Aihe: Bassolinjaskaba 8
1 2 3 4 5
UncleFester
04.02.2009 23:26:34
Treenaisitte sen ajan, jonka käytätte tohon napisemiseen...

Vois oikeasti treenailla sen ajan mitä sitä käyttää näillä foorumeilla dadaillessa :-)
Rock'n'roll ain't no riddle, man
chief
05.02.2009 01:50:26
Tulipa korkattua eka skaba. Presarilla suoraan mikseriin ja sitä Garagebandiin, pientä hakemista, pari ottoa ja tämmöstä tuli.

http://maihinnousu.net/s/?song_id=2416
"It's the ear, not the gear. "
JartZA
05.02.2009 02:00:55 (muokattu 05.02.2009 02:02:42)
Soittakaa kannipaalikorpsee

Hyvin veti Juki presarisoolot, vaikkei ihan niin hyvi ku CC:t.
SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann
BigPapa
05.02.2009 11:48:48

BigPapa : Sulavaa soittoa. Ei basistinakeilla vedetty vaan tiluttajan sormin. Ehkä bassolinjaksi jopa liikaa tilutusta.Hienoja oktaavisiirtymiä kyllä tai mitä lie. Välisoiton alku vähän nolo mutta sitten irtosi. Siirtyminen väliosasta perusosaan myhästyi yhdellä tahdilla.

Ei myöhästynny, se oli pedaali ilman pedaalia, ja välisoiton alku oli juur noin tarkootettu.....
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
okabass
06.02.2009 02:56:29
http://maihinnousu.net/s/?song_id=2431

WAL 5 + Micro BR (suorana). Taas kilpajuoksua tyhjenevien pattereiden kanssa :)
Mange
06.02.2009 21:40:42 (muokattu 06.02.2009 21:42:39)
En tiedä kuuluuko kommentit saaduista kommenteista tänne mutta kun joku oli jo laittanut, niin laitan minäkin. Kiitos ensiksi kaikista kommenteista, mukavaa lukea vaikkei aina positiivista. Muutamat kommentit jäi vähän askarruttamaan:

Visakoivu: ...Jälleen B-osassa ylimääräistä, muuten hyvä.

Uskon että vain lisäämällä reilusti pausseja olisin voinut soittaa vähemmän B-osassa. ;-)

Teijo K.: Ihan hyvänkuuloista tavallaan, mutta. Joku tuossa timessä taas on joka tuntuu hassulta.
JaS: Kohtuu hyvä tumbao, ehkä hieman epävarma, ei istu kunnolla. Melodisesti ei mitään erityistä. Tähän mennessä paras veto

Voisitko Teijo selittää tarkoitat sanalla "hassulta"? ;-) Tämäkö syy miksei istu kunnolla?

Aikaisemmissa skaboissa tuntui siltä että minulla oli enemmän timeongelmia kuin tässä... Parantamisen varaa onhan aina, mutten haluaisi sen muuttuvani liian "steriiliksi". Yritin äsken muuten soittaa tarkoituksella enemmän laid back mutta kuulostipa pahalta kun meni helposti liiallisuuksiin. Ei helppo tämä tumbao..

Sitten yksi yllättävä ja yksi hauskempi kommentti:

omarklah: Rytmisesti hyvin toimiva linja. Seuraa mielestäni ehkä hiukan liikaa pianoa.
öl m: Varman kuuloista soittoa. Sinne tänne soiteltu tumbao toimii.

Täytyy sanoa etten kyllä kiinnittänyt yhtään huomiota tuohon pianoon. Ja tarkoituksella laitoin tuon tumbaon vähän sekaisin... ;-)
omarklah
06.02.2009 21:47:54

Sitten yksi yllättävä ja yksi hauskempi kommentti:

omarklah: Rytmisesti hyvin toimiva linja. Seuraa mielestäni ehkä hiukan liikaa pianoa.
öl m: Varman kuuloista soittoa. Sinne tänne soiteltu tumbao toimii.

Täytyy sanoa etten kyllä kiinnittänyt yhtään huomiota tuohon pianoon. Ja tarkoituksella laitoin tuon tumbaon vähän sekaisin... ;-)

Mitäköhän mahdoin ajatella tuon kanssa - kirjoittelin huomioita sitä mukaa kun linjoja tippui mukaan - oliskohan tuo johtunut siitä, että itse menin sen Bbm7 mukaan...
Ekstiätuanoikato...
rattledad
06.02.2009 21:49:44

Mikä muuten on tuo tumbao? Lattarin tietty congakuvio, groove yleensä, bassolinja vai kaikkea näitä.

