Aihe: Mahonkilankku kiinteällä tallalla, alle 450€
1 2 3
fox
04.02.2009 14:50:45

No mikä on tuntuma noin laadun/laadunvalvonnan suhteen kun verrataan näita Samic'eja esim. Ibaam ja Sguier'iin? Tuossa Samicissa oli nyt kuitenkin Duncanin mikit, että onhan se jotain tasoa sekin.

Pahan pistit.. ;) Niissä "omalla nimellä" tehdyissä on todella hyviä kitaroita, oon muutamaa laitellu, tosin itellä ei ole kuin tuollasen 80-luvun loppupuolen superstrat-kitaran "aihio".. Valley Arts/Samick joint venture -kitaroista johdannainen. Mikit on jo aikaa vaihtuneet, runko on painava, kaula todella hyvä. Jenkki-Kahler Flyer tallana.
Ei lainkaan väheksyttävä valmistaja, tosin, niinku totesit, monelle ns. "tuntematon" ja enemmältikin juuri Suurten Merkkien valmistajana siellä piilossa toiminut.
Jaa nin, tekee ne muutakin, mun olympiajousi on Samick...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jasoniitti
05.02.2009 14:59:10 (muokattu 05.02.2009 15:02:33)
Tuo Gibsonin Melody Maker merkkituotteena kyllä kiehtoo, mutta minkälaiseen rockin rynkytykseen se oikein taipuu, kun sen pelkällä yhdellä single coil -mikillä?

Ja onko kellään ajatusta näiden SG-kopsujen paremmuudesta toisiinsa nähden:

Samick TR-2 VS
http://www.keminmusiikki.fi/cat/product_details.php?p=2177

Vintage VS6
http://www.musiikkiliike.fi/index.p … arget=products&product_id=31029

Epiphone G-400
http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=629884

Saman hintaluokan keppejä kaikki. Epin ja Vintagen olen testannut ja ainakin painossa, massassa on valtava ero! Vintage oli oudon kevyt siihen nähden, että se olisi mahonkia. Hyvä se oli kuitenkin soittaa ja sehän se lopulta määrää, mutta mietityttää vaan...
Icy-Sun
05.02.2009 15:02:44 (muokattu 05.02.2009 15:04:48)
Minulla oli ensi-kitarana tuollainen Samickin torino. Ei ole jäänyt paha maku suuhun. Paremmin oli viimeistelty kuin g400 ja virittimet olivat muistaakseni mainiot. Ne mikitkään ei mistään aivan tuhnuimmasta päästä ollut, mitä nyt Tokain sen jälkeen ostin. Ja onhan se komiakin, vaikkei niin "SG" kuin Epi.

E: Hintakin näytti olevan tuolla alle 300e. Siitä, jos vielä tinkaa niin ei ole ainakaan huono diili.
dropD
05.02.2009 15:19:15

Vintage oli oudon kevyt siihen nähden, että se olisi mahonkia. Hyvä se oli kuitenkin soittaa ja sehän se lopulta määrää, mutta mietityttää vaan...

SG on oudon kevyt soitin;-) Mun Gibsonin stankku on kyllä huomattavasti kevyempi kuin muutamat kokeillut SG kopiot (epi ja stagg)
Painajaismainen
05.02.2009 15:23:04
Eipä se nuo duncanin design sarjan mikit mitenkään ihmeelliset ole, kuitenkin ihan hyvät kepin hintaan nähden.

