Aihe: Fender Classic Player tai '62 Jazzmaster
1
wilo
03.02.2009 15:28:11
Moro!

Jazzmasterit on kiinnostannu jo pitkän aikaa. En oo päässy kokeilemaan noita uusia malleja, mutta tuntuis siltä että vois hankkia sellasen joka tapauksessa.
American Vintageihin ei ole varaa eikä Jazzmastereita taida olla muilla valmistajilla kuin Fenderillä. Näin ollen vaihtoehdoiksi jää '62 RI ja Classic Player.

Classic Player kiinnostais sikäli, että siihen on tehty jotain parannuksia. Toisaalta taas Japanissa tehtyjen '62 RI jazzareiden laatua on kehuttu kovasti.
Mitä kokemuksia porukalla on näistä? Onko Classic Playerin parannuksista mitään hyötyä ja kummatko on parempia laadultaan?

03.02.2009 22:30:37
Kiitoksia hyvästä selostuksesta!

Taitais olla toi Classic player mulle sopivampi. Oon tottunu 9,5" radiukseen ja soittotätsi on ajoittain aika rankka, joten kielten paremmin paikoillaan pysyminen on plussaa. Lisäks classicin kuumemmat mikit vois mätsätä paremmin ykköskitaran straton lace sensoreiden kanssa - vähemmän säätämistä pedaaleissa.

Mikä vielä mietityttää on häiriösuojaus. Vaikken mitään higaineja käyttelekään, tykkään soitella mahdollisimman vähillä hurinoilla.
Perus-straton tahi telen saa suojattua niin, että hurina ei enää häiritse, mutta saako jazzmasterin? Lähinnä ajattelen leveitä mikkejä; onkohan ne hurjia poimimaan häiriöitä? Voishan ajatella, että mikitkin vuoraisi ohuella kupari- tai alumiinifoliolla, mutta aikamoinen askartelu taitais olla saundikin kärsisi jonkun verran. Ei taida mikään valmistaja tehdä noiseless-mikkejäkään jazzmasteriin...

03.02.2009 23:37:29 (muokattu 03.02.2009 23:50:20)

Mikä vielä mietityttää on häiriösuojaus. Vaikken mitään higaineja käyttelekään, tykkään soitella mahdollisimman vähillä hurinoilla.
Perus-straton tahi telen saa suojattua niin, että hurina ei enää häiritse, mutta saako jazzmasterin? Lähinnä ajattelen leveitä mikkejä; onkohan ne hurjia poimimaan häiriöitä? Voishan ajatella, että mikitkin vuoraisi ohuella kupari- tai alumiinifoliolla, mutta aikamoinen askartelu taitais olla saundikin kärsisi jonkun verran. Ei taida mikään valmistaja tehdä noiseless-mikkejäkään jazzmasteriin...

Käsittääkseni Kinmanilta piti olla tulossa jazzmasterin noiseless-mikit mutta ei niitä ainakaan nyt näy webbisaitilla. Liekö muilla valmistajilla...

Jazzmastereissa on kyllä aina pienenpieni hurina läsnä ja käyttäjät on tottuneita siihen. Niin noh, en oo koskaan testannut ehtaa wanhaa vintage-jazzmasteria mutta olen lueskellut että niissäkin on sama ominaisuus. Varsinkin japsimalleissa vakiona tulevan hurinan saa kyllä aisoihin, sellaiseksi että se ei tunnu enää missään soitettaessa. Hurinaa voi suht helposti vähentää foliolla vuoraamalla tai korjaamalla tehtaalla tehdyn kevyen suojauksen saumat, käsittääkseni ei ole sen kummempi operaation kuin esim. stratoon ja oikein tehtynä se auttaa. Olennaisinta on kuitenkin hoitaa maadoitus kuntoon, se saattaa olla varsinkin japsimalleissa tehty päin persettä ja tämä aiheuttaa aivan turhaan hurinaa.

Mitä tuolta foorumilta luin niin Classic Playereissä on ollut ongelmia tuon suojauksen kanssa... käsittääkseni juuri niin että tehtaalla tehdyn suojauksen saumat pitää liittää yhteen folioteipillä tai juotoksella jolloin hurina vähenee. Siinä classic playerissä mitä itse testasin ei kyll ollu mitenkään erityisen huomattavia hurinoita. Ite en oo kuitenkaan mikään hifisti asian suhteen.
"PLAY FROM YOUR F*****G HEART!!!" - Bill Hicks
abbazaba
04.02.2009 00:18:15

Taitais olla toi Classic player mulle sopivampi. Oon tottunu 9,5" radiukseen ja soittotätsi on ajoittain aika rankka, joten kielten paremmin paikoillaan pysyminen on plussaa.

Juu, juuri monet rankemmat koulukunnan JM-soittajat kuten Sonic Youthin pojat ja J Mascis ovat vaihtaneet Tune-o-matic-tallat jatsimestareihinsa. Classic Playerissä homma toteutuu vakiona. Myös tuo mustangin talla kestää aikamoista rääkkäämistä.
"PLAY FROM YOUR F*****G HEART!!!" - Bill Hicks
fox
04.02.2009 01:37:18

Wilo, kannattaa nyt investoida, jos tuo jenkkifoorumilta poimimani huhu ees likimain pitää paikkaansa:
"I've heard Fender list prices are jumping 30% in February as well."

Eli soitinpuolella on vuoden ekalla kvartaalilla odotettavissa hinnantarkistuksia..ehkä??
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
wilo
04.02.2009 15:43:45
Käsittääkseni Kinmanilta piti olla tulossa jazzmasterin noiseless-mikit mutta ei niitä ainakaan nyt näy webbisaitilla. Liekö muilla valmistajilla...

Mä muistan Kinmanin hurinattoman P90-mikin http://www.kinman.com/Shop/hx90.htm , mutta hienoo jos jazzarin mikki on myös tulossa!

04.02.2009 15:58:07
Ite testailin jonkun aikaa sitten tuota Classic Playeriä, ja siitä jäi kyllä pienet kaasut päälle. Mulla on ongelmia sopeutua alle 9.5" radiukseen, mutta tuo sopi käteen jo ihan ok tuon 9.5" radiuksen takia. Tallaratkaisukin oli toimiva, perinteisellä Jazzmaster -tallalla ei pysyneet kielet paikallaan mun soittotyylillä ollenkaan, vaikken edes mielestäni soita hirveän kovakätisesti. Tuollainen on varmaan pakko hommata ennemmin tai myöhemmin, sillä olen aina digannut Jazzmasterin saundista mielettömästi, yksikään ei ole vain sopinut käteen ollenkaan.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)