Aihe: Marshall JCM särö pedaalina
1 2 3
kivi
06.02.2009 01:36:57
Barber Direct Drive edustaa pitkälti tuota "marsu-laatikossa" -soundia.

Ehkä aidoin "Marsu laatikossa" on Radial Hot British, jota ei välttämättä erota sokkotestissä aidosta vahvistimesta. Mut se on sitten kyllä kalliimmasta päästä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
rheinone
06.02.2009 08:04:40 (muokattu 06.02.2009 08:05:37)
Moro!

Jackhammerin entisenä omistajana voin kertoa, ettei JCM-säröä irtoa. Itte en ainakaan saanut sellaista irti, vaikka spedua tuli paljon ruuvailtua ja kokemusta speduista löytyy.
ZVex Box of Rockista sen sijaan irtoaa marsusäröt helposti.

*vink wink* Torilla taitaa olla just yks sellanen kaupan?
superfly
06.02.2009 08:06:14
Ittellä on MI Audio Crunch Box. Siitä lähtee kyllä ihan mukavat Marshall-henkiset säröt. Käsittääkseni tuo pedaali on nimenomaan Marshallia tehty "apinoimaan".

http://www.youtube.com/watch?v=zTdoq7FmLhQ

Tuossa demoa, jonka perusteella omani ostin torilta :D

Tätä pedaalia kovasti hehkutetaan ja itsekin aikanaan sokkona hommasin. Mä en vaan saa tuosta mitään irti, saundi on munatonta ja ohutta pörinää+sirinää. Esim. Bad Monkeysta saa melkoisesti munakkaamman pikkusärön aikaiseksi. Yksikelaisilla tuota käyttelen (tele+strato). Missä menee vikaan? Sisäistä trimmeriä oon koittanut väännellä mutta ei se tuota munattomuutta poista.
Killing internet dragons is serious business!
rheinone
06.02.2009 08:14:35 (muokattu 06.02.2009 08:50:50)
Mulla oli joskus JCM800, mutta en mä siitä ikinä saanut yhtä hyvää kasarisaundia irti kuin Mad Professor Mighty Red Distortionilla. Tosin soitan sillä Plexin läpi; En tiedä miten purkki toimii muiden styrkkareiden kanssa.

E: Tai siis onhan se tullu todettua että Mighty Red wörkkii hienosti Blackheart Little Giantinkin kaverina. Mutta onko saundi sitten erityisesti marsumainen; Sitä en ole erityisesti miettinyt.
Tami
06.02.2009 08:33:43

... saundi on munatonta ja ohutta pörinää+sirinää. Esim. Bad Monkeysta saa melkoisesti munakkaamman pikkusärön aikaiseksi. Yksikelaisilla tuota käyttelen (tele+strato). Missä menee vikaan? Sisäistä trimmeriä oon koittanut väännellä mutta ei se tuota munattomuutta poista.

Hmm. mystistä koska mulla on juurikin päinvastaiset kokemukset. Eli samalla viisiin sokkona hommasin ja mun mielestä tuo CB on "paksu" liidisärö joka kuitenkin samalla aikaa kitaran voluumilla puhdistuu mukavasti bluessiksi...
Ja edelleen mun setupissa badmonkey ei ole koskaan toiminut..
Sikäli mukava huomata, että melkoisen paljon vaikuttaa tuo muu kokoonpano tuohon toimivuuteen. Toisaalta olisi mukava kokeilla noita CB-polkimia rinnakkain, sillä onhan tekninen vikakin aina mahdollista.

Niin, minulla ketju on tällä hetkellä: kitara- boss sd-1 - Crunch box - boss re-20 - volyymi poljin - styrkkari. Tuolla volyymi polkimella ja kitaran volyymillä saapi kivasti mulkattua soundia puhtaasta sinne säröisempään suuntaan..
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Artist
06.02.2009 08:43:03
Box Of Rock on mielestäni enemmän vanhan marsun kuin JCM marsun suuntaan, eiks ne mainostakin sitä jonain JTM 45 speduna?

