laroma 04.02.2009 12:45:35 (muokattu 04.02.2009 12:46:58) | |
---|
En löytänyt äkkiseltään haku käyttämällä, joten laitetaan nyt uusi aihe. Eli ihmettelyn aiheena on täysputkivahvistin, ja sen päästämä ääni, kun virrat katkaistaan. Ääni ei kuulu heti, kun kytkin napsautetaan pois päältä, vaan tovin kulttua, kun virrat ns. sammuu laitteesta. Ääni on siis semmoinen sekunnin, tai puolentoista mittainen ylhäältä alas menevä "PIUUUUu", juuri tuossa virtojen sammumisvaiheessa. Paremmin en osaa nyt kuvata tuota ääntä. Enteileekö tämä tulevasta katastrofista vai mitä? Vahvistin oli about 5kk soittamatta ja nyt ilmeni tommonen. "Hui. Oot kyllä hurja kaveri.Laitatko tämänkin tonne julkiselle puolelle?" -juki68 |
Veepee 04.02.2009 13:15:17 | |
---|
En löytänyt äkkiseltään haku käyttämällä, joten laitetaan nyt uusi aihe. Eli ihmettelyn aiheena on täysputkivahvistin, ja sen päästämä ääni, kun virrat katkaistaan. Ääni ei kuulu heti, kun kytkin napsautetaan pois päältä, vaan tovin kulttua, kun virrat ns. sammuu laitteesta. Ääni on siis semmoinen sekunnin, tai puolentoista mittainen ylhäältä alas menevä "PIUUUUu", juuri tuossa virtojen sammumisvaiheessa. Paremmin en osaa nyt kuvata tuota ääntä. Enteileekö tämä tulevasta katastrofista vai mitä? Vahvistin oli about 5kk soittamatta ja nyt ilmeni tommonen. Mulla antaa vahvistin vastaavanlaisen jälkipolton, kun putket alkaa olla lopussa. Mulla kuuluu kyllä lähinä sellaisena suhinana. Tarkista putket näin ensialkuun. Eihän viiden kuukauden soittamattomuuden pitäisi tehdä vahvistimelle kyllä mitään. Säilytettiinkö vahvistinta pakkasessa tai kosteissa tiloissa? K: Suden sukulaisia?
V: Supikoira, konootti ja pingo.
K: Kukan osat?
V: Verhiö, teriö, hetiö, emiö, kukio ja sikiö. |
laroma 04.02.2009 13:40:53 | |
---|
Mulla antaa vahvistin vastaavanlaisen jälkipolton, kun putket alkaa olla lopussa. Mulla kuuluu kyllä lähinä sellaisena suhinana. Tarkista putket näin ensialkuun. Etuset, päättärit, vai koko hoito? Eihän viiden kuukauden soittamattomuuden pitäisi tehdä vahvistimelle kyllä mitään. Säilytettiinkö vahvistinta pakkasessa tai kosteissa tiloissa? Ihan normi sisätiloissa, eli ei kosteutta tai pakkasta sun muuta. "Hui. Oot kyllä hurja kaveri.Laitatko tämänkin tonne julkiselle puolelle?" -juki68 |
En löytänyt äkkiseltään haku käyttämällä, joten laitetaan nyt uusi aihe. Eli ihmettelyn aiheena on täysputkivahvistin, ja sen päästämä ääni, kun virrat katkaistaan. Ääni ei kuulu heti, kun kytkin napsautetaan pois päältä, vaan tovin kulttua, kun virrat ns. sammuu laitteesta. Ääni on siis semmoinen sekunnin, tai puolentoista mittainen ylhäältä alas menevä "PIUUUUu", juuri tuossa virtojen sammumisvaiheessa. Paremmin en osaa nyt kuvata tuota ääntä. Enteileekö tämä tulevasta katastrofista vai mitä? Vahvistin oli about 5kk soittamatta ja nyt ilmeni tommonen. Värähteliskö se hetken kun elkot vielä purkaa energiaansa? "Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla) |
eskoilola 05.02.2009 02:33:56 | |
---|
Putkivahvistimet tekee kaikkea kivaa siinä vaiheessa kun niiltä otetaan sähkö pois. Lyyteissä on viellä sähköä ja kun se alkaa vähenemään muuttuvat putkien toimintapisteet mikä minnekin. Tuloksena saattaa olla mielenkiintoisiakin efektejä. Jos laite toimii virrat päällä ollessaan aivan kuten ennenkin niin en tuosta kovin pelästyisi. Ehkä pikkuisen enemmän tarkkaavaisuutta kun soittelee jos vaikka alkaa ilmenemään muutoksia. Jos tässä olisi kyse viasta en kyllä ensimmäisenä menisi putkia vaihtelemaan. Syynä voi olla lyytti joka on tuon 5 kuukauden varastoinnin tuloksena heikentynyt. No - normaalisti varastopilaantuminen vie vuosia mutta kummempaakin on nähty. Ilmiö saattaa jopa kadota omia aikojaan - varsinkin jos syy on lyytissä - näillä on toisinaan taito korjaantua käytössä - parempilaatuisilla varsinkin. Halvalla menee mutta menköön |
Murgo 05.02.2009 06:44:10 | |
---|
Minulla tekee vanhat (transistori) sähköurut tuota samaa, eli kun virran katkaise niin kuuluu madaltuva ja hiljenevä "phiuuuuuuu". Kaipa siellä virtalähteen konkat vain antavat vielä senverran virtaa ja jännitteen laskiessa jokin alkaa oskilloida. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
KoskPaavo 05.02.2009 15:05:29 | |
---|
Minulla tekee vanhat (transistori) sähköurut tuota samaa, eli kun virran katkaise niin kuuluu madaltuva ja hiljenevä "phiuuuuuuu". Kaipa siellä virtalähteen konkat vain antavat vielä senverran virtaa ja jännitteen laskiessa jokin alkaa oskilloida. Mulla oli ennen morsian joka aktin jälkeen teki noin kanssa. " Studiosus perpetuus" |
Tubeman 05.02.2009 22:33:24 | |
---|
Mulla oli ennen morsian joka aktin jälkeen teki noin kanssa. LOL :D Mutta mitäs eroa niillä loppujen lopuksi on? Kun vetää plugin ulos,toosa huokaisee helpotuksesta. "Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla) |
Illu 06.02.2009 00:49:54 | |
---|
...eli kun virran katkaise niin kuuluu madaltuva ja hiljenevä "phiuuuuuuu". Mulla oli ennen morsian joka aktin jälkeen teki noin kanssa. Oho, puhallettava ja moottoroitu? ;P |
oiva tumpeloinen 06.02.2009 14:23:04 | |
---|
Tuleeko sama ääni, jos käännät mastervolumet nolliin ennen virran katkaisua? Mulla on pari päätettä tehnyt siihen tapaan, että katkaistessa virrat, sieltä tulee vielä jonkin aikaa kitaran möykkää, jos muut romut ketjussa on vielä päällä. Samanlaista "oiretta" on ilmennyt pitkän aikaa, ja hyvin on romut kestäneet. |
laroma 08.02.2009 08:04:49 | |
---|
On kuulemma normaalia. Ääntä ei kuulu, jos master vola on nollissa. Tossa on kanssa selvennystä. There is huge condenser battery in power supply, so when you power down, the amp goes unstable for some time while voltage drops down. This is rather normal. Only what you have to do is turn master down before switching amp off. "Hui. Oot kyllä hurja kaveri.Laitatko tämänkin tonne julkiselle puolelle?" -juki68 |