latuska90 04.02.2009 21:19:02 | |
---|
Kun itse aloitin kitaransoiton, niin kyllähän sitä aivan alussa tabulatuureista tuli soitettua, mutta hyvin pian kuitenkin siirryin pelkkään korvakuulolta plokkailuun, joka on todistautunut äärimmäisen hyödylliseksi oman soittoni kehityksen kannalta. Nykyään todellakin halveksin tabulatuureja, sillä suurin osa niistä on virheellisiä. Aika jännä juttu sekin, että kun käyn kitaratunteja, niin sielläkin soitetaan uusia opeteltavia kappaleita tabulatuureista... joissa on toki normaali nuotitus tabien yläpuolella, mutta silti. Esimerkiksi viime tunnilla päädyin siinä soitonopettajan kanssa harjoittelemaan Hurriganesin kappaleen "Chinatown":in sooloa. No, soittelin siinä sitten mielessäni vähän vastentahtoisesti ajatellen että "En kyllä tähän sooloon tabeja tarvitsisi, sillä mieluummin soittaisin tämän vaan korvakuulolta." Sain sen silti ns. kotiläksyksi harjoiteltavaksi tabeineen nuotteineen. Harmikseni huomasin, että soolon alkuvenytys tabulatuurin mukaan oli pelkkä kokosävelaskeleen venytys, mutta alkuperäistä biisiä kuunnellessani huomasin, että siinä oli SELKEÄ unisonobendi. Eli virhe tabulatuurissa ja myös tällöin tietysti nuotituksessakin. Kyllä mä sanon vaan sen, että korvat käyttöön ja tabulatuurit narikkaan, jos ei ihan aluksi, mutta mahdollisimman pian kuitenkin. Liiallisesta tabulatuurien käytöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä soiton kehityksen kannalta. Syitä tässä en enempää jaksa jauhaa, sillä Jucciz on tästä tabulatuurien käytöstä jo lukemattomia kertoja täällä setvinyt :), mitä minä olen näitä topikkeja lukenut... "Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen |
Kontiak 04.02.2009 21:38:48 | |
---|
Nykyään todellakin halveksin tabulatuureja, sillä suurin osa niistä on virheellisiä. Ja pidetääs ne tunteet siellä soiton puolella. :D Nuoteissakin tietty voi olla saman verran virheitä ja pahimmassa tapauksessa juuri siinä mehukkaimmassa kohdassa lukee "ad lib". Kyllä niitä renkaitakin voi piirrellä sinne viivastolle ilman sakaroita ja sävellajimerkintöjä. |
Nykyään todellakin halveksin tabulatuureja, sillä suurin osa niistä on virheellisiä. Eiks kantsis ennemmin halveksia niiden tabulatuurien tekijöitä jotka on plokannu biisit päin pyllyä? :D Ei ne tabulatuurit tyhjästä synny... "tietenkin voit katsoa googlesta tai wikipediasta jos sieltä löytyisi, että millaista soittoa tulee jos imppaa muutaman keuhkarin vaikka auton bensiinirööristä" - vili linnakoski |
Ianuarius 05.02.2009 14:25:24 | |
---|
Joku mode vois varmaan lyyä lukkoa tai vaihtaa nimeksi "Tabulatuurit vs. nuotit". Animate-Inanimate |
Kasperi Tervonen 05.02.2009 15:19:37 | |
---|
Joku mode vois varmaan lyyä lukkoa tai vaihtaa nimeksi "Tabulatuurit vs. nuotit". Njoo, mutta olihan tää nyt jo aika tuhoontuomittu topicci alusta lähtien. ;) Tosin, mikään tuskin estää halukkaita pistämästä sulle pikaviestiä, jos jonkun biisin tabi himottaa. :) Eihän niitä tabeja nyt täällä topicissa voi julkisesti pyytää, ku tabit on ihan perseestä ja kaiken lisäks vielä laittomia!!1 "tietenkin voit katsoa googlesta tai wikipediasta jos sieltä löytyisi, että millaista soittoa tulee jos imppaa muutaman keuhkarin vaikka auton bensiinirööristä" - vili linnakoski |
Ianuarius 05.02.2009 21:29:37 | |
---|
ei tää ollu mikään tuhoon tuomittu. te tuhositte sen. ottakaa vastuu teoistanne. Animate-Inanimate |
sepisti 06.02.2009 01:29:59 | |
---|