Shredmaster lienee kova, nimekkäimmät käyttäjät tosin löytynevät tukkajuttujen sijaan jostain alternative puolelta.
"It's another year for me and you, another year with nothing to do"
svilo
06.02.2009 08:58:54
Shredmaster lienee kova, nimekkäimmät käyttäjät tosin löytynevät tukkajuttujen sijaan jostain alternative puolelta.

Aivansa, jos sitä JCMää haluaa niin Shredmaster kehiin vaan. Monasti noita OD / DIST speduja vaan käytetään *väärin*, jolloin ne kuullostaa pierulta tms...

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
dropD
06.02.2009 09:00:26 (muokattu 06.02.2009 09:05:34)

Mulla on "marsusäröinä" käytössä Jackhammer ja Crunch Box. Jackhammer toimii hyvin OD-moodissa komppisärönä. Tanakka, muriseva soundi. Crunch Box on omaan korvaan vähän paksumpi ja pyöreämpi, joskin selkeä sekin. Jackhammerissa on enemmän pelivaraa EQ:n suhteen. Toisaalta CB:ssä en ole kummempaa EQ edes kaivannut. Vahvistimesta varmaan riippuu lopputulos kuitenkin pitkälti. Omat kokemukset Carlsbro TOPin edessä. Jackhammer on omasta mielestä kriittisempi soittotatsille ja volyymille. Herää siis henkiin kunnolla vasta kun volaa on enemmän ja kielille antaa runtua kunnolla.

EDIT: mitään en punkista ymmärrä, mutta mielikuva olisi, että tuollainen enemmän volaa, vähemmän gainia ja löymäsoitintatsi olisi soundin pointti.
rheinone
06.02.2009 09:22:51
Olikos tuo ketjun aloittajan Randall trankku- vai putkistyrkkari?

Sikäli mukava huomata, että melkoisen paljon vaikuttaa tuo muu kokoonpano tuohon toimivuuteen.

Niinpä niin!

Niin, minulla ketju on tällä hetkellä: kitara- boss sd-1 - Crunch box - boss re-20 - volyymi poljin - styrkkari. Tuolla volyymi polkimella ja kitaran volyymillä saapi kivasti mulkattua soundia puhtaasta sinne säröisempään suuntaan..

Niin siis mikä styrkkari; Putki- vai trankkupeli?
Torniojaws
06.02.2009 09:38:12

Niin siis mikä styrkkari; Putki- vai trankkupeli?

Jäsenkuvauksen perusteella Fender Champ 12 eli täysputkipeli.
Vortech | Relativity | Relativity + Bloody Phoenix (USA) @ Ykän Pub, Oulu, 18.3.2009
Dirty Hero
06.02.2009 09:44:51 (muokattu 06.02.2009 09:46:07)
Mä jotenkin oletin, että ketjun aloittaja soittaa sillä Auran Panimon (suosittu turkulainen treenis/demostudio/nuorisotalo) 75 wattisella trankku-Randallilla. Ainakin kaupunki on sama ja jäsenkuvauksessa ei näy Randallia..

Ehkä vähän karkeaa olettaa näin, mutta tuli vaan semmonen mielikuva.. Korjaa, jos oon väärässä :)
rheinone
06.02.2009 09:47:57 (muokattu 06.02.2009 10:01:00)
Mä jotenkin oletin, että ketjun aloittaja soittaa sillä Auran Panimon (suosittu turkulainen treenis/demostudio/nuorisotalo) 75 wattisella trankku-Randallilla. Ainakin kaupunki on sama ja jäsenkuvauksessa ei näy Randallia..

Ehkä vähän karkeaa olettaa näin, mutta tuli vaan semmonen mielikuva.. Korjaa, jos oon väärässä :)

Saako trankkuvehkeestä millään irti JCM-saundia vaikka panis eteen minkälaisen purkin tahansa? Ei kai?
wilo
06.02.2009 11:33:38
Minkähänlainen olisi Marshall Guv'nor Plus? Sopii hintaluokkaan ja valmistaja kehuu itse spedua JCM800-säröksi.
Tsiigatkaa tuolta tilutusta: http://www.youtube.com/watch?v=MNyTUKnmjTs .

