Aihe: Kuinka treenikämpästä tuli studio pt.1
1 2
Niq
03.02.2009 15:14:32

Oon lukenu/selannu tuota sivusta jotain vuoden verran enkä vieläkään ymmärrä ku osia sieltä täältä :)

-janne

Pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä että joku "Akustiikkaa idiooteille" -tyylinen opus pitäisi hommata... :P
"I have a cunning plan" -Baldrick
Niq
05.02.2009 01:19:02

Kuuntelupaikan kaiuttimien upotushärdellit alkaa hahmottua: http://niq.kapsi.fi/treenis4.pdf

Pari iltaa selaillut johnlsayersiä ja tämmöistä tuli. Valkoinen tuolla kaiuttimen takana siis ilmarako ja siitä ulos putki, josta vaihtuu ilma ja kulkee johdot samalla helposti. Koolinkiosastonkin olen jo pohtinut aika valmiiksi. Eteen tulee jonkinlainen levy, ainakin osittain tuohon kaiuttimen kohdalle, muuten olen miettinyt harvaa laudoitusta. Eristettä tulee koko "tornin" täydeltä, luulisin tuon pitävän vastavaiheisen alapään suurinpiirtein poissa. Tuossa takanahan on lastulevyseinä, villaa, ja toinen lastulevyseinä, käytävä ja sit vielä yks levyseinä ja ulkoilma, eli matalimmat taajuudet heilahtaa läpi seinän toiselle puolen.

Jos jollain on jotain painavaa sanottavaa asiaan, niin nyt on hyvä aukaista suunsa, tämä menee kohta toteutukseen. :)
Niq
05.02.2009 11:48:07

Aloin miettiä, että olisiko aika ilmeinen paikka laittaa kattoon absorboivaa materiaalia kuuntelupaikan yläpuolelle, koska sehän jää ainoaksi pinnaksi josta voi tulla aikaisia heijastuksia? 50mm COS-5 levy siis kattoon kiinni pään yläpuolelle (siten että jos se olisi peili, siitä näkisi kaiuttimet)?

Pöydästähän voi myös tulla heijastuksia, mitenkäs olette tämän hoitaneet?

Edelleen mielellään tuosta kaiuttimen upotuksesta saa antaa kommenttia, jos joku on pielessä, mun laskujen ja pähkäilyn mukaan toi ois ihan ok... :)
Viikset
05.02.2009 12:30:01
Aloin miettiä, että olisiko aika ilmeinen paikka laittaa kattoon absorboivaa materiaalia kuuntelupaikan yläpuolelle, koska sehän jää ainoaksi pinnaksi josta voi tulla aikaisia heijastuksia? 50mm COS-5 levy siis kattoon kiinni pään yläpuolelle (siten että jos se olisi peili, siitä näkisi kaiuttimet)?

Edelleen mielellään tuosta kaiuttimen upotuksesta saa antaa kommenttia, jos joku on pielessä, mun laskujen ja pähkäilyn mukaan toi ois ihan ok... :)

hakusanalla clouds kannattaa etsiä kattoon tulevia akustointielementtejä. yleensä ovat tehneet että runko puusta vaikka 1x4 tai 1x6", sisälle villaa ja kangas päälle. Kattoon esim. kettingeillä roikkuun ja mielummin hieman vinosti. se pää missä kaiuttimet on niin alemmas.

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=4091

tuossa ketjussa muistaakseni oli tuosta kaiuttimien upotuksesta hyviä kuvia ja myös kattoelementeistä. Ja eiku lukemaan.

-janne
oo kiitoksia paljon kiitoksia oo
Daunt
05.02.2009 15:57:25
Aloin miettiä, että olisiko aika ilmeinen paikka laittaa kattoon absorboivaa materiaalia kuuntelupaikan yläpuolelle, koska sehän jää ainoaksi pinnaksi josta voi tulla aikaisia heijastuksia? 50mm COS-5 levy siis kattoon kiinni pään yläpuolelle

Tähän asiaan liittyen, onko mielestänne tarpeellista peittää koko katto akustointilevyillä? Meillä on studiolla 19 cm laskettu katto (Paroc Buller 50 mm + kulmissa 100 mm COS-5). Soundi on erittäin jees ja olen ajatellut tehdä kotiin miksaushuoneeseen vastaavan, mutta ilman laskua ja noita lisävilloja. Liimaisin levyt siis suoraan kattoon. Lisäksi bassoansat ja seinille kevyempää akustointia.

Mietin vaan, että onko koko katon akustoiminen "tarkkaamossa" hyödyllistä?

Olen myös miettinyt kokolattiamattoa, mutta vähän pelottaa, että huoneesta tulee liian kuollut miksaamiseen.
vanaha kettu
05.02.2009 16:20:46
Tähän asiaan liittyen, onko mielestänne tarpeellista peittää koko katto akustointilevyillä? Meillä on studiolla 19 cm laskettu katto (Paroc Buller 50 mm + kulmissa 100 mm COS-5). Soundi on erittäin jees ja olen ajatellut tehdä kotiin miksaushuoneeseen vastaavan, mutta ilman laskua ja noita lisävilloja. Liimaisin levyt siis suoraan kattoon. Lisäksi bassoansat ja seinille kevyempää akustointia.

Mietin vaan, että onko koko katon akustoiminen "tarkkaamossa" hyödyllistä?

Olen myös miettinyt kokolattiamattoa, mutta vähän pelottaa, että huoneesta tulee liian kuollut miksaamiseen.

Kattoon kannattaa IMO laittaa ainakin miksauspaikan yläpuolelle jotain. Ihan toimivia on noi "cloudit", minkälainen mullakin on kuuntelupaikan yläpuolella. Ainakaan Johnsayersissa eivät suosittele mattoja, koska se tappaa aika hyvin vaan yläpäätä ja vie "eloa" pois kuuntelusta.
Niq
05.02.2009 16:26:03

Jep. Nyt taas kun termi tuli tutuksi (cloud) niin homma selvisi lisää. Täytyypä askarrellapaskarrella tuollainen. :)
ejhfi
05.02.2009 16:52:50

Tähän asiaan liittyen, onko mielestänne tarpeellista peittää koko katto akustointilevyillä?

Ei se haitaksikaan ole. Mulla on omassa pajassani sekä tarkaamon että soittohuoneen sisäkatto tehty semmoisista reiällisistä kattokipsilevyistä, joiden alle (tai päälle) on koolattu ilmarako ja parissa kohdassa on villaa takana. Katon kautta tulevia heijastuksia ei ole havaittavissa ja hyvää palautetta on tullut tilojen luonnollisesta soinnista, joskin sointiin vaikuttaa myös huokoinen seinämateriaali. Ainoa huono puoli tietysti hinnan lisäksi noissa kattolevyissä on niiden paino - melkein 3kg per 60x60cm levy :)
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Roberto
05.02.2009 19:53:46

Paljo huonekorkeus?

Ja tuleekin. Siksi mahd pienet pöytätasot ja nekin kallistettuna. Kaiuttimet korvan tasoa ylemmäs ja kallistettuna alaspäin ja suuntana korvat, ei mikserin/pöydän pinta.
Niq
05.02.2009 20:35:04

Paljo huonekorkeus?

230 tais olla aika tarkalleen.

Ja tuleekin. Siksi mahd pienet pöytätasot ja nekin kallistettuna. Kaiuttimet korvan tasoa ylemmäs ja kallistettuna alaspäin ja suuntana korvat, ei mikserin/pöydän pinta.

Tuossa luin johnlsayersistä että joku olisi villalla päällystänyt pöytänsä ja laittanut kankaan päälle, miten lie tuo toimii. Pöytätasosta tulee kyllä aika pieni kuten kuvasta näkyy...
Niq
09.02.2009 23:57:28

Noniin. Ensimmäinen vaihe on aika pitkälti valmis, harva laudoitus vielä puuttuu etupuolelta ja vähän listaa sieltä täältä. Ekat "savut" piti tietty ottaa: kuulostaa ihan uskomattoman selkeältä. Basso-osasto jytää sopivasti, mutta tarkasti, eipä uskoisi että noista pienistä monitoreista (Prodipe Pro5) voisi näin paljon alapäätä irrotakaan. En olisi millään malttanut lopettaa musan kuuntelua. :)

Tässä muutamia kehnohkoja kännykuvia, harmi kun unohtui kamera kotiin: http://niq.kapsi.fi/index.php?folder=/treenisprojekti/

Kolmion sisälle ladoin tavallista paroc extraa ja päällystin sitten COS5:llä. Päällä on joku kangas joka nurkista löytyi. Tähän asti rahaa mennyt noin 100-150 euroa kaikenkaikkiaan. On kyllä joka sentin väärti....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)