Aika jännä juttu sekin, että kun käyn kitaratunteja, niin sielläkin soitetaan uusia opeteltavia kappaleita tabulatuureista... joissa on toki normaali nuotitus tabien yläpuolella, mutta silti. Esimerkiksi viime tunnilla päädyin siinä soitonopettajan kanssa harjoittelemaan Hurriganesin kappaleen "Chinatown":in sooloa. No, soittelin siinä sitten mielessäni vähän vastentahtoisesti ajatellen että "En kyllä tähän sooloon tabeja tarvitsisi, sillä mieluummin soittaisin tämän vaan korvakuulolta." Sain sen silti ns. kotiläksyksi harjoiteltavaksi tabeineen nuotteineen. Harmikseni huomasin, että soolon alkuvenytys tabulatuurin mukaan oli pelkkä kokosävelaskeleen venytys, mutta alkuperäistä biisiä kuunnellessani huomasin, että siinä oli SELKEÄ unisonobendi. Eli virhe tabulatuurissa ja myös tällöin tietysti nuotituksessakin. Käskikö se opettaja erityisesti katsomaan tabulatuureja? Vai olisiko tarkoitus opetella lukemaan nuotteja? Jos ne tabit noin kovin vaivaa, niin peitä ne kokonaan. HehHeh... Hauskaa luettavaa:) Kiihkeätä tekstiä. Mitäs jos sun pitäs opetella biisi ilman äänitettä? Mistäs ne unisono-venytykset sitten tietää? Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
Väinämöinen 06.02.2009 14:26:06 | |
---|
|
latuska90 08.02.2009 16:41:01 | |
---|
Käskikö se opettaja erityisesti katsomaan tabulatuureja? Vai olisiko tarkoitus opetella lukemaan nuotteja? Jos ne tabit noin kovin vaivaa, niin peitä ne kokonaan. HehHeh... Hauskaa luettavaa:) Kiihkeätä tekstiä. Mitäs jos sun pitäs opetella biisi ilman äänitettä? Mistäs ne unisono-venytykset sitten tietää? Mun nuottienlukutaito on kyllä vasta aivan lapsen kengissä, että siellä tunnilla katellaan erikseen niitä ihan yksinkertaisia nuotteja sellasesta nuottien oppimiseen tarkoitetusta oppikirjasta. Joka tunnilla käydään kuitenkin nuottienopettelun lisäksi joku kokonainen biisi tai soolo siitä, johon annetaan nuotti-tabit, eli sellanen jossa on nuotit yllä ja tabit alla. Niissähän luonnollisesti vaaditaan jo enemmän tietoa nuottimerkinnöistä, että ei ihan näillä taidoilla niitä tosta vaan lueta... vielä ainakaan. Tarkoitan tällä sitä, että tabulatuurejahan siinä "täytyy" lukea, kun nuottien luku ei kulje sujuvasti. Sattumalta nyt vaan huomasin tuon virheenkin siinä, kun itse biisiä kuuntelin. Eipähän sitä sitten tiedä mistään onko kappale soitettu oikein, paitsi silloin jos joku huomauttaa, että "Ei se noin mene, vaan näin.". Kyllä mä silti suosittelen korvien käyttämistä biisien opettelussa, sillä siinähän samalla oppii kappaleen oikein ja kehittää sävelkorvaansa. Vai että on mun tekstini kiihkeätä. 8) "Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen |
washburn21 09.02.2009 17:48:28 | |
---|
Jos jotain diablon musiikkia onnistuisi tabittamaan/löytämään tabeja plussan antaisin... "Neekerit, homopopparit ja muut hipit jamittelevat. hewy äjjät vaan mulkoilevat toisiaan ja virittävät kitaroita kilpaa alemmas." -Jawski " |
Sergei Fallinen 09.02.2009 18:08:31 | |
---|
|
washburn21 09.02.2009 18:26:53 | |
---|
"Neekerit, homopopparit ja muut hipit jamittelevat. hewy äjjät vaan mulkoilevat toisiaan ja virittävät kitaroita kilpaa alemmas." -Jawski " |
Credence 09.02.2009 18:45:25 | |
---|
Yksikään kappale, jonka tabi on kitaralle ei sano minulle mitään... Se Tristram on kova, suosittelen. /,,/ Teinpäs källin. |
vhei 10.02.2009 10:20:15 | |
---|
Yksikään kappale, jonka tabi on kitaralle ei sano minulle mitään... Entäs ne biisit mille on Guitar Pro -nuotit, niistä jonkun luulisi sanovan jotain? GP-tiedostoja saa auki ilmaisella TuxGuitar-ohjelmalla http://www.tuxguitar.com.ar/ |
BigPapa 10.02.2009 10:34:28 | |
---|
SELKEÄ unisonobendi Priimivenytys?.....;) Would you hold my hand
If I saw you in heaven
Would you help me stand
If I saw you in heaven
I'll find my way, through night and day
Cause I know I just can't stay
Here in heaven |
ANtTIKRISTUS 10.02.2009 22:12:36 (muokattu 10.02.2009 22:46:12) | |
---|
