Aihe: Kaiutin putkiradioon
1 2
Johnson D
31.01.2009 12:31:35
Minulla on Blaupunkt Sultan 2520 putkiradio, jota ajattelin viritellä kitaravahvistin käyttöön. Radion omassa kaiuttimessa ei ole ohmimerkintää. Löysin netistä scheman, mutta siinäkään ei mainita ohmeja. Radion perspuolella on lisäkajarilähtö 5 ohmin kaiuttimelle. Laitteen oma kajari röpöttää kitarakäytössä, joten joku toinen kajariratkaisu pitäisi keksiä.

Taloudesta löytyy jouten 4 kpl 15 ohmin Greenbackejä joita voisi hyödyntää. Kuitenkin mielellään vain yhden kajarin ratkaisu. Mitä radio tuumii jos sen kajarin vaihtaa pokkana yhteen 15 ohmiseen?
Se, kellä on kuollessaan eniten romua, on voittaja!
Sax-pappa
31.01.2009 14:50:59
Minulla on Blaupunkt Sultan 2520 putkiradio, jota ajattelin viritellä kitaravahvistin käyttöön. Radion omassa kaiuttimessa ei ole ohmimerkintää. Löysin netistä scheman, mutta siinäkään ei mainita ohmeja. Radion perspuolella on lisäkajarilähtö 5 ohmin kaiuttimelle. Laitteen oma kajari röpöttää kitarakäytössä, joten joku toinen kajariratkaisu pitäisi keksiä.

Taloudesta löytyy jouten 4 kpl 15 ohmin Greenbackejä joita voisi hyödyntää. Kuitenkin mielellään vain yhden kajarin ratkaisu. Mitä radio tuumii jos sen kajarin vaihtaa pokkana yhteen 15 ohmiseen?

Tuossa Sultanissa näyttää olevan aika eksoottinen tuo äänipääteaste. Varmaan oman aikansa HiFi. Onhan äänenväripainikkeissa oikein HiFi asento : ). Lisäksi vielä kaksi sähköstaattista korkeaäänikaiutinta sivuilla. Saattaa vastakytkennän toiminta melkoisesti muuttua jos kaiuttimen impedanssi kovin poikkeaa alkuperäisestä.
s151669
31.01.2009 15:00:31

Minulla on Blaupunkt Sultan 2520 putkiradio, jota ajattelin viritellä kitaravahvistin käyttöön. Radion omassa kaiuttimessa ei ole ohmimerkintää. Löysin netistä scheman, mutta siinäkään ei mainita ohmeja.

Sittenhän otat luonnollisesti yleismittarin käteen. Joudut kylläkin irroittamaan kaiuttimen toisen johdon, jotta saat impedanssin mitattua. Ja tuloshan kertoo vain sen resistiivisen osuuden jne jne, mutta suuruusluokka on oikein.

Radion perspuolella on lisäkajarilähtö 5 ohmin kaiuttimelle. Laitteen oma kajari röpöttää kitarakäytössä, joten joku toinen kajariratkaisu pitäisi keksiä.

Ja ainakin scheman mukaan tuo on kytketty ilman mitään kytkimiä sisäisen kaiuttimen rinnalle -> joudut siitä irrottamaan joka tapauksessa ainakin sen toisen johdon.

Riippuu. Voi iskeä kipinää pääteputken kannassa ja pilata sen. Tai päätemuuntajan eristeissä päätemuuntajan rikkoen.

Todennäköisesti kuitenkin toimii - itse ainakin kytkisin vain, ja soittelisin tyytyväisenä periaatteella korjataan sitten jos jotain hajoaa. Jos jotain kuitenkin hajoaa, niin turha tulla mulle itkemään :-)

Paljon tietysti riippuu siitäkin, millaisena pidät tuon radion ns. antiikkiarvoa - ei noita nyt enää joka nurkassa pyöri.
Jyrki
Johnson D
31.01.2009 17:28:08
Scheman mukaan tuossa on kolme kaiutinta, mutta sivukaiuttimien paikat oli peitetty vanerilevyillä ilmeisesti jo tehtaalla. Kerkisinkin jo mittailla mittarilla, ohmiasento 200:ssa mittari näytti 4,9 ja piuhat toistepäin 0,49. Eikös tuohon ollut joku kerroin, jolla saa suuntaa antavan ohmiluvun.