Jees, mutta mikit nyt ei minusta ole mikään erityinen ostokriteeri, koska vaikkapa SD:n perusvarman JB/Jazz-yhdistelmän nappaa torilta alta satasen ja jos kolvi pysyy yhtään kädessä niin ei tarvii edes asennuksesta maksaa. Tokihan kalliimmissa kepeissä on yleensä laatumikit jo valmiina ja mukavaahan se toki on jos keppi on ns. "plug & play"-kunnossa heti alkujaan. Mutta mikithän vaihtuu todella pian jos ei miellytä.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka "Ei saakeli näitä sooloja. Jos joku olisi harrastuksen alkuvaiheissa näyttäny kuvan ysäri-Hetfieldistä ja sanonu, että komppaaja ei vonkaa, kaikki olisi toisin." - GRG40
Jasoniitti
05.02.2009 15:32:50
Jees, mutta mikit nyt ei minusta ole mikään erityinen ostokriteeri, koska vaikkapa SD:n perusvarman JB/Jazz-yhdistelmän nappaa torilta alta satasen ja jos kolvi pysyy yhtään kädessä niin ei tarvii edes asennuksesta maksaa. Tokihan kalliimmissa kepeissä on yleensä laatumikit jo valmiina ja mukavaahan se toki on jos keppi on ns. "plug & play"-kunnossa heti alkujaan. Mutta mikithän vaihtuu todella pian jos ei miellytä.

Näinhän se on, mutta ajattelin lähinnä että jos esim. puista ei löydy eroa, niin jollakin se paremmuus pitää löytää. Ja jos toisessa 300,- kepissä on selkeästi paremmat mikit, virittimet, jne, niin helpottaahan se valintaa.
Punisher
07.02.2009 12:26:13

Täältä kanssa ääni Ibanezin SZ(R)-sarjalle. Hinta/laatu-suhteeltaan erinomainen laitos.
"There is no need for torture: hell is other people." - Jean-Paul Sartre (No Exit, 1944)
epi2
07.02.2009 12:34:08
Saman hintaluokan keppejä kaikki. Epin ja Vintagen olen testannut ja ainakin painossa, massassa on valtava ero! Vintage oli oudon kevyt siihen nähden, että se olisi mahonkia. Hyvä se oli kuitenkin soittaa ja sehän se lopulta määrää, mutta mietityttää vaan...

Epin G-400 olen testannut useampi, varmaan viittä, ja yksi niistä oli sellainen, mitä en olisi ostanut tuohon hitaan, kaula taisi olla vähän propeli, kun E kielen 3. nauha (G-sävel) ei soinut kunnolla. Kaula profiili nuissa ei ole ihan saman lainen kuin (Epiphonen) Lespoissa, siis G-400 slimtaper 60 ei ole saman lainen kuin Les Paul Slimtaper 60.

Vintagea en ole koskaan tarkemmin testannut, kerran nähnyt yhden, ja nopean "hipelöinnin" perusteella ei jotenkin miellyttänyt.
Jasoniitti
07.02.2009 15:11:47
Epin G-400 olen testannut useampi, varmaan viittä, ja yksi niistä oli sellainen, mitä en olisi ostanut tuohon hitaan, kaula taisi olla vähän propeli, kun E kielen 3. nauha (G-sävel) ei soinut kunnolla. Kaula profiili nuissa ei ole ihan saman lainen kuin (Epiphonen) Lespoissa, siis G-400 slimtaper 60 ei ole saman lainen kuin Les Paul Slimtaper 60.

Ero on mun kouraan kuitenkin niin pieni, että en edes sitä huomaa. Sama homma kun pyöritin sylissä Epin G400:sta, Iban SZR520:stä ja Iban SZ320:stä vuoronperään, niin kaulan osalta kaikki tuntuivat hyvältä ja lähestulkoon samanlaisilta.
Jasoniitti
08.02.2009 18:26:54 (muokattu 09.02.2009 00:09:54)
Valistkaa vähän skaaloista. Ibanezin SZR520:n ja SZ320:n skaalat on 24 3/4" ja 25,1" eli ero on alle 1 cm. Ei paljon, mutta mikä ja mihin sillä on todellinen merkitys? Kumpikin on 22 nauhaisia eli pitempi skaalaisessa joka nauhan väli on hivenen pitempi, mutta onko tällä merkitystä oikein mihinkään? Oikein nakkisormella voi tietty rajat tulla vastaan ja jokainen voitettu milli on kotiin päin. Toinen vaikutus lienee kielten kireyteen ja mahdollisuuteen matalempiin vireisiin. Soitellessani näitä kahta kitaraa perä jälkeen en eroa edes huomannut; kannattako minun tätä edes miettiä?

