Aihe: Audacity: mikä toiminto häivyttää taustaa?
1
mikainen
05.02.2009 20:59:28
Minulla on äänitettynä sadetta ja nyt pitäisi saada sitä hieman "rauhallisemmaksi", eli taustasadetta pienemmäksi ilman että lähempänä olevat sadepisaraäänet pienenisivät.

Millä tuo onnistuu? Muuten kuin manuaalisesti lisäämällä lähipisaroiden volyymiä?

Noise removal -toiminto teki äänestä kummallisen kuuloista. Se ei käy.
loosah
05.02.2009 21:25:34 (muokattu 05.02.2009 21:26:32)
Minulla on äänitettynä sadetta ja nyt pitäisi saada sitä hieman "rauhallisemmaksi", eli taustasadetta pienemmäksi ilman että lähempänä olevat sadepisaraäänet pienenisivät.

Millä tuo onnistuu? Muuten kuin manuaalisesti lisäämällä lähipisaroiden volyymiä?

Noise removal -toiminto teki äänestä kummallisen kuuloista. Se ei käy.

Jos sinulla on vain yksi samasta pisteestä äänitetty sade, niin millään pluginilla et saa siitä poistettua taustapisaroita niin, että edessä olevat äänet pysyvät koskemattomina. Se ei vaan onnistu.

Ainoa tapa, joka voit kokeilla on sellainen, että teet kaksi eri raitaa samasta sateesta ( ei niin, että alkavat samasta synkkapisteestä) leikkaat LPF:llä toisesta raidasta yläpäätä reilusti veks vaikkapa jostain 1kHz:stä tms ja toisesta raidasta sitten päin vastoin leikkaat HPF:llä alapäät pois vaikka siitä 1kHz:stä. MIksailet sitten maun mukaan keskenään. Yläpäinen raita edustaa lähipisaroita ja alapäinen taustapisaroita. Voi toimia tai sitten ei, riippuen matskusta.

Useinhan nuo sateet luodaan useammasta eri raidasta. On sitä lähipisaroiden napsuttelua ja sitten yleistä sateen kohinaa jne jne.
GIGO
Kalmo
06.02.2009 11:27:23
Kuten Loosah kirjoitti.. vaan voit tietysti kokeilla EQ:ta. Ehkä taustasateen äänenkorkeus poikkeaa niin paljon etualan äänistä, että sen voisi pelkällä EQ:lla paikallistaa ja laskea tasoa.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
JoKo
06.02.2009 11:41:39 (muokattu 06.02.2009 11:46:00)
Voithan sä äänittää itse tekemääsi "sadetta" hallitummissa olosuhteissa. Tiputa vesipisaroita jollekin alustalle ja äänitä. Tuplaa tarvittaessa ja muuta mikin etäisyyttä suhteessa ääneen. Miksaa sitten oikean sateen kanssa.

Muista muuten äänittää ulkona tai kaiuttomassa tilassa. Huonekaiku ulkona sateessa on aika psykedeelisen kuuloista.
tavaton
06.02.2009 20:34:34
Voisikohan onnistua niin, että jos sateesta löytyy pätkä, jossa ei ole niiitä lähipisaroita mukana, niin käsittelee sitä taustakohinana ja poistaa sitä. En ole tuon kanssa enempää testaillut joten en itse tiedä.
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)