Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 520 21 22 23 2463 64 65 66 67
Zeeboo
19.12.2008 11:41:40
Olen Lauron vastaavassa tapauksessa käyttänyt joskus 4:n kielen g:tä 6 kielen asemasta. Ei se ainakaan minun korviini kappaletta huononna. Kokeile sinäkin F#:ä neljänneltä kieleltä...

Joo, kokeilin joskus, ja toimii se ihan täyttä päätä, mutta tykkään kuitenkin kyseissä osassa siitä H - A - F# laskevasta linjasta pohjalla. Alussa tuo virutus tuotti kyllä ongelmia, mutta onneksi minulla on aika iso ulottuvuus. Joissain Augustin Barrioksen jutuissa on kanssa ... mielenkiintoisia sointujuttuja. Olen ymmärtänyt, että Barrios oli itse jokseenkin isokätinen kaveri.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
wedevirtanen
19.12.2008 21:02:43
Joo, kokeilin joskus, ja toimii se ihan täyttä päätä, mutta tykkään kuitenkin kyseissä osassa siitä H - A - F# laskevasta linjasta pohjalla. Alussa tuo virutus tuotti kyllä ongelmia, mutta onneksi minulla on aika iso ulottuvuus. Joissain Augustin Barrioksen jutuissa on kanssa ... mielenkiintoisia sointujuttuja. Olen ymmärtänyt, että Barrios oli itse jokseenkin isokätinen kaveri.

joo, silloin kun on selkeä bassolinja, niin silloin vaihto on ongelmallinen. Ehkä silloin, jos ei muuten pysty soittamaan sitä, niin voisi muuttaa koko bassokulun toisille kielille.

Ihmeen harvoin näitä tulee kuitenkin vastaan. Kai kitaralle säveltäjät huomioivat soittajia, eivätkäö kirjoita ihan mahdottomia juttuja, joita ei voisi soittaa kuin isokätiset soittajat.
Peace and love brothers and sisters!
Puavali
19.12.2008 22:00:01
joo, silloin kun on selkeä bassolinja, niin silloin vaihto on ongelmallinen. Ehkä silloin, jos ei muuten pysty soittamaan sitä, niin voisi muuttaa koko bassokulun toisille kielille.

Ihmeen harvoin näitä tulee kuitenkin vastaan. Kai kitaralle säveltäjät huomioivat soittajia, eivätkäö kirjoita ihan mahdottomia juttuja, joita ei voisi soittaa kuin isokätiset soittajat.

Sitten voi muutella vireita kans.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Too Late
19.12.2008 23:49:34 (muokattu 19.12.2008 23:49:52)
No yllättävän helposti tuo Fis/H-yhdistelmäkin menee tuossa Tansmanin Cavatinassa ihan normaalilla soittotekniikalla. Kun mun mielestä siinä riittää, että ne soivat vain vähän aikaa päällekkäin, eli sitä H:ta ei tarvitse ikuisuuksia pitää painettuna. Ja kädet mulla ei missään nimessä ole mitkään isot tai "ulottuvat".
Kantare I 500 C
wedevirtanen
20.12.2008 00:31:43
No yllättävän helposti tuo Fis/H-yhdistelmäkin menee tuossa Tansmanin Cavatinassa ihan normaalilla soittotekniikalla. Kun mun mielestä siinä riittää, että ne soivat vain vähän aikaa päällekkäin, eli sitä H:ta ei tarvitse ikuisuuksia pitää painettuna. Ja kädet mulla ei missään nimessä ole mitkään isot tai "ulottuvat".

Harjoituksen myötä sormet leviävät enemmän ja jopa niin paljon, että minunkin pienellä kädellä, lyhyillä sormilla ja normaalia pienemmäksi jääneellä pikkusormella pystyn venyttämään tuon F#- - H- sävelen, mutta en enää C:tä. Tämä on muuten pisin venyty mihin olen törmännyt klassisissa kappaleissa, joten ei hätä ole tämän näköinen. (Lauron kappaleessa saman luokan venytys G - C).
voleman
07.01.2009 21:43:55
kysymyksiä akustisen hihnatapeista. omistan martin dm:n, jota en tykkää roikottaa lapaan kiinnittyvästä hihnasta.

