Aihe: Kapuloitten katkominen
1 2 3
TommyPoison
05.02.2009 16:30:15
Elikkä mulla on sellanen "ongelma" (en tiiä voiko sitä ongelmaks sanoo) mut et mul saattaa välil mennä viikoski kaks parii kapuloita rikki. Välil ne tietenki on vanohja kapuloita mut joskus saattaa mennä pariki viikkoo vanhat kapulat rikki.

Soitan kyllä lähes joka päivä mutta soitanko liian lujaa ? haluaisin kuulla teidän omia mielipiteitä/ajatuksia?
fish-eye
05.02.2009 16:39:57
Saatat soittaa liian lujaa, tai sitten saatat lyödä kapulaa paljon kanttiin?
Nämä kysymykset eivät kuitenkaan ole niin mustavalkoisia. Minullakin menee kapuloita halki välillä, ja tipit varsinkin särkyvät monesti erittäin nopeasti, vaikka soitankin melko "oikeaoppisesti."

Kapulat vain sattuvat olemaan ohuita puunpalasia, niin kyllähän ne menevät rikki. Jos soittaisit jotain perusjatsia, et varmasti saa niitä kapuloita halki, mutta esimerkiksi metallin soitossa chinaan lyöminen tuhoaa kapulan kuin kapulan todella nopeasti.

Vähän vaikeaa antaa sulle mitään kunnon vastausta tuohon?
Kailis
05.02.2009 17:41:51

Rimshotit. Ilman niitä kapulat kestäisivät viisi kertaa kauemmin. Mutta sitä soundia ei muuten saa, joten hinta on maksettava katkeilevina kapuloina. Puuvanteet auttaa ongelmaan, ovat vain aika kalliit. Toinen on haikat, varsinkin jos niitä pitää suht korkealla ja lyö reunaan. Syö aika lailla ohueksi yhdestä kohdasta. Nostin tuossa jokin aika sitten reippaasti haikkaa. Kapuloita kului ihan helvetisti. Sitten laskin taas alaspäin, ja nyt kuluminen sen puolesta on ihan siedettävää. Kapulat on kulutustavaraa kuten kalvotkin. Se on vain nieltävä.
markkuliini
05.02.2009 18:11:12 (muokattu 05.02.2009 18:11:45)

Jokunen vuosi sitten huomasin sen että kun soitan vaikkapa tasaisesti 8-osia, niin kapula kiertää kädessäni pituusakselinsa ympäri. Ehkä noin 30 lyöntiä/kierros. Oikeassa kädessä kapulan perästä katsottuna vastapäivään, ja vasemmassa vastapäivään. Vasurissa kierto on hitaampaa, varmaankin sen huonomman teksiinkan/tiukemman otteen ansiosta.
Tämä selittää varmasti osittain suht pientä kapulankulutustani. En siis oikeastaan koskaan saa kapulaa katki, vaan se kuluu tasaisesti ja tipitkin pysyvät ehjiä pitkään koska lyönnit jakautuvat tasaisesti ympäri kapulaa. Ja siis soitan 90% rimshotteja virveliin, eikä kapula oikeastaan koskaan kulu lakkapinnan läpi siitä kohtaa, vaan haitsun soittaminen tai tipin hajoaminen on mulla se mikä saa kapulan lopulta menemään vaihtoon.
Toinen asia, mikä vaikuttaa kapuloiden hajoamiseen vähentävästi, on se ettei rummusta/symbaalista lyö "läpi" vaan antaa kapulan pompata takaisin ylös päin. Näin huomattava osa törmäysenergiasta siirtyy kapulan liikkeeseen eikä vahingoita kapulaa/kalvoa/kättä.

Kiertääkö muillakin kapula soittaessa? En ole kysellyt kollegoilta, itse asiassa vasta taas muistin asian pitkästä aikaa...
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
Nolte
05.02.2009 18:26:08
Jokunen vuosi sitten huomasin sen että kun soitan vaikkapa tasaisesti 8-osia, niin kapula kiertää kädessäni pituusakselinsa ympäri.

Olet keksinyt kapuloiden pyörityksen uudestaan! Ihan hieno, vaikkei ehkä niin näyttävä, kuin se toinen tapa. :)
meiän bändin paras rumpali
markkuliini
05.02.2009 18:33:00

Olet keksinyt kapuloiden pyörityksen uudestaan! Ihan hieno, vaikkei ehkä niin näyttävä, kuin se toinen tapa. :)

Ei oo tosiaan niin näyttävä, mutta kyllä tuollakin on saanut oppilaiden suusta sellaisia "whoooooo..." reaktioita.

Mut ehkä ne on ollu vaan sarkastisia. :)
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
Bobana
05.02.2009 20:56:08
Rimshotit. Ilman niitä kapulat kestäisivät viisi kertaa kauemmin. Mutta sitä soundia ei muuten saa, joten hinta on maksettava katkeilevina kapuloina. Puuvanteet auttaa ongelmaan, ovat vain aika kalliit. Toinen on haikat, varsinkin jos niitä pitää suht korkealla ja lyö reunaan. Syö aika lailla ohueksi yhdestä kohdasta. Nostin tuossa jokin aika sitten reippaasti haikkaa. Kapuloita kului ihan helvetisti. Sitten laskin taas alaspäin, ja nyt kuluminen sen puolesta on ihan siedettävää. Kapulat on kulutustavaraa kuten kalvotkin. Se on vain nieltävä.