Yleensä en vanhoja laitteita tärvele, mutta tämä on aika raato. Radio ei toimi mutta vahvistin kylläkin.
s151669
31.01.2009 19:50:43

Kerkisinkin jo mittailla mittarilla, ohmiasento 200:ssa mittari näytti 4,9 ja piuhat toistepäin 0,49.

Siis kuinka toisinpäin ?

Eikös tuohon ollut joku kerroin, jolla saa suuntaa antavan ohmiluvun.

Tyypillisesti 8 ohmin kaiuttimen resistanssi on jossain reilun 6 ohmin kieppeillä. Kaipa se sitten suunnilleen 5..6 ohmin kaiutin on.

Itse edelleenkin laittaisin kylmästi celestion kiinni. Jos savu nousee, niin uusi yleismallin päätemuuntaja maksaa uraltonella reilun kolme kymppiä :-)
Jyrki
Sax-pappa
31.01.2009 19:56:56
Siis kuinka toisinpäin ?

Tyypillisesti 8 ohmin kaiuttimen resistanssi on jossain reilun 6 ohmin kieppeillä. Kaipa se sitten suunnilleen 5..6 ohmin kaiutin on.

Itse edelleenkin laittaisin kylmästi celestion kiinni. Jos savu nousee, niin uusi yleismallin päätemuuntaja maksaa uraltonella reilun kolme kymppiä :-)

Tuohon ei sitten ihan yleismallin muuntaja suoraan käy. On pikkuisen eksoottisempi kytkentä.
Sax-pappa
31.01.2009 20:58:10
Scheman mukaan tuossa on kolme kaiutinta, mutta sivukaiuttimien paikat oli peitetty vanerilevyillä ilmeisesti jo tehtaalla. Kerkisinkin jo mittailla mittarilla, ohmiasento 200:ssa mittari näytti 4,9 ja piuhat toistepäin 0,49. Eikös tuohon ollut joku kerroin, jolla saa suuntaa antavan ohmiluvun.

Yleensä en vanhoja laitteita tärvele, mutta tämä on aika raato. Radio ei toimi mutta vahvistin kylläkin.

Oletko varma noista sivukaiuttimista? Itselläni ei tuota Sultania ole, mutta olen joskus sen sisälle päässyt kurkkaamaan ja nuo sivukaiuttimet oli tosiaan hyvin levymäiset, ei ollenkaan normaalin kaiuttimen näköiset.
s151669
31.01.2009 21:37:18

Tuohon ei sitten ihan yleismallin muuntaja suoraan käy. On pikkuisen eksoottisempi kytkentä.

Juu - vaan jos vehkeellä ei ole minkään sortin antiikkiarvoa, niin kyllähän sen kytkennän sitten samaan rahaan muuttaa perus EL84-päättärin kytkennäksi.
Jyrki
Tubeman
01.02.2009 10:05:33
Oletko varma noista sivukaiuttimista? Itselläni ei tuota Sultania ole, mutta olen joskus sen sisälle päässyt kurkkaamaan ja nuo sivukaiuttimet oli tosiaan hyvin levymäiset, ei ollenkaan normaalin kaiuttimen näköiset.

Oli pakko katsoa skemasta tuo pääteaste,se tosiaan on aika erikoinen verrattuna aikakautensa muihin vastaaviin.Radio-osion on mykistänyt tod. näk jokin vuotava vaha/paperikonkka .

Blaukkarin pää-kaiuttimen impedanssi on 5 ohmia,ja tuo pääteste tuskin tykkää jos siihen heittää paljonkin isompi ohmisen ämyrin jatkeeksi.
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
Sax-pappa
01.02.2009 10:18:34
Juu - vaan jos vehkeellä ei ole minkään sortin antiikkiarvoa, niin kyllähän sen kytkennän sitten samaan rahaan muuttaa perus EL84-päättärin kytkennäksi.

On se kuitenkin niin hieno esimerkki aikansa (50 vuotta sitten) parhaasta tekniikasta, että kyllä sydäntä särkisi lähteä sitä perus kitaravahvistimeksi modaamaan.
Johnson D
01.02.2009 14:16:10
Siis kuinka toisinpäin ?

