Aihe: Lattareista??
1 2 3 4 516 17 18 19 20 21
baron
05.02.2009 08:07:34

Mulla ei hirveän paljon ole "puhtaita" tanssikeikkoja (sellaisia jonne ihmiset tulevat kahvin ja limsan voimalla vain tanssimaan) mutta aina joskus kuiteskin.

Kyllä mulle kelpaa kiitokseksi että lava on koko ajan täynnä ja sitten vielä verbaalinen palaute että meidän musa on hyvin tanssittavaa.

Mulla on sellainen vanhanaikainen käsitys että tanssimusalla ja tanssilla olisi jotain yhteistä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Deemo
05.02.2009 08:30:52
"Tanssin puolelle". "Turakaiset tykkää"...Mitä helevettiä teitä muutamia oikein vaivaa ? Mulla menee tuo yleisön ja loppukuluttajan ainainen mollaaminen täysin hilseen yli. Minkä takia te yleensä menette keikalle ja soitatte maksavalle yleisölle jos ei niistä ole muuta kuin harmia ? Olisi varmaa parempi soittaa tyhjälle salille, niin kuin varmaan joku teistä tekeekin, niin kaikki olisivat onnellisia ja yhteiselo sujuisi. Jollekin klassisenmusiikin orkesterin jäsenelle ei varmaan milloinkaa tulisi mieleen halveksia kulijakuntansa. Ehkä olette ansaineet yleisönne.

Komppaan tätä. Olen sitä mieltä että suomalainen "lattarimuusikko" tai sellaiseksi itseään kuvitteleva ei itse osaa tanssia. Minusta on maksavan tanssiyleisön aliarvioimista jos yritetään siellä estraadilla olla niin kuubalaista ja vedetään Cha cha nopeammin kuin tavallinen lavakansa pystyy tanssimaa. Kilpatanssi on sitten ihan oma lukunsa koska siinä on vuosien treeni takana ja yleensä se 20-30 kiloa vähemmän kun tavallisella lavatanssijalla. Nämä arvon muusikot tuskin itsekään jaksaisivat vetää kahta nopeaa Cha cha:ta peräjälkeen. Tanssi on liikunnan riemua ja jos se pilataan tavallisessa lavatansseissa liian nopealla tempolla (vaikka olisikin alkuperäinen tempo) niin koko hommasta katoaa ilo ja nautinto. Ja voitte olla varmoja arvon muusikot että tanssijat äänestävät jaloillaan. Itsekin keikkailevana muusikkona ja innokkaana tanssiijana ymmärrän että on vastattava yleisön toivomuksiin. Eli kyllä lattiat tyhjenee jos musiikki ei mielytä tai on muuten kuulijasta epämielyttävää. Tilaisuuksien järjestäjät kyllä myöskin kuuntelevat maksavien asiakkaiden mielipiteitä ja eivät tilaa sellaista orkesteria joka aliarvioi yleisönsä. Tässä asiassa Suomi on pieni maa. Eikä tämä ylitempo koske vain Cha cha:ta vaan on vitsauksena usein myös rumbassa, masurkassa ja polkassa sekä monessa muussa.
baron
05.02.2009 08:32:21

Mä oon huomannu että ihan sama mitä musastailia soittaa ja niin kyllä jengi tanssii. Kyllä kovimmat jivejalat tanssii paritanssina sujuvasti vaikka fuusiojazzia. Energia on tärkeintä.

Selvin päin?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Deemo
05.02.2009 08:47:00 (muokattu 05.02.2009 08:47:53)
Mä oon huomannu että ihan sama mitä musastailia soittaa ja niin kyllä jengi tanssii. Kyllä kovimmat jivejalat tanssii paritanssina sujuvasti vaikka fuusiojazzia. Energia on tärkeintä.

Niitä kovimpia jive-tanssioita on vain ehkä 1/20 -osa koko tanssivasta lavavieraista ja tuo määrä ei riitä pitämään muusikkoa levän syrjässä kiinni jos soitto ei yleisöä miellytä.
Fuzzy Boner
05.02.2009 09:45:51 (muokattu 05.02.2009 09:47:39)
Niitä kovimpia jive-tanssioita on vain ehkä 1/20 -osa koko tanssivasta lavavieraista ja tuo määrä ei riitä pitämään muusikkoa levän syrjässä kiinni jos soitto ei yleisöä miellytä.

Kyllä soitto usein miellyttää, musastailista riippumatta. Käytin vahingossa "jivejalka"-sivistyssanaa jonka todellista merkitystä en edes tiedä. Menin vähän perse edellä puuhun mut niin mä aina meen.