Marshallin pedaaleissa on tukeva metallinen kuori ja kytkin, sinänsä laatupeleiltä vaikuttavat. True bypass on, jos sillä nyt on merkitystä. Potikat ovat heikko kohta: tuppaavat vääntymään pahasti heti ekassa kolhussa. Guv'norissa on kaksi tuplapotikkaa (sisäkkäiset akselit) ja niiden säätäminen kärsii vääntymisestä. Mun Jackhammerissa oli sama juttu.

06.02.2009 11:36:35
Guv'norissa on kaksi tuplapotikkaa (sisäkkäiset akselit) ja niiden säätäminen kärsii vääntymisestä.

Plus että nuita on todella ärsyttävä käyttää. Ahdasta oli ainakin meikäläisen sormille ja koin erittäin epämiellyttävänä käyttää VibraTremiä, puhumattakaan nuista tuplapotikoista.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Crossroad
06.02.2009 12:25:12
ibanez sonic distortion sd-9 kylkeen kiinni.
Dirty Hero
06.02.2009 15:25:01 (muokattu 06.02.2009 15:28:03)
Kyllä se Panimon ykköstreeniksen Randall on oikeasti paska. Varsinkin säröpuolelta. Saat melko varmasti paremmat särösoundit pedaalilla clean-kanavan päälle.

Mulla oli toi uusi Guv'nor vajaa vuosi sitten, ostin torilta varmaan 40€ ja oli se ihan hyvä. Ei vaan ollut ihan sitä mitä halusin, joten myin pois kun tarvitsin rahaa. Nyt on alkanut jo hieman harmittamaan tuo..

Ei se EQ-säätö minusta niin huono ollut. Olihan siinä vähän totuttelemista ja säätäminen oli tavallaan vaikeampaa, mutta toisaalta siihen on saatu enemmän säädettävää. Ei esim. bossin vastaavissa säröpedaaleissa ole 3-alueista EQ-ta ja toi Deep-säädin oli ihan näppärä. En tuosta kestävyydestä osaa paljoakaan sanoa, kun omistin tuon ehkä 5kk, mutta kyllä se ihan kestävältä vaikutti.

Ei hieman huonosti toteutettujen säätöjen takia kannata jättää ostamatta muuten hyvää spedua..
Epävirtuoosi
06.02.2009 15:47:44
Juuri näin :D Ton vahvarijutun oonki siel huomannu ja huomannu vian. Jos jollai sattuu olee tota Guv'Noria myynnissä niin privaa vaa ;)
Just because you're better than me, doesn't mean I'm lazy.
superfly
06.02.2009 16:25:45 (muokattu 06.02.2009 16:27:09)
Hmm. mystistä koska mulla on juurikin päinvastaiset kokemukset. Eli samalla viisiin sokkona hommasin ja mun mielestä tuo CB on "paksu" liidisärö joka kuitenkin samalla aikaa kitaran voluumilla puhdistuu mukavasti bluessiksi...
Ja edelleen mun setupissa badmonkey ei ole koskaan toiminut..
Sikäli mukava huomata, että melkoisen paljon vaikuttaa tuo muu kokoonpano tuohon toimivuuteen. Toisaalta olisi mukava kokeilla noita CB-polkimia rinnakkain, sillä onhan tekninen vikakin aina mahdollista.

Kyllähän se liidisaundi toki paksu on, mutta jotenkin möhjöinen tai mössöinen tms. Siitä puuttuu se reuna ja "äyskähdys" mitä taas sitten rokkikomppisäröltä haen. Liidiin tuo toimii kyllä oikein mainiosti omalla tavallaan. Vaikea näitä kuvailla sanoin :) Muutamankin eri putkivaffarin kanssa tuota olen kokeillut ja sama lopptutulos aina. Yllä ollut video kyllä kuulostaa juuri siltä kuin munkin CB:ni yksikelaisilla eli ei se mun toosani varmaankaan rikki ole.
Killing internet dragons is serious business!
sepisti
06.02.2009 22:45:32 (muokattu 07.02.2009 00:25:22)
ei mitään...
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)