Sanonpa nyt kaikille tabien vastustajille (jucciz ynnä kumppanit), että menkää mun kuvaukseen, klikatkaa musanäytettä ja kuunelkaa vaikka edes pari-kolme ensimmäistä biisiä. Oon käyttänyt soittoharrastukseni alusta lähtien tabulatuureja todella paljon, ja plokkaillut biisejä tabeiksi ja laittanut kaikki omat ideat ylös tabulatuureina. Noiden omien biisien tekeminen ei olisi IKINÄ ollut mahdollista ilman tabulatuureja. Kaikki soittimet on tehty tabulatuuripohjalta, koskettimia ja rumpuja myöten. Tabit on vain olleet niin helppo tapa ymmärtää musiikkia, ainakin mun kohdalla. Eli guitar prolla oon tabittanut kaikki soittimet, ajanut ne mideiksi ja sitä kautta softaan josta ääni on lopulta ulostunut vst-soittimien kautta. Kaikki "tunteellisetkin" yksityiskohdat, dynamiikat, vibratot jne oon miettinyt ja kokeillut tabulatuuripohjalta ja lopulta toteuttanut ne oikeasti soittamalla. Mulle hyvin yleinen toimintapa on, että saatan naputtaa koneella jonkun soittimen osuuden kokonaisuudessaan ylös koskematta KERTAAKAAN kitaraan. Käyttäkää niitä tabeja niin paljon kuin sielu sietää mun puolesta, mutta toimikaa aina musiikin ehdoilla. Tabien suvereeni hallinta voi olla mahdollisuus toteuttaa itseään, etenkin siinä vaiheessa kun nuori tabitiluttelija pääsee työelämäikään ja taskurahalla saa softaa jne ostettua. Mutta kuunnelkaa niitä biisejä jos kehtaatte ja tulkaa sanomaan jos pokkaa on, että olisiko mun kannattanut jättää ne tabit nuoruusvuosina opettelematta? Ja nimenomaan kiinnittäkää huomiota siihen, että paistaako niiden tabien käyttö jotenkin läpi siinä musassa, itse musiikin laadusta voi olla montaa mieltä enkä mä siihen ota nyt kantaa, se on muiden kuuntelijoiden homma jos on. Tabulatuurit voi oikein käytettynä olla mahdollisuus. Käyttäkää niitä viisaasti. Älkää ottako tätä minään leijumisena, mua vaan niin vituttaa tää "ajojahti" liittyen näiden tabien käyttöön koska mä tiedän, että niistä voi olla korvaamaton apu. Jokaisen soittajan tulisi pohtia, mikä toimintamalli musiikkia tehdessä tai muiden biisejä soitettaessa olisi itselle sopivin. Mulle se on tabit, enkä usko ettei se voisi olla jollekin muullekin näin. e: Sen vielä sanon, että sillä ei mun mielesä ole merkitystä soittaako tabeista, nuoteista vai korvakuulolta. Muistakaa aina soittaessanne analysoida päässänne niitä juttuja, miksi jonkun sävelen perään tulee joku toinen.. syy-seuraussuhde. Se onnistuu kaikilla tyyleillä. Laulajalle ja kiipparistille paikka vapaana, tsekatkaa musanäyte ja ottakaa yhteyttä jos kiinnostusta ja osaamista löytyy. |
+battery- 12.02.2009 18:16:17 | |
---|
yritän harjoitella kitaran soittoa |
Peltsi88 12.02.2009 18:45:19 | |
---|
Jaa että Jucciz on aloittanut pyhän sodan tabulatuureja vastaan. Ei ristus notta oli vakuuttavia argumentteja. Kukin tablaa tyylillään vai miten se oli? Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. |
Jucciz 12.02.2009 20:00:31 | |
---|
Jaa että Jucciz on aloittanut pyhän sodan tabulatuureja vastaan. Ei ristus notta oli vakuuttavia argumentteja. Kukin tablaa tyylillään vai miten se oli? Taitaa osua heikkoon kohtaan. Osaatko pyyhkiä pyllysi ilman tabulatuureja? |
Raist 12.02.2009 21:36:48 | |
---|
Löytyykö Joe Satrianin Mind Stormiin suht. tarkkaa käännöstä mistään (ihan sama onko nuotti- vai tabulatuuripohjainen), mielellään internetin ihmemaasta? Jos ei löydy, löytyykö hänen tuotoksiaan kaupallisena nuotitettuna versiona / tabulatuurina, ihan sama kun löytyisi vain joku tarkka lähde jossa ei ole niin suunnattomasti virheitä että niiden korjaamiseen menee ikä ja terveys. Paskaa korvissa niin paljon ettei kärsivällisyys riitä koko biisiin. Ainiin ja btw onko kristillistä soittaa noi kvinttisoinnut mitkä kyseisessä kappaleessa soitetaan B5 ja C#5 sointuina muunnettuna F#4 ja A4 soinnuiksi? Meinaten että alkuperänen kipale soitetaan seittemänkielisellä voimasoinnuilla niin voiko soittaa vaan alkuperäsestä kvintin ja oktaavin.. Samat sävelet, eri sointu mikäli ymmärsin oikein? Hullu, muttei tyhmä |