Aihe: Bassolinjaskaba 8 - äänestys
1 2 3 4 5 6
rattledad
05.02.2009 23:05:07 (muokattu 05.02.2009 23:33:13)

En enää osaa ajatella näitä kuin 2:3 son clavéssa menevänä kuubalaisena. Tuon oletuksen varassa arvostelin. Voi olla että on väärin perustein pisteytetty. Ykkösiä olisi taas saanut olla enemmän jaossa.

omarklah: 2
Mange: 2
Tana: 2
Thominisk: 1
hollstro: 1
TommiW: 1
juki68: 1

1) omarklah:
Toimii hyvin, parasta omaria mitä näistä karkeloista muistan kuulleeni.+++

2) eugen7:
Muuten hyvä, mutta enemmän sambaosastoa. Portugali on lähellä espanjaa muttei riittävän lähellä. Ei läpäise 2:3 clavétestiä.

3) BigPapa:
Papalla pysyy bassokin kädessä. Loppupuolen 'melkein kolmijakoinen' kuvio oli hyvä. Ei läpäise 2:3 clavétestiä kokonaan.

4) Thominisk:
And Now for Something Completely Different... Tästä tuli vähän mieleen se paco de lucian plekubasisti. Sinäkö sen linkin laitoit dadaan (eikun jeffberlinvääntöketjuun) joskus? Menee melkein clavéssakin. +

5) poppamies:
Jäljet johtavat suomalaiselle tanssilavalle. 3:2 sopisi paremmin, mutta humpahtavaa sambahtavaa enemmän kuin afrokuubalaista.

6) Mange:
Toimii kuubalaisittain. Hyvä veto, parani loppua kohden. ++

7) Typhus:
Portugalia puhutaan tässäkin. Muuten hyvä mutta brassiosastoa.

8) Teijo K.
Yllättävän sakeaa kuviota. Minusta tuo ei mene 3:2 mutta pyörrän puheeni jos uusi rumpali vahvistaa että clavé menee noin päin. Hyvä lattarisaundi isoldessa.

9) UncleFester:
Mitähän tähän soittaisi? Ei hajuakaan. Linjakas two-time oli ehkä parasta tässä, hauskoja nuo särösoinnutkin.

10) öl m:
Hyvä sambapoljento, sakeanpuoleinen väliosa oli ihan muusta maisemasta.

11) peittu:
A-osa jälleen sambaa, bee 3:2 tai noin sen kuulin. Muuten hyvää soittoa biisiin sopivalla saundilla.

12) arilö:
Salsatunnelmaa joka toimii 3:2, mutta yritän inttää vielä että kuuluisi olla toisinpäin. Hyvää soittoa muuten kyllä.

13) 2541:
Toimivaa peukutteluhommaa Rauchin hengessä, tykkäsin. Santanat on kuunneltu ja clavé käännetty.

14) rattledad:
Basso tukee biisiä eikä häiritse paljon musiikin kuuntelua.

15) jogo2000:
Hyviäkin aineksia soitossa, mutta vapaat kielet ei ole kunnolla dempattu tai jotain hämminkiä tässä oli.

16) Tana:
Hyvä linja. Paljohkosti tavaraa mutta toimii jollei riitele pianon kanssa, aika samantapaista kuviota mutta piano jää sen verran alle ettei äkkiä kuunnellen ainakaan häiritse. Clavétesti läpäisty.++

17) Visakoivu:
Torvien tuplaus ei ehkä ole tyylinmukaisin valinta, ei ainakaan kanna koko biisin ajan. Lyhyempi unispätkä kompin lomassa voisi kyllä.

18) hollstro:
Clavétesti läpäisty, B-osasta en oikein pitänyt. Muhjumpi saundi vähän alemmas miksattuna olisi minusta toiminut paremmin. Yllättäen. +

19) timppa67: TommiW:
Paljon tavaraa ja vähän epätasainen kirkkaanpuoleinen saundi. Ei minun juttuni.

20) kraaps:
Pikemminkin 3:2. Teknisiä ongelmiä? Häiriöääniä ja vähän kuin kuuntelu ei olisi ihan kunnossa.