Höps.
Rimsotti pitää osata lyödä oikein. Ei oo mulla ainakaan ollu vaikutusta. Tipin-perkeleet ne ensinnä hajoo ja tärvelee kalvot.

Toinen on haitsdu keppi. Se kuluu katki.

No. kyllä sitä sitten oppii kun tarpeeks niitä keppejä katkoo.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Kailis
05.02.2009 21:08:35 (muokattu 05.02.2009 21:34:34)

Tipin-perkeleet ne ensinnä hajoo ja tärvelee kalvot.

Toinen on haitsdu keppi. Se kuluu katki.

Höps. Mulla ei mene tipit ollenkaan. Eikä ainakaan "haitsdu kepit". Ehkä ei kannattaisi hirveästi höpsötellä, sulla menee heppi ja mulla jotain muuta. Omilla mennään.

Ihmettelisin jollei tuota Markun mainitsemaa kepin pyörimistä tapahtuisi. Taidan jopa harrastaa sellaista lepäävän käden kepin pyöritystä, vähän kuin tennispelaajat vastaanottaessaan syöttöä.
Analuuk
06.02.2009 01:03:37
Soitan kyllä lähes joka päivä mutta soitanko liian lujaa ?

Makuasia mun mielestä. Mulla saattaa mennä rokkikeikalla kolmekin paria kapuloita, jos volumen puolesta on lupa mättää ja fiilistä on. Normaalitatsilla kapulapari kestää mulla noin. 10-15 tuntia soittoa.

Haikka syö kapulaa pahiten, ainakin mulla. Kannattaa kallistaa se niin, että kapula osuu ylä- eikä alapeltiin. Eli lähempi reuna hieman ylemmäs. Varsinkin, jos alapelti on ohut.
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
Lapaluu
06.02.2009 01:15:10
Mulla saattaa mennä rokkikeikalla kolmekin paria kapuloita, jos volumen puolesta on lupa mättää ja fiilistä on. Normaalitatsilla kapulapari kestää mulla noin. 10-15 tuntia soittoa.

WHAT? Huh, onneksi mulla kestää useita kymmeniä tunteja. Lompakko ei kestäis tollasta kulutusta :) En kyllä ymmärrä miten tuollaiseen edes pystyy, mutta mikäs siinä! Pääasiä että soundaa hyvältä, rock on!
Kinkkua kaikille! (Hammerfall ~ Ham for all) ,,/
Strumbali
06.02.2009 09:07:54 (muokattu 06.02.2009 10:54:29)
...mutta esimerkiksi metallin soitossa chinaan lyöminen tuhoaa kapulan kuin kapulan todella nopeasti.

Chinan soittaminen on vähän kinkkinen juttu. Tuo kuulostaa siltä, että soitat siihen terävään reunaan chinassa. Oletettavasti kapulasi ovat ei-hevi mallia ja otteesi suhteellisen kevyt ja china löysästi kiinni telineessä, mutta kuitenkin chinan kanssa saa olla varovainen, ettei se mene hajalle. Itse olen päätynyt soitamaan enemmän siihen taitososaan tai sen taitoksen suuntaisesti, jolloin china ei kyllä syö kapulaa ja toivon myös symbaalin säilyvän ehjänä. (juu-juu ei lyödä läpi)

Arvioisin, että mulla kapulapari kestää 20 tuntia ja sen jälkeen alkavat olla jo aika heikolla hapella. Tämä ihan treenisoittoa ja ei keikkoja, missä tuntuis kapulat kuluvan vähän miten sattuu.

Taidan jopa harrastaa sellaista lepäävän käden kepin pyöritystä, vähän kuin tennispelaajat vastaanottaessaan syöttöä.

Hah! nyt tajusin miksi tämän videon alussa vaihdetaan kapulaa kädestä toiseen:
http://www.youtube.com/watch?v=pZ7LjAWn2xc lol lol, joo.