Jäin miettimään tuota johanneksen kommenttia Jasille äänestysketjussa, kun siitä sai vähän sellaisen kuvan että tumbao liittyisi brassiosastoon.
Jas: ... Kyllä näiden edessä voin työntää omat tuombaot ihan sinne omaan rumbaani. :)

Johannes: Tuolla karibian maisemissa vedetään montunoa, se basson "ykkönen" tulee jo neloselle. Ei ihan helpoin homma härmän pojalle.
Teijo K.
06.02.2009 22:10:39

En tiedä kuuluuko kommentit saaduista kommenteista tänne mutta kun joku oli jo laittanut, niin laitan minäkin. Kiitos ensiksi kaikista kommenteista, mukavaa lukea vaikkei aina positiivista. Muutamat kommentit jäi vähän askarruttamaan:

Uskon että vain lisäämällä reilusti pausseja olisin voinut soittaa vähemmän B-osassa. ;-)

Voisitko Teijo selittää tarkoitat sanalla "hassulta"? ;-) Tämäkö syy miksei istu kunnolla?

Aikaisemmissa skaboissa tuntui siltä että minulla oli enemmän timeongelmia kuin tässä... Parantamisen varaa onhan aina, mutten haluaisi sen muuttuvani liian "steriiliksi". Yritin äsken muuten soittaa tarkoituksella enemmän laid back mutta kuulostipa pahalta kun meni helposti liiallisuuksiin. Ei helppo tämä tumbao..

Tämä on tällainen fiilishomma, mitä voi olla vaikea tarkasti analysoidakaan, mutta jonkinlainen suoran linjan fiilari mulle siitä taisi tulla. Siis ikäänkuin liika täsmällisyys tai jotain hassua.

:)
Aina saa kärsiä ja hävetä.
JaS
06.02.2009 22:13:50
Tumbao:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tumbao

Mutta mä vedin kyllä omat tumbaoni vessasta alas, ku katoin sen buena vistan ja mikäs se toinen oli vedot. Kyllä itekin tulee noi lattarirytmit soitettu aika tanssilavatatsilla ja saksalaisella tarkkuudella.

Mites se kommentti askarrutti? Kirjottelin vaan omia fiiliksiä. Tämmönen kuva jäi.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
rattledad
06.02.2009 22:20:16 (muokattu 06.02.2009 22:22:23)

Mites se kommentti askarrutti?

Se vastaus, tumbao - > karibialla montuno . Varmaan tulkitsin vain väärin johannesta, ei siinä mitään.

Aloin muuten mielestäni saamaan tuohon buenavistaan tolkkua 2:3 rumban kautta, mutta putoaisin varmaan kahdella kapulallakin saati jos pitäisi bassoa soittaa.

E: Joo katsoinhan minä tuon wikipediasivun aiemmin, mutta vain ekan lootan. Nyt sivistyin syvemmälti.
eerosep
06.02.2009 22:42:50 (muokattu 07.02.2009 19:39:49)
oo... Chimpanzee that
chief
06.02.2009 22:44:31
Se vastaus, tumbao - > karibialla montuno .

Montunolla tarkoitetaan sitä pianon soittamaa kuviota. Tai sitten jos kappaleessa on semmonen montuno-osa eli bridge joka kertautuu monta kertaa.
"It's the ear, not the gear. "
Mange
06.02.2009 22:56:01
Mites se kommentti askarrutti? Kirjottelin vaan omia fiiliksiä. Tämmönen kuva jäi.

"Askarrutti" oli ehkä huono sanavalinta... Mietin vain miksi se ei istunut mielestäsi ihan kunnolla. Mitä voisin siis tehdä jotta se istuisi paremmin? Omasta mielestäni soittoni istuu siinä suht hyvin vaikkei "saksalaisella tarkkuudella" ollut soitettukaan. Pitäisinkö löysätä timeni vai tiukentaa sitä?

Arvostan kommenttisi kuitenkin. Juuri sellaisista kommentista oppii, ei niistä jossa sanotaan että kaikki on hyvin. :-) Kunhan tietäisin vaan ensin mitä voisi muuttaa.
JaS
07.02.2009 04:27:29
"Askarrutti" oli ehkä huono sanavalinta... Mietin vain miksi se ei istunut mielestäsi ihan kunnolla. Mitä voisin siis tehdä jotta se istuisi paremmin? Omasta mielestäni soittoni istuu siinä suht hyvin vaikkei "saksalaisella tarkkuudella" ollut soitettukaan. Pitäisinkö löysätä timeni vai tiukentaa sitä?

Arvostan kommenttisi kuitenkin. Juuri sellaisista kommentista oppii, ei niistä jossa sanotaan että kaikki on hyvin. :-) Kunhan tietäisin vaan ensin mitä voisi muuttaa.