EDIT korjasin mittoja...
epi2
08.02.2009 18:29:58 (muokattu 08.02.2009 18:30:25)
pitempi skaalasissa on siis kielet hivenen kireemmät, mutta tuo nauhojen hivenen pitempi välimatka on musta niin pieni ettei sillä ole väliä, lyhyempi skaalasissa on vähän löysempi tatsi, mutta jos et sitä huomaa, niin ei sillä kai ole hirveästi merkitystä.
Kjukka
08.02.2009 18:38:33

Ehdotan PRS SE-sarjalaista. Hinta/laatusuhde on noissa suhteellisen lyömätön.
Jasoniitti
09.02.2009 05:57:04
Ehdotan PRS SE-sarjalaista. Hinta/laatusuhde on noissa suhteellisen lyömätön.

Karkaa hinta vaan käsistä. Tai no saisi noita tilaamalla Englannista alle 450€.
MarkoA
09.02.2009 09:40:44
Tuo Gibsonin Melody Maker merkkituotteena kyllä kiehtoo, mutta minkälaiseen rockin rynkytykseen se oikein taipuu, kun sen pelkällä yhdellä single coil -mikillä?

Melody on TODELLA kevyt kitara. Ei sellainen tuhtirunkoinen kuten tuolla aloituksessa kyselit. Ja yksimikkisenä se on aika karu soitin. Ehdottomasti testiä ennen hankintaa.
Uskoisin kuitenkin, että jossain vaiheessa alkaa himottaan saada se kaulamikkisoundikin mukaan.

Tästä Viimeisen päälle Vimmattu kitara:

http://www.vaivaton.com/product/14-1-2622

On saanut hyviä arvosteluja useissa eri lähteissä.
It certainly can, can you?
Jasoniitti
09.02.2009 14:18:55
Ei oikein tällaiselle sohva-soittelijalle istu tuo V syliin, vaikka olisi miten hyvä tahansa.
Mr. Speed
09.02.2009 15:03:48
Ei oikein tällaiselle sohva-soittelijalle istu tuo V syliin, vaikka olisi miten hyvä tahansa.

Toinen V:n "siipi" jalkojen väliin, ja keskikohta oikean reiden päälle, niin soittoasento on jopa ihan mukava, vielä kun ottaa hihnan, jonka laittaa tarpeeksi kireälle. Tietysti tilaa vievä tuo soittoasento on.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
duc
09.02.2009 15:05:10
Toinen V:n "siipi" jalkojen väliin, ja keskikohta oikean reiden päälle, niin soittoasento on jopa ihan mukava, vielä kun ottaa hihnan, jonka laittaa tarpeeksi kireälle. Tietysti tilaa vievä tuo soittoasento on.

Joo, hankalaa on.
MarkoA
09.02.2009 15:24:29

No, seuraava - Reverend Warhawk II
http://www.reverendguitars.com/reve … s/set_neck_series/warhawk_2_hb.html

Sama peruskonstruktio, mukana kehuttu bass-contour säätö. Korina body.
Itse olen noita jo jonkin aikaa aina kyylännyt ja lueskellut arvioita. Eipä ole pahemmin moitittu. Ja mua kiinnostaa tuo "contour". Ois ihan mukava lisä.
It certainly can, can you?
Mr. Speed
09.02.2009 15:34:54
Joo, hankalaa on.

No mikäs siinä sitten. Ilmeisesti me nykynuoret olemme sen verran näppäriä näissä vaikeammissa jutuissa.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)