Aihe: Basson vire, jos kitarassa capo käytössä
1
papitsu
05.02.2009 16:10:01 (muokattu 05.02.2009 16:19:16)
Moikka!

Miten kannattaisi toimia basson kanssa, kun kitaristi käyttää capoa? Suurimmalta osin capo 2.nauhassa.

Eli pitäisikö basson olla jollakin tapaa eri vireessä kuin normaalisti?

Lähinnä muutenkin vaikeaa, kun ensin virittää basson samoille kuin kitara (ilman capoa) ja kun kitaristi sitten laittaa capon paikoilleen, niin kitaran vire tuntuu menevän hitusen jotenkin "yli"/korkeammalle ja ei meinaa saada millään kohdilleen basson virettä..

Ts. basisti joutuu koville.

Snif.

Minä kyllä pitäisin basson ihan perusvireessä, ainakin capotellessa. Bassolla kun on kuitenkin suht. helppo soittaa juttuja vähän ylempää. Jos kitarassa tiputetaan virettä, niin sitten voi bassokin seurata mukana, jos siltä tuntuu, mutta juurikin tuon kakkosnauhan capotuksen kanssa pitäisi ehdottomasti perusvireen. Säilyy kovasti hyödyllisiä säveliä helposti tavoitettavissa, kun perusvireellä vetää. Joku vähän erikoisempi capotus ja monimutkainen bassolinja olisi ehkä jo vähän eri juttu.

Ja tuo vireen nouseminen yli on huonon capon tai huonosti säädetyn capon vika, ei tuommoista saisi tapahtua.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Mange
05.02.2009 16:12:51 (muokattu 05.02.2009 16:13:43)
Kunhan soitat oikeat/sopivat sävelet niin ei välitä vaikka kitaristi käyttää capoa. Lisäksi kitaran viritykselläkään ei ole merkitystä kun soitat oikeat sävelet.
absqua
05.02.2009 16:16:02
Moikka!

Miten kannattaisi toimia basson kanssa, kun kitaristi käyttää capoa? Suurimmalta osin capo 2.nauhassa.

Eli pitäisikö basson olla jollakin tapaa eri vireessä kuin normaalisti?

Pidä basso oikeassa vireessa vain.

Lähinnä muutenkin vaikeaa, kun ensin virittää basson samoille kuin kitara (ilman capoa) ja kun kitaristi sitten laittaa capon paikoilleen, niin kitaran vire tuntuu menevän hitusen jotenkin "yli"/korkeammalle ja ei meinaa saada millään kohdilleen basson virettä..

Kyllä se kuuluu kitaristin ammattitaitoon soittaa vireessa vaikka käyttäisikin capoa.

Ts. basisti joutuu koville.

Basisti joutuu aina koville.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
IJarro
05.02.2009 16:36:02
Kitarassa capoa käytetään, jotta saadaan avoimien kielten virettä (käytännössä siis avoimia sointuja) nostettua. Bassolla soitetaan yleensä yksittäisiä ääniä, ni pärjää hyvin ilman capoa.

Jos kitaroiden hienovire tai yleensä viritys nousee inan capoillessa, voit pyytää kitaristeja virittämään kunnolla/uusiks/säätämään hienovirettä tai sit virittää bassoas niin kun on tarvetta. Puoli- tai kokosävelaskelen vertaa virettä ei kannata silti nostaa, mut jos tarvii nokun herzin nostaa, ni parempi se on virittää ja kuulsotaa hyvältä, kuin olla virittämättä ja kuulostaa huonolta.
Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei...
jogo3000
05.02.2009 18:41:51

Ite toimisin tilanteen mukaan. Jos tulee vastaan jotain, mitä ei voi soittaa normaalivireessä niin virittäisin. Ja kuka kieltää käyttämästä capoa bassossa?

Sen verran vielä, että kitaran perusvire ei pitäis muuttua capotuksen takia. Capoa käytetään väärin tai se on huono jos niin käy.
papitsu
05.02.2009 18:52:26
Ite toimisin tilanteen mukaan. Jos tulee vastaan jotain, mitä ei voi soittaa normaalivireessä niin virittäisin. Ja kuka kieltää käyttämästä capoa bassossa?

Näin. Tilanteen mukaan. Itsekin treenailin tuota viimeistä Bassolinjaskabataustaa capo ykkösellä (ei tosin yltänyt kuin viidelle matalimmalle kielelle :)), kun oli mielessä pari kuviota, joiden soittaminen ilman capoa tuotti hieman ylimääräisiä vaikeuksia. Taustahan meni vissiin F-mollista, jossa ei hirveästi basson avoimia kieliä pääse hyödyntämään.

Hitsi kun muuten tekisi mieli ihan osallistuakin noihin skaboihin. Ei vaan kone ja äänikortti oikein suostu tallentamaan soittoani latenssitta.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
JaS
05.02.2009 22:55:49
Kyllä taitaa perus kitarat ja bassot usein olla pikkasen huti sieltä ensimmäisten nauhojen kohdalta. Vaikka oktaavit oliskin viritetty kohdilleen. Suosittelen tutustumaan seuraavaan linkkiin.

http://www.buzzfeiten.com/howitworks/howitworks.htm

Luulisin, et sillä kitaristilla soi sen hertsin tai puol yli ja se häiritsee. Mut ei huolta, kun se menee yli. Bendaat vaan pikkusen ja se on siinä.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
nisumaka
06.02.2009 12:03:18
Moro

Mä olen huomannut sellaisen vian capoja käytettäessä, että jos kitarassa on vaikkapa jumbo nauhat ja capo laitetaan sitten sinne nauhojen väliin, niin se vastaa tilannetta, kun kieltä PAINETAAN LIIAN LUJAA. Eli kieli pääsee venymään alaspäin, koska kieli ei osu otelautaan. No tostahan silloin vire nousee.

Ainoa kikka on se, että capo asetetaan "nauhan päälle". Eli capon jousi on liian kireä, esimerkiksi.

Kitaristit käyttävät capoa kolmeen tarkoitukseen, mitä mä olen huomannut. Eli jotta vapaita kieliä saisi erikoisotteissa (huonosti sanottu, mutta tiedätte mitä meinaan). Toinen homma on se, että halutaan soittaa sointuja samoilla otteilla, kuin ala-asemassa, mutta eri sävelkorkeudelta. Mutta sitten tää oli mainio. Jos soitat pitkän keikan ja esimerkiksi käytät paljon barreja 3 - 10 nauhoita, niin hanskahan tossa väsyy. Laita capo 1-2 nauhan väliin, huomaa, kielet laskee ja on kevympi soittaa :). Viisas on kitaristi.

Simple the best
Aimo
guitar and bass player
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)