nisumaka 04.02.2009 13:33:22 | |
---|
Tervehdys Kertokaapa vinkkejänne siitä, miten olette harjoitteleet laulamaan ja soittamaan bassoa yhtä aikaa. Mulla ainakin tulee ongelmia toisinaan, kun pitäisi laulaa kovin erilainen melodia verrattuna bassokulkuun. Vinkit otetaan kumarrellen vastaan. Mulla on pieni treenistudio kotona, joten verkosta ladattava materiaali kiinnostaa erityisesti. |
Mange 04.02.2009 13:57:39 | |
---|
Pitää aloittaa helpoilla bassolinjoilla. Pitää myös muistaa että sekä laulu että bassonsoitto pitää onnistua erikseen ongelmitta ennen kuin niitä voidaan yhdistää. Voit kokeilla tällainen harjoitus: Laula joku sävel, esim. C. Soita samalla C duurin arpeggio bassolla (C-E-G-C-G-E-C). Käytä metronomia. Laula sitten E:n ja soita sama arpeggio, sitten G jne... Vaikeimmat tapaukset ovat ne, jossa bassolinjan ja melodian rytmi poikkeaa toisistaan paljon. Analysoimalla ne hiljaisella tempolla saadaan selville miten ne istuu suhteessa toisistaan, ja hitaastihan niitä on osatattava soittaa/laulaa ennen kuin edes kannattaa miettiä tempon nostamista alkuperäiselle tasolle. Sitten voidaanhan usein yksinkertaistaa pahimmat bassolinjat jotta soittaminen ja laulaminen onnistuisi paremmin. |
JaS 04.02.2009 14:40:22 | |
---|
Mun tekniikka on se, et aluks opettelen laulun ja bassolinjan erikseen. Sitten kuuntelen biisiä, et miten ne natsaa yhteen, ja tutkin nuotista, että miltä näyttää. Sitten hitaalla tempolla vetää yhdessä. Hidas tempo tarkottaa siis sitä, et menee tyyliin 8-osan kerrallaan. Sitten ku sujuu, ni tempoo ylös. Sit ppitää vaan kuunnella, et groovaako se oma soitto sen laulun kanssa ja tökkiikö laulu soiton kanssa. Perus idea ainaki itellä on se, et bassolinja olis niin selkärangassa, et sitä ei tarvii miettii. Sit voi vaan keskittyy tulkitsee sitä laululinjaa. Oon huomannu, et suurin ongelma on saada basso tulee tarkasti samalla, ku laulu maalailee, näin niiku rytmisesti. Sit sävelpuhtauden kannalta oon huomannu, et kannattaa laulaa pelkän bassosäestyksen kanssa. Ite ainaki on aiemmin tukenu liikaa kitaroihin tai muihin harmonioihin. Sit ku tulee kohta, jossa pitäs laulaa pelkän basson kanssa, ni oon olluki ihan hukassa. |
JudeJude 04.02.2009 16:27:05 | |
---|
Hyviä juttuja yllä. Itselläni ei ole ollut mitään ns. "konstia", runsaasti tekemällä sitä on jotenkin vuosien varrella oppinut. Syvään päähän vain ja keikalle! "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta |
MPU 04.02.2009 21:58:19 | |
---|
Mulla rytmillisesti kovasti erilaiseen lauluun/bassolinjaan auttaa plekulla soitto. Sormet ei vaan toimi jos pitää laulaa kovin eri rytmissä. Onkhan mulla ihan kaikki hermot oikeissa paikoissa???:) Harjoittelua vaan ja kovasti. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Mulla rytmillisesti kovasti erilaiseen lauluun/bassolinjaan auttaa plekulla soitto. Sormet ei vaan toimi jos pitää laulaa kovin eri rytmissä. Onkhan mulla ihan kaikki hermot oikeissa paikoissa???:) Harjoittelua vaan ja kovasti. Marko Oon huomannu saman. Tai oikeastaan kitaralla soitto on huomattavasti helpompaa laulaessa(on se bassokin). Mä ainakin soitan plekulla sillai alternate meiningillä, et se rytmi on siinä, ku käsi