1) kiinnitys kaulan "heelin" eli kannan sivulle (esim. http://elderly.com/images/vintage/20U/20U-9446_body-back.jpg) vai pohjaan; suosituksia puolesta / vastaan?

2) mikäs hihnatappiratkaisu kopan ...peräreikään? ttu näitä suomenkielisiä termejä. siis siihen end pinin paikalle. ei originaali pyöreä vaikuta luotettavalta. milläs sen vois korvata?

3) suorilta käsiltä tietoja ammattitaitoisesta sepästä kuopiossa, joka osais kiinnittää etummaisen hihnatapin kaulaan ilman vaaraa metalliosiin osumisesta?

kiitokset...
Puavali
08.01.2009 14:14:51
kysymyksiä akustisen hihnatapeista. omistan martin dm:n, jota en tykkää roikottaa lapaan kiinnittyvästä hihnasta.

1) kiinnitys kaulan "heelin" eli kannan sivulle (esim. http://elderly.com/images/vintage/20U/20U-9446_body-back.jpg) vai pohjaan; suosituksia puolesta / vastaan?

2) mikäs hihnatappiratkaisu kopan ...peräreikään? ttu näitä suomenkielisiä termejä. siis siihen end pinin paikalle. ei originaali pyöreä vaikuta luotettavalta. milläs sen vois korvata?

3) suorilta käsiltä tietoja ammattitaitoisesta sepästä kuopiossa, joka osais kiinnittää etummaisen hihnatapin kaulaan ilman vaaraa metalliosiin osumisesta?

kiitokset...

1: Ei aukaissut linkkia, mutta kannan sivuun ja nimenomaan sinne soittoasennossa alapuolelle on munsta paras ja toimivin vaihtoehto. Onnistuu helposti itseltakin, jos on sopiva pieni pora, jolla tekee ruuville pienen reijan.

2: Jollain toisella end pin'illa? Laita(ta) mikki siihen, sen mukana tulee usein hyva pluginreika/hihnatappi systeemi.

3: Missa musiikkiliikkeessa Kuopiossa oli kitarasepan vastaanotto liikkeen yhteydessa? Nyt ei saa nimea mieleen...
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
99strength
19.01.2009 17:01:35
Tervehdys!!!
Mä oon alottamassa akustisen kitaran soiton, mutta aluks mun pitäs osata nuotit/soinnut...
Joten voittekos kertoo mistä löytys???

PS. jos Linkin kehtaatte lähettää niin mulle pikaviestinä....
kingnothing
21.01.2009 16:56:50
Tervehdys!!!
Mä oon alottamassa akustisen kitaran soiton, mutta aluks mun pitäs osata nuotit/soinnut...

http://chordfind.com/

Myös valtaosasta näitä perus toivelaulu ym. kirjoista löytyy sieltä loppupuolelta jonkinnäköisiä sointutaulukoita.
Don't fall asleep or we'll mutilate your genitals...
wrshredder
22.01.2009 10:24:04 (muokattu 22.01.2009 10:24:22)
Tervehdys!!!

Teräskielisen vai nailonkielisen? Jokatapauksessa kirjasto on ystäväsi tässä asiassa.
Sieltä löytyy varmasti opusta nuottienlukuun ja sointuihin jos vain vähänkin isompi kirjasto on.
TÖ MOUST SÄTISFAIN FIILIN JUU KÄN KET IN TÖ TSIM IS TÖ PAMP!!!1
(Topias)
23.01.2009 07:45:24 (muokattu 23.01.2009 07:46:00)
Tervehdys!!!

