Aihe: Lattareista??
1 2 3 4 513 14 15 16 17 18 19 20 21
walttoni
03.02.2009 21:09:34
Voihan Walttoni sentää!Tuota ennes viitsinyt lainata.Kun nyt ei katoaisi koko soittamisen nautinto ja ihanuus.Liian teknillisiin ja taiteellisiin kiemuroihin!

Niinpä. Lattareita on tosi mukava soittaa, niistä nauttii keskivertoa enemmän.
COVS2.
EP
03.02.2009 21:11:03
..soitetaan niille tanssittavaa musaa eikä lattaripiisejä humppana.

Humppana en oo koskaan kuullu niitä, enkä itse ole lattareita soittanut, mutta jonkinlaisena "biittinä" kylläkin! ..ikävä kyllä :/
walttoni
03.02.2009 21:13:24
Humppana en oo koskaan kuullu niitä, enkä itse ole lattareita soittanut, mutta jonkinlaisena "biittinä" kylläkin! ..ikävä kyllä :/

Meillä suomalaisilla soittajilla on usein vikana, että soitetaan "samba" ihan puhtaasti humppana. Lattarivivahteiset beatit onkin sitten eri juttu.
COVS2.
EP
03.02.2009 21:15:58
Meillä suomalaisilla soittajilla on usein vikana, että soitetaan "samba" ihan puhtaasti humppana. Lattarivivahteiset beatit onkin sitten eri juttu.

Jep, samba onkin poikkeus, tässähän nyt vaan ei ollutkaan sambasta vaan lähinnä cha cha ja Bolero sekä tanssina Rumba.
Timi
03.02.2009 21:18:22
Hei:
Ens Lammin kokouksessa mä pidän pienen clavekurssin! Otetaan piisi joka me kaikki osataan: Sway (Quien sera originaalisti!) ja vedetään se niin kuin se originaalisti kuuluisi vetää!

http://www.youtube.com/watch?v=kSEsrs9Y_OU

Síllä joka ei tossa ekassa versiossa kuule 2-3 clavea ei kyllä ole rytmitajua!

Herra mua siunaa!Kyllä oli kavereilla kiire saada biisi loppuun.Ei ollenskaan sellainen johon olen tottunut.En taida tulla sinne opettelemaan tuon perusteella.Sorry!
Kylmän viileesti!
EP
03.02.2009 21:19:13
Herra mua siunaa!Kyllä oli kavereilla kiire saada biisi loppuun.Ei ollenskaan sellainen johon olen tottunut.En taida tulla sinne opettelemaan tuon perusteella.Sorry!

Jep, ryypille oli vissiin kiirus :D
baron
03.02.2009 21:21:26 (muokattu 03.02.2009 21:23:18)

Miten soitetaan rumba, bossanova tms. humppana? Väitätkö ihan vakavissasi että esimerkiksi bosiksen voi soittaa humppana,???? Eläkeläisiä ei nyt lasketa.

Pitääkö sulle vääntää rautalangasta?
Jos ottaa lattarimelodian ja soittaa sen humpparytmillä, se ei oo lattari! Minkä tahansa melodian voi soittaa millä tahansa rytmillä.
Tätä mä oon liiankin usein kuullut.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
03.02.2009 21:23:01

Voihan Walttoni sentää!Tuota ennes viitsinyt lainata.Kun nyt ei katoaisi koko soittamisen nautinto ja ihanuus.Liian teknillisiin ja taiteellisiin kiemuroihin!

http://www.youtube.com/watch?v=kYorZEdoaPU

Sopisko tuo sulle paremmin? Sama clave siinä on.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Timi
03.02.2009 21:30:46
Jep, ryypille oli vissiin kiirus :D

Minun omaksuma,lattarille tyypillinen keinuva letkeys,jota soitetaan mielestäni normaalisti keikalla.Mikä sitten on normaalia.Istuu paremmin.
Kylmän viileesti!
EP
03.02.2009 21:30:54
..
Jos ottaa lattarimelodian ja soittaa sen humpparytmillä, se ei oo lattari! Minkä tahansa melodian voi soittaa millä tahansa rytmillä..

Ei voi, mä yritin äsken Swayta humppana, piti lopettaa kesken..
Timi
03.02.2009 21:40:19
Ei voi, mä yritin äsken Swayta humppana, piti lopettaa kesken..

Naputin pöydän reunaan.Voihan!Samoin kun sen final coundaun vai mikä se nyt oli?Hihii.
Aika mennä nukkumaan.
Kylmän viileesti!
baron
03.02.2009 22:04:39 (muokattu 03.02.2009 22:06:31)

http://www.youtube.com/watch?v=9KWH4jbZxEk

Kyllä se Swayn clave toimii duonakin!

Edit: Ihan oikeesti: Se on kusenpolttama piisi päin p:tä soitettuna mutta kuka on joutunut ylimäärin sitä oikein soittamaan?
Raaka_Arska
03.02.2009 22:13:03

Tulipahan käytyä lattaritanssikurssilla männä vkl:na. Silmiinpistävää ja korviinkuultavaa oli tanssinopettajien tietämättömyys tanssittavasta musiikista. En käy nyt erittelemään heidän taitojaan ja taitamattomuuttaan: hyvin osasivat kuviot ja lantion ketkutukset. Teki vain mieli puuttua asiaan ja selventää asioita, mutta vielä vähäinen kokemus ja taito estivät sen (onneksi!)