Yleismittarin mittauspiikit toisinpäin, siis paikkaa vaihtaen

Niiden tilalla on vanerilevyt jotka on kiinni sellaisilla "puristushakasilla". Vaikuttaa tehdasasennukselta. Vapaat kaiutinpiuhat on kyllä radion sisällä.

Jos kytkentä on mielestänne eksoottinen, niin on kyllä toteutuskin. Chassiksen sisällä kaikki komponentit on juotettu kiinni toisiinsa niin, että on saatu aikaan pallomainen häkkyrä. Siitä on verolevyt kaukana. Ei tuohon uskalla koskea.

On se kuitenkin niin hieno esimerkki aikansa (50 vuotta sitten) parhaasta tekniikasta, että kyllä sydäntä särkisi lähteä sitä perus kitaravahvistimeksi modaamaan.

Samaa mieltä yleensä, mutta tämä on senverran rähjä laitos, että ei ole syytä vuodattaa kyyneleitä. Minulla on tällä hetkellä n. 40 vintage-radiota, jotka aion säilyttää jälkipolville modaamattomina. Saanko synninpäästön? :)
eskoilola
02.02.2009 01:37:25 (muokattu 02.02.2009 01:49:48)

Tiedän ettei näin pitäisi tehdä mutta......

Kävin justiinsa yhden kaverin luona kun hän halusi saada autotallistaan pois lauman putkiradioita. Siinä yhdessä pähkäiltiin että mitenkäs nämä....

Päädyttiin siihen että otettiin toosista kuvia ja laitettiin kalut huutonettiin myyntiin.

Siellä oli muiden joukossa ASA 1029 joka on käsittääkseni aika hyvä vempula jos haluaa tehdä siitä kitaravahvistimen.

Radiossa on vuorovaihepääteaste (2xEL84) ja leegio kaiuttimia. Kaksi isoa tötteröä, kaksi pienempää ja yksi elektrostaattinen kajari diskantteja varten.

Mylly on myynnissä tuolla:

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=97305916

Tässä viellä radion skema:
http://furpile.com/Literature/Radio … quipment/ASA/fi/rxv/asa_1029_01.gif

Edit: Ja tämmöisen taannoin kunnostaneena tiedän että tämän alla komponentit on hyvässä järjestyksessä.
Halvalla menee mutta menköön
SirElwood
05.02.2009 03:02:11 (muokattu 05.02.2009 03:05:47)
Edit: Ja tämmöisen taannoin kunnostaneena tiedän että tämän alla komponentit on hyvässä järjestyksessä.

Tämä on lähinnä sitten varmaan mielipidekysymys. =D

Mulla on tuommoinen. Oli pitkään toiminnassa, joskus jopa yötä päivää. Nyttemmin vähän hajonnut. Elektrolyytit pitäisi vaihtaa ainakin, kannukonkka puuttuukin. Kaikki vahakonkat on kyllä uusittu. Mutta en ole saanut aikaan kunnollista korjaamista. Kone myös "ujeltaa" eli oskiloi pahoin ja jotain pikkuvikoja muitakin. Pitäisi joskus viedä se jollekin joka sen osaisi korjata, kun en näköjään itse tule projektia aloittaneeksi. Hieno laite ja kiva kuunnella musaa sillä. Omani on kyllä hitosti siistimmässä kunnossa. ;)

http://www.tg-music.com/ Jahas, m.net ei tunnista linkkiä... Eli valikosta sekalaiset -> asa1029
eskoilola
05.02.2009 03:41:48

Tämä on lähinnä sitten varmaan mielipidekysymys. =D

Ei ole jos sitä vertaa esimerkiksi laitteisiin joita Philips on rakentanut kait harakoiden pesittäviksi.

Mulla on tuommoinen. Oli pitkään toiminnassa, joskus jopa yötä päivää. Nyttemmin vähän hajonnut. Elektrolyytit pitäisi vaihtaa ainakin, kannukonkka puuttuukin. Kaikki vahakonkat on kyllä uusittu. Mutta en ole saanut aikaan kunnollista korjaamista. Kone myös "ujeltaa" eli oskiloi pahoin ja jotain pikkuvikoja muitakin.
AGC (Automatic Gain Control) lyytti kuivunut. Tilalle kannattaa laittaa moderni muovikonkka ja sen rinnalle 100K vastus matkimaan elkon vuotoa jota tässä radiossa käytettiin hyväksi.