Pointti siis oli ettei sillä musastaililla tai varsinkaan jollain tempoilla niin väliä ole jos energia yms on kohdillaan.
isojussi
05.02.2009 09:53:03
"Tanssin puolelle". "Turakaiset tykkää"...Mitä helevettiä teitä muutamia oikein vaivaa ? Mulla menee tuo yleisön ja loppukuluttajan ainainen mollaaminen täysin hilseen yli...

Helposti varmaan saa sen käsityksen. Totuus kai lienee, että näitä tempoista kätisijöitä on asiakkaista vain pieni osa.

Välillä se vaan saa huvittaviakin piirteitä, kun sen tempon kanssa ollaa niin saatanan tarkkoja. Jos me osattais vetää niin kapeeseen temposkaalaan, niin kyllä olis tanssimusa puisevaa.

Hyvänä esimerkkinä ennen tanssimusavillitystä kieltämättä kohtuullisen "kuubalaiseen tempoon" kyhäämäni chacha-taustat kelpas aivan saatanan hyvin: jengi kohelsi onnellisena menemään hiki kaljulla ja jäniksen kokonen vaahtopallo housuissa. Joidenkin mielestä taas nykyään ne on kuulemma vähän nopeita. Ja saatana samalla askelluksella silti painavat menemään (tosin "hieman" persjalkasemmin), kuin sillä kenen se nyt oli esimerrkivideolla kuubalaisesta chachasta.

Toinen huvittava asia on, että slovaritkin kuulemma tars huhtoo johonkin yli satasen tempoon. Aikuinen nainen - tyyliset bluesrytmit on kuulemma (erään lavatanssinopettajan kertomana) hidasta valssia.

Se on sitä vittu kun luullaan osaavansa....
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
isojussi
05.02.2009 09:55:55
Menin vähän perse edellä puuhun mut niin mä aina meen.

Ton saat joskus näyttää käytännössä...

Pointti siis oli ettei sillä musastaililla tai varsinkaan jollain tempoilla niin väliä ole jos energia yms on kohdillaan.

Onneksi pääsääntöisesti ottaen kyllä.

Silloin tällöin vaan putkahtelee esiin näitä Esan "musiikin maistereita" joille ei oikeesti kelpaa lopunperin mikään.

Tai itte asiassa .... koko illan käyvät känisemässä ja sitten kumminkin keikan jälkeen kehumassa.
isojussi
05.02.2009 09:59:57
...jos yritetään siellä estraadilla olla niin kuubalaista ja vedetään Cha cha nopeammin kuin tavallinen lavakansa pystyy tanssimaa. Kilpatanssi on sitten ihan oma lukunsa koska siinä on vuosien treeni takana ja yleensä se 20-30 kiloa vähemmän kun tavallisella lavatanssijalla...

Mitä nää horiset - se kilpatanssi tempohan on sama ko se lavatempo. - about 120 - kuubalaista vedetään 148:n hujakoilla.

Nämä arvon muusikot tuskin itsekään jaksaisivat vetää kahta nopeaa Cha cha:ta peräjälkeen. Tanssi on liikunnan riemua ja jos se pilataan tavallisessa lavatansseissa liian nopealla tempolla (vaikka olisikin alkuperäinen tempo) niin koko hommasta katoaa ilo ja nautinto. Ja voitte olla varmoja arvon muusikot että tanssijat äänestävät jaloillaan. Itsekin keikkailevana muusikkona ja innokkaana tanssiijana ymmärrän että on vastattava yleisön toivomuksiin. Eli kyllä lattiat tyhjenee jos musiikki ei mielytä tai on muuten kuulijasta epämielyttävää. Tilaisuuksien järjestäjät kyllä myöskin kuuntelevat maksavien asiakkaiden mielipiteitä ja eivät tilaa sellaista orkesteria joka aliarvioi yleisönsä. Tässä asiassa Suomi on pieni maa. Eikä tämä ylitempo koske vain Cha cha:ta vaan on vitsauksena usein myös rumbassa, masurkassa ja polkassa sekä monessa muussa.

Joojoojoojoojoo - saatana jonain sosiaalivoksin muunoksena suurin osa menee vittu kaikki biisit. Ittestän tärkeemmät koukkii sit muikee ilme naamalla käden ali.
Deemo
05.02.2009 10:41:17
Mitä nää horiset - se kilpatanssi tempohan on sama ko se lavatempo. - about 120 - kuubalaista vedetään 148:n hujakoilla.

Minä en mitään horise. Enhän minä temposta puhunut mitään. Sanoin että kilpatanssi on ihan oma lukunsa. Jos vedät Cha cha:n ylitempoon suomalaiselle väelle niin useimmat eivät siitä sitten enään pidä mielekkäänä ja nautittavana. Tanssin tarkoitus on tuoda nautintoa. Kuten tällaisissa hyvinvointivaltioissa on usein tapana niin Suomessakin valtaosa lavatanssioista ovat ylipainoisia ihan kuten ne muusikotkin siellä estraadilla. Liiallinen tempo tuottaa vain vaikeuksia tanssia sellaiselle ihmiselle vaikka osaisi tanssia kuinka hyvin.