Suosittelen tätä kirjaa.

http://www.f-kustannus.fi/images/uu … syksy2007/HalLeonardKITARAKOULU.jpg
Lets Rock!
P-Nut
01.02.2009 22:52:38

Lainaanpas hieman tätä ketjua nyt tähänkin tarkoitukseen. Elikäs näppäilin ajankuluksi taas akustista ja sain aikaiseksi tällaista melodiaa -> http://tols17.oulu.fi/~itapio/jippo_part1.mp3 Kyssäri kuuluukin, että onko tuo alku jostain oikeasta kappaleesta ? Tämä jäi vaivaamaan melko kivasti kun tuntuu, että olisin ehkä joskus kuullut jotain tuonne päin menevää :) Ja ei, tämä ei ole "mitä tykkäätte" kommentti vaan tuo asia vaivaa mua oikeesti.
Here, have a slice of life.
jannu79
02.02.2009 15:33:22

http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/128310.shtml

"Pienellä pojalla on molemmissa käsissä kuusi sormea.."

Mikä tulee A:n jälkeen PIMA:ssa?
Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
Zeeboo
03.02.2009 14:22:04
http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/128310.shtml

"Pienellä pojalla on molemmissa käsissä kuusi sormea.."

Mikä tulee A:n jälkeen PIMA:ssa?

Pikkurillin tunnus on C
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Muusikonrenttu
26.02.2009 21:43:54 (muokattu 26.02.2009 22:53:35)

EDIT: Ei sittenkään mitään. Setvitään jo muualla.
Aika vintage..
Cujo
01.03.2009 19:20:18
Tässä talven mittaan on akustisessa alkanut kielet särisemään 12. nauhan tienoilla, varsinkin G, H ja E. Onko tämä nyt sellainen juttu, minkä voisi pienellä kaularaudan säädöllä korjata? Ja jos voi, niin mitenkäs nyt kun sitä säädetään tuolta kaikukopan päästä, niin löystyykö se myötä- vai vastapäivään kiertämällä? Ei oikein ajatus kulje, aina aikaisemmin tullut säädettyä vain kitaroista, joista lavan päästä käännetään...
"If I never meet you in this life,
let me feel the lack."
Juniper
02.03.2009 09:08:23
Cujo: Tässä talven mittaan on akustisessa alkanut kielet särisemään 12. nauhan tienoilla, varsinkin G, H ja E. Onko tämä nyt sellainen juttu, minkä voisi pienellä kaularaudan säädöllä korjata? Ja jos voi, niin mitenkäs nyt kun sitä säädetään tuolta kaikukopan päästä, niin löystyykö se myötä- vai vastapäivään kiertämällä? Ei oikein ajatus kulje, aina aikaisemmin tullut säädettyä vain kitaroista, joista lavan päästä käännetään...

Vastapäivään niin löystyy....
wedevirtanen
02.03.2009 21:10:26
Juniper: Vastapäivään niin löystyy....

Jos löystyy, niin kielet lähenevät otelautaa?

Koska kielien lähentäminen otelautaan ei ole kaularaudan päätehtävä, niin mikähän se taas olikaan? (olen unohtanut)
Juniper
03.03.2009 08:37:40
wedevirtanen: Jos löystyy, niin kielet lähenevät otelautaa?

Koska kielien lähentäminen otelautaan ei ole kaularaudan päätehtävä, niin mikähän se taas olikaan? (olen unohtanut)

Ei kun juuri päinvastoin. Kaularaudan löysääminen vaikuttaa siten, että kielet pääsevät vetämään kaulaa enemmän mutkalle.
Näin tulee relieffiä enemmän eli kielet on korkeammalla otelaudasta jos ei tallan säätöihin puututa.
Kaularaudan päätehtävä on pitää kaula oikean muotoisena, mutta koska kaikki vaikuttaa kaikkeen voi sitä kaulan muotoa säätää soitettavuuden parantamiseksi/huonontamiseksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)