21) JaS:
En voi sanoa kaivanneeni sambakomppia, mutta tässä sitä taas on.

22) elampen:
Kotimaista geneeristä lattaria. (kiertoilmaus samba-salsalle)

23) tahtah:
Saundista pidin, jokin kuulosti epävireiseltä.

24) TommiW:
Menee kivasti clavessa tuo A-osa mutta toimisi paremmin IMO jos katkaisisit nuo pitkät äänet juuri ennen ykköstä (vai mikä se oli). Vaihteeksi sambaa B-osaan, toimii hyvin kylläkin tuo lyhyt-pitkä vaihtobasso. Surdoko se oli se rumpu joka tuota soittaa? +

25) juki68:
Onhan tämä vähän tällainen Creamin lattarisuosikit, mutta toimii vaikka onkin vähän kulmikkaampaa kuin karibialla. +

26) JukkaPena:
Tässäkin (tai minulla) on clave nurin. Hyvää soittoa.

27) sirdickyj:
Torvien rytmiä seuraillen. Yllättävän aggressiivisella saundilla soitettu. Tarkkaa soittoa muttei vielä ihan hallussa tämä genre.

28) chief:
Hyvää soitantaa, mutta menee taas pikemmin 3:2 mukaan. Noinko se oikeasti kuuluu sittenkin olla? Hyvä lopetus.
JaS
05.02.2009 23:38:21
En enää osaa ajatella näitä kuin 2:3 son clavéssa menevänä kuubalaisena. Tuon oletuksen varassa arvostelin. Voi olla että on väärin perustein pisteytetty. Ykkösiä olisi taas saanut olla enemmän jaossa.

Itse yritin kovasti kuulla sen son clavena, mutta jotenkin se ei vaan istunut omaan korvaan. Jotenkin se tumbao vaan tuntui rikkovan sitä A-osan rytmiä. Tämän takia päädyin siihen Sambaan. Ajattelin kyllä enemmän Bossa novaa. Taitaa muuten olla Surdon peruskomppeja tuo sama rytmi.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
chief
06.02.2009 00:13:20

Mä olin havaitsevinani enemmän 3:2 fiilistä mutta voin olla ihan metsässäkin. Toi tausta ei mun mielestä oikein edusta mitään perinteistä tyyliä vaan siinä on vähän sotkettu montaa. Salsaa siis.
"It's the ear, not the gear. "
Mange
06.02.2009 00:14:25 (muokattu 06.02.2009 00:15:39)
http://www.youtube.com/watch?v=VEhVNhNWr7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Mta_fLACbLQ

Sama kappale, eri versiot. Kannattaa kuunella miten kuubalaiset soittaa omaa musiikkiaan. :-) Noista, ensimmäinen kuulostaa aika sekavalta mutta kukaan ei voi väitä, ettei siinä ole groovea. Jollakin ihmeen tavalla tuo toimii. Jälkimmäinen on hillitympi muttei siinä ole vähempää groovea kuitenkaan.

Peittu laittoi minut kuubalaivalle. Kyllä olis mielenkiintoista päästä sinne jonain päivänä. :-)
Epämuusikko
06.02.2009 00:27:06

Sama kappale, eri versiot. Kannattaa kuunella miten kuubalaiset soittaa omaa musiikkiaan. :-) Noista, ensimmäinen kuulostaa aika sekavalta mutta kukaan ei voi väitä, ettei siinä ole groovea. Jollakin ihmeen tavalla tuo toimii. Jälkimmäinen on hillitympi muttei siinä ole vähempää groovea kuitenkaan.