Yritin välttää kuuntelemisen, mut kuuntelin nyt oikeen tarkasti muutaman kerran. :)

Eli alussa se tahdin vikalle neljäsosalle osuva isku tulee nokillaan, välillä jopa aika reilusti. Sitten se heittelee sleeban ja nokan välillä. A-osan lopussa saat siitä kiinni, mut sit se taas heittelee vähän B-osan alussa. B-osan loppua kohden saat sen kiinni. Vika A-osa menee jo aika hyvin, mutta hermostunu vaikutelma on saatu jo aikaan. Tuli jopa välillä mieleen, et poljetko kenties neljäsosii sinne alle tai ajatteletko sen neljäsosa-pohjasena. Lattarithan on yleensä all breve. Vähän samaa vikaa olin kuulevinani sillä 3:en koholla. En kyl kuunnellu sitä hirveen tarkasti, mut semmonen oli olo, et sekin vähän heittelee. Mut joo, eli kuulostaa siltä, et joudut vähän taistelee sen tumbaon kanssa, mut sit osan loppuu kohden aina rentoudut, kun se rupee istuu. Eli varmaan se rentoutuminen olis se avainsana. Mun mielestä paras groove lähtee, kun musiikki vie sormia, eikä soittaja. Mut siis toi oli hyvä veto. Ite hylkäsin sen koko biisin kestävän tumbaon, ku en saanu sitä istuu mitenkään.

Ja näin tuli sitten saksalaisella millisekunnin tarkkuudella tulkittua, miksi koin sen "hermostuneeksi". Jos haluat tarkemman analyysin, niin sit joudut lähettää alkuperäsen bassoraidan, et voin kattoo aallosta, et meneekö eteen vai taakse. :)
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Mange
07.02.2009 11:53:23
Yritin välttää kuuntelemisen, mut kuuntelin nyt oikeen tarkasti muutaman kerran. :)

Eli alussa se tahdin vikalle neljäsosalle osuva isku tulee nokillaan, välillä jopa aika reilusti. Sitten se heittelee sleeban ja nokan välillä. A-osan lopussa saat siitä kiinni, mut sit se taas heittelee vähän B-osan alussa. B-osan loppua kohden saat sen kiinni. Vika A-osa menee jo aika hyvin, mutta hermostunu vaikutelma on saatu jo aikaan. Tuli jopa välillä mieleen, et poljetko kenties neljäsosii sinne alle tai ajatteletko sen neljäsosa-pohjasena. Lattarithan on yleensä all breve. Vähän samaa vikaa olin kuulevinani sillä 3:en koholla. En kyl kuunnellu sitä hirveen tarkasti, mut semmonen oli olo, et sekin vähän heittelee. Mut joo, eli kuulostaa siltä, et joudut vähän taistelee sen tumbaon kanssa, mut sit osan loppuu kohden aina rentoudut, kun se rupee istuu. Eli varmaan se rentoutuminen olis se avainsana. Mun mielestä paras groove lähtee, kun musiikki vie sormia, eikä soittaja. Mut siis toi oli hyvä veto. Ite hylkäsin sen koko biisin kestävän tumbaon, ku en saanu sitä istuu mitenkään.

Ja näin tuli sitten saksalaisella millisekunnin tarkkuudella tulkittua, miksi koin sen "hermostuneeksi". Jos haluat tarkemman analyysin, niin sit joudut lähettää alkuperäsen bassoraidan, et voin kattoo aallosta, et meneekö eteen vai taakse. :)

Kiitos analysoinnista. Tarkistin ääniraidan nuendosta ja timeheittoja kyllä löytyy, mutta esim alussa mikään nuosta kokonuotista ei tullut liian aikaisin. Jotkut olivat tosin aika suoraan päälle kun muut olivat sopivan laid back. Sama asia koko biisin läpi. Harvoin menee nokilleen, mutta heittoja löytyy. Tosin omasta mielestäni aika pieniä.

Neljäsosat tuossa biisissä ovat tempossa n. 200bpm, eikö niin? Niitä en kyllä polje, mutta puolinuotit kyllä. Jos en polje niin liikun jollakin muulla tavalla. Rentoudun paremmin sillä tavalla, ja pääsee rytmiin ja grooviin mukaan helpommin. Tämä skaba oli itseasiassa ensimmäinen jossa koin että nyt on groovaa... Eli en kyllä tuntenut taistelevani yhtään tuon tumbaon kanssa, heitot tuli sormista tai siitä etten keskittynyt tarpeeksi koko linjan läpi.
JaS
07.02.2009 18:42:09
Sitten varmaan mun korva sanoo, että sen äänen pitäis tulla pikkasen sleebassa ja tulkitsen iskulle tulevan äänen nokilla olemiseks. Pitteepä tarkistaa vaikut korvista. Tuolla äänestyksen puolella on hyvää keskustelua tosta groovesta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)