Joojoojoojoojoo - saatana jonain sosiaalivoksin muunoksena suurin osa menee vittu kaikki biisit. Ittestän tärkeemmät koukkii sit muikee ilme naamalla käden ali.

Jos näin on niin silloinhan muusikon tulisikin reagoida. Siitä sen ammattimuusikon tunnistaa että osaa ottaa huomioon yleisön. Kyllä minä itsekin muusikkona tiedän että joskus on mieltä ylentävää vetää hieman reippaampaan tempoon mutta jos yleisö ei pysy mukana niin on tehtävä jotain -vai mitä? -ainakin jos leivän syrjässä haluaa pysyä. Ja mainittakoon ainakin omalta osalta että Cha cha:n tanssin ihan Cha Cha:na, Rumban rumban, Tangon Tangona sekä sen Foxin foxina...
isojussi
05.02.2009 10:59:23
En mä mistään ylitempoista nauti - enemmänkin kunkin biisin sielun mukaisesta sykkeestä.

Ja edelleen ihmettelen kahta asiaa:

- Miksi slovarit tars olla niin nopeita?
- Miksi opetellaan alunperinkin tanssimaan kapeaan tempoalueeseen?
Tankero
05.02.2009 11:37:09
En mä mistään ylitempoista nauti - enemmänkin kunkin biisin sielun mukaisesta sykkeestä.

Sanoppa muuta.
Humppajyrä
KoskPaavo
05.02.2009 12:24:19
Kyllä se noissa lattarienkin soitoissa on sama kuin aviossakin " Tee niin tai näin, aina väärinpäin"
" Studiosus perpetuus"
Deemo
05.02.2009 12:45:08

No suomalaisen on vähän vaikea adaptoida lattari-musiikin sielua sillä syvyydellä että voisi sanoa tulkitsevansa kappaleen.

Ja sitten slovarin on oltava nimensä mukainen eli hidas. Tanssia opetetaan tanssimaan hitaampaan tempoon siksi että kaikki kursseilla olijat eivät ole samantasoisia ja kurssien järjestäminen maksaa niin sali on pidettävä täynnä. Tämä tarkoittaa että on otettava kurssille kaikki sinne haluavat ja aloitettava siltä tasolta jossa aloittelijat ovat. Kovin kummoista laskupäätä tämä ei vaadi että ymmärtää että kurssimaksun on katettava kustannukset. On siis vastattava kysyntään. Niillä kursseilla jonne itse olen osallistunut niin ertempoisia kappaleita kyllä soitetaan mutta monest kun aloittelijan jalat eivät tottele niin ihmiset haluavat hieman hitaampia.
mack the knife
05.02.2009 12:52:18
Kyllä se noissa lattarienkin soitoissa on sama kuin aviossakin " Tee niin tai näin, aina väärinpäin"

Niin on. Toissapäivänä tuli ämmä kysymään tangoa. Soitettiin niin hyvin kuin voi ja kommentti oli, että paska bändi, ette osaa arkentiinalaista tankoa.
Sanoinpa sitten kohteliaasti, että mene akka vittuun siitä länkyttämästä.
COVS n:o 1.
KoskPaavo
05.02.2009 12:58:20
Niin on. Toissapäivänä tuli ämmä kysymään tangoa. Soitettiin niin hyvin kuin voi ja kommentti oli, että paska bändi, ette osaa arkentiinalaista tankoa.

Hienoa, kommunikointi yleisön kanssa on myös tärkeätä. Saattoipa olla että tuo naishenkilö jopa tunsi olonsa kotoisaksi tuon kommentin jälkeen.
" Studiosus perpetuus"
half
05.02.2009 13:00:55

Plussan arvoinen teko.
COVS jäsen N:o 5
KoskPaavo
05.02.2009 13:18:39
Plussan arvoinen teko.

Mä voin arvata että kohta tulee taas kommentti että : " ei ole ihme ettei ole keikkoja kun asenne on tuota luokkaa...." heh
" Studiosus perpetuus"
Johannes kurkunkastaja
05.02.2009 13:30:49 (muokattu 05.02.2009 13:31:16)

Umpitollo, mikä umpitollo - tuo akka.
half
05.02.2009 14:23:30
Mä voin arvata että kohta tulee taas kommentti että : " ei ole ihme ettei ole keikkoja kun asenne on tuota luokkaa...." heh

Häh, kyllä meillä keikkoja suht kivasti on. Enemmänkin tehtäis, mutta kun myö ei marakateiksi aleta.
COVS jäsen N:o 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)