Peittu laittoi minut kuubalaivalle. Kyllä olis mielenkiintoista päästä sinne jonain päivänä. :-)

Parhautta khyl.
R.I.P Oksanen
eugen7
06.02.2009 01:36:45 (muokattu 06.02.2009 19:13:47)

Itse kun en ymmärrä tämän genren päälle, niin en osannut nostaa ketään huipulle vaan pisteet tasan. Noi kuitenkin miellytti, kun ei ole soitettu liian täyteen ja rytmi sellainen kuin sen ehkä pitäisi olla (mikä mä olen sanomaa ;)
Jokaiselle siis 1p, mutta järjestys on valittu eli chief on porukan ykkönen.

chief
tahtah
peittu
TommiW
Typhus
Mange
JukkaPena
JaS
elampen
sirdickyj

eugen7:
Muuten hyvä, mutta enemmän sambaosastoa. Portugali on lähellä espanjaa muttei riittävän lähellä. Ei läpäise 2:3 clavétestiä.

Täysin samaa mieltä eli tätä tulee kun hätäilee bassolinjan teossa. Nyt ymmärrän että olisi pitänyt ehkä vetää Son Clave tai Rumba/Guaguanco Clave 3:2 rytmillä
JaS
06.02.2009 02:16:58
Tässä menis sitten mun pisteet.

Kuten kisathreadissä jo sanoin, niin ei oikeen alkupalat tuntuneet toimivan. Monella oli kyllä hakusessa ihan oikeaa kamaa, mutta sitten puuttui se fiilis. En ole hirveästi välittänyt arvioinnissa siitä, että ollaanko oikean lattarin alalajin kanssa tekemisissä, kun en aihetta kuitenkaan niin hyvin tunne. Fiiliksestä sanoisin, että mielestäni pitäisi olla sellainen tiukka sleeba. Nokittaminen tai iskulle soittaminen muuttaa ihanat etelän laineet äkkiä kanttiaalloksi tai sahalaidaksi.

Pisteet eka:

3p
Typhus

2p
Mange

1p
Teijo K.
hollstro
kraaps
elampen
juki68

Ja lätinät:

1) omarklah: Tuntuu, että mennään samban ja rumba claven välimaastosta. Time tuntuu olevan vähän hukassa.Keikalla vastaava veto olis varmaan saanut oman pepun pyörimään, mutta nyt ei oikein lähtenyt.

2) eugen7: Nyt hytkyy vähän jotenkin humppamaisesti vaihtobasso. Onneksi on sentään pitkät äänet, ettei mene ihan tuubabassohumpaksi. Kohtuu tarkkaa työskentelyä, mutta jotenkin tulee nyt enemmän suomalainen tanssilava mieleen, kuin kuuman kostea etelä.

3) BigPapa: Terävä saundi ei toimi tässä. Beguinemainen linja, ja onko vielä hiukan kolmimuunteinen? Nyt keinuu jo vähän liikaakin.

4) Thominisk: Ei toimi saundi yhtään tähän. Taas kolisee yläpäät ihan liikaa. Lyhyet äänetkään ei oikein toimi. B-osa on kuin soolo ilman ideoita. Kiva likki oli B-osassa.

5) poppamies: Ei saundi tunnu istuvan, ja jotenki tuntuu muuttuvan pitkin biisin. Kolisee, vaikka toneja on taidettu kääntä pois. Vähemmän etuastetta vois auttaa. Jotenkin tuo äänien katkominen saa biisin keinunnan sijasta tökkimään.
(eka tupakkitauko)

6) Mange: Kohtuu hyvä tumbao, ehkä hieman epävarma, ei istu kunnolla. Melodisesti ei mitään erityistä. Tähän mennessä paras veto.

7) Typhus: Tää taitaa edustaa sitä samba osastoa. Komppi lepää melkoisen hyvin, ehkä jo vähän laiska. Keinuu kuitenkin mukavasti. B-osassa tais olla joku hauska kekkos-vitonenkin. Vahvaa perussoittoa. Jakaa toistaseks ykkössijan, ellei jopa kiilannut ykköseki.

8) Teijo K: Nyt ollaan jo hyvällä tumppuasteella, mut taitaa olla ihan soitinvalintakysymys. Ihan kivasti rikottu tota sambarytmiä. B-osa ehkä liiankin staattinen. Kärkikaartia kuitenkin. Oho, lopussa kuului huone. :)

9) UncleFester: Kiva tumppusaundi, mutta liikaa röpöä. Alkuun ois ehkä voinut toivoa edes yhtä synkooppia. Sitten kun lähti kulkemaan, niin tuli enemmän mieleen joku melko hidas stankku jazz, kuin lattari. B-osan synahyökkäykset ihan kivoja, mutta bassottelun puolesta melko köyhää.