Pitäisi joskus viedä se jollekin joka sen osaisi korjata, kun en näköjään itse tule projektia aloittaneeksi. Hieno laite ja kiva kuunnella musaa sillä. Omani on kyllä hitosti siistimmässä kunnossa. ;)
Älä hyvä mies luovuta !
Tarjolla on kaikki apu mitä ikinä tarvitset .
SirElwood
05.02.2009 03:47:53
Ei ole jos sitä vertaa esimerkiksi laitteisiin joita Philips on rakentanut kait harakoiden pesittäviksi.

Noniinnojoo... Voisi kurkata miltä minun stereo philipsi näyttää sisältä. Se ei kyllä ole koskaan toiminutkaan. Halvalla (ilmaiseksi) kun sai...

AGC (Automatic Gain Control) lyytti kuivunut. Tilalle kannattaa laittaa moderni muovikonkka ja sen rinnalle 100K vastus matkimaan elkon vuotoa jota tässä radiossa käytettiin hyväksi.

Pitäisi laittaa kaikki elkot tuosta uusiksi, koska joskus aloitin projektin, joten vanhat on jo pois. Siis virtalähteestä. Uudet konkat kyllä löytyykin jo.

Älä hyvä mies luovuta !
Tarjolla on kaikki apu mitä ikinä tarvitset .

Pitääpä varmaan huomenna, eli tänään motivoitua katsomaan sitä taas. Kiitos kannustavista sanoista.
SirElwood
05.02.2009 18:03:09
Pitääpä varmaan huomenna, eli tänään motivoitua katsomaan sitä taas. Kiitos kannustavista sanoista.

Kerrankin tartuin tuumasta toimeen. Kannatti. Elkot uusiksi ja homma toimii taas. Melko voittaja fiilis. Asematkin pysyy paikoillaan. Ainoa mikä rassaa on se, ettei täällä mun kämpässä kuulu kuin iskelmäradio. Noh, pitää tämä tietokone viritellä kiinni. Ja hankkia uusi EM80 putki, kun tuo ei oikein enää näy.

Jee!
s151669
05.02.2009 19:04:35

Ainoa mikä rassaa on se, ettei täällä mun kämpässä kuulu kuin iskelmäradio.

Pari metriä lankaa ikkunanpokan välistä ulos antenniksi ja ulkomaanasemia kuuntelemaan. Toisin kuin nykyvehkeissä - noissa on ihan kelvolliset AM-alueet.
Jyrki
SirElwood
05.02.2009 19:28:25
Pari metriä lankaa ikkunanpokan välistä ulos antenniksi ja ulkomaanasemia kuuntelemaan. Toisin kuin nykyvehkeissä - noissa on ihan kelvolliset AM-alueet.

Voisi kokeilla. En nimittäin ole päässyt noita AM-asemia kokeilemaan ollenkaan, joten en edes tiedä toimiiko tuossa AM vastaanotto.
eskoilola
06.02.2009 11:11:57

Kerrankin tartuin tuumasta toimeen. Kannatti. Elkot uusiksi ja homma toimii taas. Melko voittaja fiilis. Asematkin pysyy paikoillaan. Ainoa mikä rassaa on se, ettei täällä mun kämpässä kuulu kuin iskelmäradio. Noh, pitää tämä tietokone viritellä kiinni. Ja hankkia uusi EM80 putki, kun tuo ei oikein enää näy.

Jee!

Tosiaankin JEE !

EIkös tunnukin makeelta. En itsekään oikein tiedä mikä siinä saa rinnan rottingille mutta juu, näin se tekee kun tuollaisen "rähjän" saa kukkumaan.

Pahin radio jonka itse olen saattanut takaisin toimivien putkiradioiden armoitettuun kastiin oli eräs Helvar josta oli ajettu traktorilla yli. Kuin ihmeen kaupalla itse radio upposi liejuun ja puukoppa säilyi ehjänä. Takakansi painui sisään ja kaikkialla oli sitä liejua - onneksi ei sentään mitään sikalan jätettä.

Kyseinen radion chassis meni ensin suihkuun, sitten pari kuukautta kuivumassa ja sen jälkeen katsottiin. Ihmeekseni siihen ei ollut tullut mitään kovin dramaattisia vaurioita... Ja hauskaa oli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)