Ze Kink 02.02.2009 13:12:48 (muokattu 02.02.2009 13:28:45) | |
---|
Joo, itekin aina ihmettelin tuota "Macit on niin helppokäyttöisiä" -höpötystä, kun ei mulla ollut Windowsin kanssa mitään ongelmaa saada kamaa toimimaan. Esim. Emun 1212m:n ajuripäivityksen jälkeisestä totaalisesta toimimattomuudesta selvisi, kun poistin kaiken siihen korttiin liittyvän, otin kortin irti koneesta, päivitin biosin, laitoin kortin takaisin ja asensin vanhat ajurit. Pari viikkoa vaan meni tutkiessa miten tuon saisi taas toimimaan, ja itse ajurihässäkkä kesti noin pari tuntia yhteensä. Olisihan se aika silti ollut kiva käyttää jollain toisella tavalla. Kun sitten MBP:tä ekaa kertaa käynnistellessäni kaivoin Presonuksen FP10:n asennuslevyä esiin, päätin tsekata miten sen Mac -ajurit asennetaan. No eihän niitä asennettu, vaan piuha vaan kiinni. Ihan kiva yllätys tuo oli kieltämättä. Ei se toki aina tuollaista säätöä Windowsin kanssa ollut, ja aika iso syy oli varmasti myös tuon koneen melko paska Abitin emolevy. En mä edelleenkään pelkää sitä päivää, kun pitää Macin kanssa säätää jotain vaikka terminalista (ja oon mä sillä sudo periodicia ajellut kuukauden välein ihan varmuuden vuoksi). Kyllä mä silti olen aika hyvin jo käännytetty, joten taidan jatkossa äänityshommissa pitäytyä Maceissa. Olen mä vähän enemmän valmis maksamaan siitä, että homma toimii sen tietyn verran iisimmin. Mutta jos on hinnasta kiinni, niin ehdottomasti PC. Alle tonnilla saa jo niin järeän neliydinkoneen, että rajat ei tule vastaan vielä pitkään aikaan, ja lisäksi PC:lle on tarjolla mielettömästi laadukkaita ja ilmaisia VST -plugareita. Ite kuitenkin tajusin olevani mukavuudenhaluinen laiskuri. En kyllä siltikään olisi ostanut Macia, jollei noita viime sukupolven Macbook Pro:ta olisi myyty niin selvästi halvemmalla uuden mallin tieltä pois. Näillä tuloilla kun se hinta on aina se, joka vaikuttaa ostopäätökseen eniten. Mainittakoon vielä, että edelleen n. 90% Mac -käyttäjistä aiheuttaa puistatusreaktioita minussakin, vaikka nykyään tuohon samaan ryhmään kuulunkin. |
iikkuli 04.02.2009 09:54:55 (muokattu 04.02.2009 09:56:09) | |
---|
Tämähän on aivan mahdotonta, ja turhaakin suunpieksentää. Mua ei kiinnosta käyttöjärjestelmä, vaan se varsinainen ohjelma, jolla musaa teen. Ja tämä mielellään kustannustehokkaasti. Käytössä PC-läppäri, ostettu v.2005, hinta n.1200€. Olen tehnyt koneella pitkälti toistakymmentä teatteriproggista ja yhden viiden biisin sinkunkin, ja kaikkea muuta. Sekvensserinä ProTools ja plugareina lähinnä IK multimedian SampleTank-enginen pohjalle perustuvia tuotteita. Mielestäni hankintani on ollut hyvä, ja kone on maksanut itsensä takaisin jo monta kertaa. Viimeksi syksyllä laitteiston päivitystä suunnittelin, mutta päädyinkin ostamaan vain lisää softaa, koska kone jaksaa aina vaan omassa käytössäni riittävän hyvin. Töitä tehdessäni en koskaan mieti WIN XP:n ominaisuuksia tai sitä, että nyt kun olis Mäkki niin olis aivan mahtavaa. Kyllä ne pulmatilanteet tai mahtavuuden tunteet liittyy enemmän ProTools LE:n ominaisuuksiin. Mut en tiedä, ehkä jotkut muut kokee sen käyttiksen jotenkin tärkeempänä. Todellakin, kone ja sen suorituskyky taikka käyttis ei kiinnosta vaan musaohjelman toimivuus, musiikin lopputulos ja tietenkin työkaluihin hassatun rahamäärän pitäminen järkevänä. SPEKULOISIN JOS... |
Cathi777 04.02.2009 10:33:23 | |
---|
Mua ei kiinnosta käyttöjärjestelmä, vaan se varsinainen ohjelma, jolla musaa teen. Ja tämä mielellään kustannustehokkaasti. Näinhän se asia onkin jos koneella tehdään pelkästään audiota, ei sillä silloin mitään merkitystä olekaan. Monet ihmiset kuitenkin tekevät sillä samalla koneella myös kaikki muut hommansa ja silloin alkaa olla jo merkitystä sillä, että miten toimiva se käyttöjärjestelmä on. Only pop music can break my heart... |
iikkuli 04.02.2009 11:14:51 (muokattu 04.02.2009 11:15:14) | |
---|
Näinhän se asia onkin jos koneella tehdään pelkästään audiota, ei sillä silloin mitään merkitystä olekaan. Monet ihmiset kuitenkin tekevät sillä samalla koneella myös kaikki muut hommansa ja silloin alkaa olla jo merkitystä sillä, että miten toimiva se käyttöjärjestelmä on. Kyllä kai näinkin, mutta topic oli kai: ÄÄNITYSkoneeksi PC vai Mac? SPEKULOISIN JOS... |
Janie Jones 04.02.2009 20:23:36 | |
---|
Varsinaisen äänitysohjelman ja käyttöjärjestelmän välillä on tiettyjä, hmm, kytköksiä. Ja ihan totta hei: harvalla on varaa ostaa jotain 1200 euron konetta, pc:tä tai maccia, pelkästään äänityskoneeksi, niin että kyllä tässä ketjussa saa puhua kokonaisuudesta samalla. She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths) |
Mitähän sitten tapahtuu, kun se kriittinen massa ylittyy ja hakkerit ja viruskoodaajat kiinnostuvat Maceista? Voi olla kunnon paukku, kun PC-puolelta vuosia hiotut virusten koodaustaidot valjastetaan Mac-maailmaan, missä ei käytännössä katsoen ole edes virusturvaa käytössä; puhumattakaan, että AV-firmatkaan niin Maceista olisi kiinnostuneita. Siinähän madot leviää muutamassa tunnissa joka koneeseen ja pistää tukkoon koko roskan. Jos eihe olisi yhtään kiinnostavampi, niin tässähän olisi jo elokuvan ainekset käsissä. Kyllä ne hakkerit vielä alkaa koodaamaan mäkeillekin niitä viruksia. Apple ei vaan ole vielä tarpeeksi kypsä siihen :D "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
Sinap 04.02.2009 22:49:40 | |
---|
Ja ihan totta hei: harvalla on varaa ostaa jotain 1200 euron konetta, pc:tä tai maccia, pelkästään äänityskoneeksi, niin että kyllä tässä ketjussa saa puhua kokonaisuudesta samalla. Ammattipiireissä koneet on yleensä vain ammattikäytössä ja kuluttajilla sekakäytössä, joten keskustelun yhteenvetona voi todeta, että ammattilaiset voivat käyttää molempia ja kuluttajat mäkkejä. Ja mitä rahan käyttöön tulee..äänittäminen vaatii muitakin investointeja kuin tietokoneen. Esim. Audiointerface, kunnon kuuntelu, mikit..eihän niilläkään voi tehdä muuta kuin äänittää. Miksei konetta voi pyhittää äänittämiseen? Miksei nettikäyttöön voi pyhittää muutaman sadan euron läppäriä? Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa. |
Borlag 04.02.2009 22:52:04 | |
---|
Miksei nettikäyttöön voi pyhittää muutaman sadan euron läppäriä? Tai pikkupartitiota linuxille, jonka kanssa ei tarvitse pöpöistä huolehtia. Plussana se ettei tule ylimääräisiä kustannuksia audio masiinan lisäksi. |
Janie Jones 05.02.2009 02:20:35 | |
---|
Ammattipiireissä koneet on yleensä vain ammattikäytössä ja kuluttajilla sekakäytössä, joten keskustelun yhteenvetona voi todeta, että ammattilaiset voivat käyttää molempia ja kuluttajat mäkkejä. Ja mitä rahan käyttöön tulee..äänittäminen vaatii muitakin investointeja kuin tietokoneen. Esim. Audiointerface, kunnon kuuntelu, mikit..eihän niilläkään voi tehdä muuta kuin äänittää. Miksei konetta voi pyhittää äänittämiseen? Miksei nettikäyttöön voi pyhittää muutaman sadan euron läppäriä? No tota noin. Ei tarvi kun on mäkki. Totta kai joku muu voi, jos haluaa ja katsoo sen käteväksi, en minä ole kieltänyt. On mullakin tossa noita kymmenen vuoden sisään ostettuja Windows-läppäreitä pinossa kolme, kaikki paskana. Haluatko ostaa? Nyt lähtis pc-virittäjähenkiselle HP, Fujitsu tai IBM, lujaa laatua. She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths) |
Sinap 05.02.2009 08:56:58 | |
---|
Luulen, että suurin osa "mäkkihuutelijoista" on ostanu puolitehosen koneen kun ei ihan sitä kovinta valkokantista raaskinu ostaa. Sitte hieman harmittaa ku ei ihan riitä potku kaikkeen kivaan ;) Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa. |
Nitrodelay 05.02.2009 09:17:26 | |
---|
Mulla kun on mäkki ja PC, niin en oikein ymmärrä tätä säätöä. Kumpikin toimii ja kummallakin voi tehdä. ...kyllähän The Who olisi bluesia soittanut, mutta kun niillä oli se Keith Moon.... |
iikkuli 05.02.2009 09:34:22 (muokattu 05.02.2009 09:35:41) | |
---|
Varsinaisen äänitysohjelman ja käyttöjärjestelmän välillä on tiettyjä, hmm, kytköksiä. Kyllä varmaan on, mutta niin kauan kuin kone toimii, ei minua ne kytkökset kiinnosta. Kuten yritin tuossa juuri selittää- Ja ihan totta hei: harvalla on varaa ostaa jotain 1200 euron konetta, pc:tä tai maccia, pelkästään äänityskoneeksi, niin että kyllä tässä ketjussa saa puhua kokonaisuudesta samalla. Siihen aikaan, kun ostelin läppäriä työkoneeksi, oli perheessämme jo pöytäkone, jolla tein musaa, koneelle oli vaan kolme muutakin käyttäjää netti- ym muuhun käyttöön, jolloin tarvitsin työkäyttöön pyhitetyn koneen. En nyt muista mitä Mac-läppärit tuohon maailman aikaan maksoivat, mutta varmaan komeesti yli tuon 1200€, jolla sain centrino-prosessorilla ja 7200rpm -kovolla varustetun PC:n. Ei, minulla ei ole mitään Apple-koneita vastaan, vaan katsoin hintalappuja ja pankkitilin saldoa, tein valintani, asensin ProTools LE:n ja aloin töihin. En ole katunut, vaikkei Iso Omena tervehdikkään minua, kun alan töihin. SPEKULOISIN JOS... |
Lennu 05.02.2009 10:36:51 | |
---|
Luulen, että suurin osa "mäkkihuutelijoista" on ostanu puolitehosen koneen kun ei ihan sitä kovinta valkokantista raaskinu ostaa. Sitte hieman harmittaa ku ei ihan riitä potku kaikkeen kivaan ;) Hoho! Hyvä provo + |
Janie Jones 05.02.2009 13:17:30 | |
---|
Hoho! Hyvä provo + Jaa, meni sen verran kaukaa ohi, etten tajunnut... She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths) |
Ze Kink 05.02.2009 15:34:58 (muokattu 05.02.2009 15:36:05) | |
---|
Mulla kun on mäkki ja PC, niin en oikein ymmärrä tätä säätöä. Kumpikin toimii ja kummallakin voi tehdä. Joo, mulla on kanssa surffilautana LG:n läppäri joka pyörittää lähes yksinomaan Linuxia, mutta mulla on myös XP siinä, ja olen tehnyt sillä parit äänitykset, viimeksi pari päivää sitten. Tämä kone on jo vähän vanhempi, joten ei haittaa jos vaikka lentelee kapulat päin näyttöä. Esim. juuri viimeksi äänitin omaa soittoani, ja läppäri oli ihan vieressä. Macilla hoidan "oikeammat" hommat eli miksaamisen jne. |
Ginga 06.02.2009 10:42:27 | |
---|
Varsinaisen äänitysohjelman ja käyttöjärjestelmän välillä on tiettyjä, hmm, kytköksiä. Ja ihan totta hei: harvalla on varaa ostaa jotain 1200 euron konetta, pc:tä tai maccia, pelkästään äänityskoneeksi, niin että kyllä tässä ketjussa saa puhua kokonaisuudesta samalla. Alle 1200e mäkit ei kyll musta mitää järeitä työkoneita olekaan. Kallista suorituskykyyn nähden, musta. Ainakaan tyttöystävän applen "halpis"-tonnin-läppäri (1 Giga muistia...) ei vakuuttanu mua perus surffailussa eikä nauhotuksessa (Garageband?), kuitenkin 1/3 halvempi fujitsuni nopeampi ja audacityllä toimii nopeammin. |
south_of_heaven 06.02.2009 13:18:05 (muokattu 06.02.2009 13:19:16) | |
---|
Ainakaan tyttöystävän applen "halpis"-tonnin-läppäri (1 Giga muistia...) ei vakuuttanu mua perus surffailussa eikä nauhotuksessa (Garageband?), kuitenkin 1/3 halvempi fujitsuni nopeampi ja audacityllä toimii nopeammin. 2 gigaa muistia maksaa jotain alle pari kymppiä, ja noi sun mainitsemat ohjelmat on vähän huonoja mittaamaan konetta musantekoon sopivaksi. Guitars are like assholes; Everybody has one. |
Ze Kink 06.02.2009 17:53:22 | |
---|
Alle 1200e mäkit ei kyll musta mitää järeitä työkoneita olekaan. Kallista suorituskykyyn nähden, musta. Ainakaan tyttöystävän applen "halpis"-tonnin-läppäri (1 Giga muistia...) ei vakuuttanu mua perus surffailussa eikä nauhotuksessa (Garageband?), kuitenkin 1/3 halvempi fujitsuni nopeampi ja audacityllä toimii nopeammin. Ja kai tuossa nyt joku interfacekin pitää olla, että saa edes jotain järkevää jälkeä aikaan. Itseänikään ei kyllä Garageband vakuuttanut, en tosin kyllä Audacityäkään mihinkään käyttäisi. Olen kyllä sinänsä aika samaa mieltä, kyllähän noissa prosessori hönkii ihan hyvin, mutta kunnollisen näytönohjaimen puute voi olla aika monessa jutussa esteenä. Tuskin musiikin tekemisessä kuitenkaan, ennen kuin tulee se OpenCL:ää tukeva uusi versio OSX:stä. Ja kyllähän sitä kannattaa 4 gigaa laittaa heti, ei se maksa juuri mitään. |
Ginga 06.02.2009 20:40:05 | |
---|
Ja kai tuossa nyt joku interfacekin pitää olla, että saa edes jotain järkevää jälkeä aikaan. Itseänikään ei kyllä Garageband vakuuttanut, en tosin kyllä Audacityäkään mihinkään käyttäisi. Ja kyllähän sitä kannattaa 4 gigaa laittaa heti, ei se maksa juuri mitään. No onhan se näin et ei Audacity ei oo mikää proo... ajatus hommata kunnon interface läppäriini ja jos sen mukana cubase tulis. Ja kyseessä siis fujitsun läppäri, AMD joku turo, 4g ja parempi näyttis. Onhan tyttöystäväni nauhoittanu kitaraa tähä garagebändiin, mut ei mitenkää proosti.. Uskoisin että fujitsustani saisi paremman työköneen cubaselle kuin tästä macistä. Tunnustan, oli vähän turha mac/pc viesti osaltani. Perustelut ja kokemkset kusivat hiukan : D sanon jotakin kun saan interface. |
Johannes kurkunkastaja 06.02.2009 21:20:37 (muokattu 06.02.2009 21:22:45) | |
---|
Mac-kerhoon liittyneenä en ole tehnyt mitään musahommia/demojani toistaiseksi koneellani. Logic on edelleenkin hankkimatta. Määräaikastyösuhteeni päätyttyä keväällä, alan (ehkä) perehtyä asiaan kunnolla. Siihen asti vanha PC:ni ja Cubase VST 32 ISIS-kortteineen tarvitessa ovat luomistyöni välineenä musanteossa kaikkine oikkuineen, joita en aina ilman ulkopuolista apua ymmärrä. |