10) öl m: Nyt on pudotettu tästä kompista yks 16-osa pois ja saa sen kuulostamaan humpalta. Tulee mieleen Jari Sillanpään taustaorkesteri vetämässä kuumaa suomilattaria. B-osan bassotulitus oli itsessään kivaa kuultavaa, mutta ei oikein istunut pohjaan.

11) peittu: Taas ollaan vähän jotenkin humppaotteella vetämässä. Menis täysillä läpi Tallinnan laivalla. B niin, kuin beguine. Ok veto, mutta ei kuitenkaan terävintä kärkeä...
(tupa2)

12) arilö: Tässä taitaa olla vähän sellanen rumba clave menossa. Hiukan ykstoikkosen kuulonen. B-osa ei oikeen toiminut, basso poistu roolistaan.

13) 2541: Ihan toimivaa bassottelua, jotenkin toivois vähän legatompaa otetta. Röpöttääkö siellä chorus? B-osaan oltiin saatu jotain fuusiomaista otetta. Ensimmäinen toimiva ei-niin-lattari-b-osa. Hyvä, mutta ei vaan nyt kuitenkaan ihan säväyttänyt.

14) rattledad: Onkos meillä toinen kontra? Vähän on hiljasella basso. Vähän jotenkin liian kulmikasta soittoa. Tumbao kuitenkin toimi.

15) jogo2000: Taas ollaan liian terävällä saundilla liikkeellä. Lepää ajoittain aika kivasti. Ja taas mennään beguine-osassa. Mukavaa linjaa haettu loppuun.

16) Tana: Liian terävä saundia. Muuten kivaa bassottelua. Oishan sen basson voinu laittaa keskellekin. Kiva lasku B-osaan. Ihan oivaltava. Tyylillistä vaihtelua äänien pituudessa, hyvä. Saundi kuulosti vähän suoraan bassosta koneen inputtiin vedetyltä.

17) Visakoivu: Hassu saundi, onko kenties kompressoitu. A-osan komppi tökkii. B-osasta puuttuu ideaa.

18) hollstro: Vähän ehkä röpsäkkä saundi mun makuun. Menee läpi kuitenkin. Istuu tosi kivasti ja keinuu. Loppuko taas kerran ideat B-osassa? A-osan puolesta antaisin jo pisteen, mutta b-osa jäi mietityttämään. Kuunnellaan loput ja katsotaan sitten.

19) timppa67: Nyt kuulostais siltä, kuin huone soisi taustalla. Ilmeisesti mikittämällä narulle. Aika kiva tumppu, mutta korkeemmat äänet kilahtaa ehkä vähän liikaa. B- osassa jotain kivoja kehitelmiä.

20) kraaps: Aika lujalla on basso. Vähän volumet heittelee. Vähän on rapee saundi. Epätarkkuutta soitossa, mutta tuntuis olevan yks parhaimmista pätkityillä äänillä soitettu. B-osa ei ihan toiminut. Menee vähän liiankin humpaks.

21) JaS: Ja on se hiljasella. Vaikka ekan mixdownin jälkeen piti käydä vielä nostamassa tasoja. Jotenkin hain vaan sellasen "hyvän" balanssin muiden soittimien kanssa, mut ei tullu mieleen, et nyt on enemmän kyse siitä itse bassolinjasta. :)

22) elampen: Ihana saundi! oikeen töm. Vähän ehkä kolisee välillä. Outo B-osa, taas basso kadottaa roolinsa. Vähän toi A-osan komppi on kuitenkin humppa. Heh, mielikuvana tuli kuitenkin sellanen meksikolainen paksuviiksibändi sombrerot päässä. Vai rupeeko tässä sekoomaan, kun on kuunnellut niin monta kertaa tän?