(edit. pientä vauhtisokeutta aamusta kirjoittaessa)
Ja taas tahdissa.
Bullitt
06.02.2009 16:16:07
Oma kapulankulutukseni menee samaan luokkaan muiden kanssa, eli kapulapari voi kestää noin 15-30h suunnilleen. Olen tosin vaihdellut kapuloita aika reippaasti, Taman tammisista 7a kapuloista aina Vic Firthin Metal -keppeihin asti. Nuo Taman seiska-aat olivat kylläkin kokemusteni mukaan aika perseestä. Kerran hajotin ko. parin puolessa tunnissa. Virvelikapula hajosi kolmannella iskulla ja toinenkin hetken kuluttua. Myös Chinaa olen käyttänyt, mutten huomannut sen vaikutusta kapulankulutukseen (china meni päreiksi, ei kapulat). Omat kapulani hajoavat miltei poikkeuksetta vanteen kohdalta, kun kerran rimshotteja runsaasti käytän, joskin pari kertaa on kapula mennyt poikki ihan vaan "ilmasta" kesken soiton. Kerran eräs kapula tosin halkesi pituussuunnassa :D.
"Seurauksena on usein kakka." -KooAa
hollmi-5
07.02.2009 10:34:28
Kapulan nopea katkeaminen on merkki joko tekniikkavirheestä, tai kapulan valmistusvirheestä. Nuorempana minulla meni kapuloita poikki paljon. Lyönti meni perille asti. Silloin käden paino rasittaa kapulaa ja tekee kalvoihin monttuja. Yritin ongelmaan ratkaisua valitsemalla aina vain paksumpia kapuloita. Nekin katkesivat. Käsissä piti pitää hanskoja, jotta ei tulisi hankautumia soittaessa.

Lopulta tutkin asiaa ja huomasin, että kapulatekniikkani oli pielessä. Nyt kapuloita katkeaa aniharvoin. Ihan uusi kapula saattaa katketa, jos sitä ei malta "soittaa sisään". Käytän yleensä Taman tammisia. Ne kestävät hyvin, mutta eivät ole aivan yhtä mukavat kuin hikkoriset tai vaahteraiset. Niistä murenee minun soitossa tippi turhan nopeasti.
Soundit, piuhat ja kajarit.
dumbass
07.02.2009 12:47:43

WHAT? Huh, onneksi mulla kestää useita kymmeniä tunteja. Lompakko ei kestäis tollasta kulutusta :) En kyllä ymmärrä miten tuollaiseen edes pystyy, mutta mikäs siinä! Pääasiä että soundaa hyvältä, rock on!

Riippuu kapulan materiaalista.
fish-eye
07.02.2009 20:33:35
Kapulan nopea katkeaminen on merkki joko tekniikkavirheestä, tai kapulan valmistusvirheestä. Nuorempana minulla meni kapuloita poikki paljon. Lyönti meni perille asti. Silloin käden paino rasittaa kapulaa ja tekee kalvoihin monttuja. Yritin ongelmaan ratkaisua valitsemalla aina vain paksumpia kapuloita. Nekin katkesivat. Käsissä piti pitää hanskoja, jotta ei tulisi hankautumia soittaessa.

Lopulta tutkin asiaa ja huomasin, että kapulatekniikkani oli pielessä. Nyt kapuloita katkeaa aniharvoin. Ihan uusi kapula saattaa katketa, jos sitä ei malta "soittaa sisään". Käytän yleensä Taman tammisia. Ne kestävät hyvin, mutta eivät ole aivan yhtä mukavat kuin hikkoriset tai vaahteraiset. Niistä murenee minun soitossa tippi turhan nopeasti.

Voitko kertoa, miten noita hankautumia pystyy sitten estämään? Oikea kapulaote minulla, on mutta vissiin sitten en purista oikealla tapaa?
"Itse ton avatarin nähdessäni skippaan ko. henkilön puheet automaagisesti. Parempi niin."
Jupi57
07.02.2009 20:48:43 (muokattu 07.02.2009 20:51:07)
Kiertääkö muillakin kapula soittaessa? En ole kysellyt kollegoilta, itse asiassa vasta taas muistin asian pitkästä aikaa...
PLUSSA ja iso, tästä pitänyt itse...+
Joku jenkkiläinen tuosta puhui jo aikaa sitten...

Kiertää oikeassa kädessä oikeinkin voimakkaasti.
Vasemmassa käytän perinteistä otetta satunnaisesti ja kiertoa on huomattavasti vähemnmän! Olen selittänyt tämän itselleni nupin kulumisella, joka on oikealla kädellä huomattavasti voimakkaampaa.

EDIT: Puunupit käytössä ovat
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
epi2
07.02.2009 23:06:34 (muokattu 07.02.2009 23:09:39)
Soitan melko harvakseltaa ja lyhyitä aikoja, niin arvioisin, että soitan yhdillä kapuloikka 2-5 tuntia, yleensä lähtevät halkeamaan pituus suunnassa, ja myös päät halkeilevat. Se miksi lähtevät katkeamaan pituussuunnassa (eli siis syiden mukana) saattaa johtua väärästä löynti tyylistä pelteihin.
En muutenkaan todellakaan hissuttele rummuilla.

On ollu lähinnä vic Firthiä ja Wateria.
Veksi
08.02.2009 00:44:52
En ole vielä saanut yhtään kapulaa poikki, ainoastaan virvelin kalvon rikki !!?
hollmi-5
08.02.2009 11:52:04 (muokattu 08.02.2009 15:31:59)
Voitko kertoa, miten noita hankautumia pystyy sitten estämään? Oikea kapulaote minulla, on mutta vissiin sitten en purista oikealla tapaa?

Kevyempi puristus ja otekorkeuden tarkistaminen auttaa. Tosin niitä hankautumia tulee ja nahka sitten ajastaan muuttuu paksummaksi ja sietää hiertymistä paremmin.
Soundit, piuhat ja kajarit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)