta jokainen äänitys on aina uniikki tilanne. Jonkun tietyn soundin jäljentäminen on todella haastavaa hommaa, vaikka olisi ite sen soundin luonut alunperinkin.

Sellainen hyvä neuvo mun mielestä on, että leikkaa parametrisella eq:lla kaikki soundia huonontava äänes pois. Leikkaa siis muhju pois mieluummin, kuin lähtisit kirkastamaan ensitilassa. Usein pelkkä potaskan leikkaaminen saattaa jo riittää. Jos dynamiikan kanssa on ongelmia, niin volumeautomaatiolla piikit kuriin. Kompressointia sitten soundin vuoksi, limitointia harkitusti. Paras resepti on kuitenkin soittaa uudestaan niin kauan, kunnes saa talteen sen dynamiikaltaan halutunlaisen raidan. Sen voi koostaa vaikka pienistäkin osista, jos tarve on.

Jos pöntöt on olleet vireessä ja äänitys muutenkin onnistunut, niin homman pitäis tuolla reseptillä kuulostaa aika valmiilta. Parhaimmillaan se on niin valmista jo sisään tullessaan, että vähän vaan panoroidaan ja haetaan tasoja. Aina ei edes välttämättä sitäkään.

Ja mitä tulee tahissa pysymiseen, niin oon kyllä eri mieltä siitä, että se vaikuttas soundiin.

Niinno siis, en mä ihan tota tarkoittanut. Tarkoitin sitä, ettei se tahdissa pysyminen ole rumpujen soitosta kuin murto-osa. Sen jälkeen tulee nämä tyylitajuseikat, rumpalin soittotatsi (=soittajan oma soundi) ja muut sellaiset.
Ianuarius
06.02.2009 23:24:20

Kiitos kiitos.

Joo mä näköjään käsitin ton tahissa pysymisen väärin. :)
Animate-Inanimate
Antti1
06.02.2009 23:27:05
Mut jos sä tosiaan kaipaat vähän tarkempia vinkkejä ja näkemyksiä lopputuloksen parantamiseen, niin me tarvittais jonkinlainen näyte siitä mekkalasta. Voidaan sit miettiä kimpassa, että mikä toimii ja mikä ei. Mikä tärkeintä, niin pitäis oppia sisäistämään se syy, eli miksi joku toimii ja jokin taas ei. Sit on taas seuraavalla kerralla helpompi pyrkiä välttämään samaa ongelmaa ja keksiä ratkaisuja uusiin ongelmiin.
Ianuarius
06.02.2009 23:30:11

Joops, tässä vaan on vähän liian monta välikättä noitten rumpujen ja tän intterwepin välillä, eikä mulla oo ees omaa konetta täällä "studiolla". Pitänee vaan ite yrittää säätää ja koettaa löytää se oikea juttu.
Animate-Inanimate
loosah
06.02.2009 23:31:30 (muokattu 06.02.2009 23:33:48)
Hyvien rumpusaundien tallennus on aika älyttömään vaikeaa. Ehkä vaikeinta kaikista.

Jos verrataan vähän muihin soittiimiin: Kitara tallentuu helposti yhdellä mikrofonilla ja vaikkei sitä olisi parhaimmalla tavalla suunnaatu, niin saundista voi silti EQ:lla kaivelemalla jne saada ihan kelvollisen. Samoin vaikka trumpetti tai kellopeli.

Ongelma rumpujen nauhoituksessa on ensinnäkin se, että tila, joissa rumpuja paukutetaan, on äärettömän tärkeä hyvän saundin kannalta. Samoin mikkien sijoittelu. Heitäpä overheadit vähän sinne sun tänne rumpujen päälle, ni lopputulos on täyttä paskaa. Stereokuvaa ei korjaa milllään.
Jos tila ja rummut itsessään saundaavat kohtuullisilta, voidaan miettiä jotain triggauskikkoja jne...

Olis kuitenkin hyvä tietää, millä tavalla ja missä äänität ja kuulla jopa näyte, niin vois sanoa jotain. Mutta noin niin ku lähtökohtana:

Paskat rummut+ paska huone+ paska soittaja+ huono äänitystekniikka= Paskan makuinen konvehti.

Ei ne studiomulinexit mitään ihmeitä tee. Niillä on tarkoitus vain kiillottaa sitä konvehtia, joka saundaa valmiiks jo hyvälle.
GIGO
tommiot
06.02.2009 23:41:29 (muokattu 06.02.2009 23:42:34)
Perusjuttuja mitä tommoseen saundiin voi koittaa hakee: Basarista EQ:lla pois keskiääniä ja alle 40hz taajuudet, kompuraa jollain attack +20ms, release ~100ms säädöillä, tai miten kivalta kuulostaa. Snareen suunnilleen samanlainen kompura. Tomeista tosi paljon keskialuetta kuopalle, ja hyllyllä sit ehkä vielä korostaa vähän sitä kapuloiden napsetta, riippuu miten on mikitetty. Sit kaikki rummut (ei peltejä) voi vielä ajaa auxin kautta ryhmään, johon laittaa tosi murskaavan kompressorin.

Ja nää on vaan tapoja joilla itse oon työskennellyt, ei mitään "totuuksia".

Mut oikeesti tosi vaikee sanoo mitään kun ei tiedä lähtösaundeista.
studiokekkonen
07.02.2009 00:25:09

No mitä soundiin tulee, niin ei kai se nyt mitään soittopätevyyttä vaadi... vai?

Repesin. Putosin. Kaaduin. Kuolin. Aaargh.

Itkeäkö vai nauraa?
Kallekorvola
07.02.2009 00:47:22

tää on kyl just niin hyvä...

tuota, tuota...

miks ei me sit koskaan voitas kuulla näytettä rumpalista, joka on ihan paska, mut soundaa tosi hyvältä? NO KOSKA SILLÄ SOITTOTAIDOLLA ON VÄLIÄ JUST ENITEN. jos se soitto ei oo kohdallaan, ei siitä soundin ruuvaamisesta ole mitn apua. kaikkein vähiten on apua kolmannen osapuolen ehdottamista MUTU-eq-käppyröistä...

hyvä rumpali soundaa hyvältä millä tahansa setillä, kenen tahansa äänittämänä. huono rumpali kuulostaa huonolta aina, olosuhteista riippumatta.

jos portnoyn soundia hakee, tarvitaan ensisijaisesti hyvä soittaja, joka osaa imitoida ko. herran tatsia. sit haetaan samankaltaiset rummut ja viritys, ja sit yritetään arvailla millä mikeillä jne. kilkkeillä ko. soundi on löytynyt...
Kallekorvola
07.02.2009 00:48:10
Itkeäkö vai nauraa?

itkeä.

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)