23) tahtah: Taas on kiva saundi. Nyt on kyllä kuultu A-osan vika sointu väärin. B-osa on ihan hakoteillä. Rytmisesti on kyllä paikoitellen tosi kiva keinunta.

24) TommiW: Alkuun ihan kiva odottava pitkä ääni, mut ois saanu kasvaa ihan täyteen tumbaoon. Vähän ohut saundi. B-osassa tuli enemmän Baddingin parhaat mieleen.

25) juki68: Taas on vähän röpsäkkä saundi. Ihan ok soittoa, mutta jotenkin jää vähän se keinunta puuttumaan. Ehkä pari millisekuntia sitä latenssia lisää. Loppupuolella ihan mahtavaa tiluttelua.

26) JukkaPena: Muuten aika toimivaa menoa, mutta tuntuu välillä tulevan jo liian sleebassa. Saundi sais olla hiukan tummempikin.

27) sirdickyj: Aika paljon soitettu ja katkottu ääniä, mutta jotenkin saatu hianosti keinunta säilymään. B-osassa taas puuttuu ideat. Lopussa jotenkin groove vähän unohtu. Hyvä perusveto kuitenkin.

28) chief: Kivan pehmee saundi. Pientä kulmikkuutta havaittavissa, mutta keinuu kuitenkin. Pari kivaa likkiä. B-osassa rooli hukassa.

En jaksanut laskea tupakoita. Tunteja tais mennä reilusti yli 2. Kuuntelin osan vedoista useampaan otteeseen, kun meinas keskittyminen herpaantuu tai ei oikeen saanut ideasta kiinni.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
JaS
06.02.2009 02:30:15

Huh... olipas vaikea kuunnella. Basisti tuntu molemmissa tulevan ihan järjettömän paljon sleebassa, mutta kuitenkin tiukasti. Ekassa mulla käänty jopa välillä komppi ympäripäissään, että kuulin nelosen ykkösenä. Kyllä näiden edessä voin työntää omat tuombaot ihan sinne omaan rumbaani. :)
2541
06.02.2009 08:09:59 (muokattu 06.02.2009 08:39:54)

E: Ei ihan vielä...

...vaan nyt.

chief 2
Typhus 1
Teijo 1
rattledad 1
arilö 1
peittu 1
JaS 1
TommiW 1
JukkaPena 1

Noi miellyttivät eniten ja Päällikön veto sitten kaikkein eniten.

13) 2541:
Toimivaa peukutteluhommaa Rauchin hengessä, tykkäsin. Santanat on kuunneltu ja clavé käännetty.

Ensimmäinen adjektiivi pois, niin totahan se oli. Kauniita kommentteja tuli monelta, mut kyllä tää oli allekirjoittaneelle hankalin veto näistä kisoista. Jos tää oli siis viimeinen, eikai kuitenkaan Juki? Älä niistä turhista narinoista masennu.
Johannes_t
06.02.2009 09:58:01

Huh... olipas vaikea kuunnella. Basisti tuntu molemmissa tulevan ihan järjettömän paljon sleebassa, mutta kuitenkin tiukasti. Ekassa mulla käänty jopa välillä komppi ympäripäissään, että kuulin nelosen ykkösenä. Kyllä näiden edessä voin työntää omat tuombaot ihan sinne omaan rumbaani. :)

Tuolla karibian maisemissa vedetään montunoa, se basson "ykkönen" tulee jo neloselle. Ei ihan helpoin homma härmän pojalle.
Teijo K.
06.02.2009 10:10:26

8) Teijo K.
Yllättävän sakeaa kuviota. Minusta tuo ei mene 3:2 mutta pyörrän puheeni jos uusi rumpali vahvistaa että clavé menee noin päin. Hyvä lattarisaundi isoldessa.

Mie en saanut tän taustan kanssa ikinä kunnolla kiinni tuosta clavésta, mutta kun ei saanut moni muukaan niin ei harmita näin 15 min asiaan perehtyneisyydellä. Vedin sitten vain fiiliksen mukaan jotain. :)
Aina saa kärsiä ja hävetä.
BigPapa
06.02.2009 10:31:21 (muokattu 06.02.2009 10:46:27)

4p Rattledad - tässä oli kyllä oikea Havannalainen zigari......
4p sirdickyj - musta täsäoli sellainen rullaati rullaati meininki, joka mun jalalle putoo....
2p juki68 - kisan perustajalle ja Ricky-ihmeelle näin....moderni salsa puree kyll.....

ja oli siellä hienoja vetoja kaikenkaikkiaan, mitä näin kitaristina nyt basson päälle ymmärrän. Kaiken eniten ihmetytti sen kolmannen soinnun valinta joissain tapauksissa, vaikka ei sekään tökänny.
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
Teijo K.
06.02.2009 10:48:15

Huomasin juuri että Jämän kommentointi oli jäänyt tossa pois, kun säätelin äitä eilen puolinukuksissa indernettiin. Piti kaivella koneelta tiedosto oikein esille.

27) sirdickyj: http://maihinnousu.net/s/?song_id=2413
Vähän tällainen rokkarin rytmikäsitys tässä, hyvin soitettuna toki. Olikohan noissa sointupohjissa jotain hassua?
Aina saa kärsiä ja hävetä.
sirdickyj
06.02.2009 12:45:32
ja oli siellä hienoja vetoja kaikenkaikkiaan, mitä näin kitaristina nyt basson päälle ymmärrän. Kaiken eniten ihmetytti sen kolmannen soinnun valinta joissain tapauksissa, vaikka ei sekään tökänny.

minkä kolmannen soinnun? must soinnut oli f-c-bb-c, mut toki oikeesti olivat f-dis-bb-c.
* Paskaa - > Ei-vielä-hiottu-timantti * Ei osaa laulaa -> Potentiaalinen tulkitsija * Epävireinen - > Ongelma monitoroinnissa * Ei svengaa pätkääkään -> Erilaiset musiikilliset arvot * Huono saundi -> Tavanomaisesta poikkeava
Mange
06.02.2009 12:54:54
Näin minä ymmärsin nuo soinnut:

Fm, Eb, Db, C7 ja soolo-osassa vain Fm. Tuon Db soinnun jotkut soitti Bbm:na, mikä myös kuullosti hyvältä.
BigPapa
06.02.2009 15:01:49

Näin minä ymmärsin nuo soinnut:

Fm, Eb, Db, C7 ja soolo-osassa vain Fm. Tuon Db soinnun jotkut soitti Bbm:na, mikä myös kuullosti hyvältä.

Tätä juuri tarkoitin....
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
Epämuusikko
06.02.2009 15:18:15

Siinäpä se!
R.I.P Oksanen
JaS
06.02.2009 16:07:46
Molempi parempi... Basisti loppujen lopuks määrä soinnun. Kitaristit ja pillistit ja muut korkeamman asteen soittajat määrittelee sitten, että minkäslaiset karaktäärit siinä soinnussa on.

Tässä päivänä eräänä rupesin jopa miettii sitä, et jos biisi menee nelisoinnuilla, niin basistilla on 1/3 otelaudan äänistä oikeita ääniä. Sitten kun lasketaan vääräbassosoinnut mukaan, niin vääriä ääniä ei juuri olekaan. Ainoo mistä basistin pitää pitää huoli, on se, että sen omassa linjassa on joku sisäinen logiikka. Se onkin sitten jo vaikeampi tehtävä.

B-osaan tuli muutama eri tulkinta soinnuista, mut en tainnut yhtään oikeasti huonoa kuulla. Sinne pysty vetäsee kyllä melkein mitä vaan. Ja se kakkos-vitonen, kenellä nyt olikaan, oli mun mielestä jo kunnon osoitus siitä, että basisti määrää soinnun.
hollstro
06.02.2009 16:25:31

Kiitos kaikille kommenteista. Moni on kommentoinut outoutta b-osassa. Läksin liian aikaisin takas A-osaan, enkä kiiressä ehtinyt ottamaan hommaa uusiksi vaan fuulasin, ihan niinkun livenäkin olisin ehnyt. Siis moka mikä moka.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)