Kerran toisella kurssilla meinas mennä hermo, kun tanssinopettaja pokkana kertoi, että rokkia soitettaessa bändi laskee aina kuuteen (jive!!!). Mie meinasin laskea...... . . housuun.

Nyt olen nähnyt jo pari bändiä, jotka vetävät lattarit tosi mallikkaasti. Clavea löytyy ja musiikki elää mukavasti - on helppo tanssia...
EP
03.02.2009 22:14:29
.. Se on kusenpolttama piisi päin p:tä soitettuna mutta kuka on joutunut ylimäärin sitä oikein soittamaan?

Niin siltä se tuntui aikanaan, niinkuin moni muukin biisi.
Mutta nykyään ne samat biisit tuntuu ihan helevetin hienoilta kun on saanut vähän välimatkaa niihin.
baron
03.02.2009 22:18:24 (muokattu 03.02.2009 22:20:28)

Niin siltä se tuntui aikanaan, niinkuin moni muukin biisi.
Mutta nykyään ne samat biisit tuntuu ihan helevetin hienoilta kun on saanut vähän välimatkaa niihin.

Musta Quién Será/Sway on hieno piisi ainakin originaalisti.
Musta Meu Amigo Charlie Brown on hieno piisi, ainakin originaalisti.

Kaikista piiseistä on huonoja versioita ja jos suomalainen humppabändi ottaa esikuvakseen piisin pilipaliversion ja koveroi sen vielä päin persettä niin ei ihme että tuntuu kusenpolttamalta.
AngryMouth
03.02.2009 22:21:48
Claven pystyy soittamaan millä tahansa soittimella, kitaralla, rummuilla, koskettimilla yms... mutta tärkeintä on tietää, miten clave soitetaan ja tehdä hyvä sovitus minkä kokoiselle kokoonpanolle tahansa. Claven ei välttämättä tarvitse kuulua, mutta sen pohjalle eri instrumenttien on hyvä muodostaa toimiva sovitus, jos soittajat ovat hajulla asiasta. Claven avulla lattareihin saa sen svengin, mikä niistä lattareita tekeekin. Kaikkien soittimien ei siis todellakaan tarvitse soittaa clavea!
EP
03.02.2009 22:34:20 (muokattu 03.02.2009 22:41:22)
Musta Quién Será/Sway on hieno piisi ainakin originaalisti.
Musta Meu Amigo Charlie Brown on hieno piisi, ainakin originaalisti.

Kaikista piiseistä on huonoja versioita ja jos suomalainen humppabändi ottaa esikuvakseen piisin pilipaliversion ja koveroi sen vielä päin persettä niin ei ihme että tuntuu kusenpolttamalta.

Ei ymmärrä..
Vähän aikaa sitten kerroit, että esim. pianistin pitää kilkuttaa sitä "clavea" koko biisin ajan?
paice60
03.02.2009 23:21:54
Tämä.

Saatana.

Tuo lienee tavallinen suomalainen toteamus (itsekin moista harrastan), mutta ei minkään sortin peruste millekään toiminnalle, tai muulle asenteelle.

Saahan triolla vaikka mitä aikaan.

Toisaalta, vittuako minä tällä palstalla hämmennä, kun en edes tanssibändeihin pääse.

Saahan triolla vaikka mitä aikaan, juuripa näin. Kun nämä nykyajan (ja vanhemmatkin) kappaleet on tehty isoilla bändeillä ja tavaraa siellä on pirusti, niin totuus on se että trion on pakko ottaa sieltä ne olennaiset ja pärjättävä niillä. Ainakin meidän bändissä kaikilla on vain kaksi kättä ja kaksi jalkaa ja yksi suu. Niillä tehdään mitä osataan ja ehditään. Kyllä mä voin alkaa soittaa rummuilla vielä enemmän tavaraa kuin nyt (vaikka nytkin välillä tulee liikaa minkä myönnän) mutta sen jälkeen meitä ei kuuntele Erkkikään. Parhaamme tehdään näillä vajavaisilla resursseilla eikä ainakaan vielä ole tultu haukkumaan claven puutteesta. Jos siitä tullaan huomauttamaan niin mielelläni otan neuvoja vastaan sellaiselta joka osaa sen näyttää ja neuvoa oikein, mutta pelkän teorian osaajan täytyy valmistautua näyttämään se ja jos ei taitu niin turpaan tulee.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
paice60
03.02.2009 23:25:26
Hei:
Ens Lammin kokouksessa mä pidän pienen clavekurssin! Otetaan piisi joka me kaikki osataan: Sway (Quien sera originaalisti!) ja vedetään se niin kuin se originaalisti kuuluisi vetää!

http://www.youtube.com/watch?v=kSEsrs9Y_OU

Síllä joka ei tossa ekassa versiossa kuule 2-3 clavea ei kyllä ole rytmitajua!

Odotan mielenkiinnolla sun clavekurssia. Sitäpaitsi kun tuota ekaa versiota kuuntelin niin siinä puolenvälin jälkeen alkoi sellainen rumpuhässäkkä että tuli ihan oma soitto mieleen eli hei, mä osaan soittaa cha-chaata.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)