heiluu edes takas. Sormilla ei oikeen voi ottaa sitä rytmiä tollasesta isosta edestakasesta liikkeestä. Ja on mulla nykyään niin, että kaikki vaihtobassot ja lippukompit on niin selkärangassa, et onnistuu laulaa ilman suurempaa vaivaa siihen päälle. Mut heti jos tulee jotain 16-osa groovailua, ni meikä putoo kelkasta. :) Se on vähän sellanen vaihtokauppa. Joko hyvää bassottelua tai sit perusjuttua bassolla ja laulua. Edit: Semmonen pointti tuli mieleen, et kannattaa kans treenaa niin, et läiskii biisin melodian johonki band-in-a-boxiin ja sit läiskyttelee menee sitä bassoa ja kuuntelee sitä laulumelodiaa, et miten se istuu siihen. Tai soittaa biisin päälle. Tms. |
artope 05.02.2009 10:54:25 | |
---|
En oo koskaan niitä erikseen harjoitellu. Selkäytimestä tai oikeestaan sävelkorvasta kaikki lähtee... "Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma" |
MPU 05.02.2009 11:46:50 | |
---|
Se on vähän sellanen vaihtokauppa. Joko hyvää bassottelua tai sit perusjuttua bassolla ja laulua. Tai sit pitää osata niinkuin Geddy. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Siderocks 05.02.2009 13:06:25 | |
---|
Ite oon aikanaan hoksannu että helpoimmin onnistuu kun bassolinja on opeteltu selkäytimeen niin voi keskittyä siihen laulamiseen. Ja itekkin oon tosiaan huomannu ton että kitaran kans jostain syystä iisimpää. Riippunee basson rytmisoitinroolista. Joillaki tää on vaan helpompaa ku toisilla mut reenaamalla tätäki voi kehittää. http://www.mikseri.net/earthlinger |
hollstro 05.02.2009 16:58:56 | |
---|
Ite oon aikanaan hoksannu että helpoimmin onnistuu kun bassolinja on opeteltu selkäytimeen niin voi keskittyä siihen laulamiseen. Ja itekkin oon tosiaan huomannu ton että kitaran kans jostain syystä iisimpää. Tämä on myös mun metodi. Kun osaa soittaa ilman että siihen tarvitsee keskittyä on helppo lähteä treenaamaan asioita yhtä aikaa. Ja runsas harjoitus tekee sitten tässäkin mestarin. Itse huomaan että pidemmän tauon jälkeen homma pykii enemmän kuin paljon treenanneena. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
JartZA 05.02.2009 23:14:19 | |
---|
SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann |
JaS 05.02.2009 23:23:33 | |
---|
http://www.youtube.com/watch?v=rP58U_R3gK0&ftm=18 On se äijä! Kyl tossa äkkisälleen kuunneltuna bassolinja ja laulurytmi meni melkosen samalla rytmillä tai sit siel tuli laulun alla perus kasiosii tai pitkii äänii. Mut ei mitään, kumarran... Sen verran, kun on noiden matskua tullut soiteltua, niin kyllä se geddy vaan vetää kohtuu vaikeita rytmikuvioita, ku vettä vaan, ja laulaa vielä päälle. On se äjjjjä! Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko |
Siderocks 05.02.2009 23:36:35 (muokattu 05.02.2009 23:39:06) | |
---|
Kyl tossa äkkisälleen kuunneltuna bassolinja ja laulurytmi meni melkosen samalla rytmillä tai sit siel tuli laulun alla perus kasiosii tai pitkii äänii. Mut ei mitään, kumarran... Sen verran, kun on noiden matskua tullut soiteltua, niin kyllä se geddy vaan vetää kohtuu vaikeita rytmikuvioita, ku vettä vaan, ja laulaa vielä päälle. On se äjjjjä! Ja soittaa synaa jaloilla :D E: Jaa ei näköjää tossa pätkässä mut sillä tais olla joku systeemi sitä varten jossai välissä? http://www.mikseri.net/earthlinger |
JaS 06.02.2009 02:31:29 (muokattu 06.02.2009 02:31:42) | |
---|
Ja soittaa synaa jaloilla :D E: Jaa ei näköjää tossa pätkässä mut sillä tais olla joku systeemi sitä varten jossai välissä? Oisko joku bassojalkio? Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko |
nisumaka 06.02.2009 12:11:13 | |
---|
Kiitoksia kiinnostuksesta kirjoitustani kohtaan ja asiallisesta keskustelusta. Kovin on samat meillä ajatukset ja ongelmat. Mun ongelma on se, että mä en "osaa yhtään" biisiä, mitä mä keikoilla soitan. Mä soitan aina käytännössä lapuista, ja usein nuotit ovat vielä puutteellisia. Eilen esimerkiksi piti transpunoida useiden nuottien kohdalla, joten kyllä siinä lauluhommat jäi käytännössä kokonaan pois. Kerran laulettiin accapella, ja tohon mä osallistuin. Onko tuollaiset Tascamin ja Korgin kannettavat guitar/bass/vocal trainerit mistään kotoisin. Onko kokemuksia. Mä olen ajatellut ostaa sellaisen pelin, jossa olisi rumpukone, tempon ja pitchin säätö, joku mikki, linjasisääntulo ja tietysti ulostulot. Millaisia teillä on kokemuksia, suositteletteko jotain. Simple the best Aimo guitar and bass player |
Jamppa2 06.02.2009 14:26:17 | |
---|
Tuus ny Juki kertomaan kuinka sä pystyt vetää sitä Hendriksiä sen passos kans. Jotain pientä. |
Siderocks 06.02.2009 14:46:42 | |
---|
http://www.mikseri.net/earthlinger |
Ville S 09.02.2009 12:49:56 | |
---|
Itekään en ole mikään mestari laulamaan ja soittaan bassoa samaan aikaan, mutta kyllä se on tärkeää heittää ne nuotit v***un asap jos meinaa laulaa. Biisit on opeteltava ulkoa, ja bassolinjakin pitää tulla mielellään sormimuistista. sit voi keskittyä lauluun. Kraaps:
No, eikäku passona passona, kato semmottisena hifihärpyttimenä, millä voe soettaa tosi korkeelta ja tosikovvoo ja hirmu matalalta hirmukovvoo... |
hollstro 09.02.2009 14:17:59 | |
---|
Mun ongelma on se, että mä en "osaa yhtään" biisiä, mitä mä keikoilla soitan. Mä soitan aina käytännössä lapuista, ja usein nuotit ovat vielä puutteellisia. Eilen esimerkiksi piti transpunoida useiden nuottien kohdalla, joten kyllä siinä lauluhommat jäi käytännössä kokonaan pois. Kerran laulettiin accapella, ja tohon mä osallistuin. Selkee treenin puute. Olen toki itsekin ollut keikoilla kevyellä treenillä, eikä siitä oikein hyvää tahdo tulla. Treenaa molempia niin ettet tartte lappuja tai nuotteja. Transponointikaan ei ole sen jälkeen ongelma. Toistoja, toistoja. Silleen kaikki tekee jossain vaiheesa. Ei tähän oikotietä ole. Sitten kun homma on niin selkäytimessaä kun olla ja voi, niin lähtee uudetkin biisit helposti. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
L.Ruoska 09.02.2009 18:30:59 | |
---|
Tunnustaudun epä-polyrytmisten laulajabasistien joukkoon. En vaan kykene mitenkään laulamaan ja soittamaan eri rytmissä. Jotain pidempiä ääniä pystyn vetämään samalla kun soitan mutta niissäkin sen soiton täytyy kyllä mennä ihan kaseja vaan sitten. Soitto ja laulu samaan tahtiin on kyllä helppoa kun sen kerran tajuaa ja joitakin kuukausia säännöllisesti treeneissä vetää. Myynnissä erinomainen japsi Ibanez Soundgear Duncanin mikeillä ja preampilla. Katso mun Tori-ilmoitukset :) |