Aihe: drop-c vire ja kielisetit.
1 2 3 4
Cathi777
03.02.2009 14:57:49

Riippuen musatyylistä, itse vetäisin mieluiten kuitenkin samasta vireestä kuin kitaristit, ellei mennä sitten ihan infraäänitasolle (vrt. Meshuggah). Se dropped C:n alempi C on kuitenkin vielä ihan soitettavissa ja kuultavissa.

Nää on selkeästi näitä makuasioista. Mun mielestä ei ole pakko soitella kitaroiden kanssa samasta vireestä, kun kyseessä on kuitenkin niin erilaiset soittimet eikä toistensa kanssa ole kauheasti tekemistä muuten kuin nuottien suhteen. Mut niin kuin aikaisemmin mainittiin, niin kukin tyylillään. Ja voihan tietysti olla jollain hieman laiskuuttakin mukana näissä asioissa, että ei viitsi opetella soittamaan eri kohdista kuin on totuttu vetämään niin ennemmin sitten aina muutta vireet, vaikka se ei välttämättä paremmin toimisikaan. Tällaisiakin tapauksia on paljon.
Only pop music can break my heart...
molder
03.02.2009 15:24:44 (muokattu 03.02.2009 15:26:19)
Minä laittaisin ehdottomasti paksuimman setin ( Viiskielisen .135 esim.) mitä löytää ja säätäisin intonaation kohdalleen kunnolla ja kaulan kanssa, toisessa järjestyksessä vaan tietysti. Sen huomaa kyllä eron kun jutkutat isommalla volalla bändin kanssa ja nauhallekin tarttuu semmosia taajuuksia mitä muuten ei tulisi: JYTINÄÄ!

ongelma: bändi vetää drop-c:ssä ja mulla rämisee matalampi c.
tosin muut kielet ei ja ovat oikeestaan ihan mukavan kevyitä soittaa.
nyt kiinni 45 105-setti ja ilmeisesti matka vie kohti musiikkikauppaa.
pääsemmekin siis itse pääasialliseen kysymykseen: onko bassolle olemassa
drop-c-settejä, kun niitä löytyy kuitenkin kitaroille ihan hyvin, vai pitääkö tässä ruveta tekemään yhdistelmiä monista seteistä?
jos niitä nyt ei sitten ole ja touhu menee yhditelyksi. skaala on 34" niin mitäpä luulette toimiskohan 110 matalimpana vai pitäiskö panna paksumpaa?
"The SOUND of VOLUME"
santeriha1990
03.02.2009 19:09:58 (muokattu 03.02.2009 21:44:55)

Meikällä on drop C vireessä 130-90-75-65. Muuten ihan hyvä mutta rockbassista loppuu intonaation säätö tollasella 130 kielellä vähän kesken. C kieli kuulostaa kanssa erilaiselta kun muut kielet jotenki(ei yhtä puhtaalta, tunkkaseiselta). Varmaan johtuu siitä että muut kielet on ernie ball ja c on GHS.=) Vai onko tollanen paksumpi kieli aina paljonkin eri kuuloinen kun ohuempi vaikka soittaa samaa nuottia?
pehko
03.02.2009 22:17:54
kyllä se 120 on hyvä siihen C-kieleksi hyvä. tarpeeksi jämäkkä, mutta ei liian.
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
Seba
04.02.2009 01:02:34

Vaikka ketju onkin vanha niin itse jäin sitä miettimään, että mikä pakko basistin on tuosta vireestä vetää edes? Voisi olla jopa fiksumpaa olla vetämättä noin tuollaisella virellä, vetää sitten vaikka dropped-D:llä ennemmin.

Eikä erikoinen ihmetys?
Eihän tuo nyt ole vielä mikään erikoisen matala vire?
Hevanderissa nyt poijaat tuppa aika matalalta vetämään, mutta onhan nyt joku C vielä ihan selkeästi soiva.
Itse vedetään normisti puolikkaan alennetulla kun ollaan nin paskoja laulamaan että se vähän helpottaa, ja siitä joihinkin biiseihin joutuu droppaamaan D:hen, eli silloin ollaan jo Cis vireessä eikä todellakaan ole vielä kovin matala sekään vaikka vaan puolikkaan päässä enää seestä on.

En siis itse moisilla örinävireillä, tai heviä soittele, mutta kummastutti vaan tuo kummastelu.

Ihan yhtälailla voisi sanoa että mikä pakko sitä on vetää normivireestä mitään kun se voisi olla fiksumpaa jättää vetämättä ja vetää vaan D-vireestä kaikki.

Kukin vetää niin kuin tarve vaatii ja tuntuu hyvältä, ei kai se sen kummempaa ole?

Olisi kiva kuulla perustelu miksi bassolla pitäisi vetää dropped D:llä jos kitarat vetää C:stä? Soittaa sitten C:t oktaavia ylempää vai? Kovin heviä :)
Lammikkovalas
04.02.2009 07:34:06
kyllä se 120 on hyvä siihen C-kieleksi hyvä. tarpeeksi jämäkkä, mutta ei liian.

Se on jännä huomata, että kuinka ihmisten mieltymykset vaihtelee kielisettien kanssa. Mulla on 5-kielisessä kiinni EBS:n Northern Lights 40-125-setti ja sävelaskeleen alavireessä vedetään. Eli siis .125-paksuinen kieli on A. Jotkut uudet biisit menee bändillä kans droppivireessä, eli E-kieli pudotettuna 2 sävelaskelta on paksuudeltaan .100 mikä tuntuu usein hämmästyttävän monia. Paksumpia kieliä en uskalla oikein käyttääkään ranteideni vuoksi, mahdollisimman löysät kielet = vähemmän rasitusta ranteelle.
I broke my G-string while fingering a minor
Avaruuspastori
04.02.2009 08:19:58

E-kielenä 130" rotosoundi ja loput kans rotoa. Hyvin pelittää A-vireessä.
Tulukaahan bändi kahville ja tuu basisti kans
Cornflake
04.02.2009 08:33:19
Alaviremättöön noi Skull Stringsit on toiminut mulla selkeesti paremmin kuin muut. Jäpäkät on.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Cathi777
04.02.2009 10:29:35

Olisi kiva kuulla perustelu miksi bassolla pitäisi vetää dropped D:llä jos kitarat vetää C:stä? Soittaa sitten C:t oktaavia ylempää vai? Kovin heviä :)

No en tiedä minkälaista jörnyytystä nykyään pitää hevissä olla, mutta kyllä tuokin hieman korkeampi virekin ihan kivasti pörisee. Ja eikä siinä mitään, toki sitä voi vetää ihan siitä vireestä kuin haluaa. Mutta onko se muka heviä, että kitarat/bassot on mahdollisimman matalassa vireessä? Sekö on sitä oikeaa hevin soittoa? Mikään muu ei sitten siihen vaikuttakaan. No kyllähän se nykyään näkee aika monilla bändeillä, että se muka rankkuus haetaan vireestä, kun muuten ei sellaista soundia osata tehdä.
santeriha1990
04.02.2009 11:34:47

"Mutta onko se muka heviä, että kitarat/bassot on mahdollisimman matalassa vireessä?"

Noh kyllähän "heavymmän" soundin aikaansaamiseksi käytetään myös esim. säröä kitaroissa, tuplapedaaleita ym. Tällaisia apuvälineitä voidaan käyttää kuten myös eri vireitä, tietynlaisen soundin saamiseksi. Oikein käytettynä apuvälineet voivat parantaa musiikin kuunneltavuutta.

Se että soitetaan alemmassa vireessä ei tee musiikista välttämättä sen hevimpää, mutta joissakin kappaleissa drop vireiden käyttö on käytännöllisempää ja kuulostaa kyseisissä kipaleissa miellyttävämmältä, jolloin tällaisen vireen käyttö on kannattavaa parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi. Kannattaa varmasti kokeilla soittaa alemmalla ja ylemmällä vireellä ja verrata kumpi on kivempi.
laroma
04.02.2009 12:36:05 (muokattu 04.02.2009 12:39:43)

En ymmärrä, mitä Cathi777 ajaa nyt takaa. Kauhea ristiretki näyttäisi olevan nyt päällä. Jokainen voi vetää miten haluaa, jopa muulla tavalla kuin sinä... tai minä
"Hui. Oot kyllä hurja kaveri.Laitatko tämänkin tonne julkiselle puolelle?" -juki68
Cathi777
04.02.2009 12:42:15

En ymmärrä, mitä Cathi777 ajaa nyt takaa. Kauhea ristiretki näyttäisi olevan nyt päällä. Jokainen voi vetää miten haluaa, jopa muulla tavalla kuin sinä... tai minä

Minähän sanoin jo aikaisemmin sen, että jokainen voi toki vetää haluamallaan tyylillä enkä ole tässä hyökännyt henkilökohtaisesti ketään vastaan. Heitin vain muutaman ajatuksen ilmoille mitä aihe itsessäni herätti ja eikös se ole tällaisten keskustelupalstojen idea? Myönnän, että se menee tässä tapauksessa hieman off-topicin puolelle, mutta aihetta sivuaa kuitenkin.
Cathi777
04.02.2009 12:44:00

"Mutta onko se muka heviä, että kitarat/bassot on mahdollisimman matalassa vireessä?"

Noh kyllähän "heavymmän" soundin aikaansaamiseksi käytetään myös esim. säröä kitaroissa, tuplapedaaleita ym. Tällaisia apuvälineitä voidaan käyttää kuten myös eri vireitä, tietynlaisen soundin saamiseksi. Oikein käytettynä apuvälineet voivat parantaa musiikin kuunneltavuutta.

Se että soitetaan alemmassa vireessä ei tee musiikista välttämättä sen hevimpää, mutta joissakin kappaleissa drop vireiden käyttö on käytännöllisempää ja kuulostaa kyseisissä kipaleissa miellyttävämmältä, jolloin tällaisen vireen käyttö on kannattavaa parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi. Kannattaa varmasti kokeilla soittaa alemmalla ja ylemmällä vireellä ja verrata kumpi on kivempi.

Joo, ihan asiaa puhut tässä enkä ole missään vaiheessa sanonutkaan ettei saisi vetää alemmasta vireestä, sehän ei ollut ollenkaan näiden juttujen pointtina. Vaan koko ajatukseni idea oli se, että onko pakko aina vetää kaikkien samasta vireestä? Siitä tässä jutussa oli kysymys. Ja lisäksi siitä, että onko aina perusteltua vetää mahdollisimman matalassa vireessä, näinhän se aina ei ole.
ubik
04.02.2009 15:49:25
skullsot on kyl jämäkämpiä ku muuta vastaavan paksuset kielet mut ainaki itellä oli vähä turhan raskas soittosia, siitä on kyl jokne vuos aikaa ku tesmaili niitä.

Kyl se miu mielest on ihan perusteltua et kaikki vetää samassa bändissä samassa vireessä, voinhan tietenki olla väärässäkin?
laroma
05.02.2009 01:45:36 (muokattu 05.02.2009 01:45:52)

Niin, lähinnä mun kysymys olikin että onko skullstringseissä erilainen jännite, elikkä pystyykö 110-setillä veivaamaan droppi c:stä ilman sen kummempaa räminää? Koska näin minulle sanottiin, mutta kuulosti niin $heikki-meiningiltä että en viitti sokkona ostaa.

Yhtä lörpöltä tuntuu se .110 paksuus tu C:ssä niin Skullilla, kuin jollain muullakin. Ainoat jutut missä olen huomannut samoilla paksuuksissa eroja jämäkkyydessä on

-skaalan pituus
-pinnoitus (elixir jne.)
-hexcore vs. roundcore

.120 tai .125 C:lle on hyvä...mun mielestä ;)
"Hui. Oot kyllä hurja kaveri.Laitatko tämänkin tonne julkiselle puolelle?" -juki68
ubik
05.02.2009 09:14:33
paitsi rotosoundeilla ja warwickwilla mitkä o lörpömpiä ku muut :P
Ratloz
05.02.2009 16:04:56
Mitä lörpömpi, sen parempi! Pittää rämistä niiin petkeleesti!
It's like hammering your little brother's face to stop him crying...
Joonastettu
11.02.2009 21:45:56 (muokattu 11.02.2009 21:47:58)
Offtopic: Kyllä niillä matalimilla vireillä saa siihen soundiin jotain sellaista jota ei E-stä vetämällä omasta mielestäni saa. Toisaalta taas joskus tuntuu että jotkut vetävät järjettömän matalalta, melkein jopa vaan voidakseen kehuskella: "Mepäs vedetäänkin ABBA-vireestä." Olen myös huomannut että löysien kielien räminä tuo siihen saundiin enemmän rankkuutta, kuin ABBA. Löysillä kielillä Drop D kuulostaa mielestäni rankemmalta kuin ylitiukoilla kielillä Drop C. Huomatkaa kyse on mielipiteestä ja asia on melko subjektiivinen. Siihen että pitäisikö basistinkin pudottaa Droppi C:hen mielipiteeni on kyllä. Se on vielä selkeästi kuultava nuotti ja onhan se mukavampi soitella oktaavia matalammalta kuin ne 6-kieliset progebasistit. Ei tietenkään aina, mutta joihinkin rankkoihin kohtiin sopii oikein buenosti.

Ontopic: Kokeilee olemassa oleville kielillä (E-vire oletuksena) Drop D-virettä, jos tuntuu mukavalta niin nostaa vaan vähän paksuuksia. Taas jos D-kieli tuntuu liian löysältä niin sitten nostaa muita vähän ja sitten sitä C-kieltä vähän enemmän. Nääkin tuntuu vaan kovasti olevan makuasioita. C-kieleksi 135 oli omasta mielestäni vähän liian kireä siihen ja 105 on auttamatta liian löysä, joten 115-125 ja keskiarvo on 120. Sanon siis 120.
En kai
leksi-B
11.02.2009 21:50:26
Itselläni vire on ADADG ja ostin nuo Skulls Stringsin kielet, tuo drop-d kieli on 110 paksunen ja A 135, kummatkin soi ihan prkl:een hyvin, en voi kuin suositella. Ei ole lörppöjä.
Tsekkaa -> http://www.myspace